handdator

Visa fullständig version : Träningsschema åt yngre broder


Lindrian
2011-05-15, 22:19
Hejsan!

Min bror har nu funnit intresset av att börja gymma men har inga tidigare erfarenheter alls. Han har simmat och tränat diverse sporter i ett par år tidigare men aldrig någon styrketräning. Jag undrar nu om någon kan snickra ihop ett bra schema åt honom? Han är 15 år, c:a 175cm på dryga 63-64kg.

Hur ska han träna? Lätta vikter med höga repetitioner? Jag kommer givetvis hjälpa honom in med rätt teknik i alla övningar. Jag vill att han ska utföra alla basövningar, och där i inkluderar jag: bänkpress, knäböj, marklyft och militärpress. Dock är det tyvärr så att han lider av schlatters så jag är väldigt osäker på hur knäböj och marklyft kommer fungera för honom. Marklyft kommer nog fungera betydligt bättre än just knäböj. Det är dock något vi kommer få prova oss fram till, kanske benpress i maskin fungerar bättre eller något.

Hur som helst, alla tips mottages! Jag funderar lite på att låta honom köra helkroppspass (eller halvkropp, vi får se) så han sakta smyger på sig lite muskler och rutin, och samtidigt vänjer kroppen vid lite arbete. Är det en bra eller dålig idé?

r1kkie
2011-05-15, 23:43
Stronglift eller Starting Strength

Lindrian
2011-05-16, 09:58
Du anser att båda dem passar en så ung individ? Jag har inte kollat något närmare på Starting strength men är inte SL5x5 ett ganska tufft schema?

Sundqvist
2011-05-16, 10:01
kolla Z_Bumbi's nybörjar scheman :)

kettlebellGuden
2011-05-16, 10:03
Klart SL och SS passar en 15 åring.

CharlieBB
2011-05-16, 15:02
Jag är 15 år och kör SL 5x5, tungt med roligt :D!

Pjotor
2011-05-16, 15:04
Du anser att båda dem passar en så ung individ? Jag har inte kollat något närmare på Starting strength men är inte SL5x5 ett ganska tufft schema?

Så länge man inte tränar när man borde vila så är Starting Strength och Stronglifts utmärkta för alla åldrar och kön.

Lindrian
2011-05-16, 16:05
Så länge man inte tränar när man borde vila så är Starting Strength och Stronglifts utmärkta för alla åldrar och kön.

Okej tack så mycket. Hur bör jag hantera hans schlatters? Han får ont i knäet av att t.ex stretcha låret.

Jag kommer se till att han börjar på låga vikter och sakta arbetar sig uppåt, vill inte att han skadar sig i början och tappar lusten till träningen.

Edit: Han får även ont av att t.ex sätta sig på huk.

JiZZiE
2011-05-16, 18:37
Jag är 15 jag också, och jag tror det är bättre om du låter honom köra på 8-12 reps till en början främst för att få in rätt tekniker på lägre vikt och därefter öka..

Själv började jag med två gånger i veckan, halvkroppspass.'



Börja lugnt och öka successivt.

Bluesparv
2011-05-16, 19:04
Okej tack så mycket. Hur bör jag hantera hans schlatters? Han får ont i knäet av att t.ex stretcha låret.

Jag kommer se till att han börjar på låga vikter och sakta arbetar sig uppåt, vill inte att han skadar sig i början och tappar lusten till träningen.

Edit: Han får även ont av att t.ex sätta sig på huk.

Fråga läkare?