handdator

Visa fullständig version : Vilket proteinpulver innehåller mest protein?


strango
2011-05-17, 22:31
Tjena!

Vilket proteinpulver innehåller mest protein per 100 gram? Just nu använder jag mig av Whey FX som innehåller 30 gram/dl, men det borde väl finnas nåt med mer?

Mvh

Fjällbrynt
2011-05-17, 22:42
isolate FX har betydligt mer. Satsa på isolat istället för koncentrat om du vill ha mer protein per gram.

WHITEFOLKS
2011-05-17, 23:43
Vad är anledningen till att du vill ha så hög protein% som möjligt?

vicarious
2011-05-18, 07:17
Vad är anledningen till att du vill ha så hög protein% som möjligt?

+1, vad spelar det för roll? Isolatprotein brukar vara de som har högst % protein.

Om jag vore du skulle jag istället gå efter gram protein du får per betald krona. PPK med andra ord. Proteinhalten säger ingenting om du inte även tar med priset i beräkningen.

Lillleif
2011-05-18, 10:17
Proteinhalten säger ingenting om du inte även tar med priset i beräkningen.

Om man har den ekonomiska friheten att man kan lägga mer pengar på att få i sig mindre pulver spelar inte priset så stor roll. Alla blir inte ruinerade av att betala lite extra per gram protein.

z_bumbi
2011-05-18, 10:51
Av vanligt protein så är det ganska jämnt mellan kasein och vassleisolat, utan smaksättning så hamnar det någonstans precis under 90% protein. Det finns också en form av vassleisolat med högre reningsgrad än det vanliga men om det är någon som säljer det vet jag inte då det är svindyrt.

Nästa steg är de pulver som höjer proteinhalten genom att tillsätta aminosyror. I förvånande många fall är det glutamin så det medför inget direkt positivt men den del tillsätter olika essentiella aminosyror vilket kanske blir positivt på något sätt. Problemet är bara att de flesta jag sett som gör det använder sig av vasslekoncentrat som grund vilket gör att det i alla fall blir lägre total proteinhalt än rent kasein eller vassleisolat.

Om man av någon anledning vill maximera proteinmängden räknat på vikt så skulle jag personligen köra kasein och EAA i någon lämplig kombination. Mestadels långsamt kombinerat med något snabbt.
Ska man köra vassle och EAA så blir det ganska små mängder totalt innan förlusterna ökar.

strango
2011-05-18, 11:17
Anledningen är att jag vill höja proteinintaget så mycket som möjligt

vicarious
2011-05-18, 11:17
Om man har den ekonomiska friheten att man kan lägga mer pengar på att få i sig mindre pulver spelar inte priset så stor roll. Alla blir inte ruinerade av att betala lite extra per gram protein.

Vad menar du med det? Är det stor skillnad på att ta 30g pulver eller 40g pulver? Är det jobbigt att få i sig mycket pulver?

WHITEFOLKS
2011-05-18, 12:12
Anledningen är att jag vill höja proteinintaget så mycket som möjligt

Du får antagligen mer "värde" av att helt enkelt bara ta mer av vasslekoncentratet då om du inte är på en väldigt strikt kaloribudget.

farsan baloo
2011-05-18, 13:00
Ett isolatpulver är dyrare än ett koncentrat, men ger mer pulver per gram protein, tas upp snabbare och är snällare mot magen vid högt intag av proteinpulver. Givetvis att föredra framför ett koncentrat om man är laktoskänslig.

Om man tycker det är värt pengarna är upp till enskild individ att avgöra, för de flesta går det alldeles utmärkt med ett koncentrat vid ordinär förbrukning. Personligen går jag över till isolat när jag ökar mitt proteinintag från pulver, företrädelsevis använder jag Isoflex från Allmax. Dyrt visserligen, men väl värt pengarna för mig.

Langster
2011-05-18, 13:21
Ett isolatpulver är dyrare än ett koncentrat, men ger mer pulver per gram protein,
Fast tvärtom.

farsan baloo
2011-05-18, 13:52
Fast tvärtom.

Exakt :em:

HondaRider
2011-05-18, 16:45
För en enkel jämförelse, Whey FX (80%) ger ~24 gram protein per 30 grams portion medan Isolate FX ger 26,5 gram protein per 30 gram.

De där två och en halv grammen gör absolut ingen som helst skillnad och det är ingen verklig skillnad i upptagningshastighet eller aminosyreprofil mellan koncentrat och isolat heller.

När det gäller intolerans mot mjölkproteiner är det bättre att satsa på ett förspjälkat hydrolysat och när det gäller laktosintolerans är det bättre att satsa på äggprotein eller liknande.

Mala
2011-05-19, 17:36
För priset så tycker jag att vassle proteinet Micro Whey Active är det bästa, den är även väldigt god, 84%, 4kg för 589kr.

farsan baloo
2011-05-19, 18:40
För priset så tycker jag att vassle proteinet Micro Whey Active är det bästa, den är även väldigt god, 84%, 4kg för 589kr.

Just det priset gör att jag aldrig skulle köpa den produkten...

Fugly
2011-05-19, 18:51
Just det priset gör att jag aldrig skulle köpa den produkten...

Vilken är den billigaste då? Är det Whey FX?

farsan baloo
2011-05-19, 20:32
Vilken är den billigaste då? Är det Whey FX?

Ingen aning om jag ska vara ärlig. För att illustrera min syn på det hela lite tydligare så drar jag alltid öronen åt mig när någon säljer en Wolksvagen billigare än billigast och samtidigt påstår att den är lika bra som en Mercedes (med detta inte sagt att ju dyrare pulver desto bättre per automatik).

HondaRider
2011-05-19, 20:40
Ingen aning om jag ska vara ärlig. För att illustrera min syn på det hela lite tydligare så drar jag alltid öronen åt mig när någon säljer en Wolksvagen billigare än billigast och samtidigt påstår att den är lika bra som en Mercedes (med detta inte sagt att ju dyrare pulver desto bättre per automatik).

Men det är inte speciellt billigt även om det inte är speciellt dyrt, Whey FX kostar mindre och är lika bra som nåt annat, aminosyreprofilen står rakt upp och ner på hemsidan så det är bara att jämföra.

När det gäller kosttillskott är det MÅNGA som satsar på skräp som Kre Alkalyn (vanligt kreatin monohydrat med tillsatt bikarbonat) och "extra special heavy metal super duper transport system extra power whey" för mer än det tredubbla av vad andra helt likvärdiga produkter kostar och blir förbannade när någon påtalar att deras köpta produkt inte är bättre än de betydligt billigare, ingen vill erkänna att de gjort ett dåligt köp.

Mala
2011-05-20, 18:35
Just det priset gör att jag aldrig skulle köpa den produkten...

Den är prisvärt;)!