handdator

Visa fullständig version : ska börja bulka

undraren94
2011-05-18, 21:20
tjena nu är det så här att jag har tänkt att bulka upp mig under sommaren till iaf 60 kg
(väger 54 idag och är 172 cm lång )
jag försöker äta 2000 kcal per dag men frågan är om det räcker? vad tror ni ?
att äta upp mot 3000 känns ju nästan omöjligt ?
iaf för mig som bara väger 54 :/

Kaerra
2011-05-18, 21:24
3000kcal är inte speciellt svårt? 2mjölk paket 3% fett innehåller 1200 kcal om jag inte minns fel :D så 3000kcal är inte speciellt svårt.. Tror ärligt talat att 2000kcal är för lite.. Jag skulle kört på 3000kcal iaf om jag var du

Trashcan
2011-05-18, 21:26
tjena nu är det så här att jag har tänkt att bulka upp mig under sommaren till iaf 60 kg
(väger 54 idag och är 172 cm lång )
jag försöker äta 2000 kcal per dag men frågan är om det räcker? vad tror ni ?
att äta upp mot 3000 känns ju nästan omöjligt ?
iaf för mig som bara väger 54 :/

2000 kcal per dag är nog för lite(tror jag) om du vill se några resultat, tyvärr. Vet hur det känns, kämpar själv mest hela tiden med att få i mig mer mat. Kan också verkligen relatera till hur omöjligt det kan kännas att få i sig så mycket kalorier, men det går, så kämpa på.

Jag tycker att det känns enklare att få mig många kalorier om jag äter oftare, snarare än mer per måltid.

Sheogorath
2011-05-18, 21:27
Justera ditt energiintag efter hur du förändrar din kroppsvikt, försök inte tänka tvärtom. Om du vill ta det seriöst så kolla hur mycket du äter under en vecka där du står stilla i vikt och utgå därifrån. Lägg på 100 kcal per dag och kör så en vecka. Utvärdera. Gick du upp för långsamt? Lägg på 100 kcal per dag till och kör ytterligare en vecka till. Gick du upp för snabbt? Lägg inte på 100 kcal utan stanna kvar på förra veckans energiintag. Om man ska göra en sådan här kontrollerad bulk finns det absolut ingen anledning att öka mer än ett halvt kilogram i veckan. "Inte ens" det kommer bli muskler alltihop såklart (+26 kg muskler per år är inte så sannolika ökningar).

undraren94
2011-05-18, 21:29
3000kcal är inte speciellt svårt? 2mjölk paket 3% fett innehåller 1200 kcal om jag inte minns fel :D så 3000kcal är inte speciellt svårt.. Tror ärligt talat att 2000kcal är för lite.. Jag skulle kört på 3000kcal iaf om jag var du

men en vanlig dag ser typ ut såhär för mig
frukost: en drick yoghurt har (ingen aptit på morgonen)
lunch: skolmat
mellanmål: mjölk och yoghurt eller typ några mackor
middag: vanlig hemlagad mat
kvällsfika mjölk och mackor

vet liksom inte vad jag ska äta mer :/

lirberr
2011-05-18, 21:30

Drick proteindrink/gainer mellan målen.

Big Sleazy
2011-05-18, 21:32
Ibland undrar jag om folk startar trådar likt denna bara för att göra oss som får kämpa för att inte äta för mycket frustrerade.

Men allvarligt talat, kan du inte bara lägga till lite godis/chips/choklad eller vad du nu gillar så du kommer upp i fler kalorier?

Sheogorath
2011-05-18, 21:32
Det ser lite proteinfattigt ut. Vassleproteintillskott är bra under bulk på så sätt att det ger en hel del kalorier i form av bra protein samtidigt som det mättar dåligt. Det lättaste sättet att öka på energiintaget för mig annars är ett gott bröd utan pålägg. En skiva innehåller ofta omkring 90 kcal och mättar i princip ingenting. Man kan ju utan problem klämma i sig 5 skivor fluffigt bröd utan pålägg utan att det blir jobbigt.

undraren94
2011-05-18, 21:33
Ibland undrar jag om folk startar trådar likt denna bara för att göra oss som får kämpa för att inte äta för mycket frustrerade.

Men allvarligt talat, kan du inte bara lägga till lite godis/chips/choklad eller vad du nu gillar så du kommer upp i fler kalorier?

men chips och sånt är väl ändå inte bra fast man är smal :S?

Kaerra
2011-05-18, 21:35

Du får nog offra i dig mer på morgonen, Te.x havregryns gröt är jätte bra.:D
Käka mer mat på skolan
mellanmålen: Kan du väll typ dricka 1liter mjölk och nå mackor då
middag: Käka så mycket du orkar, Vänta 1-2timmar och käka igen

Kvällsfika, Käka maten du åt till middag

Alltså det är inte så avancerat.. Vill man bli fin får man lida pin.. Det handlar bara ifall du verkligen vill.. Om du verkligen vill så käkar du mer.. Käka mycket fett och kolisar så ska du se att du går upp i vikt

Sheogorath
2011-05-18, 21:35

Det är nog ganska vanligt att ha svårt att äta mycket. Om jag låter min aptit styra är jag snart en speta på 65 kg igen.

Med tanke på din kommentar: Chips OK, men godis/glass/läsk etc får ses som en sista utväg. Bättre än ingenting men inte bra.

Kaerra
2011-05-18, 21:36
men chips och sånt är väl ändå inte bra fast man är smal :S?

finns ingenting som inte är bra, i rätt mängd, men i ditt fall, behöver du inte oroa dej för nånting som inte är bra:)

Kaerra
2011-05-18, 21:36
Det är nog ganska vanligt att ha svårt att äta mycket. Om jag låter min aptit styra är jag snart en speta på 65 kg igen.

Med tanke på din kommentar: Chips OK, men godis/glass/läsk etc får ses som en sista utväg. Bättre än ingenting men inte bra.

Allt är bra:D i rätt mängd skulle jag säga

Sheogorath
2011-05-18, 21:38
Allt är bra:D i rätt mängd skulle jag säga

Det finns ingenting i godis vi behöver och som inte kan ersättas av något bättre, oavsett timing. Godis är "bra" för att det är gott, punkt. Men det är som att säga att knark är bra för att det är skönt. Visst äter jag godis men jag låtsas inte som att det är "bra" bara för att det är i liten mängd.

lirberr
2011-05-18, 21:42

+1 på den. Fy fan vad svårt att lägga sig under 2000 kalorier. Speciellt när alla andra i familjen käkar chips och dricker cola dagligen. Tortyr.

undraren94
2011-05-18, 21:44
okej men vad tycker ni om dagens diet då ?
kex choklad= 500 kcal
yoghurt=650 kcal
hamburgare med pommes= 400 kcal
mjölk 1 liter= 600kcal
cola=100 kcal
gainomax=250 kcal
kassler med ris= 500 kcal

den här dan tycker jag att jag åt som fan men de kommer bli svårt att käka liknande varje dag :/

Sheogorath
2011-05-18, 21:47
Massa socker och ganska lite protein. Nästa gång: fett kött, bröd, bröd, bröd, bröd, grönsaker, någon frukt, fet mjölk, hela ägg. Chips och nötter är helt OK. Proteindrinkar, ett par stycken, hade inte varit fel heller.

Edit: såg att du la till Gainomax och kassler + ris nu. Proteinmängden verkar ganska OK men jag hade bytt ut en del av sockret (choklad, cola, yoghurt (?)) mot mer stärkelse (bröd eller pasta förslagsvis).

Fredron
2011-05-18, 21:49
Det kan inte vara mycket hamburgare med pommes om det bara blir 400kcal.
Yoghurt till frukost, hamburgare och mjölk till lunch, men var är middagen?
Börja med att se till så att mer riktig mat tycker jag.

Jag hade själv liknande problem tidigare och den enda förändring jag gjorde var att dricka mer mjölk.
3 vanliga mål mat per dag hade tidigare hållit mig viktstabil så jag såg till att minst dricka 3-4 glas mjölk/måltid istället för 1-2.
Det viktigaste i mitt tycke är att man är konsistent, så att man inte äter jätte mycket ena dagen, sen skippar man frukost nästa dag för att också skippa lunch någon dag senare. Då är risken stor att det jämnar ut sig så att man inte hamnar på överskott.

undraren94
2011-05-18, 21:53
Det kan inte vara mycket hamburgare med pommes om det bara blir 400kcal.
Yoghurt till frukost, hamburgare och mjölk till lunch, men var är middagen?
Börja med att se till så att mer riktig mat tycker jag.

Jag hade själv liknande problem tidigare och den enda förändring jag gjorde var att dricka mer mjölk.
3 vanliga mål mat per dag hade tidigare hållit mig viktstabil så jag såg till att minst dricka 3-4 glas mjölk/måltid istället för 1-2.
Det viktigaste i mitt tycke är att man är konsistent, så att man inte äter jätte mycket ena dagen, sen skippar man frukost nästa dag för att också skippa lunch någon dag senare. Då är risken stor att det jämnar ut sig så att man inte hamnar på överskott.

jag avrundar kalorierna som jag inte är hundra på hur mycket det är och jag avrundar neråt så jag kan vara säker på att de blir överskott

Trashcan
2011-05-18, 22:02
Du får nog offra i dig mer på morgonen, Te.x havregryns gröt är jätte bra.:D

Var kommer den här myten ifrån? Havregrynsgröt suger på alla sätt och vis om man vill gå upp i vikt, om man nu inte äter det bara för att man tycker om det. Det innehåller i stort sett bara kolhydrater, väldigt lite kalorier och man blir proppmätt på nästan ingenting.

I övrigt verkar det som om frukost är stället där det är enklast att lägga till lite extra. Du behöver inte tänka så jättetypiskt frukost. Gillar du makaroner och köttbullar, kör på det. Det måste inte vara fil och flingor liksom. Toast kanske kan vara något? Lätt att förbereda kvällen innan också.

Det viktigaste är att du pressar i dig lite mer mat än vad du är riktigt bekväm med, och att du fortsätter göra så varje dag, varje vecka, i minst 2-3 månader. Det kan kännas tungt, men det går.

undraren94
2011-05-18, 22:16
okej men spelar det stor roll på hur mycket jag rör mig? jag tränar på gym 3 gånger i veckan sedan cyklar jag ganska mycket bmx men ingen annan träning ? har det stor påvärkan?

Fredron
2011-05-18, 22:21
okej men spelar det stor roll på hur mycket jag rör mig? jag tränar på gym 3 gånger i veckan sedan cyklar jag ganska mycket bmx men ingen annan träning ? har det stor påvärkan?

Om du rör på dig mycket så kommer det gå åt mer energi och du måste alltså få i dig mer för att hamna på överskott.
Så visst spelar det roll, men du bör inte dra ner på träningen utan istället försöka få i dig mer energi.

Trashcan
2011-05-18, 22:33

Mer motion = mer mat, men jag tycker nog att motion ökar aptiten, så jag tror det går jämnt ut.

Clabben
2011-05-18, 22:39
ät så mycket du kan, går du inte upp i vikt bör ha kosttillskott som komplement o då går du upp i vikt. Ju mer mat du orkar äta desto mer kommer du töja magsäcken, lycka till.

Kaerra
2011-05-19, 20:51
Var kommer den här myten ifrån? Havregrynsgröt suger på alla sätt och vis om man vill gå upp i vikt, om man nu inte äter det bara för att man tycker om det. Det innehåller i stort sett bara kolhydrater, väldigt lite kalorier och man blir proppmätt på nästan ingenting.

I övrigt verkar det som om frukost är stället där det är enklast att lägga till lite extra. Du behöver inte tänka så jättetypiskt frukost. Gillar du makaroner och köttbullar, kör på det. Det måste inte vara fil och flingor liksom. Toast kanske kan vara något? Lätt att förbereda kvällen innan också.

Det viktigaste är att du pressar i dig lite mer mat än vad du är riktigt bekväm med, och att du fortsätter göra så varje dag, varje vecka, i minst 2-3 månader. Det kan kännas tungt, men det går.

Ja denhär myten kommer ifrån att det är lätt att gå upp i vikt på mycket kolisar, Suger ? okej, men det har iaf inte sugit för mig och ingen annan jag känner men, havregryns gröt kanske SUGER för just dig.. jag kan slänga i mig 2-3dl havregryns gröt.. Köttbullar? det är juh definitiv inte bra, innehåller inte speciellt mycket protein? Toast? då ska du slänga på mycket ost och skinka för att det ska vara BRA.. i 2-3månader behöver han verkligen inte bulka ifall han inte vill, han kan gå upp fruktansvärt mycket snabbare än så..

Trashcan
2011-05-19, 22:54
Ja denhär myten kommer ifrån att det är lätt att gå upp i vikt på mycket kolisar, Suger ? okej, men det har iaf inte sugit för mig och ingen annan jag känner men, havregryns gröt kanske SUGER för just dig.. jag kan slänga i mig 2-3dl havregryns gröt.. Köttbullar? det är juh definitiv inte bra, innehåller inte speciellt mycket protein? Toast? då ska du slänga på mycket ost och skinka för att det ska vara BRA.. i 2-3månader behöver han verkligen inte bulka ifall han inte vill, han kan gå upp fruktansvärt mycket snabbare än så..

Haha skämtar du med mig? 2-3 dl havregrynsgröt, det är fan ingenting rent energimässigt. Okej, då kör vi: Jag antar att du menar gröt på 2-3 dl havregryn, och inte 2-3 dl gröt, för det vore riktigt pinsamt. 2-3 dl gryn = 100 gram ungefär.

100 gram havregryn ger:
13 gram protein
62 gram kolisar
7 gram fett.
Och här kommer det...... 340 kcal! Var det din bulkmat eller? Ungefär en tiondel av dagsintaget. Motsvarar ett par glas mjölk typ. Fast med jättelite protein.

Vadå köttbullar innehåller inte mycket protein? 13 gram per 100 gram är inte lite på något som är så tungt som köttbullar.

3 toastmackor (två bröd/macka, med ost i och smör) är ungefär 800-1000 kcal, och massor av protein från osten(och brödet).

Ta dina subjektiva låtsasfakta och din fjortisgrammatik nånstans där jag slipper se det.

JAG HATAR GRÖT. *grr*

Cevex
2011-05-20, 09:44
koka gröt på mjölk då as gott och rätt så kaloririk, 3 dl gröt, 5 dl valfri mjölksort = minst 600kcal bara där sen mjölk till den färdigkokta gröten+blanda eventuellt mer till för att få den mer kaloririk, detta gör jag själv när jag vill ligga på extra kalorier :D

Clabben
2011-05-24, 14:58
koka gröt på mjölk då as gott och rätt så kaloririk, 3 dl gröt, 5 dl valfri mjölksort = minst 600kcal bara där sen mjölk till den färdigkokta gröten+blanda eventuellt mer till för att få den mer kaloririk, detta gör jag själv när jag vill ligga på extra kalorier :D

redig portion dedär.. halvera den o sätt dit 0,5dl rapsolja så ligger du högre i kcal o lite lättare att orka äta upp.

Donner
2011-05-24, 15:24
Sedan kan du alltid blanda i en skopa proteinpulver i gröten, det höjer smaken lite också.

KalleTeodor
2011-05-24, 15:46
Mer motion = mer mat, men jag tycker nog att motion ökar aptiten, så jag tror det går jämnt ut.

Fast det där stämmer ju inte, inte för mig iaf. Efter jag tex tagit en löparrunda så infinner sig det en mättnadskänsla och jag blir illamående bara jag tänker på mat. Om jag däremot kör ett hårt gympass så blir jag vrålhungrig.

Kimkay
2011-05-24, 16:02
JAG HATAR GRÖT. *grr*

Blasphemy! :whipped:

Sheogorath
2011-05-24, 17:51
Fast det där stämmer ju inte, inte för mig iaf. Efter jag tex tagit en löparrunda så infinner sig det en mättnadskänsla och jag blir illamående bara jag tänker på mat. Om jag däremot kör ett hårt gympass så blir jag vrålhungrig.

Hungern kommer dagen efter.

Reticulum
2011-05-24, 20:52

Alltså vafan.
Frukost: 5dl mjölk (300 kcal), 3 skivor random gott bröd med gott pålägg (300-350 kcal), en banan (kanske 150 kcal). Kan inte finnas en människa utan ätstörningar som har svårt med detta och bara här har du runt 700-800 kcal.

Mellanmål: en burk lättkesella (200 kcal). Uppe i totalt 900-1000 kcal.

Lunch: Omöjligt att säga men fyll en tallrik med mat, bra balanserat mellan kolhydrater och protein. Flera hundra kcal, kan komma upp i 1000 om sås och något glas mjölk tillsätts.

Mellanmål 2: Proteindricka med kanske 3dl mjölk och säg 30g protein (300 kcal)

Middag: Tillsätt gärna någon sås till det, kombinera protein och kolhydrater. Makrill i tomatsås för att ta ett exempel, innehåller mycket protein och är även kaloririkt. Återigen flera hundra kalorier trots små portioner.

Kvällsmat: Mjölk, kesella, proteindricka, bröd, ägg eller vad du nu tycker om.

Gjordes på ett par minuter, lägger du ned någon timme kan du byta ut en del snabba kolhydrater mot ännu mer protein om behovet finns. Personligen så måste jag anstränga mig för att ligga på mindre än 2000 kcal och finner därför trådar som detta aningen irriterande då det oftast inte rör sig om ätstörningar utan snarare lathet.