handdator

Visa fullständig version : "Dra upp sig"


Cedes
2011-05-17, 15:07
Hej! Jag vill kuna dra upp mig i en stång om vi förstår vad jag menar. Alltså, man hänger i en stång och ska dra upp sig normalt. Inte chins menar jag utan lika brett som axlarna typ.
I Dagsläget är jag för tung/klen för att kunna dra upp mig överhuvudtaget.

Så jag gjorde en skiss i paint som förklarar vart man kan hålla och om det hjälper?

Vet att det är skitsvårt att förklara, men det är som en chin nästan bara att man vinklar händerna så handfltorna är mot dig och man drar upp sig med hjälp av biceps/bröstrygg eller vilka muskler det nu är.

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dd27ff79dc7f_Lats.png

Philosophic
2011-05-17, 15:09
Det där är chins.

cero
2011-05-17, 15:11
Som sagt, det är chins. Träna latsdrag tills du är stark nog att klara ett par repetitioner.

Cedes
2011-05-17, 15:12
Okej Tack :P

Cedes
2011-05-17, 15:12
Är de inte väldigt smalt för att kallas chins? Det är vid de röda kryssen jag menar att man skall hålla ^^

Arf Pingvin
2011-05-17, 15:13
Så... du ville bara meddela att du vill kunna men inte orkar en räckhävning. Inget annat du hade på hjärtat?

pialia
2011-05-17, 15:17
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Pullup.gif
Pull-ups

http://www.myfitnessstudio.co.uk/wp-content/uploads/thumb-12-827-nautilus_door_chin_up_pull_up_bar1.jpg
Chin-ups

Now that we cleared that up... :D

Är syftet med din tråd att ta reda på hur du ska gå till väga för att kunna utföra chins/pull-ups? Isf skulle jag rekommendera att du kör negativa chins/pull-ups, dvs att du t.ex. använder benen för att hoppa upp i toppläge och hissar ner dig långsamt. Annars kan du be någon hålla i dina ben för att avlasta lite vikt, alternativt ställ en bänk med hög rygg bakom att vila fötterna på.

SluqGShKncc
Där används en stol ist. för bänk, men resultatet är samma.

cero
2011-05-17, 15:20
Så... du ville bara meddela att du vill kunna men inte orkar en räckhävning. Inget annat du hade på hjärtat?

Ska jag förklara frågeställningen för dig så du förstår?

Cedes
2011-05-17, 15:22
Chin-Ups var det jag menade!

Arf Pingvin
2011-05-17, 15:28
Ska jag förklara frågeställningen för dig så du förstår?

Ja gör det. Väger vederbörande för mycket kanske, då kan deffguiden vara till hjälp. Är det nästan möjligt att göra en, då kan negativ träning som pialia tipsade om funka för att komma över den där tröskeln. Men är styrkan helt enkelt inte tillräcklig så används armarna och ryggmusklerna väldigt mycket i dylika övningar. Alla övningar som tränar latsen kommer också vara bra för att träna upp styrkan. Latsdrag i maskin är givet men alla roddövningar tränar i princip samma muskelgrupper. Sittande rodd hade jag också tränat. Jag hade inte brytt mig om bicepsträning specifikt.

cero
2011-05-17, 15:33
Det var väl inte så svårt! ;)

Lillleif
2011-05-17, 15:35
Är det brett eller varierat grepp i latsdrag som gäller om man vill öva upp sig för att klara chins/pullups?

kettlebellGuden
2011-05-17, 15:48
Träna assisterade chins. Betydligt bättre drag än att köra latsdrag.

Philosophic
2011-05-17, 15:48
Vill bara klargöra att på svenska så kallas det chins istället för pull-ups. Svenska chins är med pronerat grepp, dvs handflatorna bort från dig och svenska pull-ups är med supinerat grepp, dvs med handflatorna mot dig.

pialia
2011-05-17, 15:55
Vill bara klargöra att på svenska så kallas det chins istället för pull-ups. Svenska chins är med pronerat grepp, dvs handflatorna bort från dig och svenska pull-ups är med supinerat grepp, dvs med handflatorna mot dig.

Svenska chins, låter jättedumt!

Du är del av problemet! :D Ska vi låna ord från något språk så tycker jag det bör vara korrekt!

Philosophic
2011-05-17, 15:56
Du är del av problemet! :D Ska vi låna ord från något språk så tycker jag det bör vara korrekt!

Jag håller helt med dig.

Någon som vet varför svenska chins kallas pull-ups på engelska?

pialia
2011-05-17, 15:59
Jag håller helt med dig.

Någon som vet varför svenska chins kallas pull-ups på engelska?

Menar du inte snarare varför pull-ups kallas chins på svenska? Svar: någon blev förvirrad, så började fler förvirrade människor ta efter den första och chins/pull-ups-epidemin startades.

Philosophic
2011-05-17, 16:01
Menar du inte snarare varför pull-ups kallas chins på svenska? Svar: någon blev förvirrad, så började fler förvirrade människor ta efter den första och chins/pull-ups-epidemin startades.

Jo det var så jag menade.

aijou
2011-05-17, 16:05
Vill bara klargöra att på svenska så kallas det chins istället för pull-ups. Svenska chins är med pronerat grepp, dvs handflatorna bort från dig och svenska pull-ups är med supinerat grepp, dvs med handflatorna mot dig.

Skönt att höra. Blev lite orolig att jag gått runt med "felaktig" information i åratal. Nästan så att hela min världsbild rasade samman. *gah!*

Pjotor
2011-05-17, 16:08
Förutom tipsen ovan så kan du alltid träna chinups, alltså med handflatorna vända mot dig. Det är bra som förberedande träning, dels för att vänja dig vid att dra upp din kroppsvikt, dels för att träna de muskler som används även i pullups.

Kolla även http://twentypullups.com/ (http://twentypullups.com/)

rajjan_dammit
2011-05-17, 16:12
Chin-Ups var det jag menade!

Utifrån vems uppfattning om vilket som är vad? Handflatorna mot eller från dig?

Philosophic
2011-05-17, 16:22
Utifrån vems uppfattning om vilket som är vad? Handflatorna mot eller från dig?

Han syftar på supinerat grepp.

rajjan_dammit
2011-05-17, 16:34
det är som en chin nästan bara att man vinklar händerna så handfltorna är mot dig

Det där är chins.

Svenska chins är med pronerat grepp, dvs handflatorna bort från dig

Han menar alltså inte chins, utan pullups? Eller hur menar du?

pialia
2011-05-17, 16:36
Han menar alltså inte chins, utan pullups? Eller hur menar du?

*gah!**gah!**gah!**gah!**gah!*

Det har spårat ur en del me thinks!

Dennis93
2011-05-17, 16:58
*gah!**gah!**gah!**gah!*

Det har spårat ur en del me thinks!

Haha no shit :laugh:

kettlebellGuden
2011-05-17, 17:06
Han menar alltså inte chins, utan pullups? Eller hur menar du?

Han menar chins. Välkommen till Sverige.

rajjan_dammit
2011-05-17, 17:22
Han menar chins. Välkommen till Sverige.

Läste du citaten eller? TS skriver ju handflatorna MOT sig.Philosophic skriver först att det är chins sen att chins är när man har handflatorna IFRÅN sig.

Spridis
2011-05-17, 17:22
"Dra upp sig" var nog den bästa benämningen vid närmare eftertanke ;)

z_bumbi
2011-05-17, 17:25
Jag håller helt med dig.

Någon som vet varför svenska chins kallas pull-ups på engelska?

Alla chins är pull-ups men pull-ups är inte chins. Chins kommer av chin-ups vilket betyder att hakan är över stången till skillnad från pull-ups som bara betyder att dra sig upp. Vilken typ det är bestäms sen av vilket grepp som anges. Om man nu ska vara petig med beteckningarna....

Så när det är avklarat så kanske vi kan återgå till tråden riktiga fråga.

Fuskchins är bra om man vill bli bli bättre på chins dvs att ha fötterna på något och hjälpa till på uppvägen, det kan man med fördel köra i en smithmaskin eller motsvarande så att man kan ställa in stången på en höjd som är bekväm. Fördelen är att man slipper ha en pall under sig och försöka hitta den med fötterna när man väl börjar få fötterna att lätta från golvet.