handdator

Visa fullständig version : Vilovecka - överskattat?


kwame
2011-05-18, 15:08
Jag kommer inte ihåg senast jag hade en vilovecka. Sen iförrigår var jag sjukt klen i chins, då jag kände mig sliten i underarmar osv. (Kört 13 dagar med 1 vilodag) så igår tog jag en vilodag. Nu funderar jag på om jag ska ta en vilovecka (känner mig dock pigg i kroppen idag) eller om jag bara ska vila idag (2 dagar irad) och sedan köra på igen?

Hur lång tycker ni en vilovecka ska vara - om ni nu tycker det? Är det verkligen bättre att vila en vecka mot att fortsätta köra på?

Snälla, någon får gärna övertala mig till att antingen ta min första vilovecka på länge, eller att helt enkelt dra ner och fortsätta köra på. Ge för- och nackdelar.

Vill förövrigt dra ner idag så, borde jag göra det? Eller är vilovecka bra?

rooz
2011-05-18, 15:12
Hur lång är en vilovecka? Ja, inte längre eller kortare än en vanlig vecka:smash:

oRRelito
2011-05-18, 15:12
Hur lång tycker ni en vilovecka ska vara

Snabbt förslag 1 vecka

debbe
2011-05-18, 15:15
Hmmmm!

Hur ska någon veta om det är läge för en vilovecka för just dig? Jag har inte en aning.

En vilovecka kan gärna vara just en vecka. Ananrs kan du ju köra En vilodag på En dag, Två vilodagar som är Två dagar. Kanske även en vilomånad som är en månad.

kwame
2011-05-18, 15:20
Ja, men jag tänkte att en vilovecka kunde lika gärna vara att man vilade 5 dagar, dvs största delen av veckan.. Vad kan jag tjäna på att ha en vilovecka? Förutom att få en riktigt utvilad kropp, men då har jag inte heller tränat något dvs lär inte öka på det viset. Kan någon förklara de viktiga sakerna med en vilovecka?

Spridis
2011-05-18, 15:23
En vilovecka för mej behöver inte betyda en hel vecka utan träning. Det kan istället vara att jag bara tränar t.ex. lätt knäböj och lite lätt bänk på ½ timmes pass.

Big Sleazy
2011-05-18, 15:23
Ja, men jag tänkte att en vilovecka kunde lika gärna vara att man vilade 5 dagar, dvs största delen av veckan.. Vad kan jag tjäna på att ha en vilovecka? Förutom att få en riktigt utvilad kropp, men då har jag inte heller tränat något dvs lär inte öka på det viset. Kan någon förklara de viktiga sakerna med en vilovecka?

Du får vila?

Många elitidrottsmän vilar inte mer än 1 vecka per år. Men då är de också just elitidrottsmän. Hur bra tränad din kropp är och hur starkt ditt psyke är vet jag inte.

Kimkay
2011-05-18, 15:26
Lyssna på kroppen är mitt råd. Kort och gott; Känner du att du behöver vila, så vila.

kwame
2011-05-18, 15:35
Ok, då vilar jag idag - dvs 2 dagar irad. Och kör på hårt imorgon igen! Känner mig sjukt taggad på att träna. Och ifall det inte känns bra imorgon kör jag 2 dagar till. Men tror jag kommer vara på G fysiskt och psykiskt!

Baler Evans
2011-05-18, 23:38
Vilo vecka är fett underskattat. Men ifall du tycker att 5-7 dagar är för lång tid så kan du ju alltid slänga in en deload vecka där du utför din gammla träning bara med lägre intensitet och på lägre vikter. Säg 25-40% av ditt 1RM.

Grotesk
2011-05-18, 23:43
Jag anser att om man börjar tänka i banor som "fan, ska jag vila lite extra" då indikerar det att det är dags. Du dör inte av lite längre vila. Som någon sa tidigare så är ju kanske även ett alternativ att köra en lättare vecka, i stil med aktiv vila.

ceejay
2011-05-18, 23:49
vilar du en vecka missar du en vecka av hårda väldigt givande pass. Det är alltid bättre att vara på gymmet för utvecklingens skull. Men psykiskt kan det vara skönt att ta det lugnt, man har mindre ont när man kommer tillbaka och är ofta rätt fräsh och stark.

Danne2k
2011-05-18, 23:53
Det är inget dåligt/negativt med en vilovecka/lätt vecka. Vad gör det om du inte ökar något den veckan? Du kommer kanske tillbaka starkare och kan fortsätta öka utan att känna dig sliten eller i värsta fall (ja, lite överdrivet kanske) åka på en skada.

Kör 3-5 dagar lätt + vila, kanske 2 lätta helkroppspass eller något.

Sen är en vilovecka just en vecka och inget annat, vad skulle det annars vara lixom? :D

Danne2k
2011-05-18, 23:55
vilar du en vecka missar du en vecka av hårda väldigt givande pass. Det är alltid bättre att vara på gymmet för utvecklingens skull. Men psykiskt kan det vara skönt att ta det lugnt, man har mindre ont när man kommer tillbaka och är ofta rätt fräsh och stark.

Vadå, är man sliten så är man, varför träna då?

Man kan inte säga att "det är alltid bättre att vara på gymmet", varför skulle det vara det om man är jävligt sliten och kanske lite less på skiten?

Vissa har dessutom väldigt svårt att träna lätt och det blir lätt att man slänger på lite extra vikt istället. Då kan det vara bättre att stanna hemma.

robbob
2011-05-19, 07:37
Jag har ofta upplevt att jag blivit starkare efter en vilovecka. Kroppen hinner återhämta sig och det är faktiskt under återhämtning som styrkeökning och muskelbyggande kommer.

Sen behöver inte en vilovecka innebära soffliggande, navelluddspetande och chipsätande. Du kan ju köra lite lättare träning, kanske öva teknik, gå långa promenade, lättare jogg osv.
Kanske träna något du inte brukar göra i vanliga fall?

spoon
2011-05-19, 07:42
Istället för att köra 13 dagar i sträck och vila 7 så tycker jag det är bättre att köra 3-1-3 eller annan split där man automatiskt får in vilodagar och därmed slipper slita ned sig så pass att man blir less.

Hellre en lugn vecka där man drar ned på passen och belastningen än att stanna hemma helt.

Baske
2011-05-19, 07:52
Viloveckors mening står ju i propertion till mängden träning.

Vilovecka bidrar till utveckling och förhöjd prestationsförmåga. Den förtar inte din framgång.

Vilovecka är bra för återhämting av nervsystem (lättare att överträna än muskler), muskler, leder, ligament, enzymer. En vecka med mindre hormonell stressrespons (av träningen) är mycket bra ur prestationsyfte.

Inte minst det mentala.

Sist men inte minst vilovecka innebär inte att du är inaktiv i en vecka, testa dra ner träningen på ca 70-80% och minska mängd, tillfälle och volym.

raQblad
2011-05-19, 08:36
Prova ta en vecka med lættare belastning, ca 50-60% av vad du vanligtvis kør på, och færre øvningar. Kanske prova på någon annan form av træning?
Finns mycket man kan gøra før att "vila" sig i form om man ær sliten, men jag tror att bara ta en vecka med xbox och soffa ær det værsta du kan gøra før en kropp som ær utsliten.

Rusk
2011-05-19, 09:53
Jag tycker det är väldigt onödigt, efter 3 dagars vila så är man som ny imo.

ceejay
2011-05-19, 10:07
Vadå, är man sliten så är man, varför träna då?

Man kan inte säga att "det är alltid bättre att vara på gymmet", varför skulle det vara det om man är jävligt sliten och kanske lite less på skiten?

Vissa har dessutom väldigt svårt att träna lätt och det blir lätt att man slänger på lite extra vikt istället. Då kan det vara bättre att stanna hemma.

Varför skulle det vara sämre att vara på gymmet bara för att man är sliten? Och vad har det att göra med att man är less på skiten?

Arf Pingvin
2011-05-19, 10:29
Du kan ju testa att inte dra ner på intensiteten (BELASTNINING I FÖRHÅLLANDE TILL 1RM) utan bara dra ner på volymen till 1/2. Kom tillbaks starkare. Kör hårt.

Rusk
2011-05-19, 11:37
Varför skulle det vara sämre att vara på gymmet bara för att man är sliten? Och vad har det att göra med att man är less på skiten?

Känner man sig sliten så kan det vara tecken på överträning, är ens mål då muskler så bör man vila, ganska logiskt om du frågar mig.

ThisIsTheOne
2011-05-19, 11:49
Vila om det behövs, hur kort/lång tid känner du själv. Folk tränar nog generellt för ofta än motsatsen. Mer är inte alltid bättre.

mike mike
2011-05-19, 18:15
Jag tycker du skall först och främst lyssna på din egen kropp än på våra åsikter ;) precis vad andra säger behöver inte en viloperiod innebära att ligga på sofflocket och tjocka sig, nej, nej. När jag har viloperioder brukar jag ta långa promenader :)