handdator

Visa fullständig version : Gör jag rätt squats/front squats


Sayonara
2011-05-18, 17:15
hey undrar fall min stance är rätt på front squats och vanliga back squats

på back squats står jag lite bredare än axel brett och när jag böjjer har jag knäna pekadens utåt i linje med foten ?

och på front squatsen står jag ungefär axelbrett fast nu undrar jag ifall man även här ska ut med knäna ? eller tar det mindre på (quadriceps) då ? för det är väll den man vill åt i första hand när man kör front squats

pialia
2011-05-18, 17:37
Oavsett vad du gör så borde du aldrig låta knäna falla in när du knäböjer. Ang. din stans så är det helt omöjligt att kommentera utan ett bra videoklipp att döma från. Vissa står jättebrett, andra inte, vissa pekar utåt med tårna, andra inte alls.

Jag föreslår att du youtubar squat instruction-vids, där får du mycket bra info som du kan tänka på när du knäböjer.

ceejay
2011-05-18, 18:05
Helst ska väl knäna följa fötterna at all times, men det finns ju bra böjare som inte gör så.

Angående bredden är det högst personligt, jag kan inte stå särskilt brett utan axelbrett alltid.

1684_
2011-05-18, 18:18
variera, stå smalt å brett. själv står jag för de mesta axelbrett! men bra variera, samma sak med vinklarna på fötterna.

Fugly
2011-05-18, 19:16
Lånar tråden lite med frågan: Hur djupt ska/kan man gå?

henrikl
2011-05-18, 19:50
Lånar tråden lite med frågan: Hur djupt ska/kan man gå?

Enligt mig, så djupt du kan gå utan att tekniken blir lidande.

Pungis
2011-05-18, 19:52
Lånar tråden lite med frågan: Hur djupt ska/kan man gå?

Precis innan du tappar svanken pressar du :)

pialia
2011-05-18, 21:05
XkK9-mnDAy4

http://rlv.zcache.com/trollface_sticker-p217390871858806692w8mp1_152.jpg

Rickard
2011-05-18, 21:07
Lånar tråden lite med frågan: Hur djupt ska/kan man gå?

Tills rumpen tar i backen, har jag hört...

Knaz
2011-05-18, 21:47
Vad är skillnaden på dessa 2 förutom att man har stången olika ?

ceejay
2011-05-18, 22:27
Tills rumpen tar i backen, har jag hört...

Jag med. Man går så långt ned tills man mekaniskt inte kommer längre. Då kan man ställa sig upp igen.

don ramon
2011-05-19, 08:39
Jag tycker vi kollar med gurun själv. Video (http://vimeo.com/19736437)

Arf Pingvin
2011-05-19, 09:19
Det finns inget sätt du kan koppla ur quadriceps med fotbredden, de kommer alltid jobba i en frontböj.

pialia
2011-05-19, 10:23
Jag tycker vi kollar med gurun själv. Video (http://vimeo.com/19736437)

Jag skulle bara vilja påpeka att olympiska lyftare som vänder/frontböjer aktiverar oftast hamstrings mycket mer än det som visats av Rippetoe. Det är en hårfin balans mellan höft/överkroppsvinkel som man försöker uppnå. D.v.s. att man kan sticka ut häcken och luta sig fram till en viss gräns för att aktivera hammies utan att tappa stången framåt.

Det blir fortfarande inte lika dramatisk vinkeländring med överkroppen som i vanliga squats, men den finns där :) Så jag skulle vilja säga att han överdriver skillnaden lite i videon. Sen finns det säkert folk som tycker detta är fel, men om man klarar att aktivera hamstrings mer än det som visats i videon utan att falla framåt och tappa stången så är det bara en bonus in my book, mer muskler som hjälper = mer vikt, no? :D

don ramon
2011-05-19, 10:45
Jag skulle bara vilja påpeka att olympiska lyftare som vänder/frontböjer aktiverar oftast hamstrings mycket mer än det som visats av Rippetoe. Det är en hårfin balans mellan höft/överkroppsvinkel som man försöker uppnå. D.v.s. att man kan sticka ut häcken och luta sig fram till en viss gräns för att aktivera hammies utan att tappa stången framåt.

Det blir fortfarande inte lika dramatisk vinkeländring med överkroppen som i vanliga squats, men den finns där :) Så jag skulle vilja säga att han överdriver skillnaden lite i videon. Sen finns det säkert folk som tycker detta är fel, men om man klarar att aktivera hamstrings mer än det som visats i videon utan att falla framåt och tappa stången så är det bara en bonus in my book, mer muskler som hjälper = mer vikt, no? :D


Rippetoe brukar väl aldrig i sina utbildningsfilmer vända sig till den tävlande olympiska lyftaren. Hans syfte med filmerna är att få gemene man/kvinna att bli större och starkare. Att bryta ner lyften och göra momenten så enkla som möjligt är mer hans melodi. (rätta mig gärna om jag har fel)

pialia
2011-05-19, 11:13
Rippetoe brukar väl aldrig i sina utbildningsfilmer vända sig till den tävlande olympiska lyftaren. Hans syfte med filmerna är att få gemene man/kvinna att bli större och starkare. Att bryta ner lyften och göra momenten så enkla som möjligt är mer hans melodi. (rätta mig gärna om jag har fel)

Det jag försökte komma fram till var att frontböj inte är så drastigt "sämre" än vanliga squats som han påstår. Jag tycker båda har sina egna fördelar och det är därför man oftast sysslar med båda två.

the_matsson
2011-05-19, 11:20
Något som är vanligt när man rekommenderar folk att tårna ska peka svagt utåt och knäna ska följa deras riktning är att folk vrider fötterna på tok för mycket utåt! Detta resulterar väldigt ofta i att benet och knät kollapsar inåt om man inte koncentrerar sig väldigt hårt på att hålla ut knät, och även då kan man under ett ögonblick av okoncentration dra på sig en stygg skada.

Av vad jag läst och testat så är min erfarenhet att all stabilitet blir så otroligt mycket bättre om man istället pekar med foten i princip rakt fram. Kanske några ynka grader utåt.

För min del var det här natt och dag. Innan fick jag kämpa med knäpositionen, nu rör det sig helt korrekt av sig själv och känns otroligt stabilt.

Det förutsätter att man är något rörligare, men å andra sidan kanske man ska ta det lugnt med vikterna tills man är rörlig nog att göra övningen.

the_matsson
2011-05-19, 11:55
Här är en liten snutt från www.mobilitywod.com som handlar om just fotens riktning och hur det påverkar allt ovanför.

Speciellt den nedre filmen är väl lite väl extrem, men visar kanske på ett tydligt sätt effekten av utåtvinklade fötter. Kika alltså på hur han pekar med tårna.

http://www.mobilitywod.com/2011/05/episode-240365-10-min-squat-test-8-athletic-acl-injury-prevention.html

don ramon
2011-05-19, 12:03
Det jag försökte komma fram till var att frontböj inte är så drastigt "sämre" än vanliga squats som han påstår. Jag tycker båda har sina egna fördelar och det är därför man oftast sysslar med båda två.

ok. då förstår jag exakt vad du menar.

tntballe
2011-05-19, 14:15
Här är en liten snutt från www.mobilitywod.com som handlar om just fotens riktning och hur det påverkar allt ovanför.

Speciellt den nedre filmen är väl lite väl extrem, men visar kanske på ett tydligt sätt effekten av utåtvinklade fötter. Kika alltså på hur han pekar med tårna.

http://www.mobilitywod.com/2011/05/episode-240365-10-min-squat-test-8-athletic-acl-injury-prevention.html

Att det är viktigt att fötterna pekar rakt fram är det fler ol-tränare som inte håller med om. Har inga länkar på mobilen, men 2 som inte är helt med på hans resonemang är Greg Everett och Glenn Pendlay.
Postat via en mobil enhet

the_matsson
2011-05-19, 14:49
Att det är viktigt att fötterna pekar rakt fram är det fler ol-tränare som inte håller med om. Har inga länkar på mobilen, men 2 som inte är helt med på hans resonemang är Greg Everett och Glenn Pendlay.
Postat via en mobil enhet

Okej. Det vore väldigt kul att se mer om!

Jag känner lite grand att det är väldigt lätt att ta till sig det här att ha foten framåt, just för att det känns så stabilt jämfört med utåtvinkling.

Däremot så ringer varningsklockor i mitt huvud just för att det är ganska ovanligt, och många "knäböj-gurus" förespråkar en utåtvinkling.

Kanske material för en ny tråd? Måste ju säga att jag ser många som verkligen ser ut att falla inåt på hålfoten och in med knät, och en riktigt quick-fix är att vinkla foten framåt för att få bättre vridmoment och lättare att hålla benet stabilt.

Säga vad man vill om den gode herr Kelly, men övertygande är han i alla fall.

tobake75
2011-05-27, 20:35
http://www.cathletics.com/articles/article.php?articleID=113

Här kan man läsa Greg Everetts syn på det hela.

Zoidy
2011-05-28, 01:34
Att det är viktigt att fötterna pekar rakt fram är det fler ol-tränare som inte håller med om. Har inga länkar på mobilen, men 2 som inte är helt med på hans resonemang är Greg Everett och Glenn Pendlay.
Postat via en mobil enhet

Hur kommer det sig då att man ofta ser tyngdlyftare böja med fötterna pekandes ganska så rakt fram? Exempelvis:

cUHpuMcje84

Btw, jag tycker det ser väldigt konstigt ut att böja som Rippetoe förespråkar, med blicken ner. Vad tycker ni härinne om det?

tntballe
2011-05-28, 04:35
Det där är liten vinkel, vilken säkert skulle se större ut rakt framifrån. Nu står han så smalt att fötterna inte behöver så stor vinkel för att följa låren. Tittar man på hans lyft där han står något bredare så ser man även att fötterna pekar mer åt sidan.

Angående Rippetoe så tycker jag att det känns konstigt att titta neråt, försöker hellre pressa upp bröstet genom att titta uppåt. Titta neråt hör väl mer till dom framåtlutande böjstilarna.

pialia
2011-05-28, 08:52
Titta neråt hör väl mer till dom framåtlutande böjstilarna.

Är det inte för att cervikalkotorna ska vara i linje med resten av ryggen?

Zoidy
2011-05-28, 12:37
Det där är liten vinkel, vilken säkert skulle se större ut rakt framifrån. Nu står han så smalt att fötterna inte behöver så stor vinkel för att följa låren. Tittar man på hans lyft där han står något bredare så ser man även att fötterna pekar mer åt sidan.

Angående Rippetoe så tycker jag att det känns konstigt att titta neråt, försöker hellre pressa upp bröstet genom att titta uppåt. Titta neråt hör väl mer till dom framåtlutande böjstilarna.

Ok, så står man smalt (vilket jag också gör när jag böjer) så behöver man helt enkelt inte så stor vinkel på fötterna? Jag har nästan fötterna rakt fram (yttepyttevinkel ut åt sidan) när jag böjer för jag har tyckt det känts bra när man står såpass smalt. Men jag ska testa med lite större vinkel nästa gång jag böjer och se hur det känns

Då har vi samma åsikt om det :) Tycker ärligt talat det ser helt cp ut att böja sådär. Har lite svårt att se att man skulle skada sig bara för att man inte kollar neråt också (vilket verkar vara anledningen till att han lär ut det så)

Pungis
2011-05-28, 13:42
Vad är skillnaden på dessa 2 förutom att man har stången olika ?

Mindre rygg och mer lår och stjärt i fronböj då man kan gå djupare. Främjar bättre hållning. Bättre övning enligt mig.

Matsa
2011-05-28, 13:50
Ok, så står man smalt (vilket jag också gör när jag böjer) så behöver man helt enkelt inte så stor vinkel på fötterna? Jag har nästan fötterna rakt fram (yttepyttevinkel ut åt sidan) när jag böjer för jag har tyckt det känts bra när man står såpass smalt. Men jag ska testa med lite större vinkel nästa gång jag böjer och se hur det känns

Beror nog mycket på dels rörlighet och dels struktur. Om jag står smalt (vilket jag gärna gör) måste jag vinkla tårna utåt en hel del, delvis för att jag får svårt att komma ned annars men främst för att tyngdpunkten blir så långt bak annars och då tvingas jag fälla onödigt mycket för att kompensera.

Elittyngdlyftare böjer ofta på ett särskilt sätt (som ser jävligt snyggt ut imo) därför att deras vinklar är sådana, tror jag. För att nå så högt i den sporten som killarna på de klipp som brukar visas så måste man nästan vara byggd på ett speciellt sätt, tittar man på all sorts tyngdlyftning i stället för absoluta toppen tror jag att man skulle se större variation.

Styrkelyft ser man förresten större variation i eftersom de tre lyften gynnar olika kroppstyper, då blir det givetvis lite fler olika sorter som lyckas ta sig till toppen.

apagul
2011-05-28, 15:42
Jag tycker vi kollar med gurun själv. Video (http://vimeo.com/19736437)

Vad i helvetet var det där?

Vanish
2011-05-28, 18:25
Ok, så står man smalt (vilket jag också gör när jag böjer) så behöver man helt enkelt inte så stor vinkel på fötterna? Jag har nästan fötterna rakt fram (yttepyttevinkel ut åt sidan) när jag böjer för jag har tyckt det känts bra när man står såpass smalt. Men jag ska testa med lite större vinkel nästa gång jag böjer och se hur det känns

Då har vi samma åsikt om det :) Tycker ärligt talat det ser helt cp ut att böja sådär. Har lite svårt att se att man skulle skada sig bara för att man inte kollar neråt också (vilket verkar vara anledningen till att han lär ut det så)

Beror nog mycket på dels rörlighet och dels struktur. Om jag står smalt (vilket jag gärna gör) måste jag vinkla tårna utåt en hel del, delvis för att jag får svårt att komma ned annars men främst för att tyngdpunkten blir så långt bak annars och då tvingas jag fälla onödigt mycket för att kompensera.

Elittyngdlyftare böjer ofta på ett särskilt sätt (som ser jävligt snyggt ut imo) därför att deras vinklar är sådana, tror jag. För att nå så högt i den sporten som killarna på de klipp som brukar visas så måste man nästan vara byggd på ett speciellt sätt, tittar man på all sorts tyngdlyftning i stället för absoluta toppen tror jag att man skulle se större variation.

Styrkelyft ser man förresten större variation i eftersom de tre lyften gynnar olika kroppstyper, då blir det givetvis lite fler olika sorter som lyckas ta sig till toppen.

Satt just och tänkte på detta med att stå smalt. Alla ni som står väldigt smalt, hur fasen gör ni med det där att "sitta ner". Känns som man måste fram rätt mycket för att man kommer sätta sig mer bakåt ju smalare man står. Eller är det jag som tänker fel här?

Zoidy
2011-05-29, 16:53
Satt just och tänkte på detta med att stå smalt. Alla ni som står väldigt smalt, hur fasen gör ni med det där att "sitta ner". Känns som man måste fram rätt mycket för att man kommer sätta sig mer bakåt ju smalare man står. Eller är det jag som tänker fel här?

Jag har tyngdlyftningsskor på mig när jag böjer så, och då går det jättebra. Tycker det är klart lättare att böja smalt när jag har de skorna på mig än att böja mer brett faktiskt. Känns mycket mer intuitivt att stå smalt och sätta sig ner dessutom