handdator

Visa fullständig version : Ev. rutin med fokus på överkropp


Carl91
2011-05-14, 13:53
Tja kolo. Ni kan hoppa till fet markering om ni inte pallar läsa allt.

För ca 2-3 år sedan började jag lyfta med SL 5x5, och fick precis de resultaten jag förväntade mig och ville ha. Ökade markant i kroppsvikt (vägde under 70 när jag började, och var/är 1.87 lång) och jävligt mycket i styrka (allting är relativt). Dock var träningen inte direkt konsekvent, och hade vissa perioder på flera månader där jag inte tränade alls pga olika orsaker. Det jag högst tränade med, med strikt utförda reps var 160 i mark och 110 i knäböj (vägde 84-86 kg), och det var väl ungefär för 1 år sedan.

I samband med inryck till GMUn ("nya lumpen") förberedde jag mig genom att köra en egen splitrutin med 3x8 i de flesta övningarna, och tog bort de tyngre lyften, i syfte att kunna få väck en del av fettet jag lagt på mig med SL. Samt började jag löpa 2-3 ggr i veckan, vilket jag aldrig gjort innan mer än i uppvärmningssyfte. Funkade bra.

Nu är jag anställd, och får lägenhet om 4 veckor. Fram tills dess lever jag i stort sett på skitmat. Just nu har jag tappat som fan i styrka eftersom jag inte kunnat lyfta på 4 månader, och väger 76 kg. Jag hade tänkt börja köra SL igen i ungefär 2 månader när jag fått tillgång till schysst mat, och sen växla till en rutin med fokus på överkropp. Varför? Jo:


Börja läsa här.
Jag verkar ha "talang" för allt under midjan. Ben och länd t.ex svarar jag direkt på och ökar bra. Allt på överkroppen händer det inte direkt mycket med (utom mage/bål där jag alltid haft bra statisk styrka). Kan nämnas att när jag tränade med 150 i mark så körde jag med typ 50 i stående press och 60 i bänk, och tyckte det var tungt...*gah!* Det samma gäller fortfarande, har kvar en del av styrkan i böj och mark, men vad det gäller allt annat är jag hur svag som helst.

Det enda syftet med den nya rutinen ska vara styrka, jag skiter i hur jag ser ut, men vill bli stark där jag alltid varit svag (dvs allt ovanför midjan ;p). Den ska helst gå att kombinera med mitt arbete som innefattar jävligt mycket uthållighet.

Några tips eller länkar till rutiner och scheman uppskattas enormt! Kan bara en del om tyngdlyftning, men vad det gäller allt annat är jag lost. Tack på förhand.

EDIT: fyller 20 om en månad.

WHITEFOLKS
2011-05-14, 14:45
Bara för att klargöra så är det inte ditt träningsprogram som gör att du går upp eller ner i vikt, Det är energibalansen.

SL 5x5 är nog jättebra under viktminskning också förrutom att du givetvis kommer få svårare att öka (som man alltid får under viktminskning). Så om du har fått "bra" resultat med det upplägget förrut ser jag ingen anledning att träna annorlunda nu.

Carl91
2011-05-14, 23:02
Bara för att klargöra så är det inte ditt träningsprogram som gör att du går upp eller ner i vikt, Det är energibalansen.

SL 5x5 är nog jättebra under viktminskning också förrutom att du givetvis kommer få svårare att öka (som man alltid får under viktminskning). Så om du har fått "bra" resultat med det upplägget förrut ser jag ingen anledning att träna annorlunda nu.

Jo, jag vet. Jag behöver inte minska i vikt. Vikten bryr jag mig inte om. Vad jag behöver är mer styrka i överkroppen (både drag- och pressövningar). Och eftersom SL uppenbart inte gav mig det, så tänkte jag testa något nytt för att träna den svagaste länken jag har. Jag säger inte att SL är fel, det är en skitbra rutin. Jag menade att det funkade inte optimalt för mig eftersom det enda som utvecklades var allt nedanför midjan samt kärnmuskulaturen.

Någon med tips på rutiner som fungerar bra för att bygga styrka i rygg, bröst, armar och axlar? Funktionell styrka ska vara syftet, inte att "bli biff".

WHITEFOLKS
2011-05-14, 23:39
SL är just ett "styrkeprogram" så du kommer ju inte hitta något som mirakulöst bygger bättre styrka i överkroppen. Antagligen så är det nog bara så som du är byggd genetiskt och muskulärt. Säkert även en teknikfråga.

Givetvis gör du som du vill och att prova andra program är ju sällan fel. :)

Carl91
2011-05-14, 23:47
Nä, jag förstår vad du menar. Älskar SL pga helkroppsträningen och att det ger en så jävla mycket, både i gymmet och utanför (hur man använder kroppen för att lyfta t.ex). Men det är det som är problemet för mig, jag är bra på att lyfta och bära saker, inte nåt annat. Och jag måste bli så mångsidig som möjligt (inte crosstraining, för det kör vi redan tillräckligt med). Tänkte att jag måste komma ur min comfort zone som är SL 5x5 och hitta ett nytt, så jag kan ta mig över de jävla hindren jag har på överkroppen...