handdator

Visa fullständig version : varför har inte alla diskbråck?


dyxeldoff
2011-05-15, 12:53
ja som rubriken då
hur fan kommer det sig att inte folk har diskbråck

all vikt måste ju ligga på diskarna och när man krummar den övre delen av ryggen så måste ju det bli löjligt hög belastning om man drar 200+?

varför får 30 åringar diskbråck av att flytta ett bord
och vi som hållit på med SL inte får det
visst förekommer det men jag tycker det borde vara 100 gånger vanligare
eller ligger inte trycket på diskarna?
för diskar kan man väll ändå inte träna?

hurril
2011-05-15, 12:55
Vi som lyfter skivstänger med vettig teknik från golvet utvecklar muskelmassa.

30-åringar som lyfter handkontrollen till XBoxen får chipsmage och diskbråck.

kottovic
2011-05-15, 12:56
Dom flesta 30 (om inte alla) vet inte hur man ska lyfta om dom inte har erfarenhet från ex gymmet. Hur många knegare går ner djupt knäböj för att hämta en säck cement?

mn8eii
2011-05-15, 12:57
Skulle du utföra en magnetröntgen på hela Sveriges befolkning så skulle du hitta diskbråck på drygt en tredjedel av alla ryggar. Prevalensen för symtomgivande diskbråck är bra mycket lägre än så.

dyxeldoff
2011-05-15, 13:00
Dom flesta 30 (om inte alla) vet inte hur man ska lyfta om dom inte har erfarenhet från ex gymmet. Hur många knegare går ner djupt knäböj för att hämta en säck cement?

jo men många som kör SL har långt ifrån hälsosam teknik då dom maxar
som sagt böjer som fan på ryggen osv

och inte alls böj på benen när du lyfter lådan tänket

kottovic
2011-05-15, 13:04
jo men många som kör SL har långt ifrån hälsosam teknik då dom maxar
som sagt böjer som fan på ryggen osv

och inte alls böj på benen när du lyfter lådan tänket

Vi hade den diskussionen igår i en annan tråd då jag tyckte en av världens bästa marklyftare hade banan på ryggen men det var tydligen jättebra.

1684_
2011-05-15, 13:05
Finns välm många bra lyftare, SLare, tyngdlyftare å strongman som har problem med rygg å grejer, fastän dom tränat bra i hela sitt liv, med bra teknik, styrka och muskelmassa?

dyxeldoff
2011-05-15, 13:06
Vi hade den diskussionen igår i en annan tråd då jag tyckte en av världens bästa marklyftare hade banan på ryggen men det var tydligen jättebra.

ja för att lyfta tungt ja =)

kottovic
2011-05-15, 13:07
ja för att lyfta tungt ja =)

Att lyfta en bord kan vara tungt då vikten inte är jämnt fördelad över en stång.

mn8eii
2011-05-15, 13:08
jo men många som kör SL har långt ifrån hälsosam teknik då dom maxar
som sagt böjer som fan på ryggen osv

och inte alls böj på benen när du lyfter lådan tänket

Styrkelyftare har ju tränat upp dessa lyft under en lång tid och har genom träningen stärkt de muskler som behövs för att klara av belastningen utan att göra illa sig. Det har inte Agda 49 år som försöker möblera om vardagsrummet.

Tolkia
2011-05-15, 13:08
1684 har en poäng, jag menar, "varför har vi som tränar inte diskbråck?" känns lite som en ickefråga om man tittar i skadeforumet här. ;)

Mer seriöst, så är frågan om vem som får och vem som inte får ont i ryggen ett lagom ämne för en uppsats. Det finns många faktorer som spelar in. Sedan är ju inte alla ryggskott när någon skall flytta ett bort ett diskbråck heller.

dennis89
2011-05-15, 13:12
muskler skyddar!
Ifall man långsamt bygger upp sin rygg har man goda förutsättningar att slippa diskbråck, tänk dig själv att en som bara sitter hela dagarna helt plötsligt ska överprestera och flytta en 50 kg säck 400 meter. Detta gäller säkert gymmare med ifall vi skulle få för oss att överprestera och gå från sitt max på 100 kg marklyft till ett försök på 200 kg!

dyxeldoff
2011-05-15, 13:13
Styrkelyftare har ju tränat upp dessa lyft under en lång tid och har genom träningen stärkt de muskler som behövs för att klara av belastningen utan att göra illa sig. Det har inte Agda 49 år som försöker möblera om vardagsrummet.

jo men jag skiter i musklerna jag snackar om diskarna
bär musklerna belastning som annars diskarna skulle burit?
om det är så så kan ajg inte greppa det rent anatomiskt finns ju inga muskler vad jag vet som särar på kotorna när vikten trycker ihop dom.

och hur fan man än bär ett bord blir det inte tyngre än 240 i marklyft

mn8eii
2011-05-15, 13:16
jo men jag skiter i musklerna jag snackar om diskarna
bär musklerna belastning som annars diskarna skulle burit?
om det är så så kan ajg inte greppa det rent anatomiskt finns ju inga muskler vad jag vet som särar på kotorna när vikten trycker ihop dom.

och hur fan man än bär ett bord blir det inte tyngre än 240 i marklyft

Ja, vi har väldigt många muskler som stabiliserar kotpelaren och håller den i en gynnsam ställning.

Oljeblixten
2011-05-15, 13:18
På mitt gym finns det en snubbe på 200cm+ som ligger och kör 10reppare på 220-240 i marklyft, han gav mig tekniktips och sa att har man god teknik och bygger upp stor muskelmassa i ryggen gör det inte så mycket om man bananar vid ett maxlyft. Hans självutvecklade teori var att ryggen hänger i musklerna istället för diskar, kotor osv.

Nu fungerar väl inte saken riktigt så, men han kanske har en poäng ?

dyxeldoff
2011-05-15, 13:18
Ja, vi har väldigt många muskler som stabiliserar kotpelaren och håller den i en gynnsam ställning.

ah okay det köper jag så att trycket blir mer fördelat på hela disken så att säga?

dyxeldoff
2011-05-15, 13:21
På mitt gym finns det en snubbe på 200cm+ som ligger och kör 10reppare på 220-240 i marklyft, han gav mig tekniktips och sa att har man god teknik och bygger upp stor muskelmassa i ryggen gör det inte så mycket om man bananar vid ett maxlyft. Hans självutvecklade teori var att ryggen hänger i musklerna istället för diskar, kotor osv.

Nu fungerar väl inte saken riktigt så, men han kanske har en poäng ?

YES! så har jag också resonerat man böjer på ryggen för att komma närmre vikten inte för att hänga vikten på själva ryggraden
så det där med banan ahr jag mistänkt att det inte alls är speciellt farligare än noob spikrak rygg

Tolkia
2011-05-15, 13:21
ah okay det köper jag så att trycket blir mer fördelat på hela disken så att säga?
Googla fram några bilder på ryggens anatomi för illustration. (Jag är lat och orkar inte göra det i tråden.)

Zibbe
2011-05-15, 13:23
jo men jag skiter i musklerna jag snackar om diskarna
bär musklerna belastning som annars diskarna skulle burit?
om det är så så kan ajg inte greppa det rent anatomiskt finns ju inga muskler vad jag vet som särar på kotorna när vikten trycker ihop dom.

och hur fan man än bär ett bord blir det inte tyngre än 240 i marklyft

Vad som händer vid ett diskbråck är att disken komprimeras ojämnt och trycks ut på en sida. Detta gör att det bildas jättehögt tryck på en specifik plats och inte över hela disken vilket gör att tåligheten för ett bråck sänks avsevärt. Denna belastningsförskjutning sker när man krummar ryggen och detta motverkas genom att man, med starka bålmuskler, håller ryggens naturliga kurvatur.

Edit: Hann redan komma massa om det...

dyxeldoff
2011-05-15, 13:31
Vad som händer vid ett diskbråck är att disken komprimeras ojämnt och trycks ut på en sida. Detta gör att det bildas jättehögt tryck på en specifik plats och inte över hela disken vilket gör att tåligheten för ett bråck sänks avsevärt. Denna belastningsförskjutning sker när man krummar ryggen och detta motverkas genom att man, med starka bålmuskler, håller ryggens naturliga kurvatur.

Edit: Hann redan komma massa om det...

så med perfekt tryck över disken så kan man bära upp 500 kg
utan att man får bråck.
men har man totalt fel tryck så att allt hamnar på kanten så att säga och man gör ett hastigt ryck kan det räcka med 10 kg??

Betar
2011-05-15, 15:11
Rätta mig om jag har fel...

Men det går väl att träna upp diskarna också. På samma sätt som man kan få övriga ben i kroppen att stärkas/anpassa sig till en högre belastning. Med det sagt så har jag också undrat hur folk kan få diskbråck av att lyfta 40 kg medan någon annan sitter i kabelrodden och drar 100 kg med maximalt böjd rygg

Davvesk
2011-05-15, 15:47
Då jag samtalade med min sjukgymnast efter ha fått diskbuktning inte riktigt diskbråck då men nära inpå. Han sa då att dom som tränar väldigt mycke tung mark tung knäböj mm har väldigt starka bukmuskler som ni tagit upp tidigare. Men även dom djupare musklerna som tränas tex av plankan. För även om man har hållningen i ryggen bra men är för klen i musklerna som håller ryggraden stabil så glider som kotorna på diskarna om jag kommer ihåg rätt. Därav kan det också felbelastas även med rätt teknik. Just då de som "glider" då som han kallade det så orsakar de ojämt tryck på diskarna och man kan skada sig.

Sen sa han att i tex rodd och inte skada sig så ska man bibehålla svanken. Alltså vara nog smidig i gluteus och baksida lår. Är man för stel där och inte kan behålla naturlig svank i rodd, marklyft och böj så kan man även då skada sig om man inte klarar av att hålla buktryck och naturlig svank.
Så vad jag förstod så är det viktigt att vara stark i magen samt hålla svanken så man inte tappar där.

Kan ha fel är ingen sjukgymnast men de är vad jag uppfattat.

Matsa
2011-05-15, 17:50
Vi hade den diskussionen igår i en annan tråd då jag tyckte en av världens bästa marklyftare hade banan på ryggen men det var tydligen jättebra.

Det är skillnad på böjd bröstrygg och böjd ländrygg. Att böja på bröstryggen är ingen större fara ur skadehänseende, att böja på ländryggen bör undvikas. Jag hoppas att det här inte blir en likadan diskussion som sist men eftersom du verkar ha hakat upp dig på hans ryggkrök så ville jag bara påpeka detta.

creperiet
2011-05-15, 19:45
Lite anknytning till ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=world%20record%20holder%20squat

kottovic
2011-05-15, 19:52
Det är skillnad på böjd bröstrygg och böjd ländrygg. Att böja på bröstryggen är ingen större fara ur skadehänseende, att böja på ländryggen bör undvikas. Jag hoppas att det här inte blir en likadan diskussion som sist men eftersom du verkar ha hakat upp dig på hans ryggkrök så ville jag bara påpeka detta.

Ja det blir ju banan även om det är lugnt för bröstryggen. Undrar fortfarande varför man inte ser det så ofta på lyftare, det måste ju bero på något.

Kh5mu2Un_8I :D

Shah
2011-05-15, 19:55
I gymnasiet fick jag lära mig att om man lagt på sig en massa muskelmassa eller massa öht så måste skelettet bli starkare (större?) för att hålla upp allt, starkare skelett tillsammans med ökad muskelmassa runt = mindre risk för skelettskador. :hbang:

mn8eii
2011-05-15, 20:05
I gymnasiet fick jag lära mig att om man lagt på sig en massa muskelmassa eller massa öht så måste skelettet bli starkare (större?) för att hålla upp allt, starkare skelett tillsammans med ökad muskelmassa runt = mindre risk för skelettskador. :hbang:

Fast ett diskbråck är inte en skelettskada...

Shah
2011-05-15, 20:30
Fast ett diskbråck är inte en skelettskada...

Haha, tänkte fel där

dyxeldoff
2011-05-15, 20:38
Lite anknytning till ämnet:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term=world%20record%20holder%20squat

vad drar man för slutsatts av det här?
hängde inte riktigt med

dyxeldoff
2011-05-15, 20:39
Ja det blir ju banan även om det är lugnt för bröstryggen. Undrar fortfarande varför man inte ser det så ofta på lyftare, det måste ju bero på något.

Kh5mu2Un_8I :D

där böjer han på ländryggen
och inte bara på bröst ryggen

ska filma lite mark nästa gång

creperiet
2011-05-15, 20:41
Det handlar om en person, d v s inga slutsatser alls. Men det är intressant vilka belastningar det kan gå att placera på ryggraden utan att den tar skada.

mixedskills
2011-05-15, 20:46
Ja, själv fick jag diskbråck, i ländryggen, av att vrida överkroppen åt sidan samtidigt som jag fångade upp någon som höll på att ramla. Det var inte tungt men det räckte tydligen (var väl lite skadad innan, så det var väl droppen som behövdes).

Är knappast insatt, men det verkar ha otroligt stor betydelse hur man håller kroppen, på några cm hit eller dit. Känner iaf av det när jag nu har bråck. Tänkte att det kan väl mycket väl vara betydligt lättare att göra sig illa på att kånka ett otympligt bord mot maxning i marken, kontrollen över rörelsen dvs. För att inte tala om t.ex ölbacksstapling, där man ofta utför en (enl min naprapat iaf) fullkomligt idiotisk rörelse. Böja sig framåt och vrida överkroppen ska man ge fan i.

Sen så verkar det ju vara ganska stor varitation på hur mycket olika människor känner av bråck, av ett visst mått, med.
Men som sagt, väldigt vanligt med diskbråck, dock bara en bråkdel som har ont av det.

mvh

kottovic
2011-05-15, 20:55
där böjer han på ländryggen
och inte bara på bröst ryggen

ska filma lite mark nästa gång

Jag tycker att Konstantinov gör likadant, men det verkar han klara sig från skador oavsett.

Matsa
2011-05-15, 21:08
Jag tycker att Konstantinov gör likadant, men det verkar han klara sig från skador oavsett.

Titta på fler filmer, bältet i den förra förvillar en smula. Det syns bättre i de klipp där han drar helt raw.

Angående varför du inte ser fler personer på den nivån dra på det viset är förmodligen att de flesta inte tjänar speciellt mycket på det. Det är inte ens alla som kan göra så utan att det blir fel och de som kan det kanske inte kan utveckla maximal kraft från de vinklarna (som hurril skrev i den andra tråden).

Scratch89
2011-05-15, 21:17
Något man ska ta i beaktning som ingen tagit upp än är att folk som tränar mycket mark och knäböj har lärt sig att koppla på rätt muskler vid rätt tid. En chipstjockis som ska lyfta en låda kan inte ens flektera i höften på kommando, än mindre få till ett korrekt buktryck och plana ut ryggraden till lifting mode. Det handlar om att skapa nervbanor och den kroppskontroll och -uppfattning som skiljer vältränade från otränade.

hertzman
2011-05-15, 21:35
Jag tycker att Konstantinov gör likadant, men det verkar han klara sig från skador oavsett.

Men sluta nu för guds skull. Den video du tagit är från Timmes markskola på OB. Där hänvisar han till just samma film som jag länkade i den andra tråden som det optimala lyftet. Det han visar på den här filmen är inte samma sak. Du är bara för okunnig för att ens se det. Så lägg ner det nu.

Matsa
2011-05-15, 22:05
Teknik är till viss del (eller stor del i somliga fall) individuellt, det kan vara bra att ha i åtanke. Det finns en grund som man bör börja med för att kunna utföra rörelsen säkert och utan att skada sig och den grunden ser ungefär likadan ut för de flesta. När man väl behärskar lyftet på ett säkert sätt och börjar försöka hitta en teknik som låter en lyfta så mycket som möjligt så kan det skilja sig en del mellan olika personer. Det är därför som en erfaren lyftare ibland kan göra vissa saker som en nybörjare blir tillsagd att inte göra, största skillnaden mellan de två är att den erfarne antas veta vad han sysslar med.

Janne Salmela (en markare i världsklass, 110 kg Finne på kolo) har skrivit att han rentav krummar ländryggen lite i starten, något som kan tyckas en smula kontroversiellt men han påstår att han kan spänna magen bättre då.

Man ska icke svanka i marklyft, du ska hålla ryggen rak kring korsryggen!
Om man svankar så blir det svårare att få fram höften vid uträtning, och det är svårare att spänna bukmuskulaturen när man svankar från start.
Jag krummar lite lätt i starten bara för att buken ska kunna spännas maximalt!

Det jag skulle råda TS är att försöka hålla höften närmare stången under lyftet, då brukar allt gå lättare, dvs inte släppa baken/höften för långt bak från lyft/lodlinjen:thumbup:

kottovic
2011-05-15, 22:22
Teknik är till viss del (eller stor del i somliga fall) individuellt, det kan vara bra att ha i åtanke. Det finns en grund som man bör börja med för att kunna utföra rörelsen säkert och utan att skada sig och den grunden ser ungefär likadan ut för de flesta. När man väl behärskar lyftet på ett säkert sätt och börjar försöka hitta en teknik som låter en lyfta så mycket som möjligt så kan det skilja sig en del mellan olika personer. Det är därför som en erfaren lyftare ibland kan göra vissa saker som en nybörjare blir tillsagd att inte göra, största skillnaden mellan de två är att den erfarne antas veta vad han sysslar med.

Janne Salmela (en markare i världsklass, 110 kg Finne på kolo) har skrivit att han rentav krummar ländryggen lite i starten, något som kan tyckas en smula kontroversiellt men han påstår att han kan spänna magen bättre då.

Bra skrivet. Är det i synnerhet diskbråck man får om man krummar eller är det fler orsaker?

Matsa
2011-05-15, 23:03
Bra skrivet. Är det i synnerhet diskbråck man får om man krummar eller är det fler orsaker?

Såvitt jag vet så är det främst diskarna som är i farozonen om man krummar men jag antar att man även kan klämma diverse nerver. Det kan säkert någon av sjukgymnasterna svara bättre på.

Scratch89
2011-05-16, 07:47
Vid ett diskbråck finns risk att disken klämmer på nerverna runt omkring så smärta strålar ut. Rätt obehagligt då det finns många stora nerver i kroppen.

Guddi
2011-05-16, 09:05
så med perfekt tryck över disken så kan man bära upp 500 kg
utan att man får bråck.
men har man totalt fel tryck så att allt hamnar på kanten så att säga och man gör ett hastigt ryck kan det räcka med 10 kg??Diskbråck är väldigt sällan en akut skada sett till att det är endast ett lyft som skapar skadan. I nästan alla fall handlar det om upprepade lyft i dålig ställning och det är därför det väl kan brista när man går något väldigt lätt som att böja sig för att plocka upp en penna.

Sen spelar det väldigt stor roll hur man böjer sig, lägger man till rotation, vilket de allra flesta som får diskbråck av 10 kg har gjort, så ökar risken markant.
http://traningslara.se/samtidig-rotation-och-flektion-i-ryggen-okar-skaderisken/

Som flera här inne varit inne på och som du också frågar kring här ovanför så är det ytterlägen som är det farligaste. Om du verkligen belastar en disk helt snett så kommer du få en väldigt stor belastning på en väldigt liten del.

Vältränade personer har man kunnat visa har en väldigt finmotorisk förmåga som gör att de kan flektera lite mellan varje kota utan att någon av segmenten (segment=disk+2 kotor) hamnar i ett extremt ytterläge. Om man istället tar en "amatör" så kan denna mycket väl hamna i en extrem i ett segment medan ett annat segment knappt rör sig.

Så två rörelser som, sett utifrån, kan verka vara identiska kan innebära ett extremt ytterläge i den ena situationen och bara en liten liten snedbelastning i den andra situationen.

Sen ska man inte underskatta naturligt urval. Det är nog en hel del människor som försökt sig på att köra lite "fulteknik" i de tunga lyften för att då få ryggskada. Dessa ser man dock inte lika mycket.

stridis
2011-05-16, 09:19
Sen ska man inte underskatta naturligt urval. Det är nog en hel del människor som försökt sig på att köra lite "fulteknik" i de tunga lyften för att då få ryggskada. Dessa ser man dock inte lika mycket.

Jag tror på naturligt urval.:thumbup:

dyxeldoff
2011-09-15, 02:17
nuså har jag fått ett lyft filmat

http://www.youtube.com/watch?v=WU-KZ_0OAdA

vad sägs om det lyftet då idiot dumt eller helt okay?

Hemi
2011-09-15, 02:35
Diskbråck är väldigt sällan en akut skada sett till att det är endast ett lyft som skapar skadan. I nästan alla fall handlar det om upprepade lyft i dålig ställning och det är därför det väl kan brista när man går något väldigt lätt som att böja sig för att plocka upp en penna.

Sen spelar det väldigt stor roll hur man böjer sig, lägger man till rotation, vilket de allra flesta som får diskbråck av 10 kg har gjort, så ökar risken markant.
http://traningslara.se/samtidig-rotation-och-flektion-i-ryggen-okar-skaderisken/

Som flera här inne varit inne på och som du också frågar kring här ovanför så är det ytterlägen som är det farligaste. Om du verkligen belastar en disk helt snett så kommer du få en väldigt stor belastning på en väldigt liten del.

Vältränade personer har man kunnat visa har en väldigt finmotorisk förmåga som gör att de kan flektera lite mellan varje kota utan att någon av segmenten (segment=disk+2 kotor) hamnar i ett extremt ytterläge. Om man istället tar en "amatör" så kan denna mycket väl hamna i en extrem i ett segment medan ett annat segment knappt rör sig.

Så två rörelser som, sett utifrån, kan verka vara identiska kan innebära ett extremt ytterläge i den ena situationen och bara en liten liten snedbelastning i den andra situationen.

Sen ska man inte underskatta naturligt urval. Det är nog en hel del människor som försökt sig på att köra lite "fulteknik" i de tunga lyften för att då få ryggskada. Dessa ser man dock inte lika mycket.

Det där summerar väl en hel del. Man kan inte dra för självklara slutsatser om vilken övning/träning som lade grunden till diskbrocket. Kanske var det knäböj men disken small i bicepscurl. Kanske var det åratal av trampolining men disken small i tvättstugan.

Sen undrade jag i en annan tråd om alla dessa enhandslyft, de borde stressa sidan på disken rejält, 5ggr mer enligt kiropraktorer som hållit kurser för mig om man bär vanliga saker. Jag överdrev och föreslog en idiotide, enhands farmers walks. Tänker man sig att disken är som en klocka ovanifrån och man lyfter något i högra handen borde det bli litet tryck kl 9, större tryck kl 6 och 12 och extremt tryck kl 3. Sedan undrar jag fortfarande om musklerna i kroppen på andra sidan parerar detta tryck eller om de även blir en glidande kraft.(?)