handdator

Visa fullständig version : tar kroppen upp kreatinet


murris
2011-05-18, 09:07
Hej, undrar hur det ligger till. Har hört att om man inte löser upp kreatinet ordentligt så tar kroppen endast upp några få procent av dosen?
Kör krea:bpump:tin monohydrat. Undrar också över hur många gram den lilla medföljande skopan ligger på? Jag ska ta 5-6 gram per portion, men vet inte hur mycket av skopan det är, hoppas någon kan svara på detta. :bpump:

Sundqvist
2011-05-18, 09:09
ta en skopa kreatin, ät träna äta sov repeat, sluta haka upp det på hur många gram blablabla, Fokusera på träningen i sig istället.

kettlebellGuden
2011-05-18, 09:17
Nej det stämmer inte alls.

Prova att väga.

HondaRider
2011-05-18, 09:29
Hej, undrar hur det ligger till. Har hört att om man inte löser upp kreatinet ordentligt så tar kroppen endast upp några få procent av dosen?
Kör krea:bpump:tin monohydrat. Undrar också över hur många gram den lilla medföljande skopan ligger på? Jag ska ta 5-6 gram per portion, men vet inte hur mycket av skopan det är, hoppas någon kan svara på detta. :bpump:

Kreatin tas upp lättare i tunntarmen om det är upplöst och dessutom slipper du många av de problem folk får när de tar kreatin (magsmärtor, uppblåst mage, gaser osv).

Lös upp en halv skopa i varm dryck, exempelvis kaffe, te eller bara varmt vatten och ta det två gånger om dagen, är det tillräckligt varmt så löser sig kreatin lätt.

Mitt morgonkaffe är alltid kreatinberikat. ;)

murris
2011-05-18, 09:39
Kreatin tas upp lättare i tunntarmen om det är upplöst och dessutom slipper du många av de problem folk får när de tar kreatin (magsmärtor, uppblåst mage, gaser osv).

Lös upp en halv skopa i varm dryck, exempelvis kaffe, te eller bara varmt vatten och ta det två gånger om dagen, är det tillräckligt varmt så löser sig kreatin lätt.

Mitt morgonkaffe är alltid kreatinberikat. ;)

jag har oxå hört att det ska blandas med varmt. Men när du säger två skopor per dag kan du väl inte mena i början och i uppbyggnadsfasen? Då ska man ta 5 gram 3-4 ggr/dag. Sen efter det så vet jag inte riktigt vad intaget ska ligga på?

Tack.

HondaRider
2011-05-18, 15:46
jag har oxå hört att det ska blandas med varmt. Men när du säger två skopor per dag kan du väl inte mena i början och i uppbyggnadsfasen? Då ska man ta 5 gram 3-4 ggr/dag. Sen efter det så vet jag inte riktigt vad intaget ska ligga på?

Tack.

Två halva skopor per dag blir ungefär sex gram (naturligtvis beroende på vad det är för skopor, kommer det från ************ så är en skopa ungefär sex gram, du får väga för att vara säker men nåt gram hit eller dit har ingen betydelse), anledningen till att jag tar halva är att mina kaffemuggar inte är stora nog att blanda ett helt mått i, dessutom känns det bättre för magen.

Du behöver inte ladda upp om du inte vill, då tar det en månad innan du har nått toppnivåerna i inlagringen, annars tar det en vecka.

Sverker
2011-05-18, 17:21
Att lösa kreatinet fullständigt i vatten är inte nödvändigt. Det hinner lösa sig i magsäcken och i tarmen innan det absorberas. King Grub har något klassikt abstrakt om studie med att ta torrt pulver i munnen.



Vill man lösa det skulle jag bara värma vattnet till ljummet i mikron. Kreatin är inte helt stabilt och slänga det i kaffe på 90°C kan förstöra mer än det ger.

Ande
2011-05-18, 18:24
Att lösa kreatinet fullständigt i vatten är inte nödvändigt. Det hinner lösa sig i magsäcken och i tarmen innan det absorberas. King Grub har något klassikt abstrakt om studie med att ta torrt pulver i munnen.



Vill man lösa det skulle jag bara värma vattnet till ljummet i mikron. Kreatin är inte helt stabilt och slänga det i kaffe på 90°C kan förstöra mer än det ger.

+1, brukar bara slänga in 5g i munnen sen dricka ett mjölkglas eller vatten :thumbup:

HondaRider
2011-05-18, 18:41
Att lösa kreatinet fullständigt i vatten är inte nödvändigt. Det hinner lösa sig i magsäcken och i tarmen innan det absorberas. King Grub har något klassikt abstrakt om studie med att ta torrt pulver i munnen.



Vill man lösa det skulle jag bara värma vattnet till ljummet i mikron. Kreatin är inte helt stabilt och slänga det i kaffe på 90°C kan förstöra mer än det ger.

Det går som sagt bra att ta det olöst men det har en förmåga att ge uppblåst och orolig mage hos många användare, det är ett ganska vanligt och välkänt problem.

Det är helt rätt att kreatin inte är helt stabilt i värme, ungefär vid 300 grader Celcius omvandlas det snabbt till kreatinin, man kan däremot koka det under en dag utan att mer än 5% ungefär omvandlas så att blanda det i kaffe är inga problem.

Det bör också nämnas att i de flesta studer som visat på en effekt av kreatin så har kreatinet lösts upp i hett vatten.

Sverker
2011-05-18, 18:59
Vill du få effekt på kreatinet ( monohydrat ) ska du ta det när upptaget i musklerna är som störst, dvs efter trännigen när näringsfönstret står öppet.



OK, då säger vi att det går att koka kreatinet. Men kaffe är surt så då har vi ändrat förutsättningarna:D

Birkharju
2011-05-18, 19:03
Är det bara BS att effekten förstörs av koffein?(om de inte hunnit lagrats)

HondaRider
2011-05-19, 10:47
Vill du få effekt på kreatinet ( monohydrat ) ska du ta det när upptaget i musklerna är som störst, dvs efter trännigen när näringsfönstret står öppet.



OK, då säger vi att det går att koka kreatinet. Men kaffe är surt så då har vi ändrat förutsättningarna:D

Inga problem om du inte ska låta det ligga i starkare syror i flera dagar: http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=137696&d=1099360168

Det går alldeles utmärkt att ta kreatinet när du vill men visst, på morgonen och direkt efter träning är alldeles utmärkta tillfällen att ta det.

HondaRider
2011-05-19, 10:53
Är det bara BS att effekten förstörs av koffein?(om de inte hunnit lagrats)

Eftersom koffein minimerar den ergogeniska effekten men samtidigt inte minskar inlagringen borde det bara vara ett problem om koffeinet tas nära träningstillfället (rent logiskt sett måste det vara koffeinets effekter som tar ut kreatinets vid träning). Däremot bör det inte vara några problem att ta kreatin och koffein ihop eftersom inlagringen inte minskas av det.

Edenfäll
2011-08-01, 12:14
Att lösa kreatinet fullständigt i vatten är inte nödvändigt. Det hinner lösa sig i magsäcken och i tarmen innan det absorberas. King Grub har något klassikt abstrakt om studie med att ta torrt pulver i munnen.



Bump.

Det skulle vara intressant att läsa denna studie. Har läst studierna i stickyn men det står ju endast att kreatinet intas oralt, det jag undrar är om de har tagit pulvret direkt eller väntat tills det lösts upp helt innan de intagit det?

Skulle vara grymt om nån kunde länka studier på hur kreatinet löser sig i magsäcken :)