handdator

Visa fullständig version : Elitidrottare, ungdom , deffa?


PDAWG
2011-05-16, 09:31
Tjena

Är en alpin skidåkare som nu börjat försäsongsträningen. Har gått upp en hel del sen i vintras och funderar nu på en deff. Jag är 17 år och inte riktigt färdig vad gäller växa på längden. Mina mått är ( och jag är inte svag, bara tung):
164-165 och väger 70 kilo.
Då är det så att jag har kollat runt i en massa olika forum och läst på några att energiunderskottet gör att tillväxten på längden inte stannar, men går trögare. Jag har en del kroppsfett som jag anser inte behövs men jag vill vara klar om vad jag ger mig in på innan jag börjar deffa.

Kan även tilllägga att det blir min första deff och jag tar gärna tips från alla ni där ute med erfarenhet.
Vad gäller träning så har jag träningsprogrammen färdiga i sommar och har tränare som lägger upp veckorna fram till juni ( går skidgymnasium)

Tack på förhand

Peter

PDAWG
2011-05-16, 10:17
Vill tilllägga att jag inte deffar för ett mål runt 11-13% utan målet är runt 15%

young_george
2011-05-16, 10:20
Har du ingen tränare som kan hjälpa dig med deffen också?

Det är lämpligt att du har ett träningsprogram som passar för din deff, särskilt om du är elitidrottare med vissa krav att prestera.

rooz
2011-05-16, 11:02
Vill tilllägga att jag inte deffar för ett mål runt 11-13% utan målet är runt 15%

Vad ligger du på idag då?

PDAWG
2011-05-16, 11:13
Vad ligger du på idag då?

Har inte mätt upp men jag skulle gissa runt 20-21 % så man kan väl säga att jag är en liten knubbis ;)

stridis
2011-05-16, 11:23
Det lättaste är nog att modifiera din nuvarande kost en smula, Gör en kostregistrering, dvs skriv upp allt du äter i en vecka(viktigt att du inte glömmer något exempelvis att glömma en del energitätt godis och sedan gå på en näringsuträknad deff är ingen hit), sedan så återkommer du till oss och till din tränare för bedömning helt enkelt. Bara anteckna förutsättningslöst.

Allt som behövs är matvåg och papper och penna.

Några generella bakgrundsfrågor som kan vara bra att vara på det klara med: ungefär hur tränar du just nu (har ingen koll på försäsongsträning för alpina skidåkare)? Är du man eller kvinna? Något för oss att tänka på matmässigt? (allergier, andra matvalsinskränkningar)?

PDAWG
2011-05-16, 11:38
Det lättaste är nog att modifiera din nuvarande kost en smula, Gör en kostregistrering, dvs skriv upp allt du äter i en vecka(viktigt att du inte glömmer något exempelvis att glömma en del energitätt godis och sedan gå på en näringsuträknad deff är ingen hit), sedan så återkommer du till oss och till din tränare för bedömning helt enkelt. Bara anteckna förutsättningslöst.

Allt som behövs är matvåg och papper och penna.

Några generella bakgrundsfrågor som kan vara bra att vara på det klara med: ungefär hur tränar du just nu (har ingen koll på försäsongsträning för alpina skidåkare)? Är du man eller kvinna? Något för oss att tänka på matmässigt? (allergier, andra matvalsinskränkningar)?

Först och främst så är jag en man. Jag bor själv så jag kontrollerar maten själv. För tillfället så har jag ingen matvåg men jag ska skaffa en. Min försäsongsträning är anpassad för att bli allroundtränad, den innehåller alltså allt från korta intervaller till längre löppass och även cykel. Det är även mycket styrketräning, för det mesta koncentrerat på benen men det blir en del överkroppspass såklart.
Vad gäller allergier så tål jag inte nötter, allt annat kan jag få själv. Men middagar äts på en liten husmansrestaurang så där kan jag inte väga maten. Går 1:ā året på gymnasiet så det är en del skola nu in i det sista. Dock så ska jag sätta in mig i detta och försöka vara så disciplinerad jag kan. Kommer bli svårt att hålla matlogg men jag kommer prata med mina tränare med jämna mellanrum för att uppnå det resultat jag vill.

stridis
2011-05-16, 11:43
Gör inga förändringar just nu bara anteckna vad du gör, så ser du vad du har för basnivå, det kan du gärna göra med dina aktiviteter också.

PDAWG
2011-05-16, 11:54
Gör inga förändringar just nu bara anteckna vad du gör, så ser du vad du har för basnivå, det kan du gärna göra med dina aktiviteter också.

Jaha, tolkade det fel :P