handdator

Visa fullständig version : Nytt ljus på abortfrågan?


andnel
2011-05-18, 11:22
Sjukvårdspersonal larmar hos Socialstyrelsen om att de mår dåligt av att det händer att foster lever efter aborter. Fostren andas och rör på sig sedan de kommit ut.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/levande-foster-dilemma-vid-aborter_6173807.svd


Hur ställer ni er till abort? Varför?
Med tanke på artikeln - blir det ett större etiskt dilemma?
Borde vi ändra abortmetoden, enbart tillåta abort i ett tidigare skede - eller inte alls?

Nitrometan
2011-05-18, 11:29
Jag tycker att den lag vi har är bra.

Från artikeln i DN:
– Medicineringen framkallar sammandragningar och det är de som dödar fostret. Att foster överlever en abort är extremt ovanligt och i teorin ska det inte kunna hända så tidigt som i vecka 18. Samtidigt går det aldrig att vara hundraprocentigt säker inom medicinen. Det man kan spekulera i är om fostrets datering i dessa fall varit korrekt, säger hon till Dagens Medicin.

Mats J
2011-05-18, 11:57
Extremt emot abort, blev värre efter att jag själv fick barn. Det kom "olägligt" och abort kom upp, men vi beslutade oss för att behålla det. Efter det skulle jag gärna se att abort endast fick förekomma i väldigt speciella situationer tex. efter våldtäckter.

Bärs
2011-05-18, 12:04
Alla dessa aborter är snarast ett tecken på U-landsstatus. I ett välfärdssamhälle borde abort knappt förekomma eftersom samhället skall hjälpa de som inte kan försörja sina familjer. Abort som allmän preventivmetod borde enbart få utföras i speciella fall.

Slartibartfast
2011-05-18, 12:07
Rätt till abort bör finnas, och jag antar att nuvarande lagstiftning är ok.

Personligen skulle jag vara förstörd för livet av en abort av "mitt" foster.

kettlebellGuden
2011-05-18, 12:10
Jag tycker att nuvarande lag är rätt bra. Hade abort inte funnits hade både mitt och min sambos liv varit förstörda vid det här laget bara pga. faktumet att hormonspiraler inte är 100%--iga.

Har alltid varit för fri abort, och har blivit än mer för det sen vi provade på (i vecka 20 för övrigt. Vilket innefattar en del extra pappersarbete och lite annorlunda procedur)

Slartibartfast
2011-05-18, 12:20
Jag tycker att nuvarande lag är rätt bra. Hade abort inte funnits hade både mitt och min sambos liv varit förstörda vid det här laget bara pga. faktumet att hormonspiraler inte är 100%--iga.

Har alltid varit för fri abort, och har blivit än mer för det sen vi provade på (i vecka 20 för övrigt. Vilket innefattar en del extra pappersarbete och lite annorlunda procedur)

Jag respekterar abortbeslut, men påståendet att era liv skulle förstörts är ju bara absurt. Som Bärs skriver, så bor vi inte i en grop i mesopotamien.

kettlebellGuden
2011-05-18, 12:22
Jag respekterar abortbeslut, men påståendet att era liv skulle förstörts är ju bara absurt. Som Bärs skriver, så bor vi inte i en grop i mesopotamien.

Vi hade blivit tvungna att försörja ett barn som ingen av oss vill ha något att göra med. Det hade tagit tid, pengar, och energi från oss. Även hindrat oss från att leva våra liv. Det hade helt klart förstört våra liv. Barnets liv med eftersom vi hade avskytt det krypet.

Nitrometan
2011-05-18, 12:26
Om du känner så kanske du skulle använda kondom?

Eller göra en vasektomi?

kettlebellGuden
2011-05-18, 12:29
Om du känner så kanske du skulle använda kondom?

Eller göra en vasektomi?

Vi litade på spiralen.

Kondomer spricker. Men det kan ju kvitta eftersom arborter är fria.

Vasektomi är utförd.


Mestadels är den utförd för att bevara vården kostnaden för regelbundna aborter.. Det är känslan för någon form av ansvar för samhällsekonomin där.. och spiralen gör sambon på mycket bättre humör än utan. Hormoner är fina grejer. :thumbup:


För övrigt kan jag ju tycka att jag skulle sluppit kostnaden för vasektomi när det spar landstinget rätt ordentligt med pengar i längden.

pragmatist
2011-05-18, 12:44
Man kan ju fundera över hur många aborter som hade ägt rum om kvinnans mage varit genomskinlig och man kunde se vad man faktiskt gjorde.

Tryman
2011-05-18, 12:49
Jag är för fri abort. Dock tycker jag att man ska försöka minska antalet aborter genom preventivt arbete med information m.m.

Fatalist
2011-05-18, 12:52
Jag respekterar abortbeslut, men påståendet att era liv skulle förstörts är ju bara absurt. Som Bärs skriver, så bor vi inte i en grop i mesopotamien.

Jag kan inte tala för kettlebellGuden, men jag kan säga att mitt liv hade varit förstört om jag fick ett barn i dagsläget. Jag förstår inte vad som är absurt med ett sådant uttalande.

Olegh
2011-05-18, 12:53
Jag ogillar aborter starkt. Men jag ser hellre att möjligheten trots allt finns än att den inte gör det.

Bärs
2011-05-18, 13:30
Oönskade barn kan också adopteras bort. Det finns många fina stabila ansvarstagande par som är ofrivilligt barnlösa. Kan tänka mig att adoption inom landet på detta sätt är enklare och bättre än denna globala adoptionscirkus med indiska surrogatmammor etc. Många som tror att ett barn förstör livet behöver antagligen bara mogna och placera tankar, känslor och prioriteringar rätt.

Mats J
2011-05-18, 13:32
Jag kan inte tala för kettlebellGuden, men jag kan säga att mitt liv hade varit förstört om jag fick ett barn i dagsläget. Jag förstår inte vad som är absurt med ett sådant uttalande.

På vilket sätt skulle det vara förstört?

Fatalist
2011-05-18, 13:35
På vilket sätt skulle det vara förstört?

Jag skulle ha ett barn jag inte önskat att ha, och att låta ett barn växa upp med mig som ofrivillig far skulle jag må väldigt dåligt över. Ett barn ska bli älskat och ska vara önskat, det ska inte vara något man tvingas på eller som känner att det inte riktigt är välkommet av sin egen far.

hultman
2011-05-18, 13:42
Jag och dåvarande flickvän bestämde oss för abort när hon blev gravid tidigt. Jag var då 17 och hon 16, och såhär i efterhand var det en jävla tur att man slapp snorisar i tidig ålder. Är ännu inte redo för barn och det dröjer nog länge. Är och har alltid varit för fri abort.

Nielsen
2011-05-18, 13:51
Är ganska kluven. Möjligheten ska såklart finnas där, men jag kan helt ärligt säga att jag inte riktigt köper argumenten om att det hade påverkat föräldrars livskvalitet.

Mats J
2011-05-18, 14:08
Jag skulle ha ett barn jag inte önskat att ha, och att låta ett barn växa upp med mig som ofrivillig far skulle jag må väldigt dåligt över. Ett barn ska bli älskat och ska vara önskat, det ska inte vara något man tvingas på eller som känner att det inte riktigt är välkommet av sin egen far.

Hmm, kan du pippa kan du väll ta hand om barn också. Är ju trots allt början på ett liv du tar bort. Och den dag du skulle se ditt barn så ändras snabbt prioriteringarna i livet.

Som jag skrev var vi också nära att ta bort det, bara tanken att vi skulle ha gjort så ger mig ångest.

shut teh face
2011-05-18, 14:14
Jag har barn och jag ser inget problem med abort, barn är inte för alla, det är inte meningen med livet och det måste finnas en möjlighet för dessa personer att "slippa". Jag anser inte liksom att det är en skyldighet i dagens samhälle att fostra barn, och preventivmedel är ju som sagt inte 100%.

Vi har alltid haft lätt för barn, och blev gravida under preventivmedel (minipiller), vi gjorde abort när vi var 16 år, och fick vår första barn vid 22.

stevebc
2011-05-18, 14:32
Jag tycker att nuvarande lag är rätt bra. Hade abort inte funnits hade både mitt och min sambos liv varit förstörda vid det här laget bara pga. faktumet att hormonspiraler inte är 100%--iga.

Har alltid varit för fri abort, och har blivit än mer för det sen vi provade på (i vecka 20 för övrigt. Vilket innefattar en del extra pappersarbete och lite annorlunda procedur)Får man fråga varför ni väntade så länge? Man märker väl av utebliven menstruation efter senast 5 veckor. Efter 20 veckor så har ju ändå nästan 5 månader gått.

C.E.J.
2011-05-18, 15:00
Hmm, kan du pippa kan du väll ta hand om barn också.

Nej verkligen inte. Hur menar du att det där alls är rimligt?

Nitrometan
2011-05-18, 15:05
Nej verkligen inte. Hur menar du att det där alls är rimligt?

Han syftar nog på att man får ta ansvar för sina handlingar.

C.E.J.
2011-05-18, 15:19
Han syftar nog på att man får ta ansvar för sina handlingar.

Mm, och det följer av att man kan pippa? Det kan man, när då, vid 12-13 års ålder? Barn i den åldern är inte kända för sitt ansvarstagande.

Lellan
2011-05-18, 16:17
Hmm, kan du pippa kan du väll ta hand om barn också.

Definitivt inte?

Är ju trots allt början på ett liv du tar bort.

Exakt, början på. Inget som är livsdugligt.

Och den dag du skulle se ditt barn så ändras snabbt prioriteringarna i livet.

Verkligen? Aldrig mött en olämplig förälder?

Som jag skrev var vi också nära att ta bort det, bara tanken att vi skulle ha gjort så ger mig ångest.

Jag har aldrig gjort abort, men övervägde det när jag blev gravid med sonen och känner inte alls som du. Han var ju inte "han" då, han var ngt som inte skulle överleva utan min kropp, han var ingen.

Då hade jag haft ett annat liv. Men jag är jättenöjd med livet som jag lever nu, och lycklig med min son. Jag är för fri abort, men klarade inte av att göra det själv, det löste sig. Jag var 27 år och kände att jag trots allt kunde och skulle kunna uppbåda det som krävdes trots att det var högst oplanerat, men jag har full respekt för om man inte känner så. Blev gravid när jag gick på minipiller.

Får man fråga varför ni väntade så länge? Man märker väl av utebliven menstruation efter senast 5 veckor. Efter 20 veckor så har ju ändå nästan 5 månader gått.

Min mens uteblev först efter 3 månader, vissa har väl det genom hela grav vad jag förstått. Jag insåg det i vecka 12 tror jag. Använde ju skydd, så tanken slog mig inte.

Han syftar nog på att man får ta ansvar för sina handlingar.

Kul liv "jag är bördan mina föräldrar får bära för att de syndade"?

Jag har svårt att förstå om man inte skyddar sig (kille som tjej), men det är väl ganska lätt att förstå att man väljer att avsluta en påbörjad graviditet? Det är ju inte barn man dödar, man avslutar skapelsen av en organism som blir ett barn.

På den månad det tar efter senaste abortveckan tills ett foster blir livsdugligt hinner det hända mycket, varje timme dag minut händer saker. Det är en stoor börda att få ett barn som kanske spenderar sitt korta liv helt vårdkrävande. Jag har kompisar som fått barn som fötts v 23 och dött månader senare, och kompisar som fått barn som överlevt v 24 med smärre handikapp i form av outvecklade lungor, syn, hörsel. Det är ingen lätt fråga, men jag tycker nuvarande lag tar hänsyn till både biologiska och etiska aspekter på ett korrekt sätt.

Herr Oberst
2011-05-18, 16:18
En lag som bygger på den medicinska kunskap vi hade för 37 år sedan känns jävligt förlegad.

Pungis
2011-05-18, 16:20
Jag tycker inte ett mindre misstag ska straffa en hela livet.. Av den anledningen har jag absolut ingenting mot abort.

Lellan
2011-05-18, 16:22
En lag som bygger på den medicinska kunskap vi hade för 37 år sedan känns jävligt förlegad.

På vilket sätt kan ett foster i det stadiet överleva el hur menar du? Biologin förändras väl inte för att medicinska kunskaper går framåt? Man kan väl rädda foster runt v 23, men man får ju också fråga sig till vilket liv? Ett kort, fullt av lidande eller finns där förutsättningar att må bra överlag?

LadyG
2011-05-18, 16:23
WHO uppskattar att det görs mellan 10 och 20 miljoner illegala aborter i världen årligen.

Varje år avlider en halv miljon kvinnor i anslutning till aborter, graviditet och förlossning. I vissa länder beror upp till hälften av dessa dödsfall på illegala aborter. Mellan 400 och 500 kvinnor dör varje dag i sviterna av illegala aborter.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=371779

Vår lagstiftning som den ser ut nu är okej tycker jag, jämfört med alternativen.

kettlebellGuden
2011-05-18, 17:42
Det här med att adoption skulle vara ett bra alternativ tycker jag är lite fjantigt. Ska inte kvinnor får ha ett aktivt sexliv utan att riskerat att bli tvungna att gå igenom hela processen med att ta ledigt från jobbet (och få karriären störd) för de blir höggravida, överäta som galningar, osv. och sen genomgå förlossning som för en hel del är rätt otrevlig upplevelse?

Får man fråga varför ni väntade så länge? Man märker väl av utebliven menstruation efter senast 5 veckor. Efter 20 veckor så har ju ändå nästan 5 månader gått.

Alla kvinnor har inte alls så regelbunden menstruation att det väcker någon förvåning om den uteblir några månader.

Av olika anledningar så upptäcktes det inte förrän så sent. Mest av misstag för vi var ute och vandrade och sambon var lite "fan vad trött jag blir av att gå och mina fötter är svullna" och vi drog till vårdcentral för att få klarhet i varför det stod till så.

Blev lite pappersarbete och framtvingad förlossning som var rätt intressant upplevelse. Dock uppskattade inte barnmorskan alls frågan om man fick ta med fostret i burk hem lite som man får göra med gallstenar. De saknar helt humor, I guess.

Spinkot
2011-05-18, 17:52
Jag tycker inte det är samhällets roll att bestämma om folk vill behålla barn eller inte, är det kvar i morsan och det är för ungt för att överleva = hennes beslut. Kanske lite onödigt att skattepengar ska gå till slentrianaborter men jag tycker det är sjukt att tvinga någon att ta hand om ett barn de inte vill ha

Ignatius72
2011-05-18, 18:20
Blev lite pappersarbete och framtvingad förlossning som var rätt intressant upplevelse. Dock uppskattade inte barnmorskan alls frågan om man fick ta med fostret i burk hem lite som man får göra med gallstenar. De saknar helt humor, I guess.

Jag är för abort. men man blir ju tveksam till de som utför det för fjärde gången. Vad är det för fel på människor? Något man även kan undra när man läser ovanstående citat från kettlebellen.
Det finns ju kvinnor där foster dör i magen och där man måste förlösas. En oerhört traumatisk upplevelse. När man tittar på ultraljud på fostren i det stadiet så är det verkligen små barn man ser. Det har liksom passerat cellklumpsstadiet för länge sen.
jag hoppas att det var ett missriktat försök till att vara cool, i annat fall så är det bottenlöst korkat på många nivåer.

Herr Oberst
2011-05-18, 18:32
jag hoppas att det var ett missriktat försök till att vara cool, i annat fall så är det bottenlöst korkat på många nivåer.

Lägg inte för stor vikt vid det kettlebell skriver. Han är ett troll, troligtvis avlönat sådant.

kettlebellGuden
2011-05-18, 18:35
Jag är för abort. men man blir ju tveksam till de som utför det för fjärde gången. Vad är det för fel på människor? Något man även kan undra när man läser ovanstående citat från kettlebellen.
Det finns ju kvinnor där foster dör i magen och där man måste förlösas. En oerhört traumatisk upplevelse. När man tittar på ultraljud på fostren i det stadiet så är det verkligen små barn man ser. Det har liksom passerat cellklumpsstadiet för länge sen.
jag hoppas att det var ett missriktat försök till att vara cool, i annat fall så är det bottenlöst korkat på många nivåer.

Min sambo har mig veterligen utfört abort en gång. Det var inget försök till att vara cool. Hur fick du det intrycket?

Efter förlossningen av det döda fostret, vilket det blir i sena aborter, så var sambon lite trött och barnmorskan bad mig säga något för att muntra upp henne. Jag frågade om burken, min sambo skrattade hejdlöst och uppskattade det roliga. Det hade inget med att vara cool att göra utan om att muntra upp något som är det viktigaste i mitt liv.

Det var ingen traumatisk upplevelse för henne alls. Går du igång på att generalisera så kraftigt om kvinnor som du verkar göra? Man blir nästan skrämd att en sån syn på kvinnor som du verkar ha finns i Sverige 2011. Vill du bara göra dig cool eller är du verkligen så inskränkt?

kettlebellGuden
2011-05-18, 18:36
Lägg inte för stor vikt vid det kettlebell skriver. Han är ett troll, troligtvis avlönat sådant.

Du är välkommen att dela med dig av erfarenheter istället för att trolla.

Ignatius72
2011-05-18, 18:36
Min sambo har mig veterligen utfört abort en gång. Det var inget försök till att vara cool. Hur fick du det intrycket?

Efter förlossningen av det döda fostret, vilket det blir i sena aborter, så var sambon lite trött och barnmorskan bad mig säga något för att muntra upp henne. Jag frågade om burken, min sambo skrattade hejdlöst och uppskattade det roliga. Det hade inget med att vara cool att göra utan om att muntra upp något som är det viktigaste i mitt liv.

Det var ingen traumatisk upplevelse för henne alls. Går du igång på att generalisera så kraftigt om kvinnor som du verkar göra? Man blir nästan skrämd att en sån syn på kvinnor som du verkar ha finns i Sverige 2011. Vill du bara göra dig cool eller är du verkligen så inskränkt?

Då ber jag om ursäkt. Du är tydligen bara bottenlöst korkad.

wessmen
2011-05-18, 18:39
Man kan ju fundera över hur många aborter som hade ägt rum om kvinnans mage varit genomskinlig och man kunde se vad man faktiskt gjorde.

Ja, och sen kan man fundera över hur många som hade burit päls eller ätit kött...............................

Vart vill du komma med det argumentet?

martinmartin
2011-05-18, 18:48
Min sambo har mig veterligen utfört abort en gång. Det var inget försök till att vara cool. Hur fick du det intrycket?

Efter förlossningen av det döda fostret, vilket det blir i sena aborter, så var sambon lite trött och barnmorskan bad mig säga något för att muntra upp henne. Jag frågade om burken, min sambo skrattade hejdlöst och uppskattade det roliga. Det hade inget med att vara cool att göra utan om att muntra upp något som är det viktigaste i mitt liv.

Det var ingen traumatisk upplevelse för henne alls. Går du igång på att generalisera så kraftigt om kvinnor som du verkar göra? Man blir nästan skrämd att en sån syn på kvinnor som du verkar ha finns i Sverige 2011. Vill du bara göra dig cool eller är du verkligen så inskränkt?

Och det här var alltså efter 20 veckors graviditet?

kettlebellGuden
2011-05-18, 18:51
Och det här var alltså efter 20 veckors graviditet?

Precis så. Möjligtvis var det vecka 21.

kettlebellGuden
2011-05-18, 18:52
Då ber jag om ursäkt. Du är tydligen bara bottenlöst korkad.

Ja det är klart det är bottenlöst korkat att få sin sambo på gott humör efter en utmattande upplevelse. *whatever*

Ignatius72
2011-05-18, 19:14
Ja det är klart det är bottenlöst korkat att få sin sambo på gott humör efter en utmattande upplevelse. *whatever*

Du ville ha hem denna i en burk: http://ironiskapappan.ratata.fi/data/ironiskapappan/images/xl/xl_vecka%2020_2.jpg (foster v20) och du tycker att barnmorskan saknar humor och det var en intressant och tröttande upplevelse. Den empatiska förmågan verkar inte helt utvecklad.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:21
Du ville ha hem denna i en burk: http://ironiskapappan.ratata.fi/data/ironiskapappan/images/xl/xl_vecka%2020_2.jpg (foster v20) och du tycker att barnmorskan saknar humor och det var en intressant och tröttande upplevelse. Den empatiska förmågan verkar inte helt utvecklad.

Jag är väl medveten om hur fostret såg ut eftersom vi fick titta på det efter förlossningen. Det säger mer än din bild.

Min sambo tyckte det var en tröttande upplevelse. Själv blev jag inte särskilt trött. Mitt jobb var att göra henne på gott humör och det fungerade mycket väl. Tyder om något på att min empatiska förmåga är högt välutvecklad eftersom jag förstod vad som skulle sägas för att få henne att le och skratta efter många timmars utmattning och epidural.

Både jag och henne fann det intressant, som nya upplevelser alltid är.

Att du sen har sån vidrig syn på kvinnor att du tror att de alla reagerar likadant på saker är för mig helt jävla ofattbart. Kanske dags att flytta till Iran? Det är mänskliga individer vi pratar om, inte några maskiner.

Spinkot
2011-05-18, 19:21
För han ville ju på riktigt ha hem fostret? Det var ju ffs ett skämt

stevebc
2011-05-18, 19:25
Alla kvinnor har inte alls så regelbunden menstruation att det väcker någon förvåning om den uteblir några månader.

Av olika anledningar så upptäcktes det inte förrän så sent. Mest av misstag för vi var ute och vandrade och sambon var lite "fan vad trött jag blir av att gå och mina fötter är svullna" och vi drog till vårdcentral för att få klarhet i varför det stod till så.

Blev lite pappersarbete och framtvingad förlossning som var rätt intressant upplevelse. Dock uppskattade inte barnmorskan alls frågan om man fick ta med fostret i burk hem lite som man får göra med gallstenar. De saknar helt humor, I guess.Så pass. Men det låter ändå som... tja... misstänkte ni inte graviditet efter 5 månaders utebliven menstruation? Jag har hört värre historier iofs.

Kör man utan kondom kanske det är bra att safe:a och pissa på det där graviditetspappret om mensen uteblir två månader. Min polares flickvän fick utebliven mens så "tidigt" som 1 vecka - alltså 5 veckor senare, och de fick båda panik och hon pissade då. Nu var det bara en rubbad cykel men de var båda väldigt oroliga. Jag vet inte vilken p-metod de använde sig av dock.

C.E.J.
2011-05-18, 19:25
För han ville ju på riktigt ha hem fostret? Det var ju ffs ett skämt

Skämt är mer eller mindre lämpliga.

andnel
2011-05-18, 19:31
För han ville ju på riktigt ha hem fostret? Det var ju ffs ett skämt

Saker och ting blir inte mer berättigade bara för att de är skämt. Skämt har inte någon slags etisk immunitet. Jag tycker som tidigare skribenter att det var ett riktigt bottennapp. Din sambo kanske tyckte det var roligt, kettlebell - men av så många anledningar var det ändå bland det värsta jag hört.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:33
Så pass. Men det låter ändå som... tja... misstänkte ni inte graviditet efter 5 månaders utebliven menstruation? Jag har hört värre historier iofs.


Som sagt är inte regelbunden menstruation något alla kvinnor har.

Skämt är mer eller mindre lämpliga.

Det var ytterst lämpligt eftersom det fick min sambo på mycket gott humör. Så prioriterar jag i en sådan situation. Någon jag bryr mig om är utmattad och behöver muntras upp. Inte tänkt att det skulle bli värsta diskussionen på kolo.

Ignatius72
2011-05-18, 19:33
Jag är väl medveten om hur fostret såg ut eftersom vi fick titta på det efter förlossningen. Det säger mer än din bild.
.
..och du är ändå förvånad över barnmorskans reaktion?


Att du sen har sån vidrig syn på kvinnor att du tror att de alla reagerar likadant på saker är för mig helt jävla ofattbart. Kanske dags att flytta till Iran? Det är mänskliga individer vi pratar om, inte några maskiner.
Det är klart att alla människor inte reagerar likadant. Ditt sk skämt är direkt osmakligt. Att man inte kan förstå det utan tvärtom blir förundrad över att professionella reagerar sunt säger en del.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:35
Saker och ting blir inte mer berättigade bara för att de är skämt. Skämt har inte någon slags etisk immunitet.

Det är ju tur då att det inte finns några objektiva etiska måttstockar du kan mäta det efter.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:38
..och du är ändå förvånad över barnmorskans reaktion?



Det är klart att alla människor inte reagerar likadant. Ditt sk skämt är direkt osmakligt. Att man inte kan förstå det utan tvärtom blir förundrad över att professionella reagerar sunt säger en del.

Ja, jag är högst förvånad eftersom hon var väl medveten om att det här så kallade barnet betydde absolut inget för oss utan vi såg det mer som nageltrång som skulle bort. Hade hon varit professionell så hade hon inte försökt komma och ändra på vår syn på det hela, utan istället valt att se det på liknande vis.

Högst oprofessionellt beteende, vilket även ansvarig för avdelningen höll med oss om senare.

andnel
2011-05-18, 19:40
Det är ju tur då att det inte finns några objektiva etiska måttstockar du kan mäta det efter.

Nej, det finns det inte. Jag kan ju bara relatera till min och många andras ram av tolerans, och i den så förhåller det sig så som jag skrev.

Ignatius72
2011-05-18, 19:43
Ja, jag är högst förvånad eftersom hon var väl medveten om att det här så kallade barnet betydde absolut inget för oss utan vi såg det mer som nageltrång som skulle bort. Hade hon varit professionell så hade hon inte försökt komma och ändra på vår syn på det hela, utan istället valt att se det på liknande vis.

Högst oprofessionellt beteende, vilket även ansvarig för avdelningen höll med oss om senare.

Så när barnmorskan inte skrattar åt ett totalt missanpassat och osmakligt skämt så går man till ledningen? My god. Såklart ansvarig håller med er. Det är standard procedur 1A när man hanterar stollar.

Lellan
2011-05-18, 19:43
..och du är ändå förvånad över barnmorskans reaktion?



Det är klart att alla människor inte reagerar likadant. Ditt sk skämt är direkt osmakligt. Att man inte kan förstå det utan tvärtom blir förundrad över att professionella reagerar sunt säger en del.


Tagga. För Kettlebell och tjej var det en högst oväntad oplanerad händelse, måste vara en chock att upptäcka det så sent när man haft fokus på att vara ute å vandra och ingen tanke öht på barn iom spiralen. Klart det är tröttande och inte alls som en förlossningssituation för dem, även om det rent tekniskt är en förlossning. K känner sin tjej bättre än barnmorskan, barnmorskans värld är att en förlossning är en förlossning förmodligen, för K och hans tjej som helt lagt bort tankar på barn var det något fysiskt och psykiskt tröttande att genomgå. Ett nederlag, men inget barn de sörjde, eftersom de inte vill ha barn. Dessutom har han steriliserat sig efteråt.

Jag stör mig på K´s raljerande sätt att beskriva det, men att säga att han är korkad är ju rent fel? Han visste vad den han älskar kunde garva till i en situation som var tung för henne. Sedan tog de ytterligare ansvar genom slutgiltigt behandla barnfrågan.

Stör mig ännu mer på när folk säger hur man SKA sörja etc. Som att jag blivit våldtagen - vill jag inte sätta mig och röka i motljus och tycka att hela mitt liv är förstört och att jag aldrig mer kan lita på män, då måste det vara ngt fel. Liksom, människor är inte robotar - låt folk vara som de är.

Men jag tycker K kan respektera att deras upplevelse var unik, och även deras sätt att hantera det, så varför dra fram det i ansiktet på folk när abortfrågan diskuteras - jag tycker det är okänsligt. Precis som Ignatsius mfl är okänsliga när det gäller hur K´s tjej bör reagera och hantera det hon var med om.

Lellan
2011-05-18, 19:46
Så när barnmorskan inte skrattar åt ett totalt missanpassat och osmakligt skämt så går man till ledningen? My god. Såklart ansvarig håller med er. Det är standard procedur 1A när man hanterar stollar.

Förmodligen ansåg ledningen att barnmorskans sätt att hantera det inte hjälpte dem, utan mer var ett uttryck för att sätta sig över deras upplevelse och moralisera? En tanke bara.

Även om jag förstår din invändning, barnmorskans arbetsplats är ju färgad - de var där i annat syfte. Men det finns en poäng i att inte göra saken värre för en patient, och om de tycktes hantera det på sitt sätt.. varför inte låta dem?

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:49
Tagga. För Kettlebell och tjej var det en högst oväntad oplanerad händelse, måste vara en chock att upptäcka det så sent när man haft fokus på att vara ute å vandra och ingen tanke öht på barn iom spiralen. Klart det är tröttande och inte alls som en förlossningssituation för dem, även om det rent tekniskt är en förlossning. K känner sin tjej bättre än barnmorskan, barnmorskans värld är att en förlossning är en förlossning förmodligen, för K och hans tjej som helt lagt bort tankar på barn var det något fysiskt och psykiskt tröttande att genomgå. Ett nederlag, men inget barn de sörjde, eftersom de inte vill ha barn. Dessutom har han steriliserat sig efteråt.

Jag stör mig på K´s raljerande sätt att beskriva det, men att säga att han är korkad är ju rent fel? Han visste vad den han älskar kunde garva till i en situation som var tung för henne. Sedan tog de ytterligare ansvar genom slutgiltigt behandla barnfrågan.

Stör mig ännu mer på när folk säger hur man SKA sörja etc. Som att jag blivit våldtagen - vill jag inte sätta mig och röka i motljus och tycka att hela mitt liv är förstört och att jag aldrig mer kan lita på män, då måste det vara ngt fel. Liksom, människor är inte robotar - låt folk vara som de är.

Men jag tycker K kan respektera att deras upplevelse var unik, och även deras sätt att hantera det, så varför dra fram det i ansiktet på folk när abortfrågan diskuteras - jag tycker det är okänsligt. Precis som Ignatsius mfl är okänsliga när det gäller hur K´s tjej bör reagera och hantera det hon var med om.

Du är fantastisk, Lellan!

Tolkia
2011-05-18, 19:50
OK, vi har konstaterat att folk har olika syn på vad som är smakliga och mindre smakliga skämt. Förslagsvis avslutar vi den specifika diskussionen här.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:52
Så när barnmorskan inte skrattar åt ett totalt missanpassat och osmakligt skämt så går man till ledningen? My god. Såklart ansvarig håller med er. Det är standard procedur 1A när man hanterar stollar.

Peka gärna ut var jag har påstått att ledning blev kontaktad för att hon inte skrattade.

Ignatius72
2011-05-18, 19:54
Men jag tycker K kan respektera att deras upplevelse var unik, och även deras sätt att hantera det, så varför dra fram det i ansiktet på folk när abortfrågan diskuteras - jag tycker det är okänsligt. Precis som Ignatsius mfl är okänsliga när det gäller hur K´s tjej bör reagera och hantera det hon var med om.

Det mest korkade/emaptilösa i detta är inte reaktionen i sig självt. Det korkade är att inte förstå hur det uppfattas av andra. Att beskriva barnmorskan som humorbefriad om man inte är med på "skämtet".

Även om man absolut inte vill ha ett barn så kan jag ju tycka det är märkligt att man inte känner det minsta empati med ett såpass långtgånget foster. fast det kanske bara är jag som är blödig.

JB12K
2011-05-18, 19:55
Vad kostar en abort?

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:58
Det mest korkade/emaptilösa i detta är inte reaktionen i sig självt. Det korkade är att inte förstå hur det uppfattas av andra. Att beskriva barnmorskan som humorbefriad om man inte är med på "skämtet".


Återkom gärna när du har provat på när du och din eventuella partner har passat på att få en utskällning direkt efter en timmar lång smärtsam förlossning och se hur höga tankar du har om personen.

kettlebellGuden
2011-05-18, 19:59
Vad kostar en abort?

Jag skulle tro att det är olika för olika landsting.

Ignatius72
2011-05-18, 20:03
Återkom gärna när du har provat på när du och din eventuella partner har passat på att få en utskällning direkt efter en timmar lång smärtsam förlossning och se hur höga tankar du har om personen.

Det framgick inte av det du skrev innan. Du fokuserade på att barnmorskan var humorbefriad. Jag får ju utgå ifrån det du skriver, eller hur?

Kung Karl
2011-05-18, 20:49
Att det finns möjlighet till aborter så sent som i vecka 20 är perverst vansinnigt.

Man har lyckats rädda foster i vecka 21.

Det är alltså små barn som man skrapar sönder.

Skäms och fy på er som vill att så sen abort ska tillåtas.

manekin
2011-05-18, 21:21
Ja, jag är högst förvånad eftersom hon var väl medveten om att det här så kallade barnet betydde absolut inget för oss utan vi såg det mer som nageltrång som skulle bort. Hade hon varit professionell så hade hon inte försökt komma och ändra på vår syn på det hela, utan istället valt att se det på liknande vis.

Högst oprofessionellt beteende, vilket även ansvarig för avdelningen höll med oss om senare.

jag har genom tidigare inlägg fått intrycket av att du trollar/"spelar allan" men nu måste jag be om ursäkt, du saknar helt enkelt empati och förmågan att agera enligt de sociala spelregler vi har. Ett annat alternativ är att du är lågbegåvad....

Lando
2011-05-18, 21:25
Alla dessa aborter är snarast ett tecken på U-landsstatus. I ett välfärdssamhälle borde abort knappt förekomma eftersom samhället skall hjälpa de som inte kan försörja sina familjer. Abort som allmän preventivmetod borde enbart få utföras i speciella fall.

Not sure if serious?

Folk aborterar ju knappast bara för att dom har problem att försörja ett framtida barn utan för att dom själva inte VILL ha barn, i alla fall inte just då.

Detta kan man ju så klart diskutera riktigheten i, men du antyder att det skulle vara något slags självreglerande system och det är ju bara trams. Dom flesta delar inte din syn på när och hur en abort ska få göras och gör alltså abort oavsett möjlighet till försörjning.

kettlebellGuden
2011-05-18, 21:58
jag har genom tidigare inlägg fått intrycket av att du trollar/"spelar allan" men nu måste jag be om ursäkt, du saknar helt enkelt empati och förmågan att agera enligt de sociala spelregler vi har. Ett annat alternativ är att du är lågbegåvad....

Jo det är ju solklart tecken på brist på empati att känna av precis vad ens partner behöver höra för att må bra.. Du kanske behöver köpa en ordbok? och om inte dina social spelregler tillåter dig att glädja din partner så ger jag inte mycket för dem.

Fartman
2011-05-18, 21:59
Det finns nog med osnutna ungdjävlar som är oönskade och har idioter till föräldrar.. även om det faktiskt är minibarn som dödas så tycker jag det är lika bra, barn ska bli älskade så att tvinga nån till att föda barn är inte okej.
Däremot ska man ju så klart göra sitt yttersta för att undvika att behöva ställas inför det beslutet, det är inget preventinmedel.
Och just ja, kbg.. oavsett vad du och sambon tycker om ditt skämt borde du ha vett att inse att en person som jobbar med att förlösa barn inte tycker att döda foster är nått att skämta om..

kettlebellGuden
2011-05-18, 21:59
Att det finns möjlighet till aborter så sent som i vecka 20 är perverst vansinnigt.

Man har lyckats rädda foster i vecka 21.

Det är alltså små barn som man skrapar sönder.


Det rör sig sällan om skrapning vid sen abort.

kettlebellGuden
2011-05-18, 22:00
Däremot ska man ju så klart göra sitt yttersta för att undvika att behöva ställas inför det beslutet, det är inget preventinmedel.

Därför kan jag tycka att det är mycket konstigt att sterilisering kostar mellan 3-20000 för personen som vill ha det utfört.

manekin
2011-05-19, 07:22
Jo det är ju solklart tecken på brist på empati att känna av precis vad ens partner behöver höra för att må bra.. Du kanske behöver köpa en ordbok? och om inte dina social spelregler tillåter dig att glädja din partner så ger jag inte mycket för dem.

gubben, sociala spelregler och empati sträcker sig längre än till ens närmaste... det du däremot inte förstår är att du inte bara tog bort ett fullt utvecklat liv (väldigt sen abort), utan också hade mage att skämta om detta, utan att ha respekt för "livet" eller den personen som hjälpte er att utföra detta...
Har hört mycket skit i mitt liv, men om man ser till situation och tidpunkt så är detta bland det värsta jag hört, skäms lite för dig även om om jag inte känner dig....

Herr Oberst
2011-05-19, 07:46
Att det finns möjlighet till aborter så sent som i vecka 20 är perverst vansinnigt.

Man har lyckats rädda foster i vecka 21.

Det är alltså små barn som man skrapar sönder.

Skäms och fy på er som vill att så sen abort ska tillåtas.

Det rör sig sällan om skrapning vid sen abort.

Ahhh. phuu va skönt.
Borde det förresten inte vara okej att ta bort kettlebell också? Jag menar, så länge det inte handlar om att skrapa bort honom alltså

Nitrometan
2011-05-19, 07:53
Ahhh. phuu va skönt.
Borde det förresten inte vara okej att ta bort kettlebell också? Jag menar, så länge det inte handlar om att skrapa bort honom alltså

Pratar vi retroaktiv abort nu?

Det tycker jag är högst befogat i vissa fall. Kanske inte just kbg, men ibland.

Upp till 2500:e veckan tycker jag att man kan överväga en retroaktiv abort.

kettlebellGuden
2011-05-19, 08:29
gubben, sociala spelregler och empati sträcker sig längre än till ens närmaste... det du däremot inte förstår är att du inte bara tog bort ett fullt utvecklat liv (väldigt sen abort), utan också hade mage att skämta om detta, utan att ha respekt för "livet" eller den personen som hjälpte er att utföra detta...
Har hört mycket skit i mitt liv, men om man ser till situation och tidpunkt så är detta bland det värsta jag hört, skäms lite för dig även om om jag inte känner dig....

Du verkar inte förstå att det handlar om mer ett nageltrång än ett liv. Personen som fick betalt för att utföra det ska göra sitt jobb.

Mycket skit har jag hört men du är nog det värsta jag har hört.

Ahhh. phuu va skönt.
Borde det förresten inte vara okej att ta bort kettlebell också? Jag menar, så länge det inte handlar om att skrapa bort honom alltså

Det är väl helt rimligt att man tillåter assisted suicide och dylikt, så varför inte.

D Andersson
2011-05-19, 08:43
Du verkar inte förstå att det handlar om mer ett nageltrång än ett liv. Personen som fick betalt för att utföra det ska göra sitt jobb.



Du är sanslöst korkad, lider av någon empatistörning eller något ännu värre.

Det var ett liv ni avslutade och passade på att skämta lite om efteråt, oavsett vad du kallar det.

kettlebellGuden
2011-05-19, 08:47
Du är sanslöst korkad, lider av någon empatistörning eller något ännu värre.

Det var ett liv ni avslutade och passade på att skämta lite om efteråt, oavsett vad du kallar det.

Väx upp.

kettlebellGuden
2011-05-19, 08:51
Ni snackar mycket om empati här. Men ändå har ni inte den empatiska förmågan att sätta er in i min sambos situation som var en lång sletsam upplevelse. Ni borde nog fundera lite över era egna empatiska förmågor innan ni fortsätter posta / skaffar barn / umgås med någon alls.

Nu ska jag sluta posta så ni kan trolla ihjäl varandra istället, orkar inte med ert non-stop troll.

D Andersson
2011-05-19, 08:53
Jag var helt övertygad om att aborter i/efter vecka 20 enbart utfördes i extrema undantagsfall om det rörde sig om utvecklingsstörda eller missbrukare som inte kan ta hand som sig själva och där man missat att man är gravid, eller att fostret utvecklat svåra missbildningar.
Att fullt friska och normalt funtade människor gör så sen abort faller på sin egen orimlighet, det är något (troligen många saker) som inte står rätt till då.

Asdf
2011-05-19, 08:53
Nu har Tolkia redan igår kväll ansett att vi ska avsluta den specifika diskussionen om moral eller ej. Men jag vill ändå tillägga en viktig punkt

Kbg : Ingen av oss andra kan veta hur hela scenen utspelade sig, vem som sa vad och när och hur det uppfattades av bägge parter. Kanske det inte var så osmakligt som du beskriver det för oss andra och det nu var en riktigt moraliserande person ni råkade ut för?

Om läget är sådant, hon som så många andra i hennes situation gör detta dagligen och stöter _antagligen_ på personer som mår oerhört dåligt av att behöva gå igenom denna procedur( vilket är en norm eller?). Även om inte du och din sambo påverkas speciellt mycket av det hela ( vilket såklart är bra!) har du ändå visat prov på riktigt dåligt omdöme om du ska komma med halvdåliga skämt kring något som är väldigt allvarligt och inte direkt lämpat för det. Vad du än personligen tycker och anser, så förstår du väl varför barnmorskan reagerade som hon gjorde? Eller?

Sedan kan du ju raljera över oproffsigt beteende och prata med ledning eller ej, men jag antar väl att min och många andras poäng härmed kom fram för dig, förhoppningsvis

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:01
Nu har Tolkia redan igår kväll ansett att vi ska avsluta den specifika diskussionen om moral eller ej. Men jag vill ändå tillägga en viktig punkt

Kbg : Ingen av oss andra kan veta hur hela scenen utspelade sig, vem som sa vad och när och hur det uppfattades av bägge parter. Kanske det inte var så osmakligt som du beskriver det för oss andra och det nu var en riktigt moraliserande person ni råkade ut för?

Om läget är sådant, hon som så många andra i hennes situation gör detta dagligen och stöter _antagligen_ på personer som mår oerhört dåligt av att behöva gå igenom denna procedur( vilket är en norm eller?). Även om inte du och din sambo påverkas speciellt mycket av det hela ( vilket såklart är bra!) har du ändå visat prov på riktigt dåligt omdöme om du ska komma med halvdåliga skämt kring något som är väldigt allvarligt och inte direkt lämpat för det. Vad du än personligen tycker och anser, så förstår du väl varför barnmorskan reagerade som hon gjorde? Eller?

Sedan kan du ju raljera över oproffsigt beteende och prata med ledning eller ej, men jag antar väl att min och många andras poäng härmed kom fram för dig, förhoppningsvis

Det var inte jag som blandade in barnmorskans professionalism i diskussionen. Jag ville inte ens ha en diskussion.

Och nej, jag kan inte förstå varför hon reagerade som hon gjorde. Inte heller varför många här i tråden reagerar som de gör.


De kan ju komma ihåg när de en dag ligger där med cancer och ska ha cellgiftsbehandling att det är faktiskt ett liv de tar död på så det är nog bättre att låta bli.

Spartansk
2011-05-19, 09:03
Pratar vi retroaktiv abort nu?

Det tycker jag är högst befogat i vissa fall. Kanske inte just kbg, men ibland.

Ja, varför inte, egentligen? Ett spädbarn har ingen mänsklig personlighet att tala om och behöver konstant påpassning för att överleva. Praktiskt taget ett foster fortfarande, med skillnaden att det nu är utanför magen. Varför får man inte göra som förr i världen, sätta ut det till vargarna?

Till er som påstår att abort eller skämt om sådant är fel eftersom det handlar om liv: Varje gång ni rensar ogräs i trädgården släcker ni ut liv. Eller är "liv" en omskrivning för "mänskligt liv" som jag har missat?

Asdf
2011-05-19, 09:04
Det var inte jag som blandade in barnmorskans professionalism i diskussionen. Jag ville inte ens ha en diskussion.

Och nej, jag kan inte förstå varför hon reagerade som hon gjorde. Inte heller varför många här i tråden reagerar som de gör.


De kan ju komma ihåg när de en dag ligger där med cancer och ska ha cellgiftsbehandling att det är faktiskt ett liv de tar död på så det är nog bättre att låta bli.

Inge här är ute efter att säga att du har fel eller att dina åsikter är mindre värda, men är det så att du inte kan förstå andras reaktioner eller att du inte vill förstå dem? Alla är vi olika eller hur?

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:04
Jag var helt övertygad om att aborter i/efter vecka 20 enbart utfördes i extrema undantagsfall

Precis så är det.

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:13
Inge här är ute efter att säga att du har fel eller att dina åsikter är mindre värda, men är det så att du inte kan förstå andras reaktioner eller att du inte vill förstå dem? Alla är vi olika eller hur?

Ingen här är ute efter att säga att jag har fel eller att mina åsikter är mindre värda? Har du läst samma tråd som jag? Det är nämligen precis intrycket jag har fått.

Men nej, jag kan inte alls förstå att folk reagerar som de gör över en situation som de inte alls var i närheten av eller är speciellt insatta i. Personer här har läst några enstaka textrader och de tror då på något vis att de vet tillräckligt mycket för att bedöma mitt beteende i en förlossningsprocess som tog dryga 15 timmar. Väntan på beslut från socialförvaltning och dylikt inte inräknat förstås. Att sen snacka om empatisk förmåga i det sammanhanget är skrattretande.

Fagen
2011-05-19, 09:21
Du har just jämfört ett barn med nageltrång. Och du förstår inte att det är, tja, stört, eller att det väcker starka reaktioner hos människor?

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:26
Du har just jämfört ett barn med nageltrång. Och du förstår inte att det är, tja, stört, eller att det väcker starka reaktioner hos människor?

Vi pratar om ett foster.

Fagen
2011-05-19, 09:29
Vi pratar om ett foster.

Du har just jämfört barn, alt. ett långt gånget foster, med nageltrång. Och du förstår inte att det är, tja, stört, eller att det väcker starka reaktioner hos människor?

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:30
Du har just jämfört barn, alt. ett långt gånget foster, med nageltrång. Och du förstår inte att det är, tja, stört, eller att det väcker starka reaktioner hos människor?

Ok så här.

Vi pratar om något som totalt, och redan till stor del hade, förstört min och min sambos liv. Det var mycket trevligt att bli av med. Om du vill så kan vi låtsas att det var cancer vi har pratat om hela tiden.

loolY
2011-05-19, 09:32
Vad är anledningen till att man inte får ta med fostret hem (Kan ha missuppfattat men det verkar som om man inte får det)? Används det till forskning, kremeras direkt eller gör dom något annat med det?

Fagen
2011-05-19, 09:36
Ok så här.

Vi pratar om något som totalt, och redan till stor del hade, förstört min och min sambos liv. Det var mycket trevligt att bli av med. Om du vill så kan vi låtsas att det var cancer vi har pratat om hela tiden.

Okej, så istället för nageltrång så vill du jämföra barnet med cancer.

Jag tror att jag har fått nog. Hej då.

kettlebellGuden
2011-05-19, 09:37
Vad är anledningen till att man inte får ta med fostret hem (Kan ha missuppfattat men det verkar som om man inte får det)? Används det till forskning, kremeras direkt eller gör dom något annat med det?

Jag tror de kremeras eller dylikt. Forska på dem får man nog tyvärr inte göra hursomhelst.

Yes
2011-05-19, 09:40
Jag är på kettlebellens sida. Önskar fler hade samma syn på aborter.

Fatalist
2011-05-19, 10:29
Hmm, kan du pippa kan du väll ta hand om barn också. Är ju trots allt början på ett liv du tar bort. Och den dag du skulle se ditt barn så ändras snabbt prioriteringarna i livet.

Som jag skrev var vi också nära att ta bort det, bara tanken att vi skulle ha gjort så ger mig ångest.

Frikyrkoargumentationen tänker jag inte bemöta.

Bara för att du får ångest av den tanken betyder det inte att dina värderingar ska gälla över hela Sverige.

pialia
2011-05-19, 10:52
AvF1Q3UidWM

"How come when it's us it's an abortion, and when it's a chicken it's an omelette?"

If someone's already said it better...

Tolkia
2011-05-19, 12:46
Jag trodde att ni skulle fatta vinken redan igår, men tydligen inte.

Kan ni inte posta utan att börja kalla varandra störda, vidriga, perversa etc. så posta för fan inte. Om diskussionsämnet är sådant att ni inte kan hantera det - låt det vara.

Vill ni ha tråden kvar beter ni er. Gäller samtliga personer och positioner.

pragmatist
2011-05-19, 13:45
Ett foster kan överleva med medicinsk hjälp utanför livmodern i vecka 22, och ganska snart kommer man förmodligen kunna rädda foster även i vecka 20. Vad är det i så fall för moralisk skillnad på en sen abort och att slå ihjäl ett spädbarn? Om man tycker abort är oproblematiskt borde man i konsekvensens namn acceptera spädbarnsmord också, för någon annan skillnad än barnets fysiska placering finns inte.

Eller man kanske har en gudomlig rätt att döda alla som råkar befinna sig inne i ens kropp, vad vet jag.

Mats J
2011-05-19, 14:23
ett foster kan överleva med medicinsk hjälp utanför livmodern i vecka 22, och ganska snart kommer man förmodligen kunna rädda foster även i vecka 20. Vad är det i så fall för moralisk skillnad på en sen abort och att slå ihjäl ett spädbarn? Om man tycker abort är oproblematiskt borde man i konsekvensens namn acceptera spädbarnsmord också, för någon annan skillnad än barnets fysiska placering finns inte.

Eller man kanske har en gudomlig rätt att döda alla som råkar befinna sig inne i ens kropp, vad vet jag.

+1

young_george
2011-05-19, 15:03
Ett foster kan överleva med medicinsk hjälp utanför livmodern i vecka 22, och ganska snart kommer man förmodligen kunna rädda foster även i vecka 20. Vad är det i så fall för moralisk skillnad på en sen abort och att slå ihjäl ett spädbarn? Om man tycker abort är oproblematiskt borde man i konsekvensens namn acceptera spädbarnsmord också, för någon annan skillnad än barnets fysiska placering finns inte.

Eller man kanske har en gudomlig rätt att döda alla som råkar befinna sig inne i ens kropp, vad vet jag.

Så du tycker att, eftersom ett barn på väg är identisk med vilken annan människa som helst så bör kvinnan dömas för mord vid abort, och t.ex. vållande till annans död om man är oaktsam under aborten och får ett missfall?

Ignatius72
2011-05-19, 15:40
Så du tycker att, eftersom ett barn på väg är identisk med vilken annan människa som helst så bör kvinnan dömas för mord vid abort, och t.ex. vållande till annans död om man är oaktsam under aborten och får ett missfall?

En gränsdragning är väl när fostret kan klara sig utanför livmodern. OM så är fallet så handlar det ju, som pragmatist påpekar, en fråga om centimeter i vad som räknas som mord och vad som skulle vara en abort. Utanför livmodern blir mord och några cm innanför så är det abort. Inte helt logiskt kan tyckas.

sweetkarolina
2011-05-19, 15:44
Så pass. Men det låter ändå som... tja... misstänkte ni inte graviditet efter 5 månaders utebliven menstruation? Jag har hört värre historier iofs.


Jag har samma preventivmedel som sambon (hormonspiral) och har inte haft mens på ca 11 månader, alltså sen jag petade in spiralen. Tycker du det är läge för mig att pissa på en sticka kanske?

(Tänker inte säga hur länge sen det var jag fick ligga dock)

Och vad gäller Kettlebells skämt så tyckte iaf jag det var sketakul! :D
Behöver jag någonsin abortera så ringer jag honom som stöd, så man slipper nån översentimental moralkärring vid sin sida.

Deceiver85
2011-05-19, 15:58
Avsmak, det är allt man kan känna efter att ha läst den här tråden.

pialia
2011-05-19, 17:31
Jag förstår inte varför folk som inte bryr sig om de föräldralösa barn som redan finns i världen bryr sig om en kvinna väljer att göra abort in the first place. Tycker dessa pro-lifers kan lägga sin energi på att förbättra liven hos de människor som svälter och dör av botbara sjukdomar istället för att öka antalet oönskade barn, no?

Jag skulle dessutom uppskatta att någon förklarar varför det är mindre fel att döda djur som har precis samma förmåga att känna känslor som vi har. Om man ska stå på pro-life sidan av frågan så tycker jag åtminstone man borde vara konsekvent och ha samma åsikt om allt liv. Detta borde då alltså gälla myggor och cancerceller också, right?

pragmatist
2011-05-19, 17:41
Så du tycker att, eftersom ett barn på väg är identisk med vilken annan människa som helst så bör kvinnan dömas för mord vid abort, och t.ex. vållande till annans död om man är oaktsam under aborten och får ett missfall?

Jag tycker att lagstiftningen kan få se ut som den gör, av praktiska skäl. Poängen var snarare att visa på den logiska inkonsekvensen i att tycka att aborter är oproblematiska men att spädbarnsmord inte är det. Man kanske borde få döda spädbarn också, skillnaden är ju marginell. Eller varför inte äldre barn? Vad är så speciellt med barn egentligen, så man inte får döda dem? Många barn är ju riktiga illbattingar när det kommer till kritan, de skulle må bra av att dödas lite så de lär sig veta hut. Det gäller en hel del vuxna också förresten. Vad är det som är så fel med att döda vuxna?

Hobbes
2011-05-19, 18:06
Man kan ju fundera över hur många aborter som hade ägt rum om kvinnans mage varit genomskinlig och man kunde se vad man faktiskt gjorde.

Du far det att lata som om de inte vet det?

manekin
2011-05-22, 00:09
Jag har samma preventivmedel som sambon (hormonspiral) och har inte haft mens på ca 11 månader, alltså sen jag petade in spiralen. Tycker du det är läge för mig att pissa på en sticka kanske?

(Tänker inte säga hur länge sen det var jag fick ligga dock)

Och vad gäller Kettlebells skämt så tyckte iaf jag det var sketakul! :D
Behöver jag någonsin abortera så ringer jag honom som stöd, så man slipper nån översentimental moralkärring vid sin sida.

du måste ha en fantastisk personlighet...tjej + inte få ligga ?!?

sweetkarolina
2011-05-22, 00:16
du måste ha en fantastisk personlighet...tjej + inte få ligga ?!?

Antingen det eller så är jag bara ful?!?

stevebc
2011-05-22, 00:29
Jag har samma preventivmedel som sambon (hormonspiral) och har inte haft mens på ca 11 månader, alltså sen jag petade in spiralen. Tycker du det är läge för mig att pissa på en sticka kanske?

(Tänker inte säga hur länge sen det var jag fick ligga dock)

Och vad gäller Kettlebells skämt så tyckte iaf jag det var sketakul! :D
Behöver jag någonsin abortera så ringer jag honom som stöd, så man slipper nån översentimental moralkärring vid sin sida.Har du inte haft mens på 11 månader?

Vad kan det vara annat än graviditet och hormonrubbningar/lågt bf%? Är det hormonspiralen som rubbar systemet?

sweetkarolina
2011-05-22, 00:37
Har du inte haft mens på 11 månader?

Vad kan det vara annat än graviditet och hormonrubbningar/lågt bf%? Är det hormonspiralen som rubbar systemet?

Alltså det är liksom den biverkningen som är det bästa med hormonspiralen! Att det även funkar som preventivmedel är typ sekundärt jämfört med att slippa menshelvetet...

Steve, lågt bf%?? Har du nånsin sett mig? :laugh:

sweetkarolina
2011-05-22, 00:43
Hormonspiralen placeras i livmodern och verkar genom att påverka sekretet i livmoderhalsen så att det blir ogenomträngligt för spermier, livmoderslemhinnan blir tunn så att ägg inte kan fästa in, och i vissa fall hämmas också ägglossningen. Blödningsmängderna blir mindre, ca 50 procent har inga blödningar alls. Hormonspiral används också mot rikliga menstruationsblödningar även när inget preventivmedel behövs. Spiralen är verksam i 5 år.



..

Parachutes
2011-05-22, 01:11
Mycket intressant tråd att läsa! Lärorikt :) Har själv personliga erfarenheter, men känner mig inte direkt sugen på att dela med mig efter allt jag sett här.

Baluu
2011-05-22, 04:05
Att det även funkar som preventivmedel är typ sekundärt jämfört med att slippa menshelvetet
Varje kille bör tipsa sin flickvän om att skaffa en hormonspiral. Alla vet ju att gud gav kvinnan mens för att straffa mannen. *gah!* Tänk, ett liv utan hennes PMS!

manekin
2011-05-22, 08:17
Antingen det eller så är jag bara ful?!?

nope, utan att veta hur du ser ut kan jag på rak arm säga att det inte är det....

sweetkarolina
2011-05-22, 09:25
nope, utan att veta hur du ser ut kan jag på rak arm säga att det inte är det....

Mkaj, då måste det vara personligheten då. :Virro

newb123
2011-05-22, 10:10
Mkaj, då måste det vara personligheten då. :Virro

Nä, måste vara att du har för stora trapz. :D

Hobbes
2011-05-22, 11:30
Varje kille bör tipsa sin flickvän om att skaffa en hormonspiral. Alla vet ju att gud gav kvinnan mens för att straffa mannen. *gah!* Tänk, ett liv utan hennes PMS!

Inte lustigt att det finns kvinnor som tycker man ar svin nar man laser din kommentar. Upplever inte ens att du skamtar...

Tur att du ar en sadan underbar filur att umgas med sakerligen alldeles underbart empatisk*rolleyes*

stevebc
2011-05-22, 12:32
Alltså det är liksom den biverkningen som är det bästa med hormonspiralen! Att det även funkar som preventivmedel är typ sekundärt jämfört med att slippa menshelvetet...

Steve, lågt bf%?? Har du nånsin sett mig? :laugh:Jaha på så sätt. Cool uppfinning!

sweetkarolina
2011-05-22, 13:29
Nä, måste vara att du har för stora trapz. :D

Mycket sannolikt. Det är ju lite offtopic men jag kan inte hjälpa att fundera om samma logik är överförbar på killar också? Alltså, oavsett hur ful man än är så får man ligga, om man har en fantastisk personlighet?

Inte lustigt att det finns kvinnor som tycker man ar svin nar man laser din kommentar. Upplever inte ens att du skamtar...

Tur att du ar en sadan underbar filur att umgas med sakerligen alldeles underbart empatisk*rolleyes*

+1!

Jaha på så sätt. Cool uppfinning!

Ja, jag blev lite störd av din uppfattning att "men vadå märker man inte att mensen försvinner"-typ.
Om du, eller någon annan för jag misstänker att den uppfattningen är vanlig, har fått för sig att 99% av fertila kvinnor går runt med en menscykel på 28-31 dagar och således kan beräkna på en halv vecka när nästa mens inträffar så är det fel.

Rent empiriskt, bland mina vänner så skulle jag nog säga att vi som antingen saknar mens, har mens hela tiden eller har fullständigt oregelbunden mens klart överväger de där som har regelbunden mens. En poäng i sammanhanget är ju givetvis att de allra flesta hormonella preventivmedel som finns har som allra vanligaste biverkning förändrade mensblödningar. Det är nog sannolikt att kvinnor som inte använder hormonella preventivmedel i något högre grad också har regelbunden mens, men då håller man antagligen på och försöker bli gravid eller måste vara utan pga tex hälsoskäl.
Så att det ska börja ringa några varningsklockor om oönskade graviditeter för att mensen är 4 dagar sen, njä inte direkt, inte för de flesta kvinnor. Speciellt inte om man faktiskt använder preventivmedel och tror att man är säker.
Lägg därtill till att det finns dom som har kontinuerlig mens genom heeela graviditeten (vilket för all del säkert också kan vara en preventivmedel-relaterad biverkning) så inser man att det där med att räkna dagarna mellan mensen inte direkt är en 100% metod att veta om man är på smällen eller inte.

Nåja, jag har aldrig behövt göra abort eller så, sannolikt pga att jag ju aldrig får ligga, den klart säkraste preventivmetoden av alla! :laugh:
Men tänk inte när man hör talas om sena aborter att man måste vara korkad som kvinna för att man inte upptäcker att man är gravid, det är faktiskt inte alltid så lätt att upptäcka som det står i högstadiets biologibok.

Matte_Maiden
2011-05-22, 13:34
Därför kan jag tycka att det är mycket konstigt att sterilisering kostar mellan 3-20000 för personen som vill ha det utfört.

Hade du startat en insamling efter denna tråd hade du haft pengarna på 2 sekunder.

kettlebellGuden
2011-05-22, 13:44
Har du inte haft mens på 11 månader?

Vad kan det vara annat än graviditet och hormonrubbningar/lågt bf%? Är det hormonspiralen som rubbar systemet?

Det är även hyfsat vanligt hos kvinnor med ätstörningar.

Rent allmänt är hormonspiral guld. De kan få med sig trevlig "biverkningar" som utebliven mens, inga PMS-relaterade bråk, osv. Tyvärr måste de bytas imellanåt :)



(Tänker inte säga hur länge sen det var jag fick ligga dock)

Och vad gäller Kettlebells skämt så tyckte iaf jag det var sketakul! :D
Behöver jag någonsin abortera så ringer jag honom som stöd, så man slipper nån översentimental moralkärring vid sin sida.

Tack för stödet! Vill du ligga och är i Malmö så hör av dig *cupid*

Hade du startat en insamling efter denna tråd hade du haft pengarna på 2 sekunder.

Jag skrattade rätt ordentligt. :D

Herr Oberst
2011-05-22, 13:58
Hade du startat en insamling efter denna tråd hade du haft pengarna på 2 sekunder.

HAHA!
Ja, eller ännu bättre kanske om hans KBG:s far knippsat sig lite för sisådär 14-15 år sedan

sweetkarolina
2011-05-22, 14:00
Tack för stödet! Vill du ligga och är i Malmö så hör av dig *cupid*


Haha, WILL DO!! :naughty:

kettlebellGuden
2011-05-22, 14:10
Ja, eller ännu bättre kanske om hans KBG:s far knippsat sig lite för sisådär 14-15 år sedan

Jag är nyfiken på vad du tror att det skulle gjort för skillnad.

newb123
2011-05-22, 16:17
Tack för stödet! Vill du ligga och är i Malmö så hör av dig *cupid*


+1

Fast jag bor i sthlmsområdet och har pratat med sweetcarro. Stora trapz på tjejer är burlesque! (Inte för att jag förstår det ordet fullt ut.)

stevebc
2011-05-22, 16:33
Ja, jag blev lite störd av din uppfattning att "men vadå märker man inte att mensen försvinner"-typ.
Om du, eller någon annan för jag misstänker att den uppfattningen är vanlig, har fått för sig att 99% av fertila kvinnor går runt med en menscykel på 28-31 dagar och således kan beräkna på en halv vecka när nästa mens inträffar så är det fel.

Rent empiriskt, bland mina vänner så skulle jag nog säga att vi som antingen saknar mens, har mens hela tiden eller har fullständigt oregelbunden mens klart överväger de där som har regelbunden mens. En poäng i sammanhanget är ju givetvis att de allra flesta hormonella preventivmedel som finns har som allra vanligaste biverkning förändrade mensblödningar. Det är nog sannolikt att kvinnor som inte använder hormonella preventivmedel i något högre grad också har regelbunden mens, men då håller man antagligen på och försöker bli gravid eller måste vara utan pga tex hälsoskäl.
Så att det ska börja ringa några varningsklockor om oönskade graviditeter för att mensen är 4 dagar sen, njä inte direkt, inte för de flesta kvinnor. Speciellt inte om man faktiskt använder preventivmedel och tror att man är säker.
Lägg därtill till att det finns dom som har kontinuerlig mens genom heeela graviditeten (vilket för all del säkert också kan vara en preventivmedel-relaterad biverkning) så inser man att det där med att räkna dagarna mellan mensen inte direkt är en 100% metod att veta om man är på smällen eller inte.

Nåja, jag har aldrig behövt göra abort eller så, sannolikt pga att jag ju aldrig får ligga, den klart säkraste preventivmetoden av alla! :laugh:
Men tänk inte när man hör talas om sena aborter att man måste vara korkad som kvinna för att man inte upptäcker att man är gravid, det är faktiskt inte alltid så lätt att upptäcka som det står i högstadiets biologibok.Jag hade faktiskt inte en aning om att utebliven mens var så vanligt. De enda kvinnor jag har diskuterat menstruation med har varit f d och nuvarande flickvänner, så n är ju lågt, säg 5. Jag hade fått för mig att utebliven mens på, åtminstone längre än 1-2 veckor ganska ofta hade graviditet som orsak (om det inte var tal om hormonrubbningar med olika P-medel och hårt idrottande). Det har inte drabbat mig, men kompisar och deras flickvänner.

newb123
2011-05-22, 16:43
Mycket sannolikt. Det är ju lite offtopic men jag kan inte hjälpa att fundera om samma logik är överförbar på killar också? Alltså, oavsett hur ful man än är så får man ligga, om man har en fantastisk personlighet?


Tror det stämmer. Jag tycker jag är snygg nu men jag får ligga mer sällan än medelkillen för jag inte kan läsa av människor. Är dålig på kroppsspråk tex. Om jag är apfull och raggar på en krog fylld av 30+:are är det dock lätt förutom att jag får akta mig för att inte bli utkastad eller omedvetet provocera nån kille till bråk.

sweetkarolina
2011-05-22, 16:44
+1

Fast jag bor i sthlmsområdet och har pratat med sweetcarro. Stora trapz på tjejer är burlesque! (Inte för att jag förstår det ordet fullt ut.)

Hihi, tack då, tror jag :D

Jag hade faktiskt inte en aning om att utebliven mens var så vanligt. De enda kvinnor jag har diskuterat menstruation med har varit f d och nuvarande flickvänner, så n är ju lågt, säg 5. Jag hade fått för mig att utebliven mens på, åtminstone längre än 1-2 veckor ganska ofta hade graviditet som orsak (om det inte var tal om hormonrubbningar med olika P-medel och hårt idrottande). Det har inte drabbat mig, men kompisar och deras flickvänner.

Nåja, jag ska ju inte påstå att jag vet några siffror på exakt hur vanligt sånt här är, men jag hoppas iaf att jag väckt en tanke om att allt med mens-cykeln o sånt faktiskt inte fungerar så som det står i böckerna för alla.

Lellan
2011-05-22, 16:48
Jag hade faktiskt inte en aning om att utebliven mens var så vanligt. De enda kvinnor jag har diskuterat menstruation med har varit f d och nuvarande flickvänner, så n är ju lågt, säg 5. Jag hade fått för mig att utebliven mens på, åtminstone längre än 1-2 veckor ganska ofta hade graviditet som orsak (om det inte var tal om hormonrubbningar med olika P-medel och hårt idrottande). Det har inte drabbat mig, men kompisar och deras flickvänner.

Enda gången min varit regelbunden är just under graviditeten.. Och jag har haft i 22 år. För ett par månader sedan började jag med ppiller för jag hade konstant, no fun. *grr* Så Kettlebellen och sweetkarolina har ju definitivt omvänt mig med spiralsnacket, det får det bli. Mår apa på ppiller och blev gravid på minipiller.

Edit: Om ngn undrade alltså.. över min mens.. :em:

Baluu
2011-05-22, 17:00
Inte lustigt att det finns kvinnor som tycker man ar svin nar man laser din kommentar. Upplever inte ens att du skamtar..
Nu är det så att den som borde ta illa upp är den som introducerade skämtet för mig (gf).

Men det åt sidan, det finns något mer intressant i ditt inlägg. Du verkar axla hjälterollen för hastigt och i din iver att skydda kvinnosläktet undrar jag om du inte slurper ur dig antifeministiskt dravel. Vad menar du med att det inte är "lustigt att det finns kvinnor som tycker man ar svin nar man laser din kommentar"? Gäller det här resonemanget också killar eller är det enkelriktat? Jag har träffat två hardcore feminister som både tyckte det ena och det andra om män. Är det helt i sin ordning (ditt ord "lustigt" är ett wildcard så jag vet inte vilken betydelse den ska ha, "förståeligt" kanske?) att jag då tycker kvinnor är "suggor" och således kan du ha förståelse för den åsikt som den jag skrev?

Ignatius72
2011-05-22, 17:05
Enda gången min varit regelbunden är just under graviditeten.. Och jag har haft i 22 år. För ett par månader sedan började jag med ppiller för jag hade konstant, no fun. *grr* Så Kettlebellen och sweetkarolina har ju definitivt omvänt mig med spiralsnacket, det får det bli. Mår apa på ppiller och blev gravid på minipiller.

Edit: Om ngn undrade alltså.. över min mens.. :em:

För att vara petig, du blev inte gravid på minililler utan för att du inte tagit dem enligt bruksanvisning. I princip så ska de tas på timman när, varje dag. De flesta har inte den disciplinen.

Lellan
2011-05-23, 07:38
För att vara petig, du blev inte gravid på minililler utan för att du inte tagit dem enligt bruksanvisning. I princip så ska de tas på timman när, varje dag. De flesta har inte den disciplinen.

Det hade jag, dock hade jag inte omdömet att avgöra när bajs är diarré och inte tydligen. Tagga ner, du siktar verkligen på att vara surgubbe på riktigt eller? ;)

Jag ska iaf ta upp hormonspiral m gyn och fråga om det är värt att gravtesta sig var 3e mån (det kan man väl kosta på sig om man slipper piller), hur säkert det är etc. Lät lovely m biverkningarna iaf! Och att slippa hormoninpregnera hela organismen.

I övrigt tycker jag påhoppen i tråden är trista. Alltså; sen abort är beklagligt, ingen gillar det. Alla tycks nöjda med att kettlebellen är sterilisterad. Ingen förstår galghumor i en jobbig situation (tydligen). Självklart kan man ha åsikter om när gränsen för sen abort ska gå, men en gräns måste ju finnas och inget foster kan överleva i vecka 20 (kom ihåg, så sena aborter är högst exeptionellt). Och de som överlever ett par veckor senare med all medcinsk hjälp som står att tillstå får ju med största sannolikhet men för livet.

sweetkarolina
2011-05-23, 08:40
I övrigt tycker jag påhoppen i tråden är trista. Alltså; sen abort är beklagligt, ingen gillar det. Alla tycks nöjda med att kettlebellen är sterilisterad. Ingen förstår galghumor i en jobbig situation (tydligen). Självklart kan man ha åsikter om när gränsen för sen abort ska gå, men en gräns måste ju finnas och inget foster kan överleva i vecka 20 (kom ihåg, så sena aborter är högst exeptionellt). Och de som överlever ett par veckor senare med all medcinsk hjälp som står att tillstå får ju med största sannolikhet men för livet.

Lellan du är klok som en bok!

Själv tycker jag det är fascinerande att se hur många karlar som har så mycket åsikter om menstruationscykelar och preventivmetoder. Jag menar inte att det är dåligt, tvärtom kul att se att det finns ett intresse men det blir ju lite komiskt när en karl går in och berättar hur minipiller funkar. :)

Nåja, hormonspiral är ju ett hormonellt p-medel men fruktansvärt skönt att inte behöva tänka på skiten i 5 år förräns det är dags att byta. Och mensfrihet drabbar de flesta men inte alla fattade jag det som.

mini
2011-05-23, 08:52
För att vara petig, du blev inte gravid på minililler utan för att du inte tagit dem enligt bruksanvisning. I princip så ska de tas på timman när, varje dag. De flesta har inte den disciplinen.

Minipiller är inte hundraprocentiga.

Ignatius72
2011-05-23, 09:03
Minipiller är inte hundraprocentiga.

Det är sanning. Och särskilt långt ifrån om man inte är extremt ordentlig (inom en timme har jag förstått det som) med att passa tiderna för intaget av detsamma. De flesta är inte så inrutade att de aldrig missar att ploppa in ett piller vid samma tid på dygnet varje dag, varje vecka, månad och under flera år.

mini
2011-05-23, 09:12
Det är sanning. Och särskilt långt ifrån om man inte är extremt ordentlig (inom en timme har jag förstått det som) med att passa tiderna för intaget av detsamma. De flesta är inte så inrutade att de aldrig missar att ploppa in ett piller vid samma tid på dygnet varje dag, varje vecka, månad och under flera år.

Absolut. Det är dock lite onödigt att förutsätta att alla som blir gravida trots att de äter minipiller blir det på grund av slarv för det är inte sant. Om vi nu ska passa på att utbilda liksom.

z_bumbi
2011-05-23, 09:38
Därför kan jag tycka att det är mycket konstigt att sterilisering kostar mellan 3-20000 för personen som vill ha det utfört.

Det där har jag också undrat över. Inte för att det är en enorm kostnad för det stora flertalet men för några är det kännbart och andra metoder är ju inte 100%iga (iofs inte att knipsa heller då det också kan gå fel men någonstans får man kanske dra gränsen). I ett fast förhållande där man inte vill ha barn eller inte fler barn borde det vara ett ganska så självklart alternativ.

I övrigt är det bra att tråden helt plötsligt tog upp sådant som man borde gå igenom i grundskolan dvs menstruationscykler (eller frånvaron av dessa).

Lellan: Har du diskuterat p-sprutor? Inget ingrepp men måste upprepas med jämna mellanrum.

Lellan
2011-05-23, 10:37
Det är sanning. Och särskilt långt ifrån om man inte är extremt ordentlig (inom en timme har jag förstått det som) med att passa tiderna för intaget av detsamma. De flesta är inte så inrutade att de aldrig missar att ploppa in ett piller vid samma tid på dygnet varje dag, varje vecka, månad och under flera år.

Mr Expert, om man läser på mitt minipillers bipacksedel, står det (saxat från fass) "Om du är mindre än 12 timmar försenad med din tablett, så påverkas inte skyddet mot graviditet med Cerazette. Ta den missade tabletten så snart du kommer ihåg det och ta sedan nästa tablett vid ordinarie tidpunkt. ". Detta var dock inte fallet för mig, jag tog alltid vid 22-nyheterna och vet att jag inte missade.


Däremot så hade jag dålig koll på det fetstilta (också saxat från fass): "Om du har kräkts eller har använt medicinskt kol inom 3-4 timmar efter det att du har tagit din Cerazette-tablett eller har kraftig diarré, kan det hända att den aktiva substansen inte har tagits upp av kroppen. Följ samma råd som för glömd tablett." Vad är lite orolig mage och vad är det fetstilta, det hade jag, uppenbarligen - dålig koll på. Så nu har jag en älskad son, så nemas problemas. Men iaf: som sweetkarolina och mini visar på: vi vet nog själva vad vi stoppar i oss och dess användning + effekter, intressant att du tycker dig veta bättre.

Jag förutsätter att det var orolig mage som orsakade att skyddet failade, men jag vet inte, dock vet jag att jag tog mina piller till tv4nyheterna, amen. Inga skydd är 100%iga och om du är expert på hur orolig en mage får vara, grattis. *kissass*

Lellan
2011-05-23, 10:45
Lellan: Har du diskuterat p-sprutor? Inget ingrepp men måste upprepas med jämna mellanrum.

Eftersom jag mår dåligt av hormoner, så tyckte min gynekolog att hormonspruta, som verkar lokalt hormonellt - inte påverkar hela organismen men ändå skyddar, är ett bra alterntiv för mig. Mår dåligt av ppiller. Har hört både att det gör djävulskt ont (från tjej som har) och att det knappt känns, att man får som lite mensvärk. Tyvärr fick jag inte välja gynekolog, så jag får häxan, men lär väl överleva ändå! :thumbup:

Tack för tips dock, en liten djungel är det allt!

kettlebellGuden
2011-05-23, 13:04
Det där har jag också undrat över. Inte för att det är en enorm kostnad för det stora flertalet men för några är det kännbart och andra metoder är ju inte 100%iga (iofs inte att knipsa heller då det också kan gå fel men någonstans får man kanske dra gränsen). I ett fast förhållande där man inte vill ha barn eller inte fler barn borde det vara ett ganska så självklart alternativ.

I övrigt är det bra att tråden helt plötsligt tog upp sådant som man borde gå igenom i grundskolan dvs menstruationscykler (eller frånvaron av dessa).


Jo det är så. Ingen enorm kostnad men det blir ändå en liten barriär. Min största oro över det hela var hur det eventuellt skulle påverka testosteronproduktionen men när man förstått hur det fungerar så släpper man optinojjan.

Att tråden har blivit sansad och intressant kan vi ju tacka Lellan för. :)

Matte_Maiden
2011-05-23, 16:24
Jag har aldrig gjort abort, men övervägde det när jag blev gravid med sonen och känner inte alls som du. Han var ju inte "han" då, han var ngt som inte skulle överleva utan min kropp, han var ingen.

Jag har själv två gånger behövt överväga abort (tillsammans med min fästmö, bör tilläggas) och jag förstår varför du ser på saken så. Jag försöker själv alltid att tänka mig att vi aldrig var nära att göra abort etc, att det inte är samma barn etc.

Men det ändrar inte hur fel det tänket är. Det är samma barn. Och jag tycker att det är värt att fundera över, varför man i efterhand väljer att förtränga det faktumet. Jag säger inte att du är dum eller så för att du gör så, jag tror att mer eller mindre alla gör som du och jag. Jag har numera nöjt mig med tanken att det är förbannat härligt att vi inte gjorde abort. Första gången var det troligen mycket närmare än andra gången, men hur som helst är jag otroligt glad över att vi inte gjorde det.

Kontentan är att man kan kalla det vad man vill, man kan välja att tumma på sanningen hur man vill - men barnen vi älskar så mycket idag är faktiskt de barnen vi övervägde. Och det är något som fått mig i efterhand att fundera över rimligheten i sena aborter (vad som är sena är sedan en definitionsfråga).

En sak är säker, att ett barn som kan (observera kan som i har en chans, inte kan alltid) överleva utan sin mamma för mig är ett barn med rättigheter. Och i mina ögon är barnets rätt att leva större än kvinnans rätt till sin egen kropp. Det är ingen magisk skillnad i när barnet råkar ploppa ut, för utanför mammans kropp är det mord. Skillnaden för mig ligger i när barnet faktiskt kan överleva utan mamman.

Problemet med denna fråga är att det ofta är religiösa fundamentalister som ställer sig mot feminister och "liberaler" (i min mening är den enda liberala synnen den som jag har i denna fråga). Jag är så långt från religiös man kan bli. Ett stort problem är att man i feministisk anda försökt kompensera för allt det förtryck som tidigare varit en del av kvinnornas vardag, för att då istället inskränka på det ofödda barnets rättighet. Man gör alltså detta till en fråga mellan ett modernt synsätt och ett förlegat, vilket är så långt från sanningen man kan komma ifall man argumenterar på rätt sätt. Det är inte KD vs Fi (och stora delar av paletten) utan snarare kvinnorättslig fråga som gått överstyr. Det finns vissa likheter med till exempel prostitution- och våldtäktslagstiftningen i vårt land.

Det är heller inte världens jävla uppoffring att som kvinna faktiskt försöka att aktivt ta reda på ifall man är gravid eller ej. Alla som legat ett par gånger med kondom vet ju om att risken faktiskt finns att man blir med barn, och likaså finns risker med i princip alla preventinmedel. I min mening är det upp till kvinnan att upptäcka barnet i tid. Och tro mig, jag (och min fästmö) vet hur svårt det är. Vi upptäckte vår senaste i vecka 20, lagom för att man skulle vara tvungen att ringa Socialstyrelsen för att få godkännande om abort. I efterhand kan jag inte tycka annat än att vi var dumma och oförsiktiga - ett hån mot eventuella barn som man "tvingas" ta bort. För det är här det hemska ligger, i att det är vårt slarv som sätter livets cykel igång och det är vårt oansvar som sedan ska stanna det.

Förövrigt var jag helt säker på att Lellan var typ 24 år, men så är alltså inte fallet.

kettlebellGuden
2011-05-23, 16:31
Jag har själv två gånger behövt överväga abort (tillsammans med min fästmö, bör tilläggas) och jag förstår varför du ser på saken så. Jag försöker själv alltid att tänka mig att vi aldrig var nära att göra abort etc, att det inte är samma barn etc.

Men det ändrar inte hur fel det tänket är. Det är samma barn. Och jag tycker att det är värt att fundera över, varför man i efterhand väljer att förtränga det faktumet. Jag säger inte att du är dum eller så för att du gör så, jag tror att mer eller mindre alla gör som du och jag. Jag har numera nöjt mig med tanken att det är förbannat härligt att vi inte gjorde abort. Första gången var det troligen mycket närmare än andra gången, men hur som helst är jag otroligt glad över att vi inte gjorde det.

Kontentan är att man kan kalla det vad man vill, man kan välja att tumma på sanningen hur man vill - men barnen vi älskar så mycket idag är faktiskt de barnen vi övervägde. Och det är något som fått mig i efterhand att fundera över rimligheten i sena aborter (vad som är sena är sedan en definitionsfråga).

En sak är säker, att ett barn som kan (observera kan som i har en chans, inte kan alltid) överleva utan sin mamma för mig är ett barn med rättigheter. Och i mina ögon är barnets rätt att leva större än kvinnans rätt till sin egen kropp. Det är ingen magisk skillnad i när barnet råkar ploppa ut, för utanför mammans kropp är det mord. Skillnaden för mig ligger i när barnet faktiskt kan överleva utan mamman.

Problemet med denna fråga är att det ofta är religiösa fundamentalister som ställer sig mot feminister och "liberaler" (i min mening är den enda liberala synnen den som jag har i denna fråga). Jag är så långt från religiös man kan bli. Ett stort problem är att man i feministisk anda försökt kompensera för allt det förtryck som tidigare varit en del av kvinnornas vardag, för att då istället inskränka på det ofödda barnets rättighet. Man gör alltså detta till en fråga mellan ett modernt synsätt och ett förlegat, vilket är så långt från sanningen man kan komma ifall man argumenterar på rätt sätt. Det är inte KD vs Fi (och stora delar av paletten) utan snarare kvinnorättslig fråga som gått överstyr. Det finns vissa likheter med till exempel prostitution- och våldtäktslagstiftningen i vårt land.

Det är heller inte världens jävla uppoffring att som kvinna faktiskt försöka att aktivt ta reda på ifall man är gravid eller ej. Alla som legat ett par gånger med kondom vet ju om att risken faktiskt finns att man blir med barn, och likaså finns risker med i princip alla preventinmedel. I min mening är det upp till kvinnan att upptäcka barnet i tid. Och tro mig, jag (och min fästmö) vet hur svårt det är. Vi upptäckte vår senaste i vecka 20, lagom för att man skulle vara tvungen att ringa Socialstyrelsen för att få godkännande om abort. I efterhand kan jag inte tycka annat än att vi var dumma och oförsiktiga - ett hån mot eventuella barn som man "tvingas" ta bort. För det är här det hemska ligger, i att det är vårt slarv som sätter livets cykel igång och det är vårt oansvar som sedan ska stanna det.

Förövrigt var jag helt säker på att Lellan var typ 24 år, men så är alltså inte fallet.

Jag delar då inte alls din syn på tillvaron här. För mig är inte ett barnaliv något speciellt i sig. Världen är redan överbefolkad som den är så fler aborter låter helt rimligt. Kan tillochmed tänka mig upp till något år efter födsel. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en 2 årig unge klara sig utan sina föräldrar. Nu är jag ju inte förälder själv så jag vet inte, de kanske klarar sig helt fint på egen hand.

Abort i mina ögon är bara ännu ett preventionsmedel.

Matte_Maiden
2011-05-23, 16:35
Jag delar då inte alls din syn på tillvaron här. För mig är inte ett barnaliv något speciellt i sig. Världen är redan överbefolkad som den är så fler aborter låter helt rimligt. Kan tillochmed tänka mig upp till något år efter födsel. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en 2 årig unge klara sig utan sina föräldrar. Nu är jag ju inte förälder själv så jag vet inte, de kanske klarar sig helt fint på egen hand.

Abort i mina ögon är bara ännu ett preventionsmedel.

Tror att du missar poängen, eller så har du ingen respekt för mänskliga rättigheter.

Jag tänker inte trycka på någon annan mina värderingar, däremot är det viktigt att inte hymla med sanningen: att barnet men funderade på att ta bort är samma barn som man idag älskar. Det ger distans och insikt.

Jag tycker att man ska ha fri abort till vecka x (är inte läkare, kan därmed inte avgöra exakt men skulle gissa på närmare vecka 20 än vecka 10), där barnet där får grundliga mänskliga rättigheter och därmed går före kvinnans rätt till sin egen kropp. Det är inte svårt att faktiskt försöka ta reda på om man är gravid.

Vad menar du med att man ska kunna utföra abort _efter_ födseln? Att helt enkelt döda barnet eller adoption? Jag tycker att det är mycket bättre att föda och adoptera bort än att göra bort i vecka 20.

Lellan
2011-05-23, 16:41
Jag har själv två gånger behövt överväga abort (tillsammans med min fästmö, bör tilläggas) och jag förstår varför du ser på saken så. Jag försöker själv alltid att tänka mig att vi aldrig var nära att göra abort etc, att det inte är samma barn etc.

Men det ändrar inte hur fel det tänket är. Det är samma barn. Och jag tycker att det är värt att fundera över, varför man i efterhand väljer att förtränga det faktumet. Jag säger inte att du är dum eller så för att du gör så, jag tror att mer eller mindre alla gör som du och jag. Jag har numera nöjt mig med tanken att det är förbannat härligt att vi inte gjorde abort. Första gången var det troligen mycket närmare än andra gången, men hur som helst är jag otroligt glad över att vi inte gjorde det.

Kontentan är att man kan kalla det vad man vill, man kan välja att tumma på sanningen hur man vill - men barnen vi älskar så mycket idag är faktiskt de barnen vi övervägde. Och det är något som fått mig i efterhand att fundera över rimligheten i sena aborter (vad som är sena är sedan en definitionsfråga).

I vecka 10 el vad det kan ha varit, var inte embryot/fostret HAN. Jag tycker inte det, hade hans utveckling stannat där så är det ju inte HAN? Nu fick embroyt utvecklas, fostret fick organ som började agera allt mer självständigt, först i symbios med min kropp, sedan utifrån nervimplulser etc från sin egen organism. HAN var inte HAN när jag tänkte alternativet att inte bli mamma.

Jag har en kompis som haft 7 missfall innan hon fick sina 2 barn. Ska hon må dåligt över att hon fortsatte försöka få barn fast hon märkte att hon hade stor risk för missfall? Att hon chansade med andras liv, att de försökte vara gravida fast de så uppenbart lätt förlorade barnen?

En sak är säker, att ett barn som kan (observera kan som i har en chans, inte kan alltid) överleva utan sin mamma för mig är ett barn med rättigheter. Och i mina ögon är barnets rätt att leva större än kvinnans rätt till sin egen kropp. Det är ingen magisk skillnad i när barnet råkar ploppa ut, för utanför mammans kropp är det mord. Skillnaden för mig ligger i när barnet faktiskt kan överleva utan mamman.


Precis. Därför finns det ju en gräns, som går innan barn kan det?

Problemet med denna fråga är att det ofta är religiösa fundamentalister som ställer sig mot feminister och "liberaler" (i min mening är den enda liberala synnen den som jag har i denna fråga). Jag är så långt från religiös man kan bli. Ett stort problem är att man i feministisk anda försökt kompensera för allt det förtryck som tidigare varit en del av kvinnornas vardag, för att då istället inskränka på det ofödda barnets rättighet. Man gör alltså detta till en fråga mellan ett modernt synsätt och ett förlegat, vilket är så långt från sanningen man kan komma ifall man argumenterar på rätt sätt. Det är inte KD vs Fi (och stora delar av paletten) utan snarare kvinnorättslig fråga som gått överstyr. Det finns vissa likheter med till exempel prostitution- och våldtäktslagstiftningen i vårt land.

Det är heller inte världens jävla uppoffring att som kvinna faktiskt försöka att aktivt ta reda på ifall man är gravid eller ej. Alla som legat ett par gånger med kondom vet ju om att risken faktiskt finns att man blir med barn, och likaså finns risker med i princip alla preventinmedel. I min mening är det upp till kvinnan att upptäcka barnet i tid. Och tro mig, jag (och min fästmö) vet hur svårt det är. Vi upptäckte vår senaste i vecka 20, lagom för att man skulle vara tvungen att ringa Socialstyrelsen för att få godkännande om abort. I efterhand kan jag inte tycka annat än att vi var dumma och oförsiktiga - ett hån mot eventuella barn som man "tvingas" ta bort. För det är här det hemska ligger, i att det är vårt slarv som sätter livets cykel igång och det är vårt oansvar som sedan ska stanna det.

Vid så sen upptäckt får man ju faktiskt inse faktum. I Kettlebellens fall var det ju speciella omständigheter som avgjorde, men dem behöver han väl inte redogöra för här? Socialstyrelsen avgjorde att det fanns det i deras fall, det låter ju inte som att det fanns det i ert fall.

Förövrigt var jag helt säker på att Lellan var typ 24 år, men så är alltså inte fallet.

Jag är 33 år, vad nu det gör för skillnad. :)

kettlebellGuden
2011-05-23, 16:41
Tror att du missar poängen, eller så har du ingen respekt för mänskliga rättigheter.

Jag tänker inte trycka på någon annan mina värderingar, däremot är det viktigt att inte hymla med sanningen: att barnet men funderade på att ta bort är samma barn som man idag älskar. Det ger distans och insikt.

Vad menar du med att man ska kunna utföra abort _efter_ födseln? Att helt enkelt döda barnet eller adoption? Jag tycker att det är mycket bättre att föda och adoptera bort än att göra bort i vecka 20.

Ja för dig är det ju så att barnet du idag älskar var det du funderade på att ta bort. Hur skulle det fungera för oss som hade hatat vårat barn mer än det mesta andra i världen?

Det stora problemet som jag ser med att tvinga kvinnor till att gå igenom det här med att föda och adoptera bort är att de blir sedda mer som fabriker än något annat. Att hela graviditeten förmodligen för med sig stora smällar på deras karriär, utseende, etc. tycker jag är viktigare än något litet foster.

Lellan
2011-05-23, 16:46
Jag delar då inte alls din syn på tillvaron här. För mig är inte ett barnaliv något speciellt i sig. Världen är redan överbefolkad som den är så fler aborter låter helt rimligt. Kan tillochmed tänka mig upp till något år efter födsel. Jag har faktiskt svårt att tänka mig en 2 årig unge klara sig utan sina föräldrar. Nu är jag ju inte förälder själv så jag vet inte, de kanske klarar sig helt fint på egen hand.

Abort i mina ögon är bara ännu ett preventionsmedel.

När det börjar vara en egen organism, med ett hjärta som slår och som kan andas och tänka självständigt, en fin gräns, några veckor efter abortslut. Då slutar din åsikt räknas. Då blir din åsikt ett ansvar istället, iom att det är så vårt släkte överlever. Du är vuxen, kapabel = du har ett automatiskt ansvar för individer som inte har den förmågan.

Jag tycker du har helt fel syn på abort, det är inget preventivmedel, det avslutar något som kan bli en människa - preventivmedel förhindrar att liv ska uppstå.

Ditt dravel om att man ska kunna klara sig själv för att ha rätt till liv är bara fånigt, vad ska vi då göra med sjuka och gamla? Förlamade, psykiskt el fysiskt funktionshindrade i olika grad? Särskilt när tänkade fungerande människor som du inte ens kan fungera mänskligt?

Det är tråkigt att läsa om dina tillkortakommanden, men översätt inte dina spelregler på andra, tack. Då framstår du bara som provokativ och obetänksam, andra kan tänka längre i vissa fall, dina förtjänster på den punkten syns inte i den här frågan. :)

kettlebellGuden
2011-05-23, 16:49
När det börjar vara en egen organism, med ett hjärta som slår och som kan andas och tänka självständigt, en fin gräns, några veckor efter abortslut. Då slutar din åsikt räknas. Då blir din åsikt ett anvar istället, iom att det är så vårt släkte överlever.

Jag tycker du har helt fel syn på abort, det är inget preventivmedel, det avslutar något som kan bli en människa - preventivmedel förhindrar att liv ska uppstå.

Ditt dravel om att man ska kunna klara sig själv för att ha rätt till liv är bara fånigt, vad ska vi då göra med sjuka och gamla? Förlamade, psykiskt el fysiskt funktionshindrade i olika grad? Särskilt när tänkade fungerande människor som du inte ens kan fungera mänskligt?

Det är tråkigt att läsa om dina tillkortakommanden, men översätt inte dina spelregler på andra, tack. Då framstår du bara som provokativ och obetänksam, andra kan tänka längre i vissa fall, dina förtjänster på den punkten syns inte i den här frågan. :)

Det är klart jag inte "översätter mina spelregler på andra." Andra lever väl efter sina principer och moral. Knappast så att jag anser min syn på tillvaron bättre eller försöker tvinga den på andra. Det handlar inte alls om provokation här utan vanlig lugn diskussion.

Men då drar jag mig ur diskussionen här om det ändå bara ses som någon sorts provocerande.

Baluu
2011-05-23, 16:51
Lite kortfattat fran min sida, hinner inte skriva en langt. Kanske skriver av mig mer senare. Men jag haller med i en del av det Matte_Maiden skriver. Jag tycker argument som "de klarar sig inte pa egen hand" inte ar tillfredsstallande. Det dar argumentet borde da tillampas pa alla, inte bara foster. Det finns manga som inte klarar sig pa egen hand: aldre, mentalt handikappade, vissa funktionshindrade, folk i koma osv osv.

Ett annat argument ar i stil med "men ar det da battre att kvinnor blir av med fostret pa farliga metoder, vilket sker i lander dar abort ar olagligt?". Inte heller det ar ett bra argument tycker jag. Beroende pa vem som framfor argumentet kan man lika garna vinkla det till att prostitution, droger och aktiv dodshjalp ska bli lagligt. Man kan aven dra mer extrema slutsatser utifran sadana argument.

Det kanns som att det ar validigt mycket kansloargument nar man diskuterar abort sa nivan pa argumenten ar ganska laga.

Lellan
2011-05-23, 16:54
Tror att du missar poängen, eller så har du ingen respekt för mänskliga rättigheter.

Jag tänker inte trycka på någon annan mina värderingar, däremot är det viktigt att inte hymla med sanningen: att barnet men funderade på att ta bort är samma barn som man idag älskar. Det ger distans och insikt.

Jag tycker att man ska ha fri abort till vecka x (är inte läkare, kan därmed inte avgöra exakt men skulle gissa på närmare vecka 20 än vecka 10), där barnet där får grundliga mänskliga rättigheter och därmed går före kvinnans rätt till sin egen kropp. Det är inte svårt att faktiskt försöka ta reda på om man är gravid.

Vad menar du med att man ska kunna utföra abort _efter_ födseln? Att helt enkelt döda barnet eller adoption? Jag tycker att det är mycket bättre att föda och adoptera bort än att göra bort i vecka 20.

De kan inte överleva då? Det finns gränsfall som överlevt några veckor senare? Men gränsen är ju satt där ingen kan överleva. De barn som överlever i v 23-24 har en tuff början, respirator och dygnetruntuppass i ett halvår utanför livmodern, och permanenta skador. Absolut att de kan nå ett fullgott liv även om lungorna inte kan bli lika bra som om de hade fått bli klara, men varje TIMME i livmodern sker ju utveckling, så gränsen är ju satt av en anledning.

Och sanningen är: det embryo man funderade på att ta bort, är samma som hade kunnat bli den det är idag. Hade man avbrutit är det ju inte ens barn man hade mördat, det är början till barnet.

Matte_Maiden
2011-05-23, 16:57
Lellan: På vilket sätt ska min logik få henne att må dåligt? Det är väl självklart att det är bättre att ha en chans att få leva ett ordentligt liv än att inte ha det.

Du får gärna upplysa mig om när barnet kan överleva utanför kroppen med medicinsk hjälp. Jag vet faktiskt inte. Jag har inte argumenterat för en specifik vecka, jag har argumenterat för att man ska sluta se allt ur kvinnans synvinkel. Det är två uppsättningar av rättigheter som ställs mot varandra, helt enkelt. Som jag förstått det är det ganska omtvistat, och man tror idag att det går att överleva tidigare än vad sista möjliga abort i Sverige är. Detta är givetvis svårt att avgöra, men det är uppfattningen jag fått.

Är det alltså så att barnets hjärta inte börjar slå förrän efter abortgränsen? Jag var rätt övertygad om att det skedde tidigare. Struntsamma egentligen, jag arugmenterar som sagt inte för en specifik gräns utan för hur man ska komma fram till gränsen.

Jag menade inte på något sätt att klandra dig eller gå till attack. Jag känner inte till något om när du funderade på abort och så, men jag (och även vetenskapen, antar jag) anser att det är samma barn. Sedan hur du ser på det får du själv avgöra, jag tycker bara att det är viktigt att ha i åtanke när man ställer de båda uppsättningarna av rättigheter emot varandra. Att barnet faktiskt finns. Sedan är det upp till läkare och experter att avgöra när barnet "finns", men min uppfattning är att Socialstyrelsen låter folk göra aborter så pass sent att barnet faktiskt "är".

KBG: Det som provocerar mest i min mening är att du anser dig stå över en annan (kvasi-)människas rättigheter.

Lellan
2011-05-23, 17:01
Det är klart jag inte "översätter mina spelregler på andra." Andra lever väl efter sina principer och moral. Knappast så att jag anser min syn på tillvaron bättre eller försöker tvinga den på andra. Det handlar inte alls om provokation här utan vanlig lugn diskussion.

Men då drar jag mig ur diskussionen här om det ändå bara ses som någon sorts provocerande.

Men om det är en lugn diskussion, då brukar man ju föra fram argument? Du skriver att en 2åring har svårt att överleva själv. Alla andra inom vårdapparaten som inte kan överleva för egen maskin då? Vem ska få finnas enligt dig?

Jag tycker det är skillnad på ett embryo och någon som kan utvecklas till människa. Gränsen går väl vid slutet av v 22-23? Dvs, med stor hjälp i månader, år, kan de leva - inte bara överleva.

Självklart kan individer som inte kan agera - ändå ge andra människor mening etc. När man ser sitt barn får de allra flesta en uppsjö känslor och älska barnet kan man göra redan i magen. Märkligt! Men ändock ett faktum. Det är väl ngn slags energi man älskar. En person som levt, men ligger i koma, likaså. Någon som till följd av psykisk sjukdom självsvälter ihjäl sig, eller skadar andra... med din brist på argument låter ju folkmord som en bra idé. Därför uppfattas det som provokativt.

Matte_Maiden
2011-05-23, 17:01
De kan inte överleva då? Det finns gränsfall som överlevt några veckor senare? Men gränsen är ju satt där ingen kan överleva. De barn som överlever i v 23-24 har en tuff början, respirator och dygnetruntuppass i ett halvår utanför livmodern, och permanenta skador. Absolut att de kan nå ett fullgott liv även om lungorna inte kan bli lika bra som om de hade fått bli klara, men varje TIMME i livmodern sker ju utveckling, så gränsen är ju satt av en anledning.

Och sanningen är: det embryo man funderade på att ta bort, är samma som hade kunnat bli den det är idag. Hade man avbrutit är det ju inte ens barn man hade mördat, det är början till barnet.

Vi har olika uppfattningar om när barn överlevt. Jag är rätt säker på att jag hört från läkare om barn som överlevt tidigare än vecka 23, men kan givetvis ha fel.

Struntsamma, min uppfattning om barnets rättigheter gäller oberoende vecka vi pratar. Sedan att du har en annan uppfattning om när barnet blir till det barn du sedan kan prata med utanför magen är upp till dig.

Baluu: Många av de du räknar upp "låter" vi överleva genom att vi har ett sjukvårdssystem som tillåter det. De har i många fall även skaffat sig förmåner genom livet så tillåter dem att klara sig. Det är inte riktigt samma sak, det är inte som att någon har rätt att döda dem bara för att de inte klarar sig själva. Däremot hade det utan skattefinansierat system varit svårt att hålla dem vid liv.

Nu lämnar jag debatten, hinner inte med sånt här då ungarna inte längre vill sova. :D

Baluu
2011-05-23, 17:03
De kan inte överleva då? Det finns gränsfall som överlevt några veckor senare? Men gränsen är ju satt där ingen kan överleva. De barn som överlever i v 23-24 har en tuff början, respirator och dygnetruntuppass i ett halvår utanför livmodern, och permanenta skador. Absolut att de kan nå ett fullgott liv även om lungorna inte kan bli lika bra som om de hade fått bli klara, men varje TIMME i livmodern sker ju utveckling, så gränsen är ju satt av en anledning.
Om teknologin inom 10 ar mojliggor att dessa barn kan overleva utanfor (utan skador), kommer du tycka att aborter ska forbjudas mycket tidigare? Om det 10 ar efter det blir sa att fostren overlever valdigt tidigt utanfor, hur kommer du stalla dig till det da?

young_george
2011-05-23, 17:03
KBG: Det som provocerar mest i min mening är att du anser dig stå över en annan (kvasi-)människas rättigheter.

När får en människa sina rättigheter?

Om den har samma rättigheter och skyldigheter som någon annan, så har den ju inte heller rätten att vara i en person där den inte är önskvärd.

Baluu
2011-05-23, 17:06
Baluu: Många av de du räknar upp "låter" vi överleva genom att vi har ett sjukvårdssystem som tillåter det. De har i många fall även skaffat sig förmåner genom livet så tillåter dem att klara sig. Det är inte riktigt samma sak, det är inte som att någon har rätt att döda dem bara för att de inte klarar sig själva. Däremot hade det utan skattefinansierat system varit svårt att hålla dem vid liv.
Men hade du latit bli att mata ditt barn med Downs sa skulle du akt dit for grov vanvard och vallande till annans dod (tror jag). Jag forstar faktiskt inte varfor det ar annorluna. Du sager att vart sjukvardssystem tillater det, skulle inte samma system tillata oonskade barn att overleva?

Baluu
2011-05-23, 17:08
När får en människa sina rättigheter?
Dar finns guldfragan. Eller snarare: Nar har en manniska sina rattigheter?

Matte_Maiden
2011-05-23, 17:09
Jag är ledsen, men jag inte fortsätta denna debatt. Min okunskap skulle tvinga mig till att lägga ner alltför mycket tid, vilket jag inte har.

Lellan
2011-05-23, 17:19
Lellan: På vilket sätt ska min logik få henne att må dåligt? Det är väl självklart att det är bättre att ha en chans att få leva ett ordentligt liv än att inte ha det.

Du får gärna upplysa mig om när barnet kan överleva utanför kroppen med medicinsk hjälp. Jag vet faktiskt inte. Jag har inte argumenterat för en specifik vecka, jag har argumenterat för att man ska sluta se allt ur kvinnans synvinkel. Det är två uppsättningar av rättigheter som ställs mot varandra, helt enkelt. Som jag förstått det är det ganska omtvistat, och man tror idag att det går att överleva tidigare än vad sista möjliga abort i Sverige är. Detta är givetvis svårt att avgöra, men det är uppfattningen jag fått.

Är det alltså så att barnets hjärta inte börjar slå förrän efter abortgränsen? Jag var rätt övertygad om att det skedde tidigare. Struntsamma egentligen, jag arugmenterar som sagt inte för en specifik gräns utan för hur man ska komma fram till gränsen.

Jag menade inte på något sätt att klandra dig eller gå till attack. Jag känner inte till något om när du funderade på abort och så, men jag (och även vetenskapen, antar jag) anser att det är samma barn. Sedan hur du ser på det får du själv avgöra, jag tycker bara att det är viktigt att ha i åtanke när man ställer de båda uppsättningarna av rättigheter emot varandra. Att barnet faktiskt finns. Sedan är det upp till läkare och experter att avgöra när barnet "finns", men min uppfattning är att Socialstyrelsen låter folk göra aborter så pass sent att barnet faktiskt "är".

KBG: Det som provocerar mest i min mening är att du anser dig stå över en annan (kvasi-)människas rättigheter.

Jag är inte heller helt insatt, men om ett barn föds i v 23 försöker man inte rädda det (jag har vänner som förlorat barn i den veckan), men i vecka 24 sätter man in hela artilleriet (har 3 vänner som varit med om detta; ett barn är på ytan som andra barn, lite sen i utvecklingen och kommer inte ha samma lungkapacitet som andra - men läkarna är riktigt impade, hörsel och syn är bara något försämrade, ett annat barn blev cp:skadat och dog vid 2 års ålder, ett 3e dog efter ngra veckor i respiratorn). Två av dessa (de två första) låg i samma kuvös (de överlever bättre med närhet, de behöver beröring men klarar inte så mkt kontakt m vuxna i början vad jag förstått, därför lägger man dem tillsammans). När barnen var på g, man såg att förlossning inte gick att stoppa, sprutar de in något medans det är i magen så att lungorna ska kunna utvecklas så mkt som möjligt och håller inne barnet så länge det bara går. Pojken som klarade sig bäst, fick komma hem efter ett halvår, han har fortfarande (4 år gammal) täta läkarkontroller och vissa men kan visa sig i tonår el vuxen ålder. Självklart hade alla dessa barn rätt till livet, men det är en enorm apparat. I böran var båda föräldrarna hos barnet på sjukhuset, sedan turades de om - de förlorar MASSOR med föräldradagar på detta - så är man inte rik är det tufft. Föräldradagarna tar slut, och dagis kan man inte få förrän barnet är 1 år (och det räknas inte från när barnet borde fötts, utan från när det är fött), dessa barn är ju dessutom mkt mer infektionskänsliga än andra och tål dagismiljön dåligt.

Allt detta är ju lite ot; men hade man kunnat rädda barn så tidigt som senaste abortgräns hade man nog försökt, men oddsen är ju dåliga redan för dem man räddar långt senare? Och det räknas i veckor, tänk då på hur mkt som utvecklas varje minut inne i livmodern som är svårt att bistå med senare? Som du skriver; hjärtat börjar slå långt tidigare, men det krävs ju lite mer än så för att organismen ska fungera. Nervimpulser så att hjärtat KAN slå för egen maskin när det även ska andas, osv osv i all evinnerlighet.

Som du skriver, svårt att avgöra när senaste abort ska vara möjlig. Det är bra att det diskuteras, men det tycks väl understött ändå.

Och jag hävdar fortfarande att en abort fram till en viss gräns är att avsluta vad som skulle kunna utvecklas till mitt barn, att det inte ÄR mitt barn man dödar. Det är embryot till mitt barn man slutar ge liv. Beroende på vad som inträffar i livmodern så utvecklas ju barnet olika, livet är inte ett paket som är klart bara ihopslagningen av dig och tjejen skett, utveckling sker ju i allra högsta grad i livmodern, eller helt oberoende av genetiken dvs enbart miljön efter födseln. Genetik och miljö, ger ett barn.

pragmatist
2011-05-23, 17:25
Och jag hävdar fortfarande att en abort fram till en viss gräns är att avsluta vad som skulle kunna utvecklas till mitt barn, att det inte ÄR mitt barn man dödar. Det är embryot till mitt barn man slutar ge liv.

Om jag inte tycker att ett spädbarn är "mitt barn", får jag "sluta ge det liv" då?

Lellan
2011-05-23, 17:29
Om teknologin inom 10 ar mojliggor att dessa barn kan overleva utanfor (utan skador), kommer du tycka att aborter ska forbjudas mycket tidigare? Om det 10 ar efter det blir sa att fostren overlever valdigt tidigt utanfor, hur kommer du stalla dig till det da?

Jag tror att det finns en biologisk gräns för när ett foster kan utvecklas utanför livmodern, tänker du dig som en skapad livmoder då? Att man överför fostret till en miljö där den kan utvecklas? Eller, likt (vad det nu är de sprutar in) det där de ger så att lungorna ska utvecklas?

Iaf: jag kan absolut tänka mig att man som förälder ska ha rätt till den tekniken isf, om man inte kan bära barnet fullgånget.

Men om man är omedveten om sin graviditet, och när man inser och har mkt starka skäl till abort, ska man då tvingas använda den tekniken? Svår fråga, som alltid när man manipulerar mänskligt liv.

Någonstans börjar iaf fostret sluta vara en klump som utvecklar organ, och dessa organ börjar interagera med varandra, hjärnan börjar styra nervimpluserna alltmer, sedan interagera med miljön (livmodern) - jag är inte så medicinskt kunnig att jag kan säga en exakt tid. Men lidandet man orsakar när man avbryter en oönskad graviditet är ju inte tillnärmelselivs så stort som när man avslutar något som hade kunnat fungera, så du har absolut en poäng.

Lellan
2011-05-23, 17:34
Dar finns guldfragan. Eller snarare: Nar har en manniska sina rattigheter?

Absolut. Intressant fråga!

Om jag inte tycker att ett spädbarn är "mitt barn", får jag "sluta ge det liv" då?

Eh.. nej, det är mord? Du är medveten om att en graviditet är 40 veckor va? Som sagt, när organismen kan fungera som en organism, är gränsen fin för när den bara "är" och när den börjar "vara ngt". Men gränsen går väl snarare ngnstans mellan vecka 12-20, så vad du fick den där undringen ifrån undrar jag!

Baluu
2011-05-23, 17:37
Jag tror att det finns en biologisk gräns för när ett foster kan utvecklas utanför livmodern, tänker du dig som en skapad livmoder då? Att man överför fostret till en miljö där den kan utvecklas? Eller, likt (vad det nu är de sprutar in) det där de ger så att lungorna ska utvecklas?

Iaf: jag kan absolut tänka mig att man som förälder ska ha rätt till den tekniken isf, om man inte kan bära barnet fullgånget.

Men om man är omedveten om sin graviditet, och när man inser, ska man då tvingas använda den tekniken? Svår fråga, som alltid när man manipulerar mänskligt liv.

Någonstans börjar iaf fostret sluta vara en klump som utvecklar organ, och dessa organ börjar interagera med varandra, hjärnan börjar styra nervimpluserna alltmer, sedan interagera med miljön (livmodern) - jag är inte så medicinskt kunnig att jag kan säga en exakt tid. Men lidandet man orsakar när man avbryter en oönskad graviditet är ju inte tillnärmelselivs så stort som när man avslutar något som hade kunnat fungera, så du har absolut en poäng.
Jo, det ar helt klart svara fragor. Jag tycker sjalv abort ar bland de svaraste sakerna att forhalla sig till eftersom det innebar att man besvara fragor som "nar borjar ett liv" och "nar har ett liv rattigheter". Jag vet sjalv inte vad jag ska tycka och bara for att undvika missforstand: Jag ar nog for abort i fler veckor an nastan alla har pa forumet. Jag misstanker att man annars far bilden av mig som en pro-life-extremist. :Virro Men sa ar inte fallet, jag tycker bara att vissa argument svaljs for latt i denna typ av fragor. Bara for att man ar for en sak sa ska man ej acceptera felaktiga eller daliga argument (ej riktat mot nagon speciell, bara en iaktagelse av den allmanna debatten kring abort i Sverige).

vrok
2011-05-23, 17:50
Jag har barn och jag ser inget problem med abort, barn är inte för alla, det är inte meningen med livet och det måste finnas en möjlighet för dessa personer att "slippa". Jag anser inte liksom att det är en skyldighet i dagens samhälle att fostra barn, och preventivmedel är ju som sagt inte 100%.

Vi har alltid haft lätt för barn, och blev gravida under preventivmedel (minipiller), vi gjorde abort när vi var 16 år, och fick vår första barn vid 22.
Ville bara påpeka att det rent tekniskt faktiskt är exakt just det som är meningen med livet, att föra sitt genetiska arv vidare. Det är livets enda syfte, som vem som helst som läst biologi på någon nivå öht bör vara medveten om. Att människor har nått en nivå av medvetande och välfärd som gör att de kan bortse från sådana grundläggande saker är en helt annan femma.

Trance
2011-05-23, 18:00
Ville bara påpeka att det rent tekniskt faktiskt är exakt just det som är meningen med livet, att föra sitt genetiska arv vidare. Det är livets enda syfte, som vem som helst som läst biologi på någon nivå öht bör vara medveten om. Att människor har nått en nivå av medvetande och välfärd som gör att de kan bortse från sådana grundläggande saker är en helt annan femma.

Nej, rent tekniskt kan man inte alls säga det.

pragmatist
2011-05-23, 19:46
Eh.. nej, det är mord? Du är medveten om att en graviditet är 40 veckor va? Som sagt, när organismen kan fungera som en organism, är gränsen fin för när den bara "är" och när den börjar "vara ngt". Men gränsen går väl snarare ngnstans mellan vecka 12-20, så vad du fick den där undringen ifrån undrar jag!

Det är väl där skon klämmer, det finns ingen gräns. Ett nyfött spädbarn kan knappast fungera som organism heller i någon väsentlig bemärkelse, utan kräver konstant omvårdnad. Många gamla kan inte heller fungera särskilt väl som organismer, men inte låter vi dem dö för det.

Det är ganska svårt att sätta fingret på vad som egentligen är skillnaden mellan ett spädbarn och ett foster, men något måste det ju vara om nu abort är ok (om än tragiskt) och spädbarnsmord inte är det. Vi vill värna någon sorts absolut, okränkbart människovärde, men abortproblematiken tvingar oss konfrontera den obehagliga sanningen att vi inte riktigt kan säga när någon blir en människa, eller slutar vara det.

Nåja det var mest en allmän reflektion, jag menade inte att peka ut just dig.

Lellan
2011-05-23, 20:55
Det är väl där skon klämmer, det finns ingen gräns. Ett nyfött spädbarn kan knappast fungera som organism heller i någon väsentlig bemärkelse, utan kräver konstant omvårdnad. Många gamla kan inte heller fungera särskilt väl som organismer, men inte låter vi dem dö för det.

Men det har iaf blivit något, kroppen har utvecklats - och om det ska finnas abort måste det ju finnas en gräns? En gräns för när man tycker att man mördar, och när man avslutar något som förmodas kan bli en hel varelse?

När någon finns, när man upplever att där är liv, så är den korrekta känslan att vilja upprätthålla det. Men det finns många etiska frågor som kommer in där. När slutar man känna, tycka det? Hur stort måste lidandet vara? Det är svårt även med äldre. Många slutar ju så, att man låter dem självdö när de inte tar emot näring.

Det är ganska svårt att sätta fingret på vad som egentligen är skillnaden mellan ett spädbarn och ett foster, men något måste det ju vara om nu abort är ok (om än tragiskt) och spädbarnsmord inte är det. Vi vill värna någon sorts absolut, okränkbart människovärde, men abortproblematiken tvingar oss konfrontera den obehagliga sanningen att vi inte riktigt kan säga när någon blir en människa, eller slutar vara det.

Nåja det var mest en allmän reflektion, jag menade inte att peka ut just dig.

Känner mig inte utpekad, jag klarade ju inte att genomföra en abort för jag tyckte inte att jag hade tillräckligt starka skäl för det. Men man kan ju inte säga att det var min son jag övervägde att ta bort, utan ett anonymt foster som inte utvecklat egen livskraft.

Jag tycker du pekar på ett problem alla är medvetna om, men inte tar ngt steg i ngn riktigt för att hitta ett förhållningssätt.

pragmatist
2011-05-23, 21:58
Men det har iaf blivit något, kroppen har utvecklats - och om det ska finnas abort måste det ju finnas en gräns? En gräns för när man tycker att man mördar, och när man avslutar något som förmodas kan bli en hel varelse?

När någon finns, när man upplever att där är liv, så är den korrekta känslan att vilja upprätthålla det. Men det finns många etiska frågor som kommer in där. När slutar man känna, tycka det? Hur stort måste lidandet vara? Det är svårt även med äldre. Många slutar ju så, att man låter dem självdö när de inte tar emot näring.



Känner mig inte utpekad, jag klarade ju inte att genomföra en abort för jag tyckte inte att jag hade tillräckligt starka skäl för det. Men man kan ju inte säga att det var min son jag övervägde att ta bort, utan ett anonymt foster som inte utvecklat egen livskraft.

Jag tycker du pekar på ett problem alla är medvetna om, men inte tar ngt steg i ngn riktigt för att hitta ett förhållningssätt.

Tänk om alla gränser är godtyckliga då? Det behöver ju inte vara så att naturen har försett oss med någon sorts gräns bara för att vi vill kunna göra aborter med gott samvete.

Jag har ingen lösning på problemet, min irritation riktar sig snarare mot de som tror sig ha någon enkel lösning.