handdator

Visa fullständig version : Deff - blir detta för mycket?


lofito
2011-05-15, 16:23
Tjena! Håller på att deffa och har på 2,5 vecka tappat runt 4-5 kg.
Vägde då 87, nu ca. 82 kg.
Mitt mål är 75.

Anyway, jag satsar stenhårt på träningen och ligger på kaloriunderskott varje dag.

Saken är den att jag är inte ett sådant proffs som kan allt etc, har lärt mig mkt under träningens gång (kört i ca. 1 år) och känner att jag byggt på mig lite. Men har fortfarande lite fett kvar som gör att musklernas struktur inte syns. Tror 75 blir perfekt.

Anyway, jag undrar hur jag ska lägga upp det på 6 dagar med träningen?

Jag hade tänkt köra 4 styrkepass och 2 löppass, funkar det?

Just nu har jag kört: Dag 1: Triceps, axlar, mage
Dag 2: Rygg, biceps, ben
Dag 3: Löpning
Dag 4: Triceps, axlar, mage
Dag 5: Rygg, biceps, ben
Dag 6: Löpning

Blir det för mkt med att köra dessa muskelgrupper 2 gånger i veckan?
Vet inte hur jag ska lägga upp det annars och känner att jag under de här 2,5 veckorna som jag deffat att jag börjat öka i styrka och ser resultat på kroppen. Men många av er är duktiga här så jag frågar er.

Kör ungefär 4-5 övningar per muskelgrupp och 2-3 set med 6-8 reps.
Mottager alla tips hjärtligt!

TACK!

vicarious
2011-05-15, 16:47
Jag hade tänkt köra 4 styrkepass och 2 löppass, funkar det?

Om det funkar vet du ju inte förrän du har testat. Rent teoretiskt så ser jag inte varför det inte skulle fungera. Hur bra du behåller dina muskler med ett sånt upplägg är ju en annan sak.



Just nu har jag kört: Dag 1: Triceps, axlar, mage
Dag 2: Rygg, biceps, ben
Dag 3: Löpning
Dag 4: Triceps, axlar, mage
Dag 5: Rygg, biceps, ben
Dag 6: Löpning

Blir det för mkt med att köra dessa muskelgrupper 2 gånger i veckan?
Vet inte hur jag ska lägga upp det annars och känner att jag under de här 2,5 veckorna som jag deffat att jag börjat öka i styrka och ser resultat på kroppen. Men många av er är duktiga här så jag frågar er.

Kör ungefär 4-5 övningar per muskelgrupp och 2-3 set med 6-8 reps.
Mottager alla tips hjärtligt!



Jag skulle nöjt mig med att köra varje muskel en gång i veckan, samt dragit ner antalet övningar per muskelgrupp till 1-2. Set och reps ser OK ut.

lofito
2011-05-15, 16:57
Jag skrev fel! Sorry, det är så jag kört under dessa veckor. Alltså, 4 styrkepass samt 2 löppass.
Endast 1-2 övningar per muskelgrupp? Är inte det för lite, och dessutom, lyckas jag träna alla delar inom en muskelgrupp på endast 1-2 övningar? Låter, enligt mig, för lite.

Och det där med att behålla musklerna med ett sådant upplägg, hur menar du? Känner att jag hela tiden ökar och inte går ett steg bakåt, så det är ett steg i rätt riktning känner jag. Men önskar få reda på hur du menade :)

Spridis
2011-05-15, 18:04
Jag skulle inte köra benpass dagen innan löpträning. Åtminstone inte om du menar träna benen tungt och få ut något av löpningen!

lofito
2011-05-15, 18:41
Spridis: Det har du rätt i, men om jag då lägger in benen där magen är istället så kör jag mage istället dagen innan?

vicarious
2011-05-15, 20:17
Jag skrev fel! Sorry, det är så jag kört under dessa veckor. Alltså, 4 styrkepass samt 2 löppass.
Endast 1-2 övningar per muskelgrupp? Är inte det för lite, och dessutom, lyckas jag träna alla delar inom en muskelgrupp på endast 1-2 övningar? Låter, enligt mig, för lite.

Det är inte för lite, inte om du verkligen ser till att:

1. Välja bra övningar som låter dig hantera mycket vikt
2. Ser till att prestera ditt yttersta i varje set och övning

Vidare, se det jag skriver nedan.


Och det där med att behålla musklerna med ett sådant upplägg, hur menar du? Känner att jag hela tiden ökar och inte går ett steg bakåt, så det är ett steg i rätt riktning känner jag. Men önskar få reda på hur du menade :)

Det jag menar är att vissa går ut för hårt med träningen när de börjar deffa. De ÖKAR träningsmängden när de MINSKAR mängden mat, vilket är ganska korkat. Om något borde man minska mängden träning när man minskar mängden mat.

Går man ut för hårt och tränar för mycket finns risken att man inte orkar prestera på topp när man väl tränar vilket gör att man tappar muskler.

4 styrkepass och 2 löppass är ju inte extremt mycket träning så det kan mycket väl gå hur bra som helst med ett sådant upplägg, det är svårt att säga.