handdator

Visa fullständig version : Repsantal för bäst styrkeutv.?


MathiasP
2003-12-06, 00:18
Hej allihopa!

Jag undrar vad det bästa repsantalet är för att öka bäst/mest i både styrka och massa med Basövningarna? Ska man periodisera eller ligga på samma ett längre tag? Hur många set är rekommendabelt på t.ex. Bicepscurl,St. Rodd,Bänk,Raka Mark,Knäböj,Vadpressar etc.

Matte_Maiden
2003-12-06, 00:42
det finns inget riktigt svar på detta...

men ungefär så här brukar man säga:

1-3 reps = maximal styrka

4-6 reps = enligt ast maximal tillväxt, andra något mitt imellan

7-12 reps = mindre styrka men mycket volym

sedan är det olika från person till person, men oftast så blir en av dessa prioriterade medan den andra kommer som biprodukt :)

shirunai
2003-12-06, 10:17
ville tilläga att 0reps ger minimal styrka.

Men det var dock en studie som tänkte att de tränade en muskel, efter ett tag var försöks gruppen starkare.

Allan
2003-12-06, 11:21
Antalet set man kör bör ju vara avhängigt vilken muskelgrupp det är.Man är rätt stollig om man kör femton set biceps och tre set ben...Alltså, ju större muskelgrupp desto fler set.
Sedan kan man inte alltid ligga på samma setantal - kroppen kommer att gå i regress (nu kommer jag att få skink av nån snubbe på sjutton bast som alltid kör samma program och som ökat såååå mycket) därför att man anpassar sig till övningarna, intensiteten, belastningarna etc...Det samma gäller f ö repsantalet där det oxå kan vara idé att variera.
Dessutom finns det övningar som är mer lämpade för låga reps - dvs de klassiska styrkeövningarna. Vem är intresserad av 1RM i pushdown? Inte jag...

allan

MathiasP
2003-12-06, 12:02
Tack för svaren./Mathias P

John M
2003-12-06, 14:08
Varför "ska" man köra fler set på större muskelgrupper? :MrT:
Det spelar väl ingen roll hur stor muskeln är det borde väl bli ungefär samma procentuella överbelastning och nedbrytning av både en liten och en stor muskelgrupp?

JAM
2003-12-06, 23:54
Originally posted by Allan
Vem är intresserad av 1RM i pushdown?Hehe, låter som en höjdare... :laugh:

King Grub
2003-12-07, 06:26
Originally posted by JAM
Hehe, låter som en höjdare... :laugh:

Det hade vi en tävling i på gymmet en gång i tiden! :D Det resulterade i en fasansfull träningsvärk i magen, om inget annat!

aliquis
2003-12-07, 09:55
Originally posted by John M
Varför "ska" man köra fler set på större muskelgrupper? :MrT:
Det spelar väl ingen roll hur stor muskeln är det borde väl bli ungefär samma procentuella överbelastning och nedbrytning av både en liten och en stor muskelgrupp?

Antagligen för att en isolering utav en mindre muskel som typ korsrygg och biceps tar rätt hårt på just den och det inte behövs så många set.

Om man istället tar för en större grupp, som hela benen eller ryggen så hjälper flera muskler till och varje muskel kanske inte får sig en så hård behandling i varje set, och att det därför krävs flera för att få dessa "möra".

Ren spekulation ifrån min sida.

Sony
2003-12-07, 10:26
Angående fler övningar för större muskelgrupper:

Är det inte något i stil med att exempelvis lårmuskeln (på framsidan) har fyra fästen, olika övningar låter olika fästen få jobba olika hårt. Då kanske man har en övning som tar mer på några och mindre på andra, och sedan en annan övning som tar tvärtom. Exempelvis biceps har väl bara ett fäste och kan då egentligen bara varieras genom att exempelvis köra stående eller på platta så det blir som tyngst på olika delar av rörelsen...ryggen består ju också av massor av muskler och de involveras väl i olika grad i olika övningar (korsrygg, lats, ...). Mer eller mindre spekulerat av mig men tycker det ger en vettig anledning till att ryggen kräver mer övningar än övningar för musklerna på armarna exempelvis..

Finns säkert någon som kan förklara om det har med det att göra eller ej....

Edit: ungefär som aliquis menade...

rossi
2003-12-07, 10:59
Försök att angripa muskeln från så många vinklar som möjligt då får man också maximal utveckling. Variation är nyckelordet tycker jag !!!

John M
2003-12-07, 14:36
Det där med att större muskler har flera hjälpmuskler och att man därmed måste köra fler set för större muskelgrupper är ju beroende av vilken övning man kör i så fall. Benspark t ex isolerar ju framsida lår förträffligt, men kör jag tre set benspark får jag i princip ingen träningsvärk alls eller väldigt lite sådan. Om jag däremot kör 3 set knäböj som involverar betydligt fler muskler (och därmed borde isolera framsida lår sämre?) så får jag träningsvärk som sitter i ca 3-4 dagar.

Alltså så belastar och bryter knäböj ner musklerna mer än vad benspark gör, även fast jag inte kör flera set.

Jag tror även att jag får en större ökning av vikter från pass till pass om jag kör knäböj endast ett set, jämfört med biceps om jag även bara kör endast 1 set där. Så det där med att man ska köra fler set för större muskelgrupper har jag inte fattat riktigt.

Allan kanske kan ge ett bra svar?