handdator

Visa fullständig version : Ersätta kalorier


spoofh
2011-05-16, 18:26
Vi antar att en person äter 2000 kalorier om dagen och håller en stabil vikt.
I dessa 2000, ingår det bland annat:
2 glas lättdryck (~150 kcal)
1 glas mjölk (150 kcal)
20 gram smör (smör för ca. 2-3 mackor) (~150 kcal) = 450 kcal

Om vi nu antar att man tar bort dessa 3 och inte ersätter det med någonting så betyder det att man hamnar på ett underskott på 450 kcal, vilket borde betyda en viktminskning på lång sikt

Så, min fråga är. Kan man rent teoretiskt gå ner i vikt endast av att ta bort dessa tre? Eller ersätta dessa med 1 1/2 chokladboll (ej ur näringsmässig synpunkt) om man vill behålla sin nuvarande vikt?
För mig låter inte detta logiskt, men angående allt snack om att allt handlar om kalorier in/ut så borde ju detta stämma.

Fugly
2011-05-16, 18:28
Det stämmer.

Inge Enveten
2011-05-16, 18:38
Förutsatt att du efter borttagande av kalorierna rör på dig lika mycket ja. Sen så kan du gå ner i vikt men bli fetare. Det är dock en annan femma.

spoofh
2011-05-16, 18:45
Jo, jag förstår. Tycker ändå det låter jättekonstigt. Då känns det ju nästan för enkelt att komma på ett underskott på 500 kcal om dagen och då om man plus detta ökar sin träning så borde man ju gå ner ganska fort.

Vilket inte har hänt. haha

Beelz
2011-05-16, 18:52
Jo, jag förstår. Tycker ändå det låter jättekonstigt. Då känns det ju nästan för enkelt att komma på ett underskott på 500 kcal om dagen och då om man plus detta ökar sin träning så borde man ju gå ner ganska fort.

Vilket inte har hänt. haha

Jag fattar inte.. Är det en fråga eller?

JB12K
2011-05-16, 18:57
Jo, jag förstår. Tycker ändå det låter jättekonstigt. Då känns det ju nästan för enkelt att komma på ett underskott på 500 kcal om dagen och då om man plus detta ökar sin träning så borde man ju gå ner ganska fort.

Vilket inte har hänt. haha


Jag går inte ner ett skit om jag bara plockar bort 500kcal. Antar att spontanaktivitet och även i viss mån ämnesomsättning sjunker.

Vill jag ner i vikt så sänker jag 1000kcal och lägger till lite förbränningsträning. Det vet jag funkar för mig.


Sen kan jag inte förstå hur du tycker dina påståenden i första posten är ologiska. Varför skulle man inte kunna behålla sin vikt genom att plocka bort ett livsmedel och ersätta med ett annat? Finns ju lika många variationer i matvanor som det finns människor ändå är dom flesta viktstabila ;)

Silveta
2011-05-16, 18:58
väger och räknar man inte på maten så har jag svårt att tro att gemene man ligger på ett stabilt intag av kalorier, de flesta män kan nog hoppa mellan allt från 1500-4000kcal per dag skulle jag tro, därför funkar det många gånger inte med att bara ta bort smöret på mackan tex..

Sheogorath
2011-05-16, 20:41
väger och räknar man inte på maten så har jag svårt att tro att gemene man ligger på ett stabilt intag av kalorier, de flesta män kan nog hoppa mellan allt från 1500-4000kcal per dag skulle jag tro, därför funkar det många gånger inte med att bara ta bort smöret på mackan tex..

Exakt. De med normalt reglerad aptit som inte tvingar sig till ett visst intag kommer också att energikompensera omedvetet. Mindre en dag leder till mer en annan dag och vikten hålls stabil över en lite längre mätperiod.

Fredriiik
2011-05-16, 20:46
Förutsatt att du efter borttagande av kalorierna rör på dig lika mycket ja. Sen så kan du gå ner i vikt men bli fetare. Det är dock en annan femma.

Lust å förklara det? Kroppen bränner ju fett och kolhydrater först så hur går du ner i vikt men blir fetare? :confused:

Sheogorath
2011-05-16, 20:50
Lust å förklara det? Kroppen bränner ju fett och kolhydrater först så hur går du ner i vikt men blir fetare? :confused:

Om man bantar utan att styrketräna och utan att äta tillräckligt med protein är det fullt möjligt att bränna muskelmassa så snabbt att ens fettprocent går upp. Man kommer naturligtvis att ha en mindre mängd fett än innan men man har bränt muskler så snabbt att man blivit fetare på den vikt man har kvar.

Fredriiik
2011-05-16, 21:21
Om man bantar utan att styrketräna och utan att äta tillräckligt med protein är det fullt möjligt att bränna muskelmassa så snabbt att ens fettprocent går upp. Man kommer naturligtvis att ha en mindre mängd fett än innan men man har bränt muskler så snabbt att man blivit fetare på den vikt man har kvar.

Du menar på det viset ja.

Jeml
2011-05-16, 22:36
Som de andra i princip har sagt så kommer du troligtvis bli hungrigare och kompensera de på dom andra måltiderna. Men att ta bort all dryck förutom vatten är en bra grej tycker jag, det sparar man in en del på iaf dom flesta. Själv drack jag nog ca 1liter mjölk om
Dagen tidigare vilket är ca 450kcal;)