handdator

Visa fullständig version : Socker grädde popcorn


panzer123
2011-05-16, 19:30
Tjena, om är under en bulk period och siktar på att äta runt 3500kcal. På vilket sätt är det onyttigt att äta mycket socker grädde popcorn förutom tänderna? Är det ens onyttigt? Jag har under hela min uppväxt levt med att socker är onyttigt och undrar nu om det verkligen är så. Det är väl precis som vitt bröd (snabba kolhydradter) eller är jag helt ute och cyklar?

King Grub
2011-05-16, 19:32
Ja, socker är onyttigt. Därmed inte sagt att socker inte regelbundet kan ingå som en del av nyttig kost. Allmänna rekommendationer är att max 10% av energiintaget bör komma från raffinerat socker.

SiSenior
2011-05-16, 19:34
Så länge du får i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler, essentiella fetter, protein och antioxidanter är det inte onyttigt, nej. Eller ja, får detta leverne dig att bli fet är förstås de en hälsorisk.

panzer123
2011-05-16, 19:48
Popcorn som kolhydrat/fett källa då? onyttigt det med? Och hur ståre till med grädden?

SiSenior
2011-05-16, 19:50
Popcorn bör vara en usel fettkälla. Grädden ser jag däremot som ett bättre val av fettkälla.

panzer123
2011-05-16, 19:54
Popcorn bör vara en usel fettkälla. Grädden ser jag däremot som ett bättre val av fettkälla.

Vad är skillnaden ? :)

Sverker
2011-05-16, 19:54
Grädde, socker och majs är nog den sämsta kombinationen av mat jag sett:D
Potatismos och korv är långt bättre, i alla avseenden.

Eddie Vedder
2011-05-16, 19:55
Hur kan du tro att popcorn är en fettkälla? Grädde är det däremot inga fel på alls.

Sverker
2011-05-16, 19:56
Härdat fett i popcorn. Ger inget utom energi. Finns åtminstone några spännande fettsyror i mjölkfettet.

panzer123
2011-05-16, 20:06
Hm, vad annars kan man höja kcal intaget? Något som är gott helst...

panzer123
2011-05-16, 20:06
Hur kan du tro att popcorn är en fettkälla? Grädde är det däremot inga fel på alls.

I popcorn finns fett och kolhydrater enligt förpackningen. Även lite salt.

Eddie Vedder
2011-05-16, 20:07
Hm, vad annars kan man höja kcal intaget? Något som är gott helst...

Kör på grädden som sagt. Köttfärssås på fläskfärs och grädde.

I popcorn finns fett och kolhydrater enligt förpackningen. Även lite salt.

Fast en fettkälla, kolhydratkälla och proteinkälla brukar ju baseras på vad livsmedlet är RIKT på. Inte bara att det finns där. Vassleprotein kan ju ses som en fettkälla annars.

panzer123
2011-05-16, 20:12
Kör på grädden som sagt. Köttfärssås på fläskfärs och grädde.



Fast en fettkälla, kolhydratkälla och proteinkälla brukar ju baseras på vad livsmedlet är RIKT på. Inte bara att det finns där. Vassleprotein kan ju ses som en fettkälla annars.

Du har rätt, borde kanske tänkt efter lite...
Är t.ex olivolja nyttigare än grädde?

SiSenior
2011-05-16, 20:14
Du har rätt, borde kanske tänkt efter lite...
Är t.ex olivolja nyttigare än grädde?

Att peka ut specifika livsmedel i en hel dags matintag är inte rätt sätt att gå tillväga.

Eddie Vedder
2011-05-16, 20:15
Är t.ex olivolja nyttigare än grädde?

Du borde ha hängt på Kolo länge nog nu för att inse att du aldrig kan räkna med så svarta eller vita svar från mig. ;) Jag skulle aldrig drömma om att välja olivolja före grädde själv i alla fall. Bara i dressing. Men å andra sidan äter jag i princip aldrig dressing eftersom jag hellre äter gräddsås.

Rickard
2011-05-16, 20:16
Du har rätt, borde kanske tänkt efter lite...
Är t.ex olivolja nyttigare än grädde?

Nej, men inte direkt onyttigare heller. En utav de bättre vegetabiliska fettkällorna.

panzer123
2011-05-16, 20:17
Finns det någon lista på varor med dåligt fett och bra fett? Eller hur ska man veta om någonting innehåller bra eller dåligt fett ?

SiSenior
2011-05-16, 20:19
Finns det någon lista på varor med dåligt fett och bra fett? Eller hur ska man veta om någonting innehåller bra eller dåligt fett ?

Eftersom det inte är helt klart vad som är bra, respektive dåligt fett, betvivlar jag detta.

Eddie Vedder
2011-05-16, 20:20
Finns det någon lista på varor med dåligt fett och bra fett? Eller hur ska man veta om någonting innehåller bra eller dåligt fett ?

Ät din olivolja och ät din grädde. Punkt. Skippa tistelolja, majsolja, frityrolja och solrosolja.

panzer123
2011-05-16, 20:20
Men i stoora drag, antar att t.ex donkens pommes inte är en bra fett...

panzer123
2011-05-16, 20:20
Ät din olivolja och ät din grädde. Punkt. Skippa tistelolja, majsolja, frityrolja och solrosolja.

Tack king vedder<3

Eddie Vedder
2011-05-16, 20:20
Men i stoora drag, antar att t.ex donkens pommes inte är en bra fett...

Exempelvis kan det skippas ja. Kolla på vår sida och sök på "fett".

Librish
2011-05-16, 23:14
Så länge du får i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler, essentiella fetter, protein och antioxidanter är det inte onyttigt, nej. Eller ja, får detta leverne dig att bli fet är förstås de en hälsorisk.

Det är nog inte så nyttigt att äta för mycket socker även om man håller sig på kaloribalans samt får i sig ovanstående.

Pungis
2011-05-17, 00:11
Så länge du får i dig tillräckligt med vitaminer, mineraler, essentiella fetter, protein och antioxidanter är det inte onyttigt, nej. Eller ja, får detta leverne dig att bli fet är förstås de en hälsorisk.

Ehm.. Källa?

Det är ju tom ohälsosamt att ha socker i munnnen..

1684_
2011-05-17, 05:06
Jag vispar grädde varje kväll å äter till typ, havregrynsgröten/yoghurt å flingor. ja de låter sjukt, kanske blir de ca 2dl vispat.
Jag äter grädde pga jag måste få i mig mer fett + svårt som fan att konmma upp i vikt. Jag har hög förbränning och sliter rätt på kroppen och jag måste erkänna att min mage e gladare sen jag började med grädde, å har går upp ca 0,3kg/ veckan med :)
Så jag tycker grädde kan vara helt okej dagligen i bulk, inget fel.
Hade själv jävla noja för å äta grädde innan, men sen så.. tänkte jag att de får brusta eller hålla, nu måste jag lägga till något som e mest energirikt som jag kan t'nka mig äta.

Hellre fett än socker iaf. Föresten så e vispadgrädde underbart gott :D

Xtreme-G
2011-05-17, 07:56
Jag förstår inte det här med popcorn och fettkälla. Om man poppar sina popcorn i rapsolja blir det ju en hel del fett och rapsolja anses ju vara ett bra fett?

SiSenior
2011-05-17, 08:00
Det är nog inte så nyttigt att äta för mycket socker även om man håller sig på kaloribalans samt får i sig ovanstående.

Ska du få i dig allt du behöver och ligga på kaloribalans har du inte alldeles för mycket kcal över till socker (så länge du inte konditionstränar längre sträckor dagligen dvs.).

Ehm.. Källa?

Det är ju tom ohälsosamt att ha socker i munnnen..

Är de så alltså? Även för den idrottande individen som har bra koll på kosten i övrigt och inte blir "för fet"? Det trodde inte jag... Eller menar du för tänderna?

Librish
2011-05-17, 11:11
Ska du få i dig allt du behöver och ligga på kaloribalans har du inte alldeles för mycket kcal över till socker (så länge du inte konditionstränar längre sträckor dagligen dvs.).


Det är ju inte överdrivet svårt att klämma in 2g/kg kroppsvikt i protein, bra fett och ändå ha 1000 kcal+ över på balans. Att då lägga dessa på socker är förmodligen inte en bra idé i längden även om man inte blir fet.

SiSenior
2011-05-17, 11:37
Visst finns det alltid människor som tar saker och ting till extrem överdrift, men med lite sunt förnuft trodde jag folk förstod vad jag syftade på med mitt första inlägg. Självklart går det alltid att förfina sanningen.
Postat via en mobil enhet

Librish
2011-05-17, 12:01
Visst finns det alltid människor som tar saker och ting till extrem överdrift, men med lite sunt förnuft trodde jag folk förstod vad jag syftade på med mitt första inlägg. Självklart går det alltid att förfina sanningen.
Postat via en mobil enhet

Läser man ditt första inlägg så tolkar man det lätt som att energi från socker är lika hälsosam som t ex energi från pasta. Att då välja skumbananerna varje gång istället för makaronerna när man behöver energi är ingen "extrem överdrift".

Du skrev ju själv en bit upp att du inte visste att socker var mindre hälsosamt för annat än tänderna.

SiSenior
2011-05-17, 12:50
Läser man ditt första inlägg så tolkar man det lätt som att energi från socker är lika hälsosam som t ex energi från pasta. Att då välja skumbananerna varje gång istället för makaronerna när man behöver energi är ingen "extrem överdrift".

Du skrev ju själv en bit upp att du inte visste att socker var mindre hälsosamt för annat än tänderna.

Så länge det inte gick till överdrift trodde jag inte de, nej. Sen att basera hela sitt kolhydratsintag på skumbananer och läsk förstår väl t o m jag att det är ohälsosamt.
Postat via en mobil enhet

Eddie Vedder
2011-05-17, 13:53
Jag förstår inte det här med popcorn och fettkälla. Om man poppar sina popcorn i rapsolja blir det ju en hel del fett och rapsolja anses ju vara ett bra fett?

Då är rapsoljan fettkällan, inte popcornen.