handdator

Visa fullständig version : Kolisar efter träning


Bjern
2011-05-18, 17:05
Är det inte nödvändigt med snabba kolhydrater efter träning längre?

Om jag har förstått det rätt så skulle man få maximal effekt av 10g EAA? Men det kan väl inte gälla vid konditionsträning?

King Grub
2011-05-18, 17:09
Vilken effekt talar du om? Muskeluppbyggnad? Då räcker det med aminosyror. Vill du glykogeninlagring behövs kolhydrat.

Bjern
2011-05-18, 17:10
Vilken effekt talar du om? Muskeluppbyggnad? Då räcker det med aminosyror. Vill du glykogeninlagring behövs kolhydrat.

Ja det var väl den jag syftade på, hur är det med vassle och BCAA? Gäller detta enbart EAA?

King Grub
2011-05-18, 17:11
10 gram EAA oavsett källa.

Sheogorath
2011-05-18, 17:13
Pedagogisk omskrivning: vill du ha maximal muskeluppbyggnad av DET träningspass du precis gjort räcker det med essentiella aminosyror men vill du prestera maximalt NÄSTA träningspass (och vem vill inte det?) gör du gott i att även äta kolhydrater. Det behöver inte vara snabba kolhydrater och du behöver inte ta dem direkt efter träningen, det räcker med att du är "någorlunda snabb" (säg inom en timme, give or take). Ta dina aminosyror eller ditt vassle direkt efter avslutat styrkepass och åk sedan hem och laga till en stärkelserik måltid så är du "good to go". Bra källor är bröd, pasta, ris, potatis, bulgur, gryn mm.

Beelz
2011-05-18, 17:16
Är kolhydrater(stärkelse) + protein bättre än bara protein för muskelbyggnad?

Bjern
2011-05-18, 17:17
Pedagogisk omskrivning: vill du ha maximal muskeluppbyggnad av DET träningspass du precis gjort räcker det med essentiella aminosyror men vill du prestera maximalt NÄSTA träningspass (och vem vill inte det?) gör du gott i att även äta kolhydrater. Det behöver inte vara snabba kolhydrater och du behöver inte ta dem direkt efter träningen, det räcker med att du är "någorlunda snabb" (säg inom en timme, give or take). Ta dina aminosyror eller ditt vassle direkt efter avslutat styrkepass och åk sedan hem och laga till en stärkelserik måltid så är du "good to go". Bra källor är bröd, pasta, ris, potatis, bulgur, gryn mm.

Säg att jag precis har köpt en burk BCAA innehållande 300 kapslar. :D

Hur mycket EAA ger BCAA?

Beelz
2011-05-18, 17:18
Säg att jag precis har köpt en burk BCAA innehållande 300 kapslar. :D

Hur mycket EAA ger BCAA?

Eaa är bara de tre viktiga för muskelbyggnad, Bcaa är ALLA...

Kimkay
2011-05-18, 17:22
Eaa är bara de tre viktiga för muskelbyggnad, Bcaa är ALLA...

Trollar du eller?

Sheogorath
2011-05-18, 17:25
Säg att jag precis har köpt en burk BCAA innehållande 300 kapslar. :D

Hur mycket EAA ger BCAA?

Jag äter en sådan burk i månaden. ***** BCAA Mega Caps is the shit. ;)

Din fråga är lite luddigt formulerad, men om jag ska tolka dig så förmodar jag att du menar "hur mycket BCAA behöver jag för att komma upp i de här 10 grammen EAA som Grub pratar om?" och då är svaret "ingen vet om BCAA kan ersätta ett komplett EAA-tillskott när det kommer till muskeluppbyggnad."

Nu är det ju så att jag tror det, annars hade jag ju käkat ett komplett EAA-tillskott istället för BCAA. Det vettigaste torde vara att kolla på halten leucin i den mängden vassleprotein som maximalt stimulerar till höjd proteinsyntes, vilket är 20 g vassle. Sen jämför man med hur mycket av sitt BCAA man måste äta för att komma upp i den mängden leucin. Jag äter 10 g BCAA i stöten, d.v.s. 9 kapslar ***** BCAA Mega Caps. Jag har inte räknat på det men det räcker med råge.

Bjern
2011-05-18, 17:34
Jag äter en sådan burk i månaden. ***** BCAA Mega Caps is the shit. ;)

Din fråga är lite luddigt formulerad, men om jag ska tolka dig så förmodar jag att du menar "hur mycket BCAA behöver jag för att komma upp i de här 10 grammen EAA som Grub pratar om?" och då är svaret "ingen vet om BCAA kan ersätta ett komplett EAA-tillskott när det kommer till muskeluppbyggnad."

Nu är det ju så att jag tror det, annars hade jag ju käkat ett komplett EAA-tillskott istället för BCAA. Det vettigaste torde vara att kolla på halten leucin i den mängden vassleprotein som maximalt stimulerar till höjd proteinsyntes, vilket är 20 g vassle. Sen jämför man med hur mycket av sitt BCAA man måste äta för att komma upp i den mängden leucin. Jag äter 10 g BCAA i stöten, d.v.s. 9 kapslar ***** BCAA Mega Caps. Jag har inte räknat på det men det räcker med råge.

Ja det är dom jag har nu, har både vassle och BCAA, skulle läst på innan jag investerade känner jag nu... Så 20g vassle skulle, enligt dig då, motsvara 10g EAA? Motsvarande 9 kapslar BCAA?

Beelz
2011-05-18, 17:36
Trollar du eller?

Ah nu blev det tokigt... Skyller på att jobbat hela dan och träningspass... Lagom slut i kolan ;>

Eddie Vedder
2011-05-18, 18:04
Men det kan väl inte gälla vid konditionsträning?

Jo

Sheogorath
2011-05-18, 18:10
Ja det är dom jag har nu, har både vassle och BCAA, skulle läst på innan jag investerade känner jag nu... 1. Så 20g vassle skulle, enligt dig då, motsvara 10g EAA? 2. Motsvarande 9 kapslar BCAA?

1. Ja.
2. Nej. 9 st av de här BCAA-kapslarna motsvarar mycket mer än 20 g vassle. I 20 g vassleprotein finns lite drygt 2 g leucin. I 9 kapslar BCAA Mega Caps finns det strax under 5 g leucin. Du uppnår 2 g leucin med bara 4 kapslar. Men sen har BCAA andra effekter du kan söka på utöver att stimulera proteinsyntesen. Är det en ekonomisk fråga kan du äta 4 kapslar. Är det inte en ekonomisk fråga kan du smälla i dig mer men det är inte säkert att det kommer göra någon nytta. :)