handdator

Visa fullständig version : Är tillskott likvärdigt med mat?


apagul
2011-05-18, 18:33
Nu talar jag om ämnen och inte huruvida tillskott ser ut eller hörs som riktigt mat. Utan om 1mg c-vitamin från mat (paprika) är likvärdigt med 1mg c-vitamin från ett piller (multisupervitamintillskott)?

Under åren har jag hört att det inte är samma, har även hört att det är skitsamma, ämne som ämne, senaste jag hört på detta forumet är att det inte är likvärdigt.

Kan man få några länkar?:Virro

Trashcan
2011-05-18, 21:19
Något som jag kan tycka är värt att tänka på är att mat innehåller så mycket mer. Jag tror det finns massa ämnen som kroppen mår bra av att få i sig som inte räknas som en av våra 22(eller vad det nu är) essentiella vitaminer och allt vad det är. Små spårämnen etc som man liksom inte tänker på/märker/ser.

Jag tror att en lite "robotaktig" kost med enkla källor av kolhydrater, fett, protein och vitaminpiller typ ger oss det vi behöver, men inte dom där små bonusarna som kanske finns i grönsaker och vad det kan vara. Har för mig gul lök skyddar mot vissa former av cancer till exempel.

apagul
2011-05-19, 02:24
Ingen allsmäktig som har ett klart svar?

För jag gillar klara svar, så man slipper få svaga antydningar i en tråd hit och dit, och förbli förvirrad.

Sverker
2011-05-19, 06:04
Helt beroende på vad du letar efter.

Ifall du ska undersöka effekten mot skjörbjugg kommer du inte att hitta någon skillnad mellan "naturlig" askorbinsyra och syntetisk framställd ur glukos. De läker tandköttet lika bra vilket som.

Ifall du undersöker effekten hos retinol mot nattblindhet kommer du också inte att hitta någon skillnad....för det är ingen skillnad. Molekyl som molekyl, de är precis lika.


Tittar du istället på mängden fria radikaler i kroppen och jämför apelsiner mot syntetisk askorbinsyra ( med korrigering för kaloriinnehållet i apelsin ) kommer säkert apelsinerna uppvisa lägre mängder fria radikaler. Helt beroende på att det finns massor av andra ämnen med i apelsinen som verkar som antioxidanter. Precis som Trashcan skriver.

Aumega3
2011-05-19, 09:56
Läste någonstans att vissa vitaminer måste finnas i kompletta komplex för att kroppen ska kunna ta upp dem så om man tillför en vitamin som borde finnas i ett komplex med andra vitaminer så måste kroppen tillföra resten av komplexet på egen hand och det skulle vara ett ganska bra sätt att tömma kroppen på näring då man egentligen tror att man tillför vitaminer.

Aumega3
2011-05-19, 10:02
Läste någonstans att vissa vitaminer måste finnas i kompletta komplex för att kroppen ska kunna ta upp dem så om man tillför en vitamin som borde finnas i ett komplex med andra vitaminer så måste kroppen tillföra resten av komplexet på egen hand och det skulle vara ett ganska bra sätt att tömma kroppen på näring då man egentligen tror att man tillför vitaminer.

Vet inte om det är tillåtet att länka och så här inne men det var denna snubben som pratade om det jag skrev precis, sedan får man väl bedöma hans trovärdighet själv.

http://www.youtube.com/watch?v=OWpB2JvriJc

HondaRider
2011-05-19, 11:28
Nu talar jag om ämnen och inte huruvida tillskott ser ut eller hörs som riktigt mat. Utan om 1mg c-vitamin från mat (paprika) är likvärdigt med 1mg c-vitamin från ett piller (multisupervitamintillskott)?

Under åren har jag hört att det inte är samma, har även hört att det är skitsamma, ämne som ämne, senaste jag hört på detta forumet är att det inte är likvärdigt.

Kan man få några länkar?:Virro


Förutom vitamin E vilken har ungefär hälften så stor bio-tillgänglighet när den är framställd syntetiskt (DL-alfa-tokoferol) jämfört med naturligt (D-alfa-tokoferol) så är det sak samma varifrån vitaminerna kommer. Det är dock lämpligt att inta vitamintabletter tillsammans med mat, både för magens skull och för upptagets skull.

Sedan innehåller naturligtvis maten en massa andra saker som är positiva för kroppen, exempelvis astaxantin som du får i dig om du äter den där paprikan.