handdator

Visa fullständig version : Barnarbete


Yes
2011-05-18, 02:19
Jag har svårt att sova och sitter här i vanlig ordning och svär åt soussar.

Hursomhelst, tänkte vi skulle dra av en poll som är kontroversiell på riktigt. Något för att plocka fram de riktiga männen här inne.

Är ni för eller emot barnarbete? Förutsatt att de har en godtagbar känsla för kvalitet, såklart. Jag tänker inte låta er komma undan så lätt.

Ni får bara två alternativ. Inga hårdrockande lidlalbatrosser.

Tänk efter innan ni röstar.

Rikard Jansson
2011-05-18, 06:33
Frivilligt barnarbete - I don't see why the hell not ^^

Edit; önskar jag hade haft tillgång till en fabrik där jag kunde sitta och göra skor istället för att gå i skolan, skolan kommer ändå inte ge mig ngt jobb. Jag skulle ju då givetvis ha minst 20kr i timmen, och efter några 50 kr, osv.

krebbe
2011-05-18, 06:35
Tycker frågan är ganska tung.

Jag är emot barnarbete i sig, men det är tusentals gånger bättre för barnen(i de utsatta länderna) än alternativen som är prostitution eller svält och i förlängningen död.

Nitrometan
2011-05-18, 06:36
Är ni för eller emot barnarbete? Förutsatt att de har en godtagbar känsla för kvalitet, såklart. Jag tänker inte låta er komma undan så lätt.

Fan, du hade tänkt på den. ;)


Om alternativet är att de får svälta för att familjen inte har pengar så är jag för att de får arbeta och tjäna pengar.

Men det är bättre att de får gå i skola och utbilda sig så att de har en chans att välja vad de vill göra i livet. Annars är de fastlåsta i ett låglönearbete.

Nitrometan
2011-05-18, 06:37
Edit; önskar jag hade haft tillgång till en fabrik där jag kunde sitta och göra skor istället för att gå i skolan, skolan kommer ändå inte ge mig ngt jobb. Jag skulle ju då givetvis ha minst 20kr i timmen, och efter några 50 kr, osv.

Du kan få jobba 7 dagar i veckan med dina skor, 14 timmar per dag. För 18 spänn i timmen och sen måste du betala företaget för lunch och bostad.

Rikard Jansson
2011-05-18, 06:40
Vem har sagt ngt att det måste gälla skitdåligt thailändskt barnarbete? Barnarbete in general pratade jag om iaf ^^

Remokillen
2011-05-18, 06:41
Min barn har arbetat (i hemmet och åt grannar) från det dom var 4-5 år gamla för att få extrapengar. Detta gäller ju då saker som har varit utöver de ordinarie
sysslorna de har haft.
Självklart skall barn arbeta, men inte under slavlika förhållanden, det gäller ju alla.

Nitrometan
2011-05-18, 06:49
Vem har sagt ngt att det måste gälla skitdåligt thailändskt barnarbete? Barnarbete in general pratade jag om iaf ^^

Thailändskt barnarbete är jämförelsevis bra...

Jag ville bara kontra ditt påstående om att det vore skönt att jobba istället för att gå i skolan. Det är inte så idylliskt för alla.

Klart att det finns bra exempel också.

Larsson85
2011-05-18, 07:04
Nu för tiden ska allt vara så fluffigt. Om man inte har friskvård och semesterersättning så räknas det som ett slavjobb.

Jag ser inget konstigt i att barn måste jobba under svåra förhållanden i U-länder. Att kunna ha bra arbetsförhållanden är något som ett land måste evolutioneras mot. Det är knappast så att det är något man får med sig från stenåldern.

Mental
2011-05-18, 07:07
Barn är man så länge man är under 18, klart man skall kunna arbeta tidigare än så. Själv är jag med och utbildar svenska barnsoldater (HvU) som är mycket upprörda över att de måste vänta med stridsutbildning för att de är just barn.

Yes
2011-05-18, 07:17
Om alternativet är att de får svälta för att familjen inte har pengar så är jag för att de får arbeta och tjäna pengar.

Det här är vad som gör pollen så briljant. Egentligen är det en fråga om hur verklighetsorienterad man är och hur långt man ser konsekvenser.

Värst är den som ropar: "Amagad, kapitalism - herpa derp!" och sen vill bojkotta alla företag som har barnarbetare.

Den som ser konsekvenserna av det förstår att sånt endast stänger möjligheterna för barnen att syssla med annat än prostitution, vilket rimligen måste vara ett långt mycket värre alternativ än Nike's skofabrik.

Jag är för övrigt mycket nöjd med mig själv just nu.

Yes
2011-05-18, 07:31
Min barn har arbetat (i hemmet och åt grannar) från det dom var 4-5 år gamla för att få extrapengar. Detta gäller ju då saker som har varit utöver de ordinarie
sysslorna de har haft.
Det är bra. Om jag själv skaffar barn tänker jag också sätta dem i arbete från tidig ålder. Önskar att mina föräldrar gjort likadant med mig. En stor del av den där påstått magiska barndomen spenderades ju ändå med att vara uttråkad, understimulerad och att hitta på nya hyss. Arbete är däremot karaktärsdanande.

Lellan
2011-05-18, 07:47
Fan, du hade tänkt på den. ;)


Om alternativet är att de får svälta för att familjen inte har pengar så är jag för att de får arbeta och tjäna pengar.

Men det är bättre att de får gå i skola och utbilda sig så att de har en chans att välja vad de vill göra i livet. Annars är de fastlåsta i ett låglönearbete.

+1

Det här är vad som gör pollen så briljant. Egentligen är det en fråga om hur verklighetsorienterad man är och hur långt man ser konsekvenser.

Värst är den som ropar: "Amagad, kapitalism - herpa derp!" och sen vill bojkotta alla företag som har barnarbetare.

Ehh, jag tror du underskattar folk grovt? Gäller pollen hur barnarbete ser ut till stor del, eller hur man skulle vilja att det såg ut? Det påverkar mitt svar mkt. Odrägliga livsvillkor, livegen med permanenta skador, känns inte som ngt man kan vara för oavsett alternativ.

Den som ser konsekvenserna av det förstår att sånt endast stänger möjligheterna för barnen att syssla med annat än prostitution, vilket rimligen måste vara ett långt mycket värre alternativ än Nike's skofabrik.

Jag är för övrigt mycket nöjd med mig själv just nu.

Tänkte som du förut, att man bara kan säga ja men det är lite fegt (utöver att det är omöjligt med ett jakande el nekande svar på en komplex fråga, "det beror på" är ett motiverat svar). Dessutom finns det ju en fara i att gilla läget, då finns det ju mindre anledning att lägga resurser på att förändra arbetsvillkoren till det bättre. För det tror jag är den vettiga lösningen, inte att utplåna barnarbete iom risken för prostitution (intressant även att prostituion plötsligt är av ondo, men när det gäller personer över 18 år gillar kolo det).

Vad gäller barnuppfostran så hjälpte jag till hemma, oavlönat, vilket jag tycker är av större vikt. Många barn kräver lön för att ta hand om det egna, gemensamma. Bortskämt säger jag.

Det är viktigare att lära sig att hjälpa sig själv och sina medmänniskor utan att förvänta sig att tjäna på det. Däremot är det lika viktigt att lära sig att inte bli utnyttjad. Min egen lösning är att vissa saker gör grabben för att det är vårt gemensamma, städning, matlagning etc som ingår. Men behöver han ta av sin lektid el det är ngn form av större insats kan han få symbolisk summa. Respekt åt båda håll. :)

Började jobba på sommarjobb när jag var 13-14, 10% betalade jag då till hemmet eftersom de skjutsade, stod för matlådor och hade ont om cash den perioden. Åren efter var krisen över, men jag är glad att jag fick tillfälle att hjälpa till, för att inte tala om vad man lär sig av arbete. Dock tror jag det är lätt att ungar blir pengakåta och arbetsnarkomaner, känner att deras värde mäts i prestation så det är lite vanskligt med arbete i tidig ålder. Inte för mkt, utan relativt lite tror jag på. :)

Lellan
2011-05-18, 07:56
Det är bra. Om jag själv skaffar barn tänker jag också sätta dem i arbete från tidig ålder. Önskar att mina föräldrar gjort likadant med mig. En stor del av den där påstått magiska barndomen spenderades ju ändå med att vara uttråkad, understimulerad och att hitta på nya hyss. Arbete är däremot karaktärsdanande.

Det där stimulerar eget tänkande, kreativitet och driv å andra sidan.. för mkt av ngt skämmer allt, lagom är nog bra. :)

Ungrim
2011-05-18, 08:05
Jag har svårt att sova och sitter här i vanlig ordning och svär åt soussar.

Hursomhelst, tänkte vi skulle dra av en poll som är kontroversiell på riktigt. Något för att plocka fram de riktiga männen här inne.

Är ni för eller emot barnarbete? Förutsatt att de har en godtagbar känsla för kvalitet, såklart. Jag tänker inte låta er komma undan så lätt.

Ni får bara två alternativ. Inga hårdrockande lidlalbatrosser.

Tänk efter innan ni röstar.

De har de ju inte!
http://coppermine.styggforden.se/albums/ovrigt/fun/barnarbete.jpg

Damien Thorne
2011-05-18, 08:05
Jag tycker det är bra att även barnen har möjlighet att dra in pengar till familjen.

Bättre än att svälta eller att bli bortadopterad.

MasterChief
2011-05-18, 08:08
Barnarbete (i den form som man vanligtvis åsyftat) är överlag en tragisk företeelse. Alla barn bör få leva upp i trygghet och vettig skola. Men så är inte fallet, och att avskaffa barnarbete i u-länder kommer i allra högsta grad göra det sämre för de flesta av barnen.

Man är bra cynisk/naiv om man vill förbjuda det enda som får barnet att överleva.

Problemet är att landet är fattigt, vilket är ett resultat av diktatur och statliga interventioner. Fri marknad, och kapitalism är som vanligt lösningen.

rooz
2011-05-18, 08:09
Att få slita i fabrik är antagligen bättre än alternativen (Barnsoldat, prostituerad osv)

Lellan
2011-05-18, 08:13
Barnarbete (i den form som man vanligtvis åsyftat) är överlag en tragisk företeelse. Alla barn bör få leva upp i trygghet och vettig skola. Men så är inte fallet, och att avskaffa barnarbete i u-länder kommer i allra högsta grad göra det sämre för de flesta av barnen.

Man är bra cynisk/naiv om man vill förbjuda det enda som får barnet att överleva.

Problemet är att landet är fattigt, vilket är ett resultat av diktatur och statliga interventioner. Fri marknad, och kapitalism är som vanligt lösningen.

Därav är frågan felställd. Att svara jakande är att gå med på de förutsättningar som finns nu, att svara nekande är att gå med på alternativen.

En komplex fråga kräver ett definierat svar.

Yes
2011-05-18, 08:14
Ehh, jag tror du underskattar folk grovt? Gäller pollen hur barnarbete ser ut till stor del, eller hur man skulle vilja att det såg ut? Det påverkar mitt svar mkt. Odrägliga livsvillkor, livegen med permanenta skador, känns inte som ngt man kan vara för oavsett alternativ.
Pollen gäller såklart hur barnarbete ser ut.

Att man röstar för betyder inte att man tycker det verkar lajbans att barn får arbeta under svåra förhållanden. Däremot betyder det att man inte vill sätta käppar i hjulen för sån verksamhet.


Tänkte som du förut, att man bara kan säga ja men det är lite fegt (utöver att det är omöjligt med ett jakande el nekande svar på en komplex fråga, "det beror på" är ett motiverat svar). Dessutom finns det ju en fara i att gilla läget, då finns det ju mindre anledning att lägga resurser på att förändra arbetsvillkoren till det bättre. För det tror jag är den vettiga lösningen, inte att utplåna barnarbete iom risken för prostitution (intressant även att prostituion plötsligt är av ondo, men när det gäller personer över 18 år gillar kolo det).
Man kan inte göra mer än "gilla" läget. Problemet är fattigdom och det enda sättet att ta sig ur det är genom att bygga en starkare ekonomi. Det gör man genom en fri marknad, vilket även för med sig att det finns barnarbetare på vissa ställen.


Det där stimulerar eget tänkande, kreativitet och driv å andra sidan.. för mkt av ngt skämmer allt, lagom är nog bra. :)
Jag vet inte... Jag kände mest att jag väntade på att bli vuxen, med vissa minnesvärda perioder därimellan. Nu när jag är vuxen(nåja...) tänker jag mest vilken gud jag hade varit om jag gjort nåt vettigt med all dötid istället.

Damien Thorne
2011-05-18, 08:20
Jag vet inte... Jag kände mest att jag väntade på att bli vuxen, med vissa minnesvärda perioder därimellan. Nu när jag är vuxen(nåja...) tänker jag mest vilken gud jag hade varit om jag gjort nåt vettigt med all dötid istället.

Hur gammal är du?

Sånna här funderingar brukar dyka upp i "30-årskrisen" :D

Yes
2011-05-18, 08:22
Hur gammal är du?

Sånna här funderingar brukar dyka upp i "30-årskrisen" :D
14.

Gånger två... :em:

Damien Thorne
2011-05-18, 08:25
14.

Gånger två... :em:

Det var som jag misstänkte. ;)

30årskrisen brukar vara strax före man fyller 30 (27-29). Jag kände av den när jag var 27år.

Fast nu är det dags för 40årskrisen för mig (37år) :D

Lellan
2011-05-18, 08:25
Pollen gäller såklart hur barnarbete ser ut.

Att man röstar för betyder inte att man tycker det verkar lajbans att barn får arbeta under svåra förhållanden. Däremot betyder det att man inte vill sätta käppar i hjulen för sån verksamhet.


Du förenklar. Det finns så många systemfel. Varför måste alternativen vara antingen eller? Fairtrade barnarbete, why not? Utan arbetsförbud, men med tillgång till skola och kontroll av levnadsförhållandena. De kläderna etc skulle iaf jag köpa. Känns vettigare än att köpa kläder så billiga att de inte kan tillverkas på annat sätt än genom slitochslängvaran barn, eller fairtradade där man vet att barn inte bidragit.

Man kan inte göra mer än "gilla" läget. Problemet är fattigdom och det enda sättet att ta sig ur det är genom att bygga en starkare ekonomi. Det gör man genom en fri marknad, vilket även för med sig att det finns barnarbetare på vissa ställen.

Eller genom medvetenhet i väst.. money talks, just nu talar de för att vi inte bryr oss, alternativt att vi bryr oss på ett idealistiskt verklighetfrämmande lalaland vis. Systemfel.

Jag vet inte... Jag kände mest att jag väntade på att bli vuxen, med vissa minnesvärda perioder därimellan. Nu när jag är vuxen(nåja...) tänker jag mest vilken gud jag hade varit om jag gjort nåt vettigt med all dötid istället.



Jag tycker du tänker fel. Att tänka, drömma om att bli vuxen är en vinst i sig och borgar för att du mobiliserar dina resurser dit du vill istället för att bara ramla på och in i något. Vad är det som säger att prestation alltid är bättre än annan utveckling? Jag tror din själ mådde bra av att ha tråkigt, reflektera och få utrymme att tänka fritt.

filmjölk
2011-05-18, 08:32
Jag är EMOT barnarbete av ren princip. Amg kapitalistsvin och hela fadderullan.


Att det är en mer komplex fråga än så skiter jag i. EMOT!

Remokillen
2011-05-18, 08:55
Yes, det trista är att du fortfarande har för mycket oanvänd tid.
Är man 28 och har tid att krisa har man för lite att göra. Detsamma gäller
alla "ålderskriser". I-landsproblem.

Yes
2011-05-18, 09:03
Det var som jag misstänkte. ;)

30årskrisen brukar vara strax före man fyller 30 (27-29). Jag kände av den när jag var 27år.

Fast nu är det dags för 40årskrisen för mig (37år) :D
Eh, finns det saker jag bör se upp med? Hur förbereder man sig bäst inför krisandet?

Du förenklar. Det finns så många systemfel. Varför måste alternativen vara antingen eller? Fairtrade barnarbete, why not? Utan arbetsförbud, men med tillgång till skola och kontroll av levnadsförhållandena. De kläderna etc skulle iaf jag köpa. Känns vettigare än att köpa kläder så billiga att de inte kan tillverkas på annat sätt än genom slitochslängvaran barn, eller fairtradade där man vet att barn inte bidragit.
Nope, alternativen är antingen eller. Svart eller vitt. Antingen är man för och accepterar de fulla konsekvenserna av vad det innebär, eller så är man emot och accepterar de fulla konsekvenserna av vad det innebär. Finns inget mellanting. Ingen gråzon man bekvämt kan ställa sig i.

Alternativen du räknar upp är att vara emot utan att våga stå för det. Du talar om restriktioner fast utan förbud. Konsekvenserna av det är dyrare arbetskraft, vilket leder till färre arbeten och fler barn som prostituerar sig.

Eller genom medvetenhet i väst.. money talks, just nu talar de för att vi inte bryr oss, alternativt att vi bryr oss på ett idealistiskt verklighetfrämmande lalaland vis. Systemfel.
Vi kan inte göra nåt i väst, mer än att plocka bort eventuella handelshinder. Fattiga länder kan bara ta sig på fötter genom egen maskin, fast då gäller det också att pengarna får snacka.

Jag tycker du tänker fel. Att tänka, drömma om att bli vuxen är en vinst i sig och borgar för att du mobiliserar dina resurser dit du vill istället för att bara ramla på och in i något. Vad är det som säger att prestation alltid är bättre än annan utveckling? Jag tror din själ mådde bra av att ha tråkigt, reflektera och få utrymme att tänka fritt.
Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur mycket tristess det var. Nog för att det fanns goda stunder, vilket är det man brukar minnas, men det mesta var ju på Mollgan-nivå. Alltså, när man behöver uppfinna osynliga kompisar... Första jobbet däremot. Det var något som fick själen att må gott(kanske därför man varit anställd där 5ggr :D ).

Yes
2011-05-18, 09:18
Yes, det trista är att du fortfarande har för mycket oanvänd tid.
Är man 28 och har tid att krisa har man för lite att göra. Detsamma gäller
alla "ålderskriser". I-landsproblem.
Sant. Fast problemet är inte längre att jag måste underhålla mig genom att prata med Mollgan. Problemet är att jag vill prata med Mollgan.

Lellan
2011-05-18, 09:20
Eh, finns det saker jag bör se upp med? Hur förbereder man sig bäst inför krisandet?

****** med kondom, ta hand om dig själv, bränn inga broar men gå vart du vill. Testa vad du vill? :)

Nope, alternativen är antingen eller. Svart eller vitt. Antingen är man för och accepterar de fulla konsekvenserna av vad det innebär, eller så är man emot och accepterar de fulla konsekvenserna av vad det innebär. Finns inget mellanting. Ingen gråzon man bekvämt kan ställa sig i.

Alternativen du räknar upp är att vara emot utan att våga stå för det. Du talar om restriktioner fast utan förbud. Konsekvenserna av det är dyrare arbetskraft, vilket leder till färre arbeten och fler barn som prostituerar sig.


Vi kan inte göra nåt i väst, mer än att plocka bort eventuella handelshinder. Fattiga länder kan bara ta sig på fötter genom egen maskin, fast då gäller det också att pengarna får snacka.

Ta kläder idag tex. Det går att få en tshirt för 10 spänn. Men ingen vill ha den billiga skiten. Ändå är den producerad. *gah!*

Jag vet ärligt talat inte vad som är värst av att vara prostituerad, barnsoldat el barnarbetare i hemska förhållanden. Det finns ju grader även i helvetet, jag får bara de där bilderna av barn som inte kan stå pga att de jobbat ihopkrupna och som är typ blinda med lungcancer för ögonen när jag tänker barnarbete. När jag tänker prostituerade tänker jag själslösa vuxna som onanerar med barn så att de tappar sin livslust, tänker jag barnsoldater tänker jag på en kille som blev ilurad att han skulle döda mig för ett pkt cig i örebro för 10 år sedan och hade många mord efter sin barnsoldatskarriär på sitt obefintliga samvete. Liksom, hur fan kan man välja mellan pest el kolera?

Jag revolterar...sry.


Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur mycket tristess det var. Nog för att det fanns goda stunder, vilket är det man brukar minnas, men det mesta var ju på Mollgan-nivå. Alltså, när man behöver uppfinna osynliga kompisar... Första jobbet däremot. Det var något som fick själen att må gott(kanske därför man varit anställd där 5ggr :D ).

Du hade ju inte gillat jobbet om du varit "mätt" på stimuli. Då hade allt varit halvdant. Alla behöver en Mollgan ffs! Finns inga mer ointressanta människor än sådana som bara måste göra och inte ens KAN tänka. De krisar vid 50 istället, när frugan lämnar, de har barn de inte har relation till och de inte fattar nåt och söker livets mening i ett par opererade bröst.. sad. I mitt jobb har jag träffat många strebers som det pajat för i den åldern, då tar de livet av sig el dör av missbruk. Å andra sidan träffar jag inte de lyckliga, men iaf: tristess under uppväxt - av godo. Särskilt vid en god skolgång med bra lärare som gör att man fattar vad som existerar utanför ens bubbla av tristess.

Carolinew
2011-05-18, 10:00
Går ju inte att rösta på en sådan grov generalisering.

Loke
2011-05-18, 10:07
Öh, barnarbete betyder inte "någon form av arbete som utförs av barn", det betyder "arbete som utförs av barn på heltid så att andra atkiviteter hindras, så som skolgång".

Bra fösök att göra en intressant tråd, Yes, synd att folk missförstår...

Att få slita i fabrik är antagligen bättre än alternativen (Barnsoldat, prostituerad osv)

Så du tycker att barnarbete är fel så länge dessa inte är alternativet? Jag är rätt säker på att det är hyffsat sällan just dessa är alternativet.

Sen hör det till saken att brist på skolgång och därmed möjligheter mycket väl kan vara precis vad som i förlängningen skapar till exempel barnsoldater.

z_bumbi
2011-05-18, 11:07
Fri marknad, och kapitalism är som vanligt lösningen.

Jag hade inte förväntat mig att du skulle trolla i en tråd om barnarbete men ibland blir man förvånad.

stevebc
2011-05-18, 11:21
Det är skillnad på minderåriga slavar i en sweatshop och ett barn som jobbar och tjänar pengar till familjen när det inte går i skola.

Det förra är hemskt, det senare är nobelt och rörande.

Morrris
2011-05-18, 11:42
Det mest rimliga får väl ändå antas vara att sagda Nikefabrik betalar en såpass skälig lön att dess anställda har råd att låta sina barn få en utbildning.

D Andersson
2011-05-18, 12:07
Sen hör det till saken att brist på skolgång och därmed möjligheter mycket väl kan vara precis vad som i förlängningen skapar till exempel barnsoldater.

Det är tre saker som fattas: jobb, jobb och jobb. Avsaknad av utbildning/skolgång är inte likamed avsaknad av möjligheter och spelar praktiskt taget ingen roll när arbetslösheten är 75-90%, det fördröjer bara det oundvilkliga något/några år. Om man försörjer sig genom att driva omkring på stan som småkriminell, blir barnsoldat eller prostituerad när man är 11 år eller 15 (när man gått ut skolan och blivit arbetslös) spelar ingen roll. Den som är arbetslös och lever på under 1 dollar om dagen vill nog inget hellre än att ha ett arbete, även om det innebär att man måste jobba 16 timmar om dagen. Det (16 timmars arbetsdag) är utgångspunkten för alla som är fattiga oavsett vilket.

häftig
2011-05-18, 13:04
Man försörjer inte sin familj på 6kr timmen.

davvvan
2011-05-18, 13:27
Emot.

krebbe
2011-05-18, 13:36
Man försörjer inte sin familj på 6kr timmen.

6 kronor * 8 timmar * 20 dagar = 960 kronor.

Överstiger månatliga snittlönen i många länder, däribland Kina, en av världens största ekonomier.

Man kan absolut försörja en familj på en sådan lön, bara man bor i rätt land, och man behöver inte ens jobba röven av sig.

Fjällbrynt
2011-05-18, 14:11
Jag tog FÖR. Då menar jag inte under de dåliga förhållandena som det sker i vissa länder.

Yes
2011-05-18, 21:07
****** med kondom, ta hand om dig själv, bränn inga broar men gå vart du vill. Testa vad du vill? :)
Kramas med kondom? Jag trodde du var emot sånt!


Ta kläder idag tex. Det går att få en tshirt för 10 spänn. Men ingen vill ha den billiga skiten. Ändå är den producerad. *gah!*

Jag vet ärligt talat inte vad som är värst av att vara prostituerad, barnsoldat el barnarbetare i hemska förhållanden. Det finns ju grader även i helvetet, jag får bara de där bilderna av barn som inte kan stå pga att de jobbat ihopkrupna och som är typ blinda med lungcancer för ögonen när jag tänker barnarbete. När jag tänker prostituerade tänker jag själslösa vuxna som onanerar med barn så att de tappar sin livslust, tänker jag barnsoldater tänker jag på en kille som blev ilurad att han skulle döda mig för ett pkt cig i örebro för 10 år sedan och hade många mord efter sin barnsoldatskarriär på sitt obefintliga samvete. Liksom, hur fan kan man välja mellan pest el kolera?

Jag revolterar...sry.
Om ingen köpte det skulle det inte produceras. Sen är det nog bra mycket mer än 10-kronors tishor som producerats i låglöneländer där det kan ha varit barn inblandade.

Ifall ungarna hade bättre alternativ skulle de inte jobba under såna förhållanden.


Du hade ju inte gillat jobbet om du varit "mätt" på stimuli. Då hade allt varit halvdant. Alla behöver en Mollgan ffs! Finns inga mer ointressanta människor än sådana som bara måste göra och inte ens KAN tänka. De krisar vid 50 istället, när frugan lämnar, de har barn de inte har relation till och de inte fattar nåt och söker livets mening i ett par opererade bröst.. sad. I mitt jobb har jag träffat många strebers som det pajat för i den åldern, då tar de livet av sig el dör av missbruk. Å andra sidan träffar jag inte de lyckliga, men iaf: tristess under uppväxt - av godo. Särskilt vid en god skolgång med bra lärare som gör att man fattar vad som existerar utanför ens bubbla av tristess.
Jag brukar vara omättlig, så det tror jag faktiskt att jag hade gjort. Eller så hade jag börjat på ett ännu bättre jobb.

Jag tror det mest är människorna du träffat. Jag vet flera som snarare fått otroligt rika liv. En del där man verkligen kan lägga betoning på rika.

Kaerra
2011-05-18, 21:11
Arbeta bah, bah bit ihop :d

Yes
2011-05-18, 21:14
Det mest rimliga får väl ändå antas vara att sagda Nikefabrik betalar en såpass skälig lön att dess anställda har råd att låta sina barn få en utbildning.
Det betyder istället att barnen som får jobb har det bättre på bekostnad av dem som inte får det.

Morrris
2011-05-18, 21:30
Det betyder istället att barnen som får jobb har det bättre på bekostnad av dem som inte får det.

Och? Utbildning innebär möjligheter att sprida välfärd.

olander08
2011-05-18, 21:48
För. Det mesta skulle bli jävligt dyrt om inte barnarbetare fanns.

Yes
2011-05-18, 21:54
Och? Utbildning innebär möjligheter att sprida välfärd.
Tja, det är ju lite jobbigt för ungarna som hellre arbetat än prostituerat sig - eller svultit ihjäl. Utbildning är inte värt mycket när det inte finns någon efterfrågan på det.