handdator

Visa fullständig version : Jahopp, tjurruset..


Whitetiger90
2011-05-17, 21:46
har nog gjort ett av mina största misstag och anmält mig till tjurruset 2011*screwy*..

har ni några tips på bra träning till detta moment?

förstår att de är mycket kondition i de hela, men de gäller att ha bra muskulatur också. har ju bara kört rå styrka på gymmet nu sedan oktober, så borde man göra de mera anpassat till just tjurruset?

9109
2011-05-17, 22:22
Ramla inte!

Pansartax
2011-05-17, 22:34
Hur gör man med skorna egentligen? Inte direkt så man är intresserad av att slänga på sig sina dyraste löparskor, köper man ett billigare par bara för att förstöra?

mn8eii
2011-05-17, 23:01
Du ska alltså springa ifrån alternativt brotta ned ett par tjurar?

Matsa
2011-05-18, 00:00
Du ska alltså springa ifrån alternativt brotta ned ett par tjurar?

Nej, en snabb googling avslöjar att det verkar vara 10km löpning genom omväxlande terräng, bland annat kärr.

http://www.tjurruset.se/start/

Tolkia
2011-05-18, 06:43
Om du inte redan har gjort det, är det dags att börja löpträna. Visst är det bra att vara stark, men för att bli bra på att springa måste du träna på att springa. Det är ju också sjukt mycket trevligare att springa om du är så löpvan att du kan satsa lite under loppet, istället för att det bara skall handla om att harva sig runt utan att dö.

Exempel på löpprogram finns t.ex. här: http://beta.marathon.se/

Nils.R
2011-05-18, 06:49
Och jag som trodde det var det där eventet i Spanien där man springer ifrån tjurar :D

Pjotor
2011-05-18, 08:48
Och jag som trodde det var det där eventet i Spanien där man springer ifrån tjurar :D

Spanien = tjurrusningen i Pamplona
Sverige = tjurruset

Whitetiger90
2011-05-18, 13:56
haha brottas med tjurar, nja inte riktigt ;)
planerar inte att ramla, tror jag... :P

får köra extra mycket löpträning framöver då.. simning borde ju vara bra också

mattilainen
2011-05-18, 14:26
varför skulle simning vara bra?

Som sagt. Man blir bra på det man gör. Vill du pli bra på att springa, så springer du. Ska du springa 1 mil så kan det vara bra att testa på hur en mil känns innan du springer för att "veta" hur du ska ta i när (osv) simma ser jag inte någon som helst anledning till om du ska springa en mil på kortast möjliga tid. Bättre att lägga den träningen på att springa istället.

Det kan ju även vara bra att springa lite längre än 1 mil då det nog är annorlunda att springa en "tävling". Man är mer stressad, kanske tar i för mycket i början ellwe hänger på någon som egentligen är för duktig och har för bra kondition och så blir man helt slut istället. Så att klara 2 mil borde bara vara bra om det nu är 1 mil som loppet är.

rtnn
2011-05-18, 17:33
Det här ser ju askul ut, ska anmäla mig o tjejen :D

Linjedomarn
2011-05-19, 17:44
varför skulle simning vara bra?.

Såg du hur mycket lera det var eller? :D

Frost
2011-05-19, 19:47
Hur gör man med skorna egentligen? Inte direkt så man är intresserad av att slänga på sig sina dyraste löparskor, köper man ett billigare par bara för att förstöra?

Jag kör alltid med ex-paret löparskor. Skorna kommer se ut som lerfigurer efter loppet vilket innebär att du kommer behöva tvätta dem, vilket inte är bra för löparskor.

Tjurruset handlar om kondition och pannben. Muskler är ju fint men vinnarna är alltid trådsmala orienterare...

bear.flowertwig
2011-07-16, 14:09
BUMP! Anmäld :D

Tränar i princip bara asfalt men planerar att slänga in pass där jag springer helt obanad terräng, så sjukt mkt jobbigare när löprytmen pajjas hela tiden och en helt annan typ av löpning. Ska bli spännande att se hur det går.

2:55 in...
fnf3Xy5C9PE

debbe
2011-07-16, 16:36
Riktigt schysst dyk alldeles efter 3:00 =)

bulletin
2011-07-16, 16:40
Riktigt schysst dyk alldeles efter 3:00 =)

Haha... Synd om henne. Hon tänkte ju springa förbi några och det slutade med att bli dygnsur.

ddewe
2011-07-16, 17:16
Riktigt schysst dyk alldeles efter 3:00 =)

:laugh:

bear.flowertwig
2011-09-08, 13:05
"Tjur Ruset på Norra Djurgården – här är information om loppet
Välkommen till Tjur Ruset som avgörs för 14:e gången lördagen den 8 oktober. I år ligger tävlinscentrum vid Stockholms Stadion och Östermalms IP mitt i stan.
Tjur Ruset avgörs i klassisk terräng på Norra Djurgården. Första start i damklassen är kl 12.00, första start i herrklassen kl 13.30."
http://www.tjurruset.se/start/content.cfm?Sec_ID=2366&Rac_ID=216&Lan_ID=1
Börjar bli bra sugen nu :hbang:

Video från "träskloppet" som gick i samma marker. Lär bli betydligt "bättre" :D och lerigare väder till dess.
http://www.vimeo.com/25226021


Edit: blir illamående av särskrivningen