handdator

Visa fullständig version : Tuggummi för att orka äta mer!


X-Change
2003-12-06, 21:52
Var nyligen sjuk och sen dess har jag tappat matlusten. Har börjat minskat i vikt ist för att öka.

Iaf efter att ha käkat efter dagens benpass. Kom jag på världens skummaste idé:

"Om man äter riktigt efter ett pass, alltså riktigt mycket! Och sen tuggar man tuggummi för att bli hungrigare fortare och kunna käka igen!"

Efter vad jag har hört så lurar man magen då man tungar tuggummi, då den tror att man äter!
Som resultat får man att man blir bli hungrig.
(Lite förenklat men men)

Borde då inte min teori ovan funka? Eller kan det påverka träningen negativt?

Riktigt nyfiken här, finns det nån som har nån aning om det här kan stämma?

King Grub
2003-12-06, 21:56
Jag blir inte hungrig av tuggummi, men om du blir det så är det väl bara att tugga på. Hur som helst har det ingen negativ inverkan på träningen.

Spec^
2003-12-06, 23:26
blir det inte nån reaktion när man tuggar tuggummi? Nå grejs med saliven så man blir hungrig.. kanske mummlar i nattmössan som vanligt ;)

Nexus
2003-12-06, 23:29
Enda jag vet är väl att man "lurar" magen så att magsyran ökar..
Eller är jag ute o cyklar nu?

X-Change
2003-12-06, 23:34
Nexus: Precis vad jag menar! Tror du faktiskt att det kan stämma rätt så bra!

Spec^: Kan inte påstå att jag hört talas om att det skulle röra sig om saliven...eller så är det jag som är ute och cyklar! ;)

Nexus
2003-12-06, 23:36
Har för mig att jag har hört nåt om folk som typ har fått magsår, av att käka för mkt tuggummi.. så det borde väl i så fall stämma?
Men vi får väl helt enkelt vänta på att Gruben vaknar o ger sitt expertutlåtande =)

I mitt fall ledde det "bara" till en käkoperation.. hade problem med käkarna innan, o tugga minst 1 paket om dan hjälpte inte direkt till det bättre... =/

Ozz
2003-12-06, 23:49
Stämmer som ni skrivit. När man tuggar så tror magen att det snart ska dimpa ner något i magen och förbereder sig därför genom att pumpa ut mer saltsyra och enzymer.

aliquis
2003-12-07, 09:57
passa även på att ta sockerfritt (är väl alla...) tuggummi då det ju heter att xylitol skall bevara musklerna eller något sådant ;)

kharon
2003-12-07, 10:00
Originally posted by aliquis
passa även på att ta sockerfritt (är väl alla...) tuggummi då det ju heter att xylitol skall bevara musklerna eller något sådant ;)

Bra för tänderna är det åtminstone...

Laan
2003-12-07, 11:37
Man bryter ner den maten som finns i magsäcken snabbare pga mer magsyra å enzymer, och blir alltså hungrig fortare igen...

Så e det för mig iaf!

X-Change
2003-12-07, 19:14
Laan: Kan inte annat än att hålla med. Blir exakt så för mig med!