handdator

Visa fullständig version : Hur känslig är egentligen en normal skivstång?


Trashcan
2011-05-15, 15:49
Körde marklyft idag. Efter att jag har kört ett uppvärmningsset på 50 kg tror jag det var, kommer en instruktör fram till mig och påstår att stången kommer paja om jag gör som jag gör. Han pekar på den kullagrade delen där man hänger på vikterna och säger att "där pajar den. Den kostar 5000" osvosv. Jag har ingen lust att stå och tjafsa med honom så jag säger "jaja" och sätter ner stången lite tystare i följande set.

Så här i efterhand tänker jag att snubben är ju full av skit, som fan. Det var inga våldsamma eller högljudda släpp jag höll på med, jag tränar ganska sansat i största allmänhet. Vanliga marklyft bara, och sen i botten ställer jag ner stången lagom bestämt. Jag kör inte ner den med hög fart eller släpper från någon höjd alls. Dels är stången dimensionerad för minst 250 kg, så det är ju inga klena grejer, och dels så tänker jag på styrkelyftare som utan att göra någon stor grej av det dumpar dessa skivstänger fullastade en meter från golvet. Styrkeklubbarna måste ju byta stänger varje vecka om dom var så klena.

Så vad säger ni? Jag är en sjysst person, och om det här skadar stängerna kan jag väl sätta ner den som en liten bebis så jag inte kostar gymmet en massa pengar. Jag tror liksom bara inte att det är nödvändigt.

limenka
2011-05-15, 15:52
Verkar vara skitsnack. Jag släpper nästintill alltid stången vid marklyft. Det tyngsta jag släppt är 195kg utan att en ganska sliten stång gick sönder. Golvet däremot är en annan femma..

ceejay
2011-05-15, 15:54
Om det inte är en bajsstång så håller den hur lätt som helst. Tänk på alla gånger en OL-stång släpps från ovanför huvet ned i backen.

agazza
2011-05-15, 16:00
I praktiken belastas väl inte kullagren mer än av stångens vikt när den slår i backen, hur mycket den än är lastad med.

mini
2011-05-15, 16:07
Om stången bara är dimensionerad för 250 kg är det inte en kvalitetsstång. Då är det möjligt att den kan gå sönder av att släppas från knäna.

RolfR
2011-05-15, 16:10
Att släppa den rakt ner i golvet är ganska skonsamt för stångens del, det blir ju ingen stor knäck eller hävarm.

De stänger som är dåliga på mitt gym är antingen helt böjda eller har lite sneda "vikthållare." Jag undrar hur folk bär sig åt för att böja stänger? Släppa den fulladdad över en bänk?

mpersson
2011-05-15, 16:12
Att släppa den rakt ner i golvet är ganska skonsamt för stångens del, det blir ju ingen stor knäck eller hävarm.

De stänger som är dåliga på mitt gym är antingen helt böjda eller har lite sneda "vikthållare." Jag undrar hur folk bär sig åt för att böja stänger? Släppa den fulladdad över en bänk?

Kör tex riktigt tunga böj?

Morrris
2011-05-15, 16:23
Kör tex riktigt tunga böj?

Fast kombinationen av gym med skitstänger och medlemmar som kan börja riktigt tungt är nog ganska ovanlig. :)

von huff
2011-05-15, 16:26
Fast att få en s.k skitstång att gå sönder är knappast alltför lätt heller.Är det inte så att dom är testade för att hålla bra mycket mer än vad som sägs?

mpersson
2011-05-15, 16:27
Fast kombinationen av gym med skitstänger och medlemmar som kan börja riktigt tungt är nog ganska ovanlig. :)

Ne men nånstans i landet måste de väl finnas en halvseriös lyftare som kan trycka 200+ ;)

Morrris
2011-05-15, 16:28
Ne men nånstans i landet måste de väl finnas en halvseriös lyftare som kan trycka 200+ ;)

Tror inte ens 25 mm skolstänger böjs av 200...

Trashcan
2011-05-15, 16:29
I praktiken belastas väl inte kullagren mer än av stångens vikt när den slår i backen, hur mycket den än är lastad med.

Jag tänker samma sak. Vikterna fångar ju sig själv så att säga, stången är inte riktigt inblandad där.

Om stången bara är dimensionerad för 250 kg är det inte en kvalitetsstång. Då är det möjligt att den kan gå sönder av att släppas från knäna.

Äh jag vet inte vad den är dimensionerad för, drog till med nåt bara, det är helt vanliga skivstänger.


Okej, konsensus verkar vara att han snackar skit. Det roliga var att det lät på honom som att dom hade behövt byta ut flera stänger pga detta.

mikaelj
2011-05-15, 16:29
Nästan alla stänger på Sportlife i Göteborg är böjda.

Jag har inte sett dem utsättas för ens 250 kg, åtminstone under den tiden jag tränat där. Vanligtvis 100-200 kg.

mpersson
2011-05-15, 16:30
Jo för helvete ! En stång som är på mitt gym är lite småböjd, kan va en synvilla. Jag är starkast där och har bara haft 210 i kronlyft på stången. Fattar inte hur de hänt :O

mini
2011-05-15, 16:33
Äh jag vet inte vad den är dimensionerad för, drog till med nåt bara, det är helt vanliga skivstänger.


Fast "helt vanliga stänger" kan vara helt olika. Skitstänger böjs.

mpersson
2011-05-15, 16:33
Fast sen behöver de inte hänga på en enorm tyngd som den utsätts för en gång. Många (läs alla som vill hävda sig) tror att man är starkast om man plockar undan så lite som möjligt. Så om stången står lastad i tex bänkpress över helgen så måste de ju ta skada.

von huff
2011-05-15, 16:52
Fast sen behöver de inte hänga på en enorm tyngd som den utsätts för en gång. Många (läs alla som vill hävda sig) tror att man är starkast om man plockar undan så lite som möjligt. Så om stången står lastad i tex bänkpress över helgen så måste de ju ta skada.

Det har jag funderat på också, särskilt förr då jag tränade hemma med 25mm stång och lämnade 100kg på stången, hur mycket det tär på stången.Men jag har aldrig hört om ett fall där stången skulle ha gått av men som sagt så lyfter de riktigt starka med bra grejjor också.Hantlarna är dock betydligt känsligare än stänger

mpersson
2011-05-15, 16:54
Hur kmr hantlar in?

von huff
2011-05-15, 16:55
Hur kmr hantlar in?

En lite parentes till dom som tror att hantlarna tål allt;)

Pansartax
2011-05-15, 16:58
Viktskivorna lär vara det som åker först och tar mest skada, själva stången tror jag det inte är någon fara med däremot.

mpersson
2011-05-15, 16:59
En lite parentes till dom som tror att hantlarna tål allt;)

Okej ;)

Carcer
2011-05-15, 17:06
http://startingstrength.com/index.php/site/platform_is_your_bar_straight

Rippetoe snackar lite stänger, daddadddaadda Ripptoe!

hugok
2011-05-15, 18:42
Den kostar 5000

Betalade dom 5000 för en stång som går sönder av lite marklyft har dom gjort en rejält dålig affär. Jag köpte min stång för 1000 kr och då var det garanti på ett år. Visserligen gick den sönder precis ved kullagret men jag fick en ny.

Vad får man ge för en eleikostång förresten. Du kan ju tipsa gymmet om det.

kwame
2011-05-15, 18:49
På mitt gym finns de folk som pumpar på allt från 200-300kg och släpper den i knähöjd, inte böjda för 5 öre.

1684_
2011-05-15, 18:53
på mitt gym har vi lyftare i marklyft uppemot 300kg + lite över och där e de inte heller några skivstänger sönder.(marklyft)
på andra gymmet har vi några gubbar i tyngdyftning som släpper 150kgs stång rakt i golvet... ifrån huvudhöjd då.

Rickard
2011-05-15, 19:01
Nästan alla stänger på Sportlife i Göteborg är böjda.

Jag har inte sett dem utsättas för ens 250 kg, åtminstone under den tiden jag tränat där. Vanligtvis 100-200 kg.

Gör man så här med stängerna krävs inga brutala vikter. http://www.youtube.com/watch?v=SBOszZdt9U4#t=1m16s

z_bumbi
2011-05-15, 19:27
Jag har nog aldrig tränat på ett gym som inte har några böjda stänger. De vanligaste felen som misstänks är att folk lägger lastade stängerna på bänkar istället för att lägga dem på ställningarna eller att folk använder säkerhetstagen som studsmatta för stången. Säkerhetstagen är avsedda som säkerhet och inte som block.

Att lämna lastade stänger är inte heller någon höjdare men det är det väl ingen som gör här inne?

Pjotor
2011-05-15, 20:35
Gör man så här med stängerna krävs inga brutala vikter. http://www.youtube.com/watch?v=SBOszZdt9U4#t=1m16s

"Calle" är antingen ett pucko eller också ägaren till gymmet.

limenka
2011-05-15, 20:37
Gör man så här med stängerna krävs inga brutala vikter. http://www.youtube.com/watch?v=SBOszZdt9U4#t=1m16s

Limenka är besviken på Calle som inte gör godkända böj.

dyxeldoff
2011-05-15, 21:34
jag har aldrig set en böjd stång, och lyft mellan 200 och 300 är inte ovanliga på ett av gymmen =/

de byts väll ut var tionde år

mikaelj
2011-05-15, 21:39
Gör man så här med stängerna krävs inga brutala vikter. http://www.youtube.com/watch?v=SBOszZdt9U4#t=1m16s

Ahh, den Ekmanska stångböjningen ja...

Pepz
2011-05-15, 21:41
har en del böjda stänger på F&S så nu har ansvarig insett att vi ska köpa kvalitetsstänger.
gymtec och life fitness stänger håller inte måttet.

Trashcan- antagligen sa instruktören så för att han tyckte att det var störigt när du skramlade.

muddler
2011-05-15, 21:47
har en del böjda stänger på F&S så nu har ansvarig insett att vi ska köpa kvalitetsstänger.
gymtec och life fitness stänger håller inte måttet.

Trashcan- antagligen sa instruktören så för att han tyckte att det var störigt när du skramlade.

Själv jobbar jag åt Sportlife och de har lite samma problem märker jag, billigaste stängerna från concept oftast. Dock har jag ute hos mig en par riktiga slitvargar till eleikostänger, concepts dyraste stång som sägs palla 800kg är dock helt ok.

Lillgrabben
2011-05-15, 21:51
har en del böjda stänger på F&S så nu har ansvarig insett att vi ska köpa kvalitetsstänger.
gymtec och life fitness stänger håller inte måttet.

Trashcan- antagligen sa instruktören så för att han tyckte att det var störigt när du skramlade.

Kan tipsa om att inte ens Eleiko håller måttet, ifall ngn smartis släpper en tungt lastad stång över en bänk, alternativt nyttjar eventuellt powerrack som studsmatta med rejäla vikter. Att släppa 300 kg i golvet från bröst / knähöjd är ingen fara, det tål nog nästan alla stänger om de landar så att vikterna tar mot kraften vid nedslaget! Om stången däremot får ta hela smällen, ja då är det bara att gilla läget & skicka stången till Eleiko för riktning. :)

mattilainen
2011-05-15, 21:54
jag tror jag kan tänka mig stänger som står lutade mot en vägg lättare blir böjda än en som är lastad med xxx kg och tränas med. Det finns ju ställ där stängerna ska stå i (i alla fall hos oss) och detta är ju framför allt för att stängerna inte ska stå lutade och bli böjda.

Vi har några böjda skivstångs-stänger som man kör biceps med men det är enbart för folk som inte orkar lyfta dom så dom rullar dom med fötterna eller tränar balans på dom..

Pepz
2011-05-15, 21:54
Själv jobbar jag åt Sportlife och de har lite samma problem märker jag, billigaste stängerna från concept oftast. Dock har jag ute hos mig en par riktiga slitvargar till eleikostänger, concepts dyraste stång som sägs palla 800kg är dock helt ok.

är ju knappast värt att köpa billiga stänger.

skitstång 2000kr ink moms
eleiko(träningsstång) 5500kr ink moms

Skitstången håller i max fem år (på f&s sthlm) =400kr/år
Eleikon håller i tjugo år = 275kr/År

+ att den upplevda kvalitetskänslan är avsevärt högre med en eleiko.

Jag gillar dock Leokos stänger mer

Pepz
2011-05-15, 21:56
Kan tipsa om att inte ens Eleiko håller måttet, ifall ngn smartis släpper en tungt lastad stång över en bänk, alternativt nyttjar eventuellt powerrack som studsmatta med rejäla vikter. Att släppa 300 kg i golvet från bröst / knähöjd är ingen fara, det tål nog nästan alla stänger om de landar så att vikterna tar mot kraften vid nedslaget! Om stången däremot får ta hela smällen, ja då är det bara att gilla läget & skicka stången till Eleiko för riktning. :)

jo det vet jag, men dessa stänger har blivit böjda med päronvikter på och inte alls hårda smällar

agazza
2011-05-15, 21:58
många snorungar som ska stå på stänger som ligger på golvet också bara för att visa att dom har balans för kompisarna. Då blir jag irriterad.

Ristretto
2011-05-15, 22:02
En del stänger är ju bultade i ändarna istället för att använda låsringar, gängorna har en tendens att gå sönder av eventuella marklyft om det är på detta vis.