handdator

Visa fullständig version : Löpning och tung kroppsvikt


Hamsterkakan
2011-05-16, 10:39
Vad bör man tänka på när man ska träna löpning i alla dess former när man väger runt 100 kg?

rooz
2011-05-16, 10:41
Vad bör man tänka på när man ska träna löpning i alla dess former när man väger runt 100 kg?

På vilken längd?

Jag vägde 110 och löpte på glatt.

z_bumbi
2011-05-16, 10:49
Du är tyngre än medel så lägg mer tid på att bygga upp dig t ex genom att öka tempo och/eller distans långsammare än färdiga program föreslår. När/om du väl kommit igång så är det ingen direkt skillnad även om det fortfarande sliter mer på kroppen än att väga 75 kg och göra samma saker så fundera ett tag på hur långt och mycket du vill springa och hur det på sikt går ihop med kroppsvikten.

Jeml
2011-05-16, 11:16
På vilken längd?

Jag vägde 110 och löpte på glatt.

+1 samma här :D

Pungis
2011-05-16, 11:24
Om du är tjock och tänkt tappa vikt; Vänta med löpningen tills du nått "normalvikt", då skaderisken är alldeles för hög

I övrigt, ha en bra sko och spring inte asfalt!

Catstyle
2011-05-16, 11:58
Att ha ett schysst löpsteg samt löpteknik är väldigt mycket viktigare än vilket underlag du springer på.

morc
2011-05-16, 12:10
Vad bör man tänka på när man ska träna löpning i alla dess former när man väger runt 100 kg?

Jag väger ca 110kg och löptränar regelbundet inför lidingöloppet, i liknande terräng. Det som gjort störst skillnad för mig var ett par riktigt bra löparskor, i andra hand en pulsklocka, i tredje hand energidricka med på turen.

Om du är helt ny på löpning så är det viktigt att hitta en löpstil som passar dig och kanske framför allt en träningsform som du tycker är rolig. Ta det lugnt i början, precis som i styrketräning är det lätt att skada sig, då är det bara till att vänta, även om det inte är på samma vis.
Men den vikten är inget som hindrar i sig, det blir jobbigare såklart. Men man tränar ju av en anledning!

mik100
2011-05-16, 12:46
Börja med att gå, ta längre prommenader i nomalfart, gå sedan över på lite mer rasktakt, att stavgå är inte fel! Rehab träna knä &fötter på gymet innan så du bygger upp muskelaturen runt. Ta med dig vatten och drick lite och ofta. OBS köp en BRA sko, m a o den skall kosta minst 1500 kr. och hålfotsinlägg om du behöver det.

Väger själv +110 och hade svårt att komma i gång med löpningen i början. Investerade i ett par reebook skor för 1600 och gick en prommenad varje morgon och varje kväll i en månad sedan började jag små springa samma sträcka tills idag vara uppe på att klara 8 km.

Catstyle
2011-05-16, 13:33
Börja med att gå, ta längre prommenader i nomalfart, gå sedan över på lite mer rasktakt, att stavgå är inte fel! Rehab träna knä &fötter på gymet innan så du bygger upp muskelaturen runt. Ta med dig vatten och drick lite och ofta. OBS köp en BRA sko, m a o den skall kosta minst 1500 kr. och hålfotsinlägg om du behöver det.

Väger själv +110 och hade svårt att komma i gång med löpningen i början. Investerade i ett par reebook skor för 1600 och gick en prommenad varje morgon och varje kväll i en månad sedan började jag små springa samma sträcka tills idag vara uppe på att klara 8 km.
Att skor över ett visst pris och hålfotsinlägg skulle vara lösningen är ju bara rent BS.
Du får gärna utveckla dina tankar.

mik100
2011-05-16, 13:40
Att skor över ett visst pris och hålfotsinlägg skulle vara lösningen är ju bara rent BS.
Du får gärna utveckla dina tankar.

Ja jo, det är väl kanske lite dumt att säga ett viss pris, dock skall man väl inte titta i billiga lådan a 199 kr. Och kvalitet kostar, lägger hellre ner en bättre summa än får benhinnefinalamtion & skador på knä m.m.

Hålfotsinläggen kvarhåller jag dock för de som behöver det, fick själv en helt annan vinkel och springstil sedan jag gjort avgjutning och låtit tillverka inlägg.

espeto
2011-05-16, 14:05
Väger man 100 pannor måste det vara extra viktigt att lägga mkt fokus på ett bra löpsteg. Om du köper dyra fina skor med super-mega-dunder-inlägg och tror att det bara är att köra på är risken ganska stor att du drar på dig skador i knän och rygg.
jag är en stor förespråkare av minimalistisk löpning och tycker att varje löppass skall innehålla iaf en liten stund "barfota-löpning".

Tolkia
2011-05-16, 14:49
Löpstegsdiskussionen i full gång igen, ser jag. Själv tror jag inte på någon universallösning. Vilka fötter/knän/etc. man har kommer att styra vad man kan göra och vad som är rimligt att göra. För vissa är skotypen viktig, vissa behöver inlägg, vissa når frälsningen genom barfotalöpning. Men att rakt av säga "om du inte löper barfota får du skador" är sjukt oseriöst.

z_bumbi ger som vanligt bra råd. Skynda långsamt, eftersom det i längden går snabbare än att att rusa fram och sedan backa.

espeto
2011-05-16, 14:53
. Men att rakt av säga "om du inte löper barfota får du skador" är sjukt oseriöst.


Vilken tur att ingen har sagt det än då :thumbup:

Tolkia
2011-05-16, 14:58
Vilken tur att ingen har sagt det än då :thumbup:
Ja, inte sant?

z_bumbi
2011-05-16, 15:07
Så vad är då meningen med att springa barfota utom att få kottar i fotsulorna?

Charleston
2011-05-16, 15:28
Ett tips från mig som är tungviktare är att ta det lugnt i nedförsbackar. Det där om bra skor = dyra märkesskor för 1000+ köper jag INTE. Jag sprang förra sommaren i lättviktsskor från ica maxi för 150 spänn, samt i VFF. Hade inga problem med knän/skador då, mer än grym träningsvärk i vader/hälssenor första veckorna. Tidigare har jag haft dyra asics och liknande och det enda dom egentligen varit bra på är att ge mig skoskav.

I övrigt håller jag med om att skynda långsamt.

espeto
2011-05-16, 15:34
Nu var jag kanske otydlig.. Men med "barfota-löpning" menade jag inte nödvändigtvis löpning barfota.. Det finns ju flera trevliga alternativ som tex Five fingers och odämpade skor om man inte gillar att få kottar i fötterna.
Nu har jag tyvärr ingen studie att länka till så jag gör det lätt för mig och klipper in ett videoklipp istället :D
7jrnj-7YKZE

En motfråga är ju helt klart: Varför skulle människan som löpt utan dämpade skor i x antal år helt plötsligt vara beroende av dämpade skor och inlägg?

Är barfotalöpning en quick fix för alla? Absolut inte..
Jag var inte ute efter att starta en diskussion om vilket fotdon som är bäst, utan helt enkelt uppmärksamma TS om att löpteknik är lika viktig oberoende av vilka skor man tar på sig.

champion
2011-05-16, 15:50
Har en polare som löper utan skor. Han har ett par strumpor på sig bara. Varför han ej använder skor är pga vikten säger han. Vet ej om det är hela sanningen. Vågar inte svara på om han bara springer på bana.

Med detta vill jag säga att man behöver ej köpa skor för +1000kr.