handdator

Visa fullständig version : Hård träning


mara1
2011-05-17, 21:49
Hejsan

Är en kille på 17 år som hittade intresset för att gymma i januari. Har gymmat i cirka 4 månader och har sen dess gått upp cirka 7 kilo (vägde ca 64 när jag började och cirka 72 atm).

Har tränat 4 gånger i veckan, har missat något pass då och då men det har funkat väldigt bra annars. Nu funderar jag på att öka upp det till 5 gånger i veckan just för att jag vill satsa mer och för att jag tycker det är väldigt roligt. Mina pass brukar ligga på runt 45min - 60 min.

Undrar bara om det verkligen är bra att träna 5 gånger i veckan? hinner musklerna att återhämta sig? muskelgrupperna hinner att vila ca 3 dagar innan nästa pass av samma muskelgrupp tränas.

Och en annan fråga, är filmjölk med mussli ett bra mellan/kvällsmål?:Virro

MVH mara.

kettlebellGuden
2011-05-17, 21:55
Mer är inte alltid bättre. Kanske kan du istället träna intensivare och bättre på de 4 gånger du är där? Inget fel på 5 förstås så vill du köra 5 så kör 5. Om det skulle innebära bättre utveckling vettikattsingen. Mycket beror ju på vad du har för mål, hur du lägger upp din träning, hur intensivt du kör, osv.

Det är inget dåligt mellan/kvällsmål. Jag åt 3 portioner musli med yoghurt precis. Goa grejer.

ceejay
2011-05-17, 22:01
man behöver inte vara 100% återhämtad och utvilad för att köra igen. Annars hade det inte gått att knäböja varje dag :/

1 liter mjölk är ett bra mellanmål

Keyser Söze
2011-05-17, 22:14
man behöver inte vara 100% återhämtad och utvilad för att köra igen. Annars hade det inte gått att knäböja varje dag :/

1 liter mjölk är ett bra mellanmål

Gick väl inget vidare för dig att knäböja varje dag? Fattar att Average Broz verkligen gjort intryck på dig men i slutändan är det vikten på stången som spelar roll, inte ens enorma träningsvolym.

ceejay
2011-05-17, 22:24
Gick väl inget vidare för dig att knäböja varje dag? Fattar att Average Broz verkligen gjort intryck på dig men i slutändan är det vikten på stången som spelar roll, inte ens enorma träningsvolym.

tyngdlyftningen fungerade inge vidare i kombination med min longdriving. Jag slog inte längre. Jag lärde mig dock under denna tid att knäböja ordentligt.

Jag tränar dock fortfarande efter samma upplägg. Upp på tyngsta för dagen sen dra ned och köra lågreppare.

kettlebellGuden
2011-05-17, 22:42
Beror väl lite på mål med.. vill man ha bodybildarben så kanske inte böj 7 dar i veckan är jättebäst.

ceejay
2011-05-17, 22:46
fast nu handlade det ju inte om att böja ofta, utan om han kunde utöka sina träningspass.


3 dagar är mer än nog för musklerna att vila :)

Keyser Söze
2011-05-17, 23:20
tyngdlyftningen fungerade inge vidare i kombination med min longdriving. Jag slog inte längre. Jag lärde mig dock under denna tid att knäböja ordentligt.

Jag tränar dock fortfarande efter samma upplägg. Upp på tyngsta för dagen sen dra ned och köra lågreppare.

Nja det jag menade är att du inte blev särskilt mycket starkare i knäböj.

Följde din journal ganska noggrant när du predikade i varje tråd här om John Broz-systemets överlägsenhet.

ceejay
2011-05-17, 23:24
Värt att notera är att jag inte böjde särskilt snyggt innan. Jag hade precis skaffat lyftarskor med, så mycket var nytt.

Jag blev starkare av böj varje dag.


Det fungerade dock itne så bra som jag hoppats på rent utvecklingsmässigt. Men jag gav ju det trots allt bara 3-4 månader nu under vintern. Men om du kikar in tntballes journal här på kolo så ska du se någon som verkligen lyckades med böj every day.

kettlebellGuden
2011-05-18, 06:21
Det är väl inget konstigt med böj varje dag. Emimenta folk som Dan John och Pavel Tsatsouline säger go-go-go på do it er'day.

rooz
2011-05-18, 06:24
Jag ville bli bättre på att böja, så jag började böja 4 dagar i veckan. Blivit bättre på att böja samt starkare i övningen. 2 dagar efter varandra är oftast inga problem.

emi23j
2011-05-18, 08:13
Det kan du ju säkert göra. Frågan är bara om det är nödvändigt? Om du lägger till en extra dag kanske du inte kan köra lika hårt de 4 andra passen för att hinna återhämta dig??

Det 5e passet behöver väl heller inte vara styrketräning? Kanske kondition eller rörlighetsträning kan vara intressant?

kettlebellGuden
2011-05-18, 08:35
Jag ville bli bättre på att böja, så jag började böja 4 dagar i veckan. Blivit bättre på att böja

Träning ger färdighet.

rooz
2011-05-18, 08:37
Träning ger färdighet.

Ja. Även blivit starkare och sånt.

Träna på det du vill bli bra på.