handdator

Visa fullständig version : Min första sandsäck


robbob
2011-05-14, 13:59
Jag har precis byggt ihop min första sandsäck av nån typ av sjömanssäck och sand. Den väger bara 31kg, men vad fruktansvärt jobbig den är att lyfta!!! Oväntat tung med tanke på vad som ivanliga fall är en rätt lätt vikt. Tanken är att jag ska använda den till konditionspass, där den ska bäras, lyftas till axlarna och lyftas från golvet till över huvudet.
Måste erkänna att jag gruvar mig till första passet!

Är det fler som tränar med att lyfta sandsäckar? Hur tränar ni och har ni byggt säckarna själv?

Rikard Jansson
2011-05-14, 14:00
Att förflytta en säck på 40 kg 8 kvarter utan att låta den nudda marken medans jag gick (ställde ner den 4-5 gånger och vilade lite) räknar jag som min största prestation hittills. Dyngjobbigt är det ^^

Oljeblixten
2011-05-14, 14:04
Jag tränade lite med en polare som hade sandsäck, körde en skön övning som går ut på att säcken ska stå på marken(på högkant) Sen greppar man runt den så långt ner man kan, kastar den explosivt så högt man kan för att fånga den i famnen på vägen ner. Sjukt jobbigt och bra för explosiviteten. :)

robbob
2011-05-14, 14:05
Det kan jag tänka mig! Får se när jag vågar mig på ett sådant försök!

mpersson
2011-05-14, 14:14
De borde väl inte va alltför avancerat att göra en serie. Släng ihop att visst antal av att ta den från backen till press över huvudet, lite kast som oljeblixten beskrev och lite spurter med säcken.

Låter som ett grymt pass iaf ;)

robbob
2011-05-14, 14:17
De borde väl inte va alltför avancerat att göra en serie. Släng ihop att visst antal av att ta den från backen till press över huvudet, lite kast som oljeblixten beskrev och lite spurter med säcken.

Låter som ett grymt pass iaf ;)

Precis. Något sådant jag tänkt, ett par olika typer lyft i cirkelträning ev följt av bärande som avslutning.

kettlebellGuden
2011-05-14, 16:50
Jag använder sandsäck enormt mycket både för mig själv (dock inte nuvarande cykel) och med mina klienter. Kör uteslutande Josh Henkins sandsäckar och hans träningsmetodologi. LIFT-systemet är fina grejer.

robbob
2011-05-14, 19:57
Jag använder sandsäck enormt mycket både för mig själv (dock inte nuvarande cykel) och med mina klienter. Kör uteslutande Josh Henkins sandsäckar och hans träningsmetodologi. LIFT-systemet är fina grejer.

Det låter intressant. Finns det någon fri info om han sandsäcksträning?

robbob
2011-05-16, 21:55
Då jag igentligen hade tänkt att vila kände jag mig tvungen att testa min lilla sandsäck lite försiktigt. Jag körde 6st från golv till press över huvud, 6 från golv till axel(3 per sida) och avslutningsvis 6 knäböj med säcken i famnen. Jag körde övningarna utan vila i två varv (måste ta det lite lungt från början), oj vad det var jobbigt. Några minuter lång träning som ledde till översvämningslika svettningar och rejäl utmattning!!!

Jag ser verkligen fram mot nästa pass jag tänkt köra på lördag. Då blir det nog en liknande cirkel men med 1 min vila mellan varje varv och kanske 5 varv!
Mitt råd till alla ni hemmatränare: skaffa en sandsäck!!!

Idag körde jag även armhävningar med säcken på ryggen vilken även det var en trvlig övning.

kettlebellGuden
2011-05-16, 22:04
Det låter intressant. Finns det någon fri info om han sandsäcksträning?

http://www.henkinfitnesssystems.com/ har lite gratis downloads (pdf:er + någon video om jag minns rätt) + länk till en blog som regelbundet har intressanta grejer på gång.

kettlebellGuden
2011-05-16, 22:06
Då jag igentligen hade tänkt att vila kände jag mig tvungen att testa min lilla sandsäck lite försiktigt. Jag körde 6st från golv till press över huvud, 6 från golv till axel(3 per sida) och avslutningsvis 6 knäböj med säcken i famnen. Jag körde övningarna utan vila i två varv (måste ta det lite lungt från början), oj vad det var jobbigt. Några minuter lång träning som ledde till översvämningslika svettningar och rejäl utmattning!!!

Jag ser verkligen fram mot nästa pass jag tänkt köra på lördag. Då blir det nog en liknande cirkel men med 1 min vila mellan varje varv och kanske 5 varv!
Mitt råd till alla ni hemmatränare: skaffa en sandsäck!!!

Idag körde jag även armhävningar med säcken på ryggen vilken även det var en trvlig övning.

Härlig läsning! :thumbup:

med tanke på armhävningar så är en klassiker armhävning på säcken (händern på säcken dårå) och när man kört en armhävning så skuttar man fram till säcken och kastar upp på axlen/markar/frivänder/whatever å ner igen. å sen skuttar tillbaka till armhävningsposition. om å om å om igen.

robbob
2011-05-16, 22:07
http://www.henkinfitnesssystems.com/ har lite gratis downloads (pdf:er + någon video om jag minns rätt) + länk till en blog som regelbundet har intressanta grejer på gång.

Tack för tipset!

Troll
2011-05-16, 22:08
Använder sandsäck ibland, fungerar utmärkt!!

Hittade ett klipp där jag kör ett amrap:
dld6hcz0hJU&feature=player_embedded#at=138

Något jag kan rekommendera, sätt en timer på 5, 10 eller hur många minuter du vill hålla på, välj sedan ut x antal övningar och försök sedan klara så många rundor som möjligt på den utsatta tiden.

Sjukt jobbigt!! :thumbup:

kettlebellGuden
2011-05-16, 22:08
Youtube har en hel hög med om man söker på "sandbag training" eller så där.

the_matsson
2011-05-16, 22:09
Fi fasen, nu blev jag lite sugen att försöka knåpa ihop min egen sandsäck under sommaren för att se om det är någe sköj!

kettlebellGuden
2011-05-16, 22:12
Använder sandsäck ibland, fungerar utmärkt!!

Hittade ett klipp där jag kör ett amrap:
dld6hcz0hJU&feature=player_embedded#at=138

Något jag kan rekommendera, sätt en timer på 5, 10 eller hur många minuter du vill hålla på, välj sedan ut x antal övningar och försök sedan klara så många rundor som möjligt på den utsatta tiden.

Sjukt jobbigt!! :thumbup:

Mycket väldigt annorlunda mot vad jag gör med sandsäckar. Också inte alls samma typ av sandsäck. Jag pratar en säck med sand i. Helst 2/3 full så sanden glider runt och glatt ändrar form. Aldrig i mitt liv har 65kg kännts så tungt som när det är sand som rör på sig.

robbob
2011-05-16, 22:21
Använder sandsäck ibland, fungerar utmärkt!!

Hittade ett klipp där jag kör ett amrap:
dld6hcz0hJU&feature=player_embedded#at=138

Något jag kan rekommendera, sätt en timer på 5, 10 eller hur många minuter du vill hålla på, välj sedan ut x antal övningar och försök sedan klara så många rundor som möjligt på den utsatta tiden.

Sjukt jobbigt!! :thumbup:

Schysst klipp! Såg jobbigt ut! Sedan är det bra att indoktrinera barnen tidigt! Min grabb på 1,5 år brukar ibland försöka sig på knäböj och brukar lyfta mitt ab wheel över huvudet. Då ser han extremt nöjd ut!

robbob
2011-05-16, 22:29
Fi fasen, nu blev jag lite sugen att försöka knåpa ihop min egen sandsäck under sommaren för att se om det är någe sköj!

Klart du ska göra det. Här är en bra länk
http://www.rosstraining.com/sandbagconstructionkit.pdf

Jag gjorde det väldigt enkelt för mig. Jag köpte en typ av sjösäck för 90 kr på en affär som säljer militärtöverkott. Sedan fyllde jag den med sand som jag hällt i lite kraftigare plastpåsar som jag dubblerade. Sedan stoppades de i sopsäckar innan de placerades i sjösäcken.

Min säck är ganska liten, köper man en större kan man tydligen fylla den direkt med träpellets vilket inte riskerar att läcka på samma sätt som sand.

the_matsson
2011-05-16, 22:31
Klart du ska göra det. Här är en bra länk
http://www.rosstraining.com/sandbagconstructionkit.pdf

Jag gjorde det väldigt enkelt för mig. Jag köpte en typ av sjösäck för 90 kr på en affär som säljer militärtöverkott. Sedan fyllde jag den med sand som jag hällt i lite kraftigare plastpåsar som jag dubblerade. Sedan stoppades de i sopsäckar innan de placerades i sjösäcken.

Min säck är ganska liten, köper man en större kan man tydligen fylla den direkt med träpellets vilket inte riskerar att läcka på samma sätt som sand.

Kikade precis på den! :D Via googlande då.

Ja, det här ska jag pröva. Har ett rejält grustag hemma som jag kan nalla av. Ska bara hitta nån tålig säck också. Sen blir det nog att försöka hitta någon konstruktion där sanden är så fri som möjligt..

kettlebellGuden
2011-05-17, 07:28
Fi fasen, nu blev jag lite sugen att försöka knåpa ihop min egen sandsäck under sommaren för att se om det är någe sköj!

Sc8bL6DD_N8

det är jättesköj.


Dock lite sköj på annat sätt med lättare säckar.. särskilt när man kopplar fast dem i snöre från träd.

wYdkBngGKpk

krellik
2011-05-17, 18:53
Min första sandsäck gjorde jag av en sjömanssäck som jag snodde av farsan och pellets, blev en stor otymplig sak som är jobbig att hantera men den väger bara runt 30kg...

Nästa säck blir en 50kgs med sand som fyll, lär vara härligt sadistisk att leka med...;)

Tipsa gärna om de bästa sjömanssäckarna ni hittar.

Lurch
2011-05-17, 19:23
Måste nog testa till sommaren, billigt som tusan också !

the_matsson
2011-05-17, 23:01
Fasen vad sköj, det här måste jag komma ihåg. Nu blev jag nästan sugen på att ta en sväng ut till revinge för att låna en sån där övningsdocka de har till sina brandmän. Kommer i två varianter, en lätt och en tyngre. Jäkligt svårt att uppskatta vad den tyngre väger, men gissar på 40 kg kanske. Och den var fan svår att hantera.

kettlebellGuden
2011-05-18, 06:22
Enormt roliga grejer helt klart. Och enormt bra träningsredskap.