handdator

Visa fullständig version : axelskada, lång vila (över 2 mån), fortfarande ont vid viss träning


barbafant
2011-05-14, 18:37
Kön: man
Ålder: 38
Längd och vikt. 185 cm, 87 kg

Skadetillfälle: Bänkpress liggande. Då jag la tillbaka stången i stället så kom stångens högra sida ovanför stopp-pinnen utan att jag märkte det och då jag fortfarande hade grepp om stången men börjat sänka den och slappna av så drog stången med sej högra amen bakåt-neråt mot golvet bakom stället. Aj. Som den kompletta idiot man ibland är så fortsatte jag med passet fast 'lite lugnare'. Dagen efter var jag 90% orörlig i armen. Detta var i slutet av feb. Har inte tränat sen dess pga axeln och tappad sug. Eller jo, jag har lattjat runt med såna där träningsgummiband för att rehaba axeln, tagit det lugnt och inte gjort mej illa med dem. Förra veckan kändes det ganska bra igen och jag körde ett lätt pass på gymet igen. Kändes ok dagarna efter också, extra träningsvärk i höger axel men inget annat. Idag, efter en dryg vecks vila så gjorde jag singel parallella räckhäv och sen tre st sk divebomber push-up / hindu push-up. Kändes ok, tog en promenad på några timmar med lätt ryggsäck (vilket jag gjort hela vilotiden) . Kom hem och hade ont i höger axel igen, se nedan.

Smärtbeskrivning: allt nedan efter att ha smort in området med ipren 5% gel
Var gör det ont? : Axeln (höger), framsida till mitt. Lägger jag vänster handflata på axelns framsida med tummen på ovansidan och finrarna på sidan, så täcker handen hela området med smärta. Ganska ytlig, tydligt lokaliserad i muskeln.
Gör det ont någonstans då du trycker? : en liten aning.
Är smärtan skarp eller mer dov? : Lite molande när jag inte gör nåt, mer skarp då jag rör armen uppåt.
Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet? : knappt märkbart vid vila och gång, vid aktivitet med den skadade armen så gör det ont i förhållande till rörelsen.
Känns det bättre eller sämre efter träning? : Se ovan, beror på träning tydligen. Allt från träningsvärk till ajajAJ.
Vilka rörelser/övningar är det som smärtar? Alla aktivitet med höger arm smärtar. Att skriva det här gör lite ont. Lyfter jag handen över huvudet med egen kraft så går det knappt. Använder jag vänstra armen att lyfta den högra med gör det bara aningen mindre ont. Dock: då jag greppar en klädstång med höger hand och slappnar av är det ganska ok, testade 'höja armen' genom att knäa rakt ner med rak rygg och det var acceptabelt. Då jag i det läget försiktigt vrider kroppen moturs så armen började gå åt höger och bakom kroppen så gör det mera ont igen.

Då jag inte fick nån otrevlig smärta efter gympasset så tror jag det var divebomber pushups som fuckade till axeln igen. Kanske i kombo med att axeln fortfarande var mör efter gympasset (men typ 10 dar efter?).

Jag har tänkt göra så här, är det vettigt?
- Köra med ipren-gel efter rekommendation på tuben (7 dar) och voltaren-piller likaså (5 dar).
- Ta bort all viktträning för armarna ett längre tag framöver, lämna de fria vikterna och gå på maskinerna för att lämna axeln ifred helt (tänk marklyft) och undvika jobbiga positioner för axeln (tänk knäböj).
- Fortsätta använda högerarmen i vardagen men försiktigt.
- Mjukt rörlighetsträna axeln med gummiband dagligen.
- Fortsätta med detta tills armen har nära full belastningsfri rörlighet utan smärta. Då återgår jag till fria vikter men försiktigt och lugnt.

-- extrafundering
Hur dumt är det att försöka bli av med lite fett den här rehab-tiden, kommer det pajja muskelreparationen för mej? Jag är rädd för det, samtidigt som det suger att inte kunna träna som vanligt...

Zorban
2011-05-14, 22:55
Gå till en duktig sjukgymnast. Ipren-gel bedövar bara lite, vad som än står på förpackningen, och om du haft problemen i flera månader är nog en eventuell inflammation kronisk och voltaren hjälper inte. Maskiner är inte nödvändigtvis bättre, då kan du göra rörelserna åt helvete fel utan att märka det. Det är rätt uppenbart att vila inte hjälper, så låt ett proffs kolla på det. Axlarna är knepiga eftersom så mycket kan vara fel.

barbafant
2011-05-14, 23:16
Grejen är att besvären hade ju minskat på de här dryga två månaderna och jag kände mej ganska återställd och jag klarade av ett (iofs mkt lätt) träningspass förra veckan.
Jag trodde att vid inflammation så var antiinflammatoriskt och aktiv vila det som gällde, därav ipren-gel och voltarenpiller.
Jo, sjukgymnast är väl alltid en bra idé, ska bara hitta en bra, få tid och hinna med'et också...

Tolkia
2011-05-14, 23:47
Jag tycker att det låter som om du har för bråttom. Om du har vilat axeln helt i två månader är det där en hård start. Axlarna är små och att hantera kroppsvikten är tungt. Rådet att gå till en sjukgymnast och få ett rehabprogram är klokt.

Angående smärtstillande så skulle jag se dem som just smärtstillande, d.v.s. något att ta till om du har så ont att du inte fungerar i vardagen, får svårt att sova på nätterna osv. Antiinflammatorika kommer knappast att fixa ditt problem i det här läget; kroppen behöver tid för att läka och bygga upp förlorad styrka, och det hjälper de inte till med.

barbafant
2011-05-15, 09:09
Axel mkt bättre idag. Efter originalskadan tog det kanske en vecka innan den blitt så mkt bättre som det nu tog över natten, så jag tolkar det som att jag inte pajjat den så mkt egentligen nu.
Ska fortfarande ta det lugnt såklart. Full vila i en vecka (utöver försiktig vardagsanvändning) sen försiktig aktivitet med gummiband. Resten av kroppen minus axeln tränar jag med maskin, alltså inte träna axlarna med maskin, om nån nu trodde det. Smärtstillande bara vid behov.