handdator

Visa fullständig version : Stärka fotmuskulaturen?


Goose_
2011-05-17, 11:38
Hejsan,
Har börjat spela fotboll igen denna säsongen efter att inte ha spelat fotboll på ca. 5 år. Har nu hela året haft problem med mina fötter och upptäckt hur jävla lätt jag stukar eller vrickar foten. Mitt antagande är att jag inte är tillräckligt tränad och har en väldigt svag muskulatur i fötterna jämfört med hur det var för 5 år sedan.

Jag styrketränar regelbundet men man kör ju inte direkt något för fotmuskulaturen, någon som har bra övningar man kan köra i förebyggande syfte för att stärka muskulaturen?

Mvh Patrik

the_matsson
2011-05-17, 11:41
Bästa träningen för foten är att gå omkring barfota. Var gärna barfota ibland när du tränar också.

Tänk på att foten är INTE gjort för att röra sig rullandes över häl -> hela foten -> tå, utan när du är barfota bör du röra dig såsom: tå -> hela foten -> tå.

Goose_
2011-05-17, 11:53
Menar du köra barfota på gymmet?

Ego
2011-05-17, 15:46
Japp.

Balansplattan och dylikt kan också ha bra effekter. Om du stukar foten för ofta så kan det vara av värde att tejpa den innan matcher, men gör inte en vana av det för då lär sig kroppen att hämta stabiliteten därifrån. Hitta någon bra sjukgymnast/naprapat för jag kan tänka mig att efter alla vrickningar så sitter benen lite kors och tvärs där, fibula huvudet har nog åkt åt fel hål och det kan öka att bli drabbad av vrickningen igen.

Springteknik, knät och höften måste också utvärderas för nu har du säkert dragit på dig en del kompensatoriska mönster.

Försöker inte skrämma upp dig, men göra dig medveten om det.

Lycka till!

Goose_
2011-05-17, 16:29
Tack, mycket bra svar!

Tolkia
2011-05-17, 22:10
Guddi på träninslära.se (se annonsen i marginalen) har skrivit några bra texter om fotledsrehab. Ämnet har varit uppe rätt många gånger, så gör en sökning om du inte redan har gjort det.

tntballe
2011-05-17, 22:19
Tunga vadpressar hjälpte mig vid en period då jag lätt stukade fotlederna. Tunga negativa hjälpte även i slutskedet av rehabiliteringen då ena hade hoppat ur led.

the_matsson
2011-05-17, 22:58
Menar du köra barfota på gymmet?

Ja, gärna det! Gärna annars också. Jag skulle vilja ha ett samhälle utan skor :)

z_bumbi
2011-05-18, 11:11
Tänk på att foten är INTE gjort för att röra sig rullandes över häl -> hela foten -> tå, utan när du är barfota bör du röra dig såsom: tå -> hela foten -> tå.

Det där kan ev ge bra vader men jag ser inte det naturliga i rörelsemönstret?