handdator

Visa fullständig version : "Mat" att ha med sig i fält?


Kossa Mu
2003-12-06, 17:45
När man ligger i lumpen så far man ju då och då ut på fält och bor i skogen i en vecka. Tyvärr så brukar det mest bli ett varmt mål mat om dagen + 1 eller 2 måltider med smörgåsar. Detta är ju på tok för lite, men då jag b.l.a är fordonsförare så har jag möjlighet att ta med en massa käk.

Jag skulle då vilja veta vad ni rekommenderar. Det ska iaf vara kompakt, tåla både kyla och värme, inte kräva tillagning och vara hyfsat energirikt. Sist så hade jag med mig en massa jordnötter, men det blev jag lite less att äta efter ett tag.

Castro
2003-12-06, 17:49
Tonfisksallad!

King Grub
2003-12-06, 17:51
Torrvara i form av havregryn, müsli, All-Bran, bröd.

Konserver + konservöppnare: tonfisk, fiskbullar, makrill i tomat, musslor, bönor (naturella i olika färger och vita i tomatsås).

King Grub
2003-12-06, 17:51
Originally posted by Castro
Tonfisksallad!

Hur krispig och fräsch och väldoftande är den salladen efter en vecka i fält? ;)

Fartman
2003-12-06, 17:54
RAVIOLI, ta med några 800g's burkar, dom smakar prima och man blir bra mätt.. dom brukar också vara riktigt billiga
annars finns ju även ärtsoppa på tub, det är gött som attan och lär vara poppis bland lumparpolarna ;)

Fok
2003-12-06, 18:37
Är du säker på att ni får ta med mat?

Vi fick ju fan stå i kallingar och få packningen visiterad efter mat och tobak innan vi fick ge oss iväg. Var ju iofs 5 år sen men det borde väl vara likadant nu.

Edit; Meh, såg att du hade ditt fordon att smuggla grejer i nu :D

Karl_alfred
2003-12-06, 18:45
Nudlar och tonfisk:thumbup:

ta med 7 av varje det borde räcka eftersom man brukar få frukost, lunch och middag ibland även kvällsmakor. Det tar heller inte så mycket plats. Bara att trycka i dig då du går eldpost, patrull eller vägfartspost!

Edit:

Kom på att tortelini med köttfyllning inte heller är så dumt.

kharon
2003-12-06, 18:52
Konserver. Tar upp lite rum och behöver inte tillagas mer än att ställa på kaminen ett tag. Tonfisk är ju självklart, men det finns ju massor av andra också. ärtsoppa etc.

Era lyckans bilförare, jag säger bara det! :furious:

EDIT: Makrill i tomatsås är ju en riktig goding!

Castro
2003-12-06, 18:54
Originally posted by King Grub

Hur krispig och fräsch och väldoftande är den salladen efter en vecka i fält? ;)

...Men då röst jag på chips. ;)
Köp måååånga påsar. Du kommer bli galet poppis och du kommer kunna få vem som helst att göra vad som helst för dig.

Kossa Mu
2003-12-06, 19:41
Det lutar mot att jag tar med mig 1 kg jordnötter, någon burk ravioli, ett paket all bran och lite chips.

Att värma konserver må ta lite tid, men man är för oftast för trött för att orka göra det

King Grub
2003-12-06, 19:52
Originally posted by Kossa Mu
Att värma konserver må ta lite tid, men man är för oftast för trött för att orka göra det

En burk kalla fiskbullar slinker ned i krig! :eating:

Ankarby
2003-12-07, 10:40
haha bönor när man ska ut i fält, blir en massa sittande mot träd efter det :D 80cm´s lår minst

Snafu
2003-12-07, 14:43
Jag vet inte vilket fordon du tutar omkring i men jag var bandvagnsförare och det var ganska populärt att ta med gorbys och billys panpizza och trycka ner i värmepaketet inne i bandvagnen (där fram vid fönstret). Jag vet inte riktigt hur länge dom brukade ha dom där men det fungerade iaf bra. Billys och gorbys kanske inte är det mest hälsosamma men det är ju iaf godare än dom satans konserverna man ibland var tvungen att äta (vilket jag dock aldrig gjorde).

GhostFace
2003-12-07, 15:22
Originally posted by Castro


...Men då röst jag på chips. ;)
Köp måååånga påsar. Du kommer bli galet poppis och du kommer kunna få vem som helst att göra vad som helst för dig.
Det är inte Expedition:Robinson han ska på....;)

Erikkk
2003-12-07, 17:12
Kör på scans köttbullar. Lite frukt är väl också alltid trevligt att ha med sig..

Karl_alfred
2003-12-07, 17:37
Originally posted by Erikkk
Kör på scans köttbullar. Lite frukt är väl också alltid trevligt att ha med sig..
skulle inte tro att de håller sig i flera dagar

spas
2003-12-07, 19:46
Jag tyckte det var smidigt att ta med lite giants block och liknande bars. Det blir ltie dyrt men det rör ju inte sig om någon längre tid.

Maskin
2003-12-08, 11:11
När jag låg i lumpen brukade vi alltid snika åt oss ett par extra flak med guldburkar att ha i vagnen i lådan där handgranaterna skulle vara ifall läget var skarpt. Sen kan man ju alltid festa lös på pansarkex och leverpastej.Tycker faktiskt att dessa urgammla konserver och kex var rätt goda, men det kanske bara är jag? :confused:

Ankarby
2003-12-08, 11:30
Bra knep annars är att koka en helsickes massa gröt och sedan bre ut över en form och ställa i ugnen tills det stelnat. Sedan bryter du i bitar och stoppar skiten i en påse, håller i evigheter :D kanske inte helt fel att blanda i lite protte eller kakao

Herkulez
2003-12-08, 11:35
Koka upp makaroner och stoppa dom varma i en Termos.......................vänta det var ju till annat :em:

Arwen
2003-12-08, 12:25
Matjesill på konserv, proteinrikt & bra fetter.

Placeras lämpligen på en skiva grovt bröd (lång hållbarhet)

=

God & uppbyggande måltid!:eating:

King Grub
2003-12-08, 13:11
Originally posted by Ankarby
Bra knep annars är att koka en helsickes massa gröt och sedan bre ut över en form och ställa i ugnen tills det stelnat. Sedan bryter du i bitar och stoppar skiten i en påse, håller i evigheter :D kanske inte helt fel att blanda i lite protte eller kakao

Det där smakar faktiskt förvånansvärt gott också! En slags grötskorpor, med lätt nötsmak från havren, som kommer fram vid gräddningen. :eating:

Fartman
2003-12-08, 15:02
Originally posted by Herkulez
Koka upp makaroner och stoppa dom varma i en Termos.......................vänta det var ju till annat :em:

MAN YOU'RE DISGUSTING :D

Hnke
2003-12-08, 23:11
är man hungrig så går det att äta NÄSTAN allt.. själv ska man in i lumpen i augusti :cryout:

Men gör som en kompis till mig , när han var hemma så köpte han godis m.m. billigt i ngn importbutik och sålde där uppe :P bra sätt att tjäna pengar

Spiffy
2003-12-10, 23:20
Överlevnadskex från livräddningsflottar mm äger.
Mättar, tar liten platts, sen blir du så hård i magen så du slipper gå på toa på hela tiden

nordland
2003-12-13, 12:06
vart gör du lumpen? Jag legade inne på F21, dock som flygplatsbrandman. vet ju inte var du gör lumpen, men om du är på f21 så kommer du inte behöva vara hungrig. Speciellt inte eftersom att du är fordonsförare. Alltid 6h sammanhängande sömn m.m.

Jordnötter, russin, mörk choklad, digestivekex m.m är lätt att ha med i fordonet