handdator

Visa fullständig version : rak rygg vid mark


Dakke
2011-05-14, 14:30
Hur viktigt är det egentligen om man kör max 100kg?

Pungis
2011-05-14, 14:39
Väldigt viktigt.

Varför skulle du tumma på det?

Mitosis
2011-05-14, 14:41
Hur viktigt är det egentligen om man kör max 100kg?

För att bana in en bra teknik så måste man ha en bra teknik oavsett vikten på stången. Kolla bara på olympiskalyftare som kör med kvastskaft när de tränar ryck och stöt.

kottovic
2011-05-14, 14:41
Rak och rak, naturlig svank och inte falla som en banan är vad som gäller. Lycka till att vara helt rak under hela lyftet.

mn8eii
2011-05-14, 14:47
Sen är det värt att nämnas att rak rygg inte behöver innebära rak ā la linjal. Rent anatomiskt så följer våra ryggrader kyfos- och lordoskurvaturer. Därför är det inte särskilt farligt att marklyfta med en viss kurvatur i bröstryggen. Neutral ryggställning och ett bra bukttryck för att inte tappa ländryggslordosen skulle jag rekommendera.

Gabriel174
2011-05-14, 15:14
Hur viktigt är det egentligen om man kör max 100kg?

Viktigt. Jag var viktkåt första månaderna jag tränade och skadade mig efter att jag reppade 2-3 ggr med 100kg. Vart borta från alla roddar/böj i 1-2 månader.

Dakke
2011-05-14, 15:14
Vad ska man göra då om man som jag blir trött i ländryggen först? Träna den separat?

mn8eii
2011-05-14, 15:20
Sänka vikten? Ser inget fel i att låta den svagaste länken i rörelsen bestämma belastningen. Bara gneta på så kommer du stärka upp bålmuskulaturen tillräckligt för att höja vikten igen utan att behöva tumma på tekniken.

Sheogorath
2011-05-14, 15:21
Vad ska man göra då om man som jag blir trött i ländryggen först? Träna den separat?

Det är väl inget konstigt att det är ländryggen som begränsar dig i marklyft? Många har marklyft som en ländryggsövning. Din fråga är i stil med "vad ska man göra då man blir trött i bröstet av bänkpress"?

Dakke
2011-05-14, 16:00
Nu är det ju inte riktig bananrygg jag har, bröstet är riktat uppåt hela övningen osv... Men får väl göra som ni säger :)

kottovic
2011-05-14, 16:02
Nu är det ju inte riktig bananrygg jag har, bröstet är riktat uppåt hela övningen osv... Men får väl göra som ni säger :)

Filma och lägg upp, bästa sättet om du vill få hjälp.

Sheogorath
2011-05-14, 16:09
Nu är det ju inte riktig bananrygg jag har, bröstet är riktat uppåt hela övningen osv... Men får väl göra som ni säger :)

Om du redan har bra teknik behöver du inte göra någonting annorlunda än du gör nu. Som sagt: vill du ha det checkat så upp med en film.

cero
2011-05-14, 16:57
Jag brukar tänka att jag ska låsa ryggen som den är när jag står upp vanligt. Spänner magen, blåser upp ett kraftigt buktryck och fattar tag i stången utan att böja ryggen. Möjligtvis undantag om man har dålig hållning i form av för mycket svank eller liknande.

Dakke
2011-05-14, 18:09
http://www.youtube.com/watch?v=6vXiOy-eoL4

har han en OK form?

kottovic
2011-05-14, 18:12
Usel form, arbetar inget med benen.

rooz
2011-05-14, 18:16
http://www.youtube.com/watch?v=6vXiOy-eoL4

har han en OK form?
Helt horribelt.

1. Backa med 210(?) kg på stången är INGEN bra idé
2. Man ska lyfta med hela kroppen, inte bara ryggen
3. Mössa, WTF?

(Ja, jag vet vem han är. Dock är jag inte imponerad av någon på steroider som inte ens kan utföra sina lyft ordentligt)

Jockefoten
2011-05-14, 18:49
Rooz jag hittade en film på dig :D (yes im joking)
jpQHL5nRAL8

rooz
2011-05-14, 18:53
Hahahaha:D

haters gonna hate osv osv, men det går inte att komma ifrån att det är sjukt fula lyft han gör.

hertzman
2011-05-14, 18:56
http://www.youtube.com/watch?v=6vXiOy-eoL4

har han en OK form?

Driver du med oss? Även utan tidigare kunskap om marklyft så kan man ju se den horribla formen.

Här är ett grymt marklyft.

_bpHQFXL4O0

kottovic
2011-05-14, 18:58
Ironisk? Bananrygg och har röven för högt upp vid lyftet.

Dreas
2011-05-14, 19:02
Ironisk? Bananrygg och har röven för högt upp vid lyftet.HAHAHAHAHAHAHAHAhahahaahahahahahahahahha :laugh:

En av världens bästa marklyftare är han ju bara.

Bananrygg? Övre delen av ryggen ja, nedre delen, icke! Röven för högt upp? För vad?

Jockefoten
2011-05-14, 19:03
Till Dakke:
Man ska alltid ha bra form i sina lyft även när du värmer upp annars kan det resultera i permanent ryggskada.
/Från en som inte kunnat marklyfta på tre år.

rooz
2011-05-14, 19:04
Ironisk? Bananrygg och har röven för högt upp vid lyftet.

GTFO

Eller visa oss hur det ska se ut.

kottovic
2011-05-14, 19:05
HAHAHAHAHAHAHAHAhahahaahahahahahahahahha :laugh:

En av världens bästa marklyftare är han ju bara.

Bananrygg? Övre delen av ryggen ja, nedre delen, icke! Röven för högt upp? För vad?

Att han får upp vikten är grymt men sättet han gör det på? Nej

Dreas
2011-05-14, 19:09
Att han får upp vikten är grymt men sättet han gör det på? NejEftersom du inte har någon aning om vad du snackar om kanske det är bättre att vara tyst?

Hans teknik är grym!

hertzman
2011-05-14, 19:13
Att han får upp vikten är grymt men sättet han gör det på? Nej

Han är en av världens bästa marklyftare. Tekniken är perfekt. Du vet inte vad du pratar om. Bananrygg? Var?

kottovic
2011-05-14, 19:15
Han är en av världens bästa marklyftare. Tekniken är perfekt. Du vet inte vad du pratar om. Bananrygg? Var?

Spelar föga roll om han är bra eller inte, jag tycker inte lyftet är speciellt vackert. Vad är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=5groVHlMkRE

Betydligt finare och starkare.

Dreas
2011-05-14, 19:19
Spelar föga roll om han är bra eller inte, jag tycker inte lyftet är speciellt vackert. Vad är problemet?
.Att du inte har någon aning om vad du dillar om som redan sagts.

Vinkeln är ju inte ens samma på lyften. Du får nog förstå att det är skillnad på bananrygg och böjd övre rygg.

Att du tycker tekniken ser dåligt ut beror ju inte på att den är det utan din ringa kunskap.

http://www.youtube.com/watch?v=dVTm-sfB6YM&feature=related bara att kolla där.

hertzman
2011-05-14, 19:19
Spelar föga roll om han är bra eller inte, jag tycker inte lyftet är speciellt vackert. Vad är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=5groVHlMkRE

Betydligt finare och starkare.

Vill du ha ett estetiskt vackert marklyft? Vad är poängen med det? Syftet är att dra så mycket vikt som möjligt utan att skada sig. Vad du "tycker" är bevisligen helt irrelevant då du inte vet vad du pratar om.

kottovic
2011-05-14, 19:21
Vill du ha ett estetiskt vackert marklyft? Vad är poängen med det? Syftet är att dra så mycket vikt som möjligt utan att skada sig. Vad du "tycker" är bevisligen helt irrelevant då du inte vet vad du pratar om.

Jag har aldrig klagat på vikten enbart utförandet, läsförståelse är fortfarande ett stort problem här tydligen. Det enda man kan göra är att le.

Silveta
2011-05-14, 19:21
Spelar föga roll om han är bra eller inte, jag tycker inte lyftet är speciellt vackert. Vad är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=5groVHlMkRE

Betydligt finare och starkare.

Skillnad i lyft på de två ser ut att vara deras längd om jag ska vara helt ärlig, jag är själv helt rookie på marklyft och lär mig själv för tillfället, men det ser ut som ryss numero ono är ganska rejält mycket längre, därav ser lyftet annorlunda ut.

hertzman
2011-05-14, 19:24
Jag har aldrig klagat på vikten enbart utförandet, läsförståelse är fortfarande ett stort problem här tydligen. Det enda man kan göra är att le.

Okej. Vad är dåligt i lyftet? Ös ur din enorma kunskapskälla. Maila Konstantin sen och berätta hur det ska se ut.

Matsa
2011-05-14, 19:30
Konstantinovs bröstrygg är krummad men ländryggen är det inte, hans teknik är fruktansvärt effektiv och ren jävla markporr. Det är dock ingen nybörjarteknik, jag skulle själv inte kunna marka på det viset utan att börja tumma på fel saker men Konstantinovs klarar det och därför är tekniken säker för honom. Jag tvivlar på att hans teknik ser ut som den gör av en slump eller som ett resultat av att han tummar på utförandet, den ser troligtvis ut precis som han han vill att den ska se ut därför att det är den mest effektiva tekniken för honom.

När man jämför Konstantinovs med Bolton eller Benni så bör man ha i åtanke att han är minst 20kg lättare än de två andra herrarna.

Hursomhelst så blir det en aning löjligt när kottovic ger sig till att läxa upp en av historiens bästa marklyftare. Att du inte gillar hans teknik kanske mest beror på att du inte begriper vad du ser?

apfel
2011-05-14, 19:30
Spelar föga roll om han är bra eller inte, jag tycker inte lyftet är speciellt vackert. Vad är problemet?

http://www.youtube.com/watch?v=5groVHlMkRE

Betydligt finare och starkare.

Kameravinkeln gör att du knappt ser övre ryggen under lyftet.. -.-

kottovic
2011-05-14, 19:31
Okej. Vad är dåligt i lyftet? Ös ur din enorma kunskapskälla. Maila Konstantin sen och berätta hur det ska se ut.

Då tar vi det en 4e gång och denna gång hoppas jag du tar på dig glasögonen du har på din avatar.

JAG tycker inte att lyftet är speciellt snyggt. JAG länkade dessutom en annan film på en STARKARE kille som JAG anser lyfter SNYGGARE. Att han är dålig har jag aldrig skrivit, eller?



Hursomhelst så blir det en aning löjligt när kottovic ger sig till att läxa upp en av historiens bästa marklyftare. Att du inte gillar hans teknik kanske mest beror på att du inte begriper vad du ser?


Jag begriper precis allt. Men det handlar inte om att han är dålig utan att jag inte tycker det är speciellt vackert. Är det ingen som förstår?

Dreas
2011-05-14, 19:35
Jag begriper precis allt. Men det handlar inte om att han är dålig utan att jag inte tycker det är speciellt vackert. Är det ingen som förstår?Vem bryr sig om vad du tycker om hans teknik? Varför kommentera ifrån första början?

Du började med att skriva bananrygg, vilket är fel, övre delen är krummad. Du skrev också att röven var för högt upp, för vad? Du tror verkligen att en av världens bästa marklyftare inte har röven precis i den position som är optimal?

Matsa
2011-05-14, 19:35
Sen måste jag tillägga att jag inte tycker att nybörjare ska försöka ta efter Konstantinovs, det är som sagt en svår teknik. Nybörjare bör fokusera på att lyfta utan att krumma ländryggen och utan att låta höften sticka för fort, när de sakerna sitter kan man börja försöka hitta bästa möjliga vinklar och starthöjd och så vidare. Att försöka krumma bröstryggen för att förkorta lyftvägen ser jag som en av de sista finjusteringarna att försöka sig på när man behärskar lyftet bra.

hertzman
2011-05-14, 19:36
Då tar vi det en 4e gång och denna gång hoppas jag du tar på dig glasögonen du har på din avatar.

JAG tycker inte att lyftet är speciellt snyggt. JAG länkade dessutom en annan film på en STARKARE kille som JAG anser lyfter SNYGGARE. Att han är dålig har jag aldrig skrivit, eller?

Ha ha, du är bra rolig du! Varför skulle det behöva vara snyggt? Det är effektivt och säkert, det är ingen skönhetstävling. Jag efterlyser fortfarande någon sorts kritik på vad du tycker att han bör göra annorlunda, eftersom du nu inte gillar utförandet.

kottovic
2011-05-14, 19:38
Ha ha, du är bra rolig du! Varför skulle det behöva vara snyggt? Det är effektivt och säkert, det är ingen skönhetstävling. Jag efterlyser fortfarande någon sorts kritik på vad du tycker att han bör göra annorlunda, eftersom du nu inte gillar utförandet.

Varför ska han göra annorlunda när han lyfter som mest med den tekniken? Oavsett ESTETISK karaktär som du så fint formulerade.

Matsa
2011-05-14, 19:38
Jag begriper precis allt. Men det handlar inte om att han är dålig utan att jag inte tycker det är speciellt vackert. Är det ingen som förstår?

Vad spelar det för roll om det är vackert eller inte? Tekniken är bra, punkt. Själv tycker jag att han lyfter mycket vackert men allra vackrast tycker jag att sumo är vilket gör mig bitter eftersom jag suger på sumo. Man får dock inga skönhetspoäng utan den bästa tekniken är den som på ett säkert sätt låter dig lyfta mest vikt.

Vad spelar det för roll vad DU tycker att är vackert?

hertzman
2011-05-14, 19:41
Varför ska han göra annorlunda när han lyfter som mest med den tekniken? Oavsett ESTETISK karaktär som du så fint formulerade.

Nej, exakt. Han ska inte göra något annorlunda. Men du kritiserade hans lyft för några inlägg sedan? Röven var åt skogen, ryggen var en banan... Du har alltså ändrat åsikt sedan de inläggen?

kottovic
2011-05-14, 19:45
Vad spelar det för roll om det är vackert eller inte? Tekniken är bra, punkt. Själv tycker jag att han lyfter mycket vackert men allra vackrast tycker jag att sumo är vilket gör mig bitter eftersom jag suger på sumo. Man får dock inga skönhetspoäng utan den bästa tekniken är den som på ett säkert sätt låter dig lyfta mest vikt.

Vad spelar det för roll vad DU tycker att är vackert?

Vad spelar det för roll vad ni tycker? Det är precis vad hela diskussionen tydligen handlar om. Att man inte får ha en åsikt utan "Eliten" på kolozzeum har alltid rätt oavsett vad man pratar om.

Nej, exakt. Han ska inte göra något annorlunda. Men du kritiserade hans lyft för några inlägg sedan? Röven var åt skogen, ryggen var en banan... Du har alltså ändrat åsikt sedan de inläggen?

Har inte ändrat något, precis som läsförståelsen på vissa herrar i den här tråden.

Sheogorath
2011-05-14, 19:48
Vad spelar det för roll vad ni tycker? Det är precis vad hela diskussionen tydligen handlar om. Att man inte får ha en åsikt utan "Eliten" på kolozzeum har alltid rätt oavsett vad man pratar om.

Man behöver inte ha en åsikt om allting bara för att det går. Jag har t.ex. ingen åsikt om kvantmekanik. Och helt uppenbarligen är det precis lika olämpligt att du har en åsikt om Konstantinovs lyfttekik.

hertzman
2011-05-14, 19:49
Vad spelar det för roll vad ni tycker? Det är precis vad hela diskussionen tydligen handlar om. Att man inte får ha en åsikt utan "Eliten" på kolozzeum har alltid rätt oavsett vad man pratar om.

Men... din åsikt saknar ju värde när du inte vet vad du pratar om? Det är som att jag skulle börja prata om byggning, inte fan vet jag något om det så jag håller mig borta. Eller om jag skulle börja kritisera javamannens marklyft när jag själv lyfter flugvikter. Därför hänvisar jag inte till mig själv för att demonstrera ett väl utfört marklyft, utan till en av världens bästa. Du avfärdar hans teknik och du gör det utan att motivera varför annat än att du inte tycker det är "snyggt".

kottovic
2011-05-14, 19:53
Men... din åsikt saknar ju värde när du inte vet vad du pratar om? Det är som att jag skulle börja prata om byggning, inte fan vet jag något om det så jag håller mig borta. Eller om jag skulle börja kritisera javamannens marklyft när jag själv lyfter flugvikter. Därför hänvisar jag inte till mig själv för att demonstrera ett väl utfört marklyft, utan till en av världens bästa. Du avfärdar hans teknik och du gör det utan att motivera varför annat än att du inte tycker det är "snyggt".

Läs #42

Ajin
2011-05-14, 19:54
Då tar vi det en 4e gång och denna gång hoppas jag du tar på dig glasögonen du har på din avatar.

JAG tycker inte att lyftet är speciellt snyggt. JAG länkade dessutom en annan film på en STARKARE kille som JAG anser lyfter SNYGGARE. Att han är dålig har jag aldrig skrivit, eller?





Jag begriper precis allt. Men det handlar inte om att han är dålig utan att jag inte tycker det är speciellt vackert. Är det ingen som förstår?

Ibland kan det vara smart att bara lata det rinna ut i sanden istallet for att grava djupare och djupare. Oavsett om du 'tycker' att det var ett daligt lyft/dalig form/bananrygg sa bidrar det inget till tradskaparens fraga, framforallt med tanke pa att lyftet inte var daligt overhuvudtaget (hade det varit ett daligt lyft hade det inte accepterats som ett godkant lyft, antar jag).

Sen sa haller jag med Matsa, jag skulle inte rekommendera en nyborjare att lyfta med den tekniken. Att ta ett sant lyft ur kontext och s'a'ga 'jo men han ar ju proffs sa det maste vara en bra teknik' ma vara sant, men hans rygg har vant sig vid marklyftandet och han har utvecklat en teknik som funkar for hans kropp och styrka.

TLDR; @TS, ga in pa ovningsbanken, kolla hur ett marklyft se ut, hitta en vikt som du kan lyfta utan att tumma ner pa tekniken och implementera det i din traning sa ska det nog ga bra.

Matsa
2011-05-14, 19:55
Vad spelar det för roll vad ni tycker? Det är precis vad hela diskussionen tydligen handlar om. Att man inte får ha en åsikt utan "Eliten" på kolozzeum har alltid rätt oavsett vad man pratar om.

Ah, så nu tillhör jag den onda eliten? Tack, jag är smickrad men jag tror inte det. Vad det handlar om är att du pratar skit, låt mig påminna dig om vad du skrev i ditt första inlägg.

Ironisk? Bananrygg och har röven för högt upp vid lyftet.

Notera att du inte skrev att röven var för högt upp för att du ska finna det estetiskt tilltalande eller att ryggen var för rund för att det ska rycka i baguetten din. Du skrev att en av historiens bästa marklyftare gör fel när han marklyfter, förstår du verkligen inte varför folk reagerar på det?

Att det inte är vackert är något du har lagt till senare. Vad som är vackert eller inte är i varje fall mestadels en fråga om personlig preferens och inte särdeles relevant när man kritiserar markteknik.

hertzman
2011-05-14, 20:23
Läs #42

Jag läste det. Det innehöll lika mycket nonsens som dina tidigare inlägg. Jag tänkte ge dig en chans till att försöka gräva dig upp ur gropen du grävt åt dig själv, men du passar tydligen på den. Matsa skriver bättre än mig, lyssna och ta åt dig det han skriver och ha det i huvudet nästa gång innan du går ut på för djupt vatten.

kottovic
2011-05-14, 20:27
Jag läste det. Det innehöll lika mycket nonsens som dina tidigare inlägg. Jag tänkte ge dig en chans till att försöka gräva dig upp ur gropen du grävt åt dig själv, men du passar tydligen på den. Matsa skriver bättre än mig, lyssna och ta åt dig det han skriver och ha det i huvudet nästa gång innan du går ut på för djupt vatten.

Nu vet jag iallafall vilka som gillar att sitta i sandlåda och skrika. :)

hertzman
2011-05-14, 20:30
Nu vet jag iallafall vilka som gillar att sitta i sandlåda och skrika. :)

Självklart. Din fantastiska argumentationsteknik överstiger vida min egen bristfälliga förmåga.

Sluta skäm ut dig själv nu.

hurril
2011-05-14, 20:31
HAha vad är det som händer?

Matsa
2011-05-14, 20:34
Nu vet jag iallafall vilka som gillar att sitta i sandlåda och skrika. :)

Ja, men innan du blir alltför självgod hoppas jag att du inser att du sitter här mitt i geggan med oss andra och plaskar högljutt. Du skämmer bara ut dig själv med dylika inlägg. Ännu en gång: Läs ditt första inlägg och fundera på varför folk reagerade på det, begriper du verkligen inte? Läs sedan även Sheos inlägg, han har en poäng där.

Hursomhelst ber jag TS om ursäkt för att vi har gjort kaos av hans tråd, hoppas att han i alla fall fick ut något vettigt av den.

hertzman
2011-05-14, 20:34
HAha vad är det som händer?

Random kille tycker att Konstantinovs marklyft är ett exempel på dåligt utförande.

hurril
2011-05-14, 20:36
Random kille tycker att Konstantinovs marklyft är ett exempel på dåligt utförande.

Men vad i?! Ska man behöva bli förbannad och ta taxi till random-ville på en lördag?

kottovic
2011-05-14, 20:36
Om ett fult utförande i min mening är lika med dåligt....läsförståelsen är tillbaka ser jag.

hurril
2011-05-14, 20:37
Om ett fult utförande i min mening är lika med dåligt....läsförståelsen är tillbaka ser jag.

Vad menar du med fult då? Är det hans frisyr som får dig att se rött? (Om det inte är utförandet som är dåligt.)

kottovic
2011-05-14, 20:38
Vad menar du med fult då? Är det hans frisyr som får dig att se rött? (Om det inte är utförandet som är dåligt.)

Jag länkade till ett lyft som jag ansåg vara "snyggare". Det blev hus i helvete helt i onödan.

hertzman
2011-05-14, 20:39
Men vad i?! Ska man behöva bli förbannad och ta taxi till random-ville på en lördag?

Det ser så ut. Jag jobbar men är övertygad om att du kan axla ansvaret.

hurril
2011-05-14, 20:40
Jag länkade till ett lyft som jag ansåg vara "snyggare". Det blev hus i helvete helt i onödan.

Du överdriver som fan och missar din egen insats här om jag får säga min åsikt. Bolton stannar med böj kvar i höften och i knäna varje topplyft. Det är inte ens godkänt (vad nu det spelar för roll).

Jag gillar dock båda (och Bennedikt Magnusson) men jag får nog säga att på plats ett är Konstantinovs (mycket tätt följd av just Benni). Men visst, K. böjer ryggen en del.

hertzman
2011-05-14, 20:41
Om ett fult utförande i min mening är lika med dåligt....läsförståelsen är tillbaka ser jag.

Men du kan ju inte ens läsa dina egna inlägg så du kan ju bara hålla tyst nu.

Du påstod att han hade röven för högt och "bananrygg". En av världens bästa marklyftare. Förstår du inte hur skrattretande det är?

Springer
2011-05-14, 20:44
Om teknikens utseende inte spelar någon roll eftersom han lyfter tungt, vad spelar då hans vikter för roll för att avgöra om tekniken är bra?

(Har aldrig gjort ett marklyft i hela mitt liv)

hurril
2011-05-14, 20:45
Till kottovics försvar vill jag säga att just exemplet på K. där inte är ett utförande jag skulle lära någon. Om någon gjorde så och bad mig om tips så hade jag bestämt avrått från det. OM jag inte annars kunde se att han (eller hon) ändå kunde utveckla stor kraft ur de där vinklarna. Men höften är absolut inte "för högt upp" utan helt perfekt.

Det är inte ryggsäkerhet jag tänker på utan att de flesta som hamnar så där slänger bort asmycket kraft på det eftersom den svampas bort i bröstryggen.

Men det ser ändå alltid ascoolt ut när K. drar så där.

Springer
2011-05-14, 20:47
Okej, länk till bra nybörjarteknik? Ifall jag skulle få för mig att pröva nästa vecka. ;)

kottovic
2011-05-14, 20:49
Till kottovics försvar vill jag säga att just exemplet på K. där inte är ett utförande jag skulle lära någon. Om någon gjorde så och bad mig om tips så hade jag bestämt avrått från det. OM jag inte annars kunde se att han (eller hon) ändå kunde utveckla stor kraft ur de där vinklarna. Men höften är absolut inte "för högt upp" utan helt perfekt.

Det är inte ryggsäkerhet jag tänker på utan att de flesta som hamnar så där slänger bort asmycket kraft på det eftersom den svampas bort i bröstryggen.

Men det ser ändå alltid ascoolt ut när K. drar så där.

ÄR det många som lyfter likt K eller är han en av få på den nivån? Vet att när jag blev instruerad så fick jag absolut inte göra så.

hurril
2011-05-14, 21:21
ÄR det många som lyfter likt K eller är han en av få på den nivån? Vet att när jag blev instruerad så fick jag absolut inte göra så.

Alltså njae det finns ett gäng dåliga som har en sådan stil. Sen finns det såna som är bra men jag kommer bara på två. Saft und Kraft och Timme på brädan. Men jag försöker inte göra någon poäng av frekvensen där utan jag har helt enkelt inte reflekterat så mycket över just den startstilen.

Desto fler är det som avslutar så eftersom de slänger bort lyftet med en dålig startteknik.

Matsa
2011-05-14, 21:25
Om teknikens utseende inte spelar någon roll eftersom han lyfter tungt, vad spelar då hans vikter för roll för att avgöra om tekniken är bra?

(Har aldrig gjort ett marklyft i hela mitt liv)

Men teknikens utseende spelar visst roll, det är en bra teknik han använder som ger honom en kort lyftväg och bra vinklar. Det är dock ingen skolboksteknik och därför tror vissa att den är dålig.

Till kottovics försvar vill jag säga att just exemplet på K. där inte är ett utförande jag skulle lära någon. Om någon gjorde så och bad mig om tips så hade jag bestämt avrått från det. OM jag inte annars kunde se att han (eller hon) ändå kunde utveckla stor kraft ur de där vinklarna. Men höften är absolut inte "för högt upp" utan helt perfekt.

Det är inte ryggsäkerhet jag tänker på utan att de flesta som hamnar så där slänger bort asmycket kraft på det eftersom den svampas bort i bröstryggen.

Men det ser ändå alltid ascoolt ut när K. drar så där.

Det håller jag med om, det är ett utförande som passar ett fåtal men för dem det passar så verkar det onekligen vara fullbingo. Mig passar det i alla fall inte, det är jag rätt säker på. Jag klarar inte att göra så med bröstryggen utan att ländryggen följer med. Eller det funkar två gånger av tio så jag kanske skulle kunna lära mig men jag skulle nog ändå inte få ut så mycket på det viset.

Kan du utveckla vad du menar med att kraften svampas bort i bröstryggen? Någon speciell del av lyftet du pratar om?

ÄR det många som lyfter likt K eller är han en av få på den nivån? Vet att när jag blev instruerad så fick jag absolut inte göra så.

Nej, det är inte speciellt många som lyfter riktigt så. Jag har sett ett par men jag kan inte komma på några namn. Däremot finns det flera som rundar bröstryggen på ett liknande men (mycket) mindre extremt sätt.

Edit: Finns det inte någon ryss eller östeuropé som är rätt duktig och drar så? Tror han rentav liknar Konstantinovs lite, eller har jag drömt det?

Nykropp
2011-05-14, 21:46
Okej, länk till bra nybörjarteknik? Ifall jag skulle få för mig att pröva nästa vecka. ;)

Det är ingen vetenskap direkt. Börja med låga vikter. Tex 40kg totalt. Känn hur det känns i ryggen. Det finns en del bra filmer om du söker på riptoe deadlift. Har för mig att han hette så.

Silveta
2011-05-14, 22:19
Det är ingen vetenskap direkt. Börja med låga vikter. Tex 40kg totalt. Känn hur det känns i ryggen. Det finns en del bra filmer om du söker på riptoe deadlift. Har för mig att han hette så.

Rippetoe heter han tillochmed, han har en hel serie filmer på youtube som alla är mycket intressanta, lärt mig en hel del både från hans markteknik men även på knäböj, bänk och press :)

Nykropp
2011-05-14, 23:11
Rippetoe heter han tillochmed, han har en hel serie filmer på youtube som alla är mycket intressanta, lärt mig en hel del både från hans markteknik men även på knäböj, bänk och press :)

Ja jag Plockade upp mycket vad gälde marklyftet.

cero
2011-05-15, 10:30
Sluta mata uppenbara troll.