handdator

Visa fullständig version : EAA innan träning


ramzz
2011-05-15, 11:22
En studie som visar att EAA innan träning inte påverkar resultatet

Kan tyvär inte länka till studien, men här är ett abstract:

Ingestion of an essential amino acid-carbohydrate (EAA + CHO) solution following resistance exercise enhances muscle protein synthesis during postexercise recovery. It is unclear whether EAA + CHO ingestion before resistance exercise can improve direct measures of postexercise muscle protein synthesis (fractional synthetic rate; FSR). We hypothesized that EAA + CHO ingestion before a bout of resistance exercise would prevent the exercise-induced decrease in muscle FSR and would result in an enhanced rate of muscle FSR during postexercise recovery. We studied 22 young healthy subjects before, during, and for 2 h following a bout of high-intensity leg resistance exercise. The fasting control group (n = 11) did not ingest nutrients, and the EAA + CHO group (n = 11) ingested a solution of EAA + CHO 1 h before beginning the exercise bout. Stable isotopic methods were used in combination with muscle biopsies to determine FSR. Immunoblotting procedures were utilized to assess cell signaling proteins associated with the regulation of FSR. We found that muscle FSR increased in the EAA + CHO group immediately following EAA + CHO ingestion (P < 0.05), returned to basal values during exercise, and remained unchanged at 1 h postexercise. Muscle FSR decreased in the fasting group during exercise and increased at 1 h postexercise (P < 0.05). However, the 2 h postexercise FSR increased by ∼50% in both groups with no differences between groups (P > 0.05). Eukaryotic elongation factor 2 phosphorylation was reduced in both groups at 2 h postexercise (EAA + CHO: 39 ± 7%; fasting: 47 ± 9%; P < 0.05). We conclude that EAA + CHO ingestion before resistance exercise does not enhance postexercise FSR compared with exercise without nutrients.

1. Address for reprint requests and other correspondence: B. B. Rasmussen, Univ. of Texas Medical Branch, Dept. of Physical Therapy, Div. of Rehabilitation Sciences, Sealy Center on Aging, 301 Univ. Blvd., Galveston, TX 77555-1144 (e-mail: blrasmus@utmb.edu)

* Submitted 12 March 2008.
* accepted in final form 2 June 2008.

Eddie Vedder
2011-05-15, 11:28
Du kunde väl åtminstone referera?

Och det lilla man förstår av abstraktet är ju att FSR ökade direkt efter intag men inte påverkade efter passet. Och vem tar EAA en hel timme innan?

Men visst, att det inte påverkar resultatet EFTER passet är väl de flesta överens om men just därför rekommenderas ju att ta efter primärt. Kanske både och men om man ska välja enbart ett tillfälle är det förmodligen bäst efter.

ramzz
2011-05-15, 11:42
Journal of Applied Physiology May 2009 vol. 106 no. 5 1730-1739

Fujita. S
Rasmussen. B.B

Eddie Vedder
2011-05-15, 11:43
Journal of Applied Physiology May 2009 vol. 106 no. 5 1730-1739

Fujita. S
Rasmussen. B.B

Vad säger du om min kommentar i övrigt. Låter tolkningen rimlig och hur tolkar du själv abstraktet?

Här är den i alla fall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2681328/?tool=pubmed

Essential amino acid and carbohydrate ingestion before resistance exercise does not enhance postexercise muscle protein synthesis. J Appl Physiol. 2009 May; 106(5): 1730–1739.

ramzz
2011-05-15, 11:58
Vad säger du om min kommentar i övrigt. Låter tolkningen rimlig och hur tolkar du själv abstraktet?

Här är den i alla fall:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2681328/?tool=pubmed

Essential amino acid and carbohydrate ingestion before resistance exercise does not enhance postexercise muscle protein synthesis. J Appl Physiol. 2009 May; 106(5): 1730–1739.

Ah, bra jobbat!

Dina tolkningar är alltid rimliga! Blev mest lite konfunderad eftersom det i stickyn om EAA står:

Man rekommenderar 10 gram direkt före träning, och samma dos igen direkt efter träning. Kom ihåg att det är dosen direkt före som har visat sig ge störst effekt. I studier har man använt 6 gram, 10 gram och 20 gram. Man såg att 6 gram gav en bra effekt, 10 gram gav ännu mer effekt, medan 20 gram inte gav mer effekt än 10 gram. Troligen ligger ett tak någonstans mellan 6 och 10 gram.

Skulle vilja jämföra de studier som motsäger varandra.

Eddie Vedder
2011-05-15, 13:41
Ah, bra jobbat!

Alltid redo. :D

Dina tolkningar är alltid rimliga! Blev mest lite konfunderad eftersom det i stickyn om EAA står:

Det där har kommenetats många gånger i tråden och både jag och Grub har svarat flera gånger. Scratch89 har förmodligen fel där. Utifrån vad vi vet nu har han i alla fall det. Men han har inte bett oss ändra och han får stå för det han skrivit.

kwame
2011-05-15, 15:18
Hmm, får jag mer effekt om jag tar EAA 5 min före jmf. med 30? Brukar alltid ta det 30 min före då jag tkr det smakar skit och kan spy av det vid vissa tillfällen.. Så därför känns det osäkert och ta de 5 min innan IFALL jag skulle spy på gymmet.

Eddie Vedder
2011-05-15, 15:24
Hmm, får jag mer effekt om jag tar EAA 5 min före jmf. med 30? Brukar alltid ta det 30 min före då jag tkr det smakar skit och kan spy av det vid vissa tillfällen.. Så därför känns det osäkert och ta de 5 min innan IFALL jag skulle spy på gymmet.

Nej jag kan inte se hur du skulle får mer effekt. Effekten är densamma. Men den inträder ju senare.

whalle
2011-05-15, 16:50
Hmm, får jag mer effekt om jag tar EAA 5 min före jmf. med 30? Brukar alltid ta det 30 min före då jag tkr det smakar skit och kan spy av det vid vissa tillfällen.. Så därför känns det osäkert och ta de 5 min innan IFALL jag skulle spy på gymmet.

Känns det verkligen värt att ta EAA överhuvudtaget om du spyr av det ibland? :confused:

Så stor skillnad kan det inte vara på att ta vanligt vassle istället så att det ska överväga dom gångerna du spyr upp ditt EAA igen.

bustz0rz
2011-05-15, 17:53
Känns det verkligen värt att ta EAA överhuvudtaget om du spyr av det ibland? :confused:

Så stor skillnad kan det inte vara på att ta vanligt vassle istället så att det ska överväga dom gångerna du spyr upp ditt EAA igen.

Ja, eller åtminstone ett smaksatt EAA.

Birkharju
2011-05-16, 09:01
Hmm, får jag mer effekt om jag tar EAA 5 min före jmf. med 30? Brukar alltid ta det 30 min före då jag tkr det smakar skit och kan spy av det vid vissa tillfällen.. Så därför känns det osäkert och ta de 5 min innan IFALL jag skulle spy på gymmet.

Jag skulle nog byta produkt om smaken är så illa. Nuförtiden upplever jag de flesta EAA's som ganska goda. Som lite svag saft ungefär :)

kettlebellGuden
2011-05-16, 11:39
EAA + fun light annars.

Mell
2011-05-16, 14:00
Skulle inte ett EAA-intag direkt före passet rent teoretiskt kunna påverka EAA-intaget efter passet? Intaget före passet gör att man inte får lika stort svar från proteinsyntesen av intaget efter.

Detta i stil med att man inte ska smutta i sig EAA/vassledrinkarna utan det är bolusintag som gäller för maximalt svar från proteinsyntesen. Förutsatt att man bara tränar 40-60 minuter så blir det ju inte så lång tid mellan för- och efterdrinken.

Pepz
2011-05-16, 14:16
vart är William när man behöver honom

Eddie Vedder
2011-05-16, 14:50
vart är William när man behöver honom

Fullt upp med sin EAA-forskning och inte har tid med Kolo kanske? :D

Pepz
2011-05-16, 19:48
Fullt upp med sin EAA-forskning och inte har tid med Kolo kanske? :D

*fniss* så sant

ChrisDEFC
2011-05-16, 20:54
Ger inte EAA ökat fokus och energi vid intag innan passet. Det borde väl i så fall vara en anledning till att ta det innan. Jag drar det alltid ihop med min pwo strax innan gymmet (jag brukar köra 1-2h på gymmet så inte så kinkig med att ta pwo:n 30-45min innan).

Anders The Peak
2011-05-16, 20:56
Jag skulle säga att det inte är fel att ta en dos före och en dos efter träningen och gärna med snabba kolhydrater och lite kreatin i efterträningsdrinken.

vicarious
2011-05-16, 21:02
Jag föredrar nog de snabba kolhydraterna innan eller under passet istället.

Anders The Peak
2011-05-16, 21:10
Jag föredrar nog de snabba kolhydraterna innan eller under passet istället.

Varför det?

vicarious
2011-05-16, 21:13
Varför det?

Energi/ork under passet. Kolhydrater efter passet har man gott om tid att fylla på med från maten man äter.

Anders The Peak
2011-05-16, 21:23
Energi/ork under passet. Kolhydrater efter passet har man gott om tid att fylla på med från maten man äter.

Om du resonerar så kan du lika gärna dricka ett stort glas mjölk eller äta en kycklingfilé efter träningen. Det stimulerar muskelproteinsyntesen lika mycket som 10 gr EAA

vicarious
2011-05-16, 21:27
Om du resonerar så kan du lika gärna dricka ett stort glas mjölk eller äta en kycklingfilé efter träningen. Det stimulerar muskelproteinsyntesen lika mycket som 10 gr EAA

Det gör jag. Det gör väl alla? Äter mat efter träningen. Om det nu går lika bra, varför skrev du då just att "Jag skulle säga att det inte är fel att ta en dos före och en dos efter träningen"?

Jag pratade om kolhydraterna så jag vet inte var du fick EAA från :)

Eddie Vedder
2011-05-17, 05:00
Ger inte EAA ökat fokus och energi vid intag innan passet.

Vilken placeboeffekt det får för dig vet jag inte men det är i alla fall ingen påvisad effekt av EAA.

ChrisDEFC
2011-05-17, 20:42
Vilken placeboeffekt det får för dig vet jag inte men det är i alla fall ingen påvisad effekt av EAA.

Har för mig att Grub skrev det nån gång för nån månad sen men jag kan givetvis ha blandat ihop det med något annat. Men du är helt säker på att det inte ger ökat fokus/enegi?

Eddie Vedder
2011-05-17, 20:43
Men du är helt säker på att det inte ger ökat fokus/enegi?

Energi ger det ju, 4-5 kcal typ.

King Grub
2011-05-17, 20:46
BCAA under träning förbättrar både mental och fysisk kapacitet, även om studierna främst rör uthållighetsträning, som http://www.springerlink.com/content/lv6t834653241120/