handdator

Visa fullständig version : Vikter, bänkpress och hantelpress.


LightCola
2011-05-18, 20:57
Har tränat i över två år. Jag har aldrig kört plan hantelpress. Jag bänkar ett lyft på 115kg. Vilken vikt tror ni jag klarar att göra 5-8 reps på i hantelpressen?

Hur ser eran viktfördelning ut i bänkpress och hantelpress?!

lirberr
2011-05-18, 21:04
Jag bänkar 70 och om jag ska köra 4x8 hantelpress behöver jag köra med 22 eller 24 kilos hantlarna. Sen körde jag hantelpress första gången i förrgår, så det kan vara teknikbrister.

filmjölk
2011-05-18, 21:14
c;a 35kg. efter att du vant dig vid övningen, men det kommer vara vingligt så de första passen blir det nog en 27kg för dig:)

själv bänkar jag 2 reps på 145 (men bommar max på 150, så 145 är mitt max) och kör 5-8 reps på 48kg i lutande hp, kör aldrig hantlar plant, känns obekvämt

StillAsleep
2011-05-18, 21:15
Gissar att du fixar 5-8 reps på ca 40kg, när du väl har fått in tekniken(!).

Knaz
2011-05-18, 21:23
Lånar den här lite ^^

Va tror ni jag tar i bänk när jag gör 4x4 i hantelpressen med 30 kilos hantlar ? :P Tränar alltid själv så jag kör inte bänk pga att jag inte vill fastna under stången ^^

sinnez
2011-05-18, 21:58
tror nog det är nästan omöjligt att säga., var uppe i 37.5kg hantlarna på 5:or när jag körde hantelpress mycket och då bänkade jag knappt 70. nu kör jag 80 i bänk och knappt 35 i hantelpress

Deceiver85
2011-05-18, 22:35
Varför fråga på kolozzeum istället för att sticka ner till gymmet och fråga?

(Gör btw femmor på 50kgs-hantlarna, bänkar 162,5kg.)

ceejay
2011-05-18, 22:40
8 reps på 40 no prob

Ponitus
2011-05-18, 22:51
Jag bänkar 105kg och _kan_ köra 4x6 på 37,5kg's hantlarna ifall det är ett bra pass! detta gör jag även då efter 4 set bänk.

Så du bör ju, efter att du vant dig vid hantlar, repa på 40+ iaf..

Jeml
2011-05-18, 23:10
när jag bänkade 90kg körde jag 5-8 reps med 30-36kg:s hantlar, visserligen något snett lutande uppåt. nu kör jag inte hantelpress :)

Stefan J
2011-05-18, 23:19
Har tränat i över två år. Jag har aldrig kört plan hantelpress. Jag bänkar ett lyft på 115kg. Vilken vikt tror ni jag klarar att göra 5-8 reps på i hantelpressen?

Hur ser eran viktfördelning ut i bänkpress och hantelpress?!

Hur kan du ha tränat två år och inte testat? :) För nyfikenhets skull om inte annat.

Baler Evans
2011-05-18, 23:29
Hur kan du ha tränat två år och inte testat? :) För nyfikenhets skull om inte annat.

Undrade jag med, och varför fråga vad vi tror istället för att bara prova :S ?
Inte för att verka ortrevlig på något sätt men vi har ingen aning om din ben eller muskelstruktur, din rörlighet, din axelstyrka relativ till trycket i din triceps samt bröst, hur bra du är på att sammanlänka dina muskler. Det enda vi vet är att du aldrig har planbänkat vilket säger oss att du: kommer vara ovan vid detta, att din rotator cuff förmodligen inte blivit belastad på ett liknande sett tidigare samt att du med största sannorlikhet kommer att ha balans problem med hantlarna. Så min rekkomendation är följande; välj ett par lätta hantlar säg 12 kg och jobba dig upp till ett mål. Säg att du ska göra sett om 10rep fixa de 3 setten på 12 kg, var det för lätt då tar du 15 eller kanske tom 17 kg hantlarna nästa gång och 20 därefter om de var för lätta. Att anta att folket på kollo har koll på allt om dig och sedan ta deras råd kommer nog bara leda till skador, bättre att lyssna på din egen kropp och träna i din egen takt. Men det är ju bara min åsikt och jag har INTE alltid rätt, dock känner jag mig ganska säker i det mesta som jag skrev här ovan speceillt det sista.

Andreas Guiance
2011-05-18, 23:32
Jag hade gissat på 40-kiloshantlarna.

Baler Evans
2011-05-18, 23:36
Jag hade gissat på 40-kiloshantlarna.

Jo förmodlingen finns kraften där. Men han måste ju också hitta rörelsebanan och se till att han kan stabilisera vikterna, skulle aldrig rekkomendera någon att gå tungt i en ny övning speceillt inte en där man balanserar saker ivanför ansiktet. ( vet att du inte rekkomenderade bara gissade ) skriver mest detta så att han ska fatta att han inte borde lyssna på folks gissningar. Bara för att jag drar 200 i marken och benpressar 500kg betyder det lixom inte att jag böjer 250 kg. Jag maxar ut någonstanns på patetiska 160kg just pga balans svårigheter som jag måste jobba på. Jag vet inte varför jag skriver så mycket nu antar att jag har lite tråkigt på jobbet. Peace!

Andreas Guiance
2011-05-18, 23:54
Jo förmodlingen finns kraften där. Men han måste ju också hitta rörelsebanan och se till att han kan stabilisera vikterna, skulle aldrig rekkomendera någon att gå tungt i en ny övning speceillt inte en där man balanserar saker ivanför ansiktet. ( vet att du inte rekkomenderade bara gissade ) skriver mest detta så att han ska fatta att han inte borde lyssna på folks gissningar. Bara för att jag drar 200 i marken och benpressar 500kg betyder det lixom inte att jag böjer 250 kg. Jag maxar ut någonstanns på patetiska 160kg just pga balans svårigheter som jag måste jobba på. Jag vet inte varför jag skriver så mycket nu antar att jag har lite tråkigt på jobbet. Peace!

Helt klart är det ju vettigt att inte hoppa på maxvikter direkt – hantelpressarna är ju betydligt vingligare än bänken, och kan man inte kontrollera det finns det ju en viss skaderisk:)

Min gissning på hans kapacitet var bara baserad på att när jag själv tog 110 i bänk gjorde jag en tung åtta med 40-kiloshantlarna. Då kändes det rimligt att någon som tar 115 bör kunna få till en femma med dem iaf.