handdator

Visa fullständig version : Ont i knä p.g.a marklyft


Inge Enveten
2011-05-17, 18:11
Brukar ha ont i vänsterknäet någon timme efter dagarna då jag tränat rygg och axlar. Känns osannolikt att det skulle bero på något annat än marklyften.

Någon?

Ego
2011-05-17, 18:33
Inget i samband med benträningen?

Inge Enveten
2011-05-17, 18:51
Inget i samband med benträningen?

Bedömer det som osannolikt då smärtan endast kommer någon timme efter just ryggpasset. Detta ligger på onsdagar med undantag för idag och benpasset ligger alltid på fredagar.

Tycker dessutom att jag är ganska flitig vad gäller att vara försiktig vid utförande av alla övningar men än mer vid basövningar. Har ingen aning om vad det kan bero på om det inte är marklyften.

beckman88
2011-05-17, 19:29
Inget i samband med benträningen?

Anser du att marklyft inte är en benövning?
Frågan är inte meningen att låta som käftig, jag bara undrar lite hur du ser på övningen.

Ego
2011-05-17, 19:31
Bedömer det som osannolikt då smärtan endast kommer någon timme efter just ryggpasset. Detta ligger på onsdagar med undantag för idag och benpasset ligger alltid på fredagar.

Tycker dessutom att jag är ganska flitig vad gäller att vara försiktig vid utförande av alla övningar men än mer vid basövningar. Har ingen aning om vad det kan bero på om det inte är marklyften.

Undrade enbart om du hade liknande smärta efter benpasset. Svaret är alltså nej? :)

Ego
2011-05-17, 19:36
Anser du att marklyft inte är en benövning?
Frågan är inte meningen att låta som käftig, jag bara undrar lite hur du ser på övningen.

Det är en benövning. Anledningen till att jag frågade om benträningen var för att se om andra benövningar påverkade hans knä - skapa en bredare biomekanisk bild av möjliga irritationsmomentet.

Inge Enveten
2011-05-17, 19:43
Undrade enbart om du hade liknande smärta efter benpasset. Svaret är alltså nej? :)

Precis. Uppstår endast efter marklyft.

beckman88
2011-05-17, 20:04
Det är en benövning. Anledningen till att jag frågade om benträningen var för att se om andra benövningar påverkade hans knä - skapa en bredare biomekanisk bild av möjliga irritationsmomentet.

Got ya ;)

nyrjoh
2011-05-17, 20:15
Precis. Uppstår endast efter marklyft.

Var sitter smärtan? Jag har haft känningar i knäveck ibland av mark, kan ha göra med att man låser ut i översträckning.

Inge Enveten
2011-05-18, 08:26
Var sitter smärtan? Jag har haft känningar i knäveck ibland av mark, kan ha göra med att man låser ut i översträckning.

Det är framsidan. Knäskålen liksom.

Ego
2011-05-18, 09:01
Det är framsidan. Knäskålen liksom.

Sätt dig på golvet med benet usträckt, lägg tummen ovanför knäskålen och lås in den, sedan spänn åt quadriceps och försök att motverka knäskålens rörelse med tummen/handen. Kände något speciellt?

Och, hur mycket kontakt har stången med knäskålen när du drar?

Inge Enveten
2011-05-18, 09:49
Sätt dig på golvet med benet usträckt, lägg tummen ovanför knäskålen och lås in den, sedan spänn åt quadriceps och försök att motverka knäskålens rörelse med tummen/handen. Kände något speciellt?

Och, hur mycket kontakt har stången med knäskålen när du drar?

Shit så obekväg sak att göra, känns nästan lite farligt lol. Kände inget hur som men det kom lite knakande ljud.

Försöker att dra stången så nära mig som bara möjligt. Definitivt närmre kroppen än "längre" från, if that makes any sense.. Stången är iaf nära, riktigt nära

Ego
2011-05-18, 15:27
Raka marklyft, hur reagerar du på de om du gör övningen?

Hoppas att du inte trycker på knäskålen med stången på något konstigt sätt, sedan skulle jag nog titta på hur du fördelar vikten på foten när du kör marklyft och om du har tillgång till en foam roller, börja rocka loss tenson fascia latae, både muskeln och senan. Smärta som är associerade med den brukar dock oftast vara lite mer lateral, men kan vara värt att prova. Spontana tips utan undersökning, svårt att säga annars, men det förstår du. :)

Supermicke
2012-08-08, 18:36
sitter i samma sits nu. Har kört mycket tung marklyft träning ett tag. Mycket maxningar. Har kört ibland bara marklyft som benträning.

Smärtan är dock på insida knäskål.. ungefär vid vastus medialis fästet. när det först inträffade var det en skum känsla där och det klickade på området när jag sedan gjorde djupa knäböj. Tog bort all benträning utöver marklyft för att kunna återhämta mig bättre. Men sen gjorde det ont på området.

Någon idé någon? :/

Ursäkta trådkapning men kändes bättre än att starta en ny då rubriken stämde överens.

Jokovic
2012-08-08, 18:41
Vila från benträning och kör ALDRIG MER BÖJ.

Spartansk
2012-08-08, 18:42
Dum fråga kanske, men det är inte så att du råkar trycka/slå till knät med stången när du lyfter eller sänker ner?

Supermicke
2012-08-08, 18:57
nein har icke slagit i något :/

Inge Enveten
2012-08-09, 20:02
Interdasting är att jag lagt av med marklyft i perioder och då ej haft nämnd smärta. Har även haft annan konstig klämmande smärta i ryggen som även försvunnit när jag slutat marka.

Nu kör jag marklyft igen dock. Ska bli spännande att se om dat dere pain returns.

Supermicke
2012-08-13, 16:37
funderar på om en anledning kan vara att man startar med knäet i cirka 90 grader då folk skriver knäskålstrycket är som högst där.. men symptom av det vet jag icke.