handdator

Visa fullständig version : Ang. Hjärtinflammation


alex111
2011-05-15, 11:14
Man har ju läst om risken att få hjärtinflammation genom att träna med mycket eller lite halsont eller att träna med hosta/förkylning. Men är det inte lite överdrivet? jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka. De kör bara på även med förkylning eller rethosta.

Är det inte överdrivet om att man kan få hjärtinflammation just inom dessa gymforum och dylikt?

SiSenior
2011-05-15, 11:17
Vadå överdrivet? Visst är risken väldigt liten men den finns där, räcker inte de?

Zorgus
2011-05-15, 11:18
Det intressanta enligt mig är ju varför en del klarar sig och andra åker dit (får hjärtmuskelinflammation) när de tränar med bakterier/virus i kroppen. Vet man med sig att man lätt blir skadad och ofta är sjuk då tror jag att man ska vara mycket försiktig med att träna vid krasslighet/ont i halsen etc än om man vet med sig att man har ett starkt immunförsvar. Fast avhållsamhet är väl bäst ändå i båda fallen, men jag tror det finns individuella skillnader här, men när man ska ge råd kan man inte ta hänsyn till sånt utan råden är samma för alla, för att göra det enkelt.

limenka
2011-05-15, 11:20
Nej det är inte överdrivet. Varför skulle någon riskera en tidig dög (i första fall) eller lång frånvaro pga ett sketet pass? Jag kommer aldrig mer träna med ont i halsen då jag omöjligt kan veta om det är det specifika viruset (bakterien?) som jag bär på.

klupknum
2011-05-15, 11:46
Jag brukar inte ge upp träningspass för en förkylning eller något, nog för att jag bara tränat seriöst i 5 månader så jag vill inte missa ett pass, men jag har också ett riktigt bra immunförsvar, har inte haft någon feber på säkert 3-4 år och jag blir sällan sjuk, det må vara dumdristigt och jag lär vara övermodig men jag känner inte för att missa något pass för något så litet.

sweetkarolina
2011-05-15, 11:48
Nej det är inte överdrivet. Varför skulle någon riskera en tidig dög (i första fall) eller lång frånvaro pga ett sketet pass? Jag kommer aldrig mer träna med ont i halsen då jag omöjligt kan veta om det är det specifika viruset (bakterien?) som jag bär på.

Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus.

Om man har en infektion (oavsett vilken) i kroppen är det väl inte speciellt långsökt att tänka sig att den kan transporteras runt i kroppen med blodet. Blodet passerar genom hjärtat. Tränar man och har hög puls ökar genomströmmningen. Har man otur får infektionen/viruset/bakterien fäste på fler ställen, tex hjärtat. Jag skulle ju även kunna tänka mig att ett hjärta är mer mottagligt för infektioner medans det ansträngs.

emi23j
2011-05-15, 12:10
vadå överdrivet? Visst är risken väldigt liten men den finns där, räcker inte de?


+1!

King Grub
2011-05-15, 12:19
Men är det inte lite överdrivet? jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka.

Jag med. Och en av dom dog.

Tolkia
2011-05-15, 12:29
jag menar, jag känner otroligt många som alltid tränar med hosta och då är det högintensiv träning och inte styrka. De kör bara på även med förkylning eller rethosta.
"Två fel gör inte ett rätt" känns applicerbart.

mn8eii
2011-05-15, 13:05
Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus.

Om man har en infektion (oavsett vilken) i kroppen är det väl inte speciellt långsökt att tänka sig att den kan transporteras runt i kroppen med blodet. Blodet passerar genom hjärtat. Tränar man och har hög puls ökar genomströmmningen. Har man otur får infektionen/viruset/bakterien fäste på fler ställen, tex hjärtat. Jag skulle ju även kunna tänka mig att ett hjärta är mer mottagligt för infektioner medans det ansträngs.

Precis som du säger finns det en hel del virus och bakterier som kan ge hjärtmuskelinflammation. En stor majoritet av fallen orsakas dock av ett virus som heter coxsackie.

Ajin
2011-05-15, 13:09
Det ar val bara en fraga (generellt sett) om sannolikheten att aka pa hjartinflammation. Visserligen kan den vara lag aven om du ar sjuk (och olika fran person till person), sa ar det inte vart risken.

limenka
2011-05-15, 13:12
Specifikt virus? Det finns väl inget specifikt "hjärtmuskelinflammation"-virus..

Det ska stå i plural..

tdaman
2011-05-15, 13:49
är 19 år gammal och resonerade precis likadant som dig för drygt 6 månader när jag hade lite halsont. Varför skulle det just hända mig? man trodde man var odödlig och att det aldrig skulle hända en själv. Var en otäck upplevelse när man vaknade upp dagen efter med smärta o bröstet så man inte kunde gå upp själv från sängen. Låg inne 2 veckor och kunde inte träna på 2,5 månad. Nu 6 månader senare är jag inte fullt återställd, har mycket rester kvar som märks än idag.

Skulle jag kunna spola tillbaka tiden hade jag vilat upp mig en vecka hellre än att va borta 2,5 månad, ett misstag som jag hoppas inte ni andra gör. Tack för mig.

spange
2011-05-15, 13:58
och varför träna när man är sjuk även om man bortser från risken för en peri/myokardit? passet ger inte ett skit. Ofta resulterar det bara i att förkylningen hänger sig kvar längre.

SiSenior
2011-05-15, 14:00
är 19 år gammal och resonerade precis likadant som dig för drygt 6 månader när jag hade lite halsont. Varför skulle det just hända mig? man trodde man var odödlig och att det aldrig skulle hända en själv. Var en otäck upplevelse när man vaknade upp dagen efter med smärta o bröstet så man inte kunde gå upp själv från sängen. Låg inne 2 veckor och kunde inte träna på 2,5 månad. Nu 6 månader senare är jag inte fullt återställd, har mycket rester kvar som märks än idag.

Skulle jag kunna spola tillbaka tiden hade jag vilat upp mig en vecka hellre än att va borta 2,5 månad, ett misstag som jag hoppas inte ni andra gör. Tack för mig.

Dessa historier är alltid bra för folk att höra. Vissa behöver dessa historier för att skit i att träna och vila någon extra dag istället. "Det är lätt att vara efterklok", som den dumme sa.

Hoppas du blir helt återställd :)

Mats J
2011-05-15, 14:39
Tycker inte att man kan resonera på det sättet,som småbarns förälder är jag konstant lite småsnorig och lite ont i halsen. Skulle jag endast träna när jag känner mig 100 % frisk skulle det inte bli många pass per månad. Visst känner jag mig riktigt hängig tränar jag inte, men annars kör jag på som vanligt. Är ju risker med allt, finns risk att du kör ihjäl dig på väg till gymmet också. "Är farligt att leva, du kan dö".

mn8eii
2011-05-15, 15:03
Tycker inte att man kan resonera på det sättet,som småbarns förälder är jag konstant lite småsnorig och lite ont i halsen. Skulle jag endast träna när jag känner mig 100 % frisk skulle det inte bli många pass per månad. Visst känner jag mig riktigt hängig tränar jag inte, men annars kör jag på som vanligt. Är ju risker med allt, finns risk att du kör ihjäl dig på väg till gymmet också. "Är farligt att leva, du kan dö".

Självklart är det upp till var och en att bedöma vilka risker de är villiga ta och värdera huruvida det är värt. Folk dör ju hela tiden på idiotiska vis... (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13029549.ab)

Davvesk
2011-05-15, 15:53
Har jag ont i halsen, hostar och snorar pga förkylning håller jag mig från träning. Snorar jag bara så kan jag köra men jag brukar känna efter. Orkar man inte så orkar man inte. Men däremot typ nu då jag har allergi och känner av pollen då jag snorar och hostar osv så kör jag då på som vanligt. Kan detta vara farligt?

wo0ord
2011-05-15, 15:59
Har jag lite hosta eller lite snorig så tränar jag. Dock rätt så lugnt. Men skulle aldrig träna om jag har ont i halsen

King Grub
2011-05-15, 16:01
Har jag ont i halsen, hostar och snorar pga förkylning håller jag mig från träning. Snorar jag bara så kan jag köra men jag brukar känna efter. Orkar man inte så orkar man inte. Men däremot typ nu då jag har allergi och känner av pollen då jag snorar och hostar osv så kör jag då på som vanligt. Kan detta vara farligt?

Pollenallergi har inget med saken att göra.

alex111
2011-05-15, 16:01
Hur är det om man endast har lite ont i halsen första halvtimmen när man vaknar på morgonen, sen när man dricker lite vatten går det över. Är det lika farligt då? Hostar i stort sett 2-3 gånger per dag.

King Grub
2011-05-15, 16:09
Det är inte det onda som är farligt, utan viruset. Alla virus som ger halsont leder inte till hjärtmuskelinflammation, men vissa gör det.

grimfish
2011-05-15, 16:50
Om man har lite ont i halsen när man vaknar men det går över senare på dagen har man sannolikt ingen infektion.

Risken att drabbas av en hjärtmuskelinflammation är förmodligen större i början av infektionen och större ju kraftigare infektionen är.

Alexton
2011-05-15, 18:14
Min förra träningspartner drog på sig det när han tyckte att 1 veckas vila räckte, han var fortfarande småsjuk men nu var det på bättringsvägen. 9 månader sedan han var tvungen att åka till intensiven med smärtor i bröstet och han är fortfarande inte helt bra. Varför ska du ens chansa...
Om du drar på dig skiten så kan du räkna med att du förlorar så otroligt mycket mer tid än om du hade varit hemma den där dagen.

mik100
2011-05-16, 09:45
Fick en släng av det på våren 02, tog ett halvår inna det var bra igen, och gjorde ont som fan i bröstet. Tränade trotts att jag var förkyld och lite halvkass. Har en kollega på jobbet som löpträna r och hon fick hjärtmuskelinflamation, var borta från jobbet i nästan ett år, hon var alldeles för nära att stryka med för att det skall vara värt att träna när man är krasslig. Blir en orepar bar skada på musklen syns på P-kurvan vid hjärttest.