handdator

Visa fullständig version : Max-styrka. Arbetsreps per pass?


emi23j
2011-05-15, 13:15
Har som plan att börja köra en period med max-styrka med start på ungefär 1 vecka. Jag är sedan tidigare van med att köra rätt många set och rätt få reps, har väl mest satsat på explosiv styrka, under den tiden jag vetat vad fan jag egentligen hållit på med på gymmet...

Hur som helst. Provade igår att köra ett pass med max-styrka och efter uppvärmning och "anpassningsset" så kom jag fram till att jag hade 15 st reps som man kan räkna som arbetsreps, som mest körde jag då 4 reps i ett set. sen var mesta delen 2 reps och efter det 1or.
Kändes ganska lite att bara köra 15 arbetsreps? Men jag var ändå utpumpad och failade tom näst sista reppet..

hur många arbetsreps brukar ni ligga på per pass när ni är inne och kör maxstyrka? Alltså nu pratar jag enbart om den primära övning i mitt fall blir det böj och bänk. Mark blir mer ett komplement som jag lägger in efter böjen). Igår körde jag böj som primär övning, alltså 15 arbetsreps. Sen kompletterade jag med quarter squats, marklyft, banded kettlebell swings, gluthamraises och kneeling hip extensions.

Men hur som helst, ungefär hur många arbetsreps brukar ni ha för den primära övningen när det handlar om max-styrka? Bör jag satsa på mer 4or och 2or och lugna mig med ettorna för att få upp reps antalet? Målet är som sagt ökad maxstyrka och bättre nervanpassningar.

ceejay
2011-05-15, 13:18
såhär såg mitt pass ut för böjen senast

böj
100xnågra
130x2
140x2
150x2
155x2
160x2 tpb
165x1 pb
140x3
140x3

Jag kan tänka mig att det är runt 12-13 reps som jag verkligen måste gå in för att klara av, arbetsreps.

Jag har ökat av att köra på detta sätt, men jag skulle egentligen vilja lägga in några set till så man kommer upp i närmre 25-30 reps iaf.


Hur ofta kör du ettor? Som du märker jobbar jag mig först upp till en tung singel(iaf detta pass) för att sedan gå ned och köra lite mer volym.

emi23j
2011-05-15, 13:27
Jag har väl ungefär ett liknande upplägg som dig.

Men efter jag kört mina singlar så går jag ofta vidare till nästa övning, går alltså inte nedåt i vikt.
Igår så körde jag 4-6 ettor, varav en var fail. Ingen av ettorna var en sann max-etta, hade nog kunnat skicka på några kilo till med valde att köra lite säkrare på grund av att det var första passet.
fan ska hämta anteckningsboken så kan jag skriva mer exakt vad fan jag hållt på med..

emi23j
2011-05-15, 13:30
Hade följande uppdelning igår arbetsreps-scheme igår:

1x4
1x4
2x2
1x1
2x1
2x fail, 1

höjning av vikt mellan varje.

alltså var inte mesta delen 2or som jag skrev högre upp.

ceejay
2011-05-15, 13:30
Maxningarna är viktiga, men det är 2-3 repparna efteråt som är viktigare för att få in mer volym. Så efter din tyngsta etta gå ned lite i vikt och köra tunga dubblar o tripplar. John broz style!

emi23j
2011-05-15, 13:32
^^Tack för tipset. skall prova nästa pass!