handdator

Visa fullständig version : Konditionstest - uppladning?


Sushipinne
2011-05-16, 13:17
Tja, på onsdag har vi konditionstest, och jag vill verkligen göra det bästa ifrån mig, men hur laddar man då upp på bästa sätt?

Brinkarn
2011-05-16, 13:22
Ladda upp med kolhydrater under dagen och på morgonen innan testet. Ta även nått litet med högt energi-innehåll precis innan (ex. några godis-bitar). :)

daloatf
2011-05-16, 14:40
Dra i dig tre skopor crack så är du fit for fight!

Annars som Brinkarn sa, ladda med kolhydrater.

Eddie Vedder
2011-05-16, 14:42
Tja, på onsdag har vi konditionstest, och jag vill verkligen göra det bästa ifrån mig, men hur laddar man då upp på bästa sätt?

Hur ska vi kunna svara på det när du inte ger någon info? Kolhydratladdning kan vara både fördelaktigt och direkt kontraproduktivt beroende på distans.

Philosophic
2011-05-16, 14:43
Håll din kost som vanligt fram tills onsdag. När det är cirka 2-3h kvar till testet så fyller du på med pasta, ris eller vitt bröd.

Undvik fiber innan testet är mitt råd.

Eddie Vedder
2011-05-16, 14:45
Håll din kost som vanligt fram tills onsdag. När det är cirka 2-3h kvar till testet så fyller du på med pasta, ris eller vitt bröd.

Undvik fiber innan testet är mitt råd.

Vi vet som sagt inte ens vad det är för test.

Philosophic
2011-05-16, 14:46
Hur ska vi kunna svara på det när du inte ger någon info? Kolhydratladdning kan vara både fördelaktigt och direkt kontraproduktivt beroende på distans.

Om det är kort distans, (antar att det är löpning) låt oss då säga att man springer 3-5 km. Behöver kroppen ens fyllas på med kolhydrater precis innan aktiviteten då?

Jag har ibland märkt att jag löper fortare när jag springer på fastande mage. Det kanske bara är inbillning dock?

MVH

Eddie Vedder
2011-05-16, 14:49
Om det är kort distans, (antar att det är löpning) låt oss då säga att man springer 3-5 km. Behöver kroppen ens fyllas på med kolhydrater precis innan aktiviteten då?

En laddning på den distansen kommer göra kroppen tung och kanske påverka negativt.

Philosophic
2011-05-16, 14:51
En laddning på den distansen kommer göra kroppen tung och kanske påverka negativt.

Okej!

Sushipinne Om du nämner vad det är för test samt distans så kan nog någon hjälpa dig!

MVH

Sushipinne
2011-05-18, 19:14
Vi vet som sagt inte ens vad det är för test.

Om jag säger såhär nu i efterhand då, det var 3.3km. Man ska springa det så fort man bara kan. Så, nu vet du

Eddie Vedder
2011-05-18, 19:34
Om jag säger såhär nu i efterhand då, det var 3.3km. Man ska springa det så fort man bara kan. Så, nu vet du

Jag var inte intresserad. Men jag ville ju hjälpa dig. :)

Karmatt
2011-05-18, 19:43
Lånar tråden lite, ska springa göteborgsvarvet på lördag och undrar lite om uppladdning.
Jag har kört deff i lite över 20 veckor nu med ungefär -10kg som resultat och lär ligga på lite låga nivåer... (fortfarande långt från "rippad")

Hade tänkt att börja köra överskott från och med imorgon för att bygga upp lite, hur borde man lägga sig? +500 kcal om dagen?

Sushipinne
2011-05-18, 19:49
Jag var inte intresserad. Men jag ville ju hjälpa dig. :)

haha jaa :E men nu vet du ju hur långt det var, skriv dina tips nu då :) Ska springa en gång till tänkte jag, förbättrade mig med 4 min idag, men ska förbättra mig ännu mer ;D TIPSTIPSTIPS! :D

Eddie Vedder
2011-05-18, 19:51
haha jaa :E men nu vet du ju hur långt det var, skriv dina tips nu då :) Ska springa en gång till tänkte jag, förbättrade mig med 4 min idag, men ska förbättra mig ännu mer ;D TIPSTIPSTIPS! :D

På den jättekorta sträckan finns ingen som helst anledning med någon laddning alls. Att äta extra inför den distansen är mer negativt än positivt förmodligen.

JB12K
2011-05-18, 20:23
Bikarbonat kanske. Har aldrig testat själv så vet inte om det hjälper.