handdator

Visa fullständig version : Är det ett måste att ha med lutande bänk/hantelpress?


strango
2011-05-17, 21:59
Tjena!

Är det sant som folk säger, att lutande presar tar mer på övre bröstet än plana? Eller "räcker" det med att ha med plana pressar för att utveckla bra bröst? Får man med hela bröstet med plana pressar, även övre?

Mvh

Brunfel
2011-05-18, 05:30
Det här är väl inte svaret på frågan kanske, men det finns väl andra övningar för övre bröstet om du inte vill köra lutande bänk av någon anledning?
Jag kör oftast själv eller med flugviktartjejen, och jag personligen får problem att få upp på plats de hantlar som jag komfortabelt vill lyfta, utan att jag känner att det blir en skaderisk (jag curlar 25kg och vill köra med 35-40kg. Det blir ett jäkla ryckande för att få upp hantlarna i brösthöjd. Har väl inte riktigt fått till tekniken)
Jag kompletterar med liknande övning i cable cross istället.

Lindrian
2011-05-18, 06:52
Jag tycker det tar mer på övre bröst, iaf för mig. Har länge skippat övningen då jag fick känningar i axeln av den, men nu har jag fått in rätt teknik och då gör det inte ont. Se verkligen till att pressa RAKT UPP. Jag trodde jag pressade rakt upp när jag egentligen pressade snett upp. Väldigt lätt att missta sig.

vicarious
2011-05-18, 07:28
Ett absolut måste för att bygga fina bröstmuskler tror jag inte det är men jag ser ingen anledning att skippa en övning med lutning.

ARMSTARK
2011-05-18, 07:39
Gillar du snebänk ska du köra det men var försiktig med axlarna, det är en ganska taskig vinkel om du håller armbågarna spiktrakt ut från kroppen, många som fått problem med axlarna.

Hodik
2011-05-18, 10:22
plana pressar tar på hela bröstet men lutande pressar aktiverar den övre delen mer. Lutande pressar är alltså inte ett måste men kan vara ett bra komplement till plana

strango
2011-05-18, 11:15
Just nu kör jag 2 plana och 2 lutande pressar, är det "onödigt" med 2 lutande eller ska jag fortsätta på det?

Sundqvist
2011-05-18, 11:17
Just nu kör jag 2 plana och 2 lutande pressar, är det "onödigt" med 2 lutande eller ska jag fortsätta på det?

hur tycker du det funkar? funkar det för dig så kör på det, ingen annan kan säga till dig att de är dåligt/bra så länge du inte prövat själv.

ARMSTARK
2011-05-18, 11:24
Min filosofi är att där pumpen kommer, där kommer musklerna. Jag får grym pump i övre delen av bröstet när jag kör lutande pressar. ( Och jag har fått en del kött där. )