handdator

Visa fullständig version : Vad är värst för tänderna - snacks, godis, dricka osv


cero
2011-05-14, 11:13
Som rubriken, vad är allra värst när det gäller snacks, godis, dricka och andra "sötsaker"? Vad ska man hålla sig till om man vill skona tänderna?

StarkaUlf
2011-05-14, 11:17
Alla sötsaker är dåliga för tänderna :)
Men som jag har fattat det så är drycker (sura/söta drycker) osv sämst för just emaljen på tänderna.
Men något tandläkare får väl svara på det :)

KalleTeodor
2011-05-14, 21:46
Lite flux ordnar allt!

Skulle nog tippa på läsk och söta drycker som starkaulf

Beethoven
2011-05-14, 22:18
Sega kletiga sötsaker som fastnar mellan tänderna, typ kola, är nog inte så bra.

Eddie Vedder
2011-05-15, 08:14
De som fick mest ruttna tänder i Vipeholmsexperimenten var väl de som tvångsmatades med klibbig kola. Men då fanns kanske inte coladryck och annan läsk. Och det kanske är ännu värre. Det får vi förhoppningsvis aldrig reda på med samma metodik.

cero
2011-05-15, 11:04
Eddie: Vad fanns mer förutom kola?

Eddie Vedder
2011-05-15, 11:05
Eddie: Vad fanns mer förutom kola?

Googlar du Vipeholmsexperimenten så finns mycket att läsa.

Finns en bra dokumentär på SR också.

Morrris
2011-05-15, 11:23
Har för mig att det var någon slags maltolösning, chokladkakor och nån godissort förutom vipeholmskolorna som för övrigt var specialtillverkade för att klibba fast ordentligt på tänderna.

nattzor
2011-05-15, 13:30
Har för mig att de i QI (helt otroligt rolig game-show) sa att chips var det farligaste för tänderna, farligare än läsk. Vet dock inte hur sant det är, men de påstår iaf att de "undersöker" alla deras svar.

lirberr
2011-05-15, 15:40
Klubbor ska vara det farligaste vad jag vet. Läsk borde inte vara så farligt om man sköljer med vatten efteråt.

Har inga källor annat än att jag frågade en tandläkare.

schmecker
2011-05-15, 16:13
småätande, att frekvent stoppa saker i munnen, är det farligaste var det någon tandläkare som förklarade för mig nån gång, egentligen inte vad man stoppar i sig.

Brickhead
2011-05-15, 16:38
Klubbor ska vara det farligaste vad jag vet. Läsk borde inte vara så farligt om man sköljer med vatten efteråt.

Har inga källor annat än att jag frågade en tandläkare.

Funderat på det där, hjälper det något att skölja tänderna med vatten? Brukar göra det när jag tycker jag har käkat/druckit för mycket socker

StarkaUlf
2011-05-15, 17:44
Funderat på det där, hjälper det något att skölja tänderna med vatten? Brukar göra det när jag tycker jag har käkat/druckit för mycket socker

det är ju ingen mirakelkur ^^ enda sättet att få bort det > borsta tänderna :)

lirberr
2011-05-15, 20:13
Funderat på det där, hjälper det något att skölja tänderna med vatten? Brukar göra det när jag tycker jag har käkat/druckit för mycket socker

Skölja med vatten hjälper VÄLDIGT mycket om du gör det ofta, alltså efter varje gång du äter något eller dricker något typ.

Vakten
2011-05-16, 08:44
Min tandläkare sa att exponeringstiden är en viktig faktor om man får hål eller inte. Tandytan håller en begränsad tid och om man borstar eller sköljer innan tandytan har fått hål så kan man äta sötsaker utan att det händer nåt med tändern. Vad som är "tillåten" exponerinstid för kola, läsk, kakor mm har jag inte sett nånstans. Kroppsvikten påverkas förstås också men det är ju en annan frågeställning.

Brickhead
2011-05-16, 18:24
det är ju ingen mirakelkur ^^ enda sättet att få bort det > borsta tänderna :)

Nä, självklart inte, men något man kan komplettera med tandborstning såklart isf.

Morty
2011-05-16, 18:42
Tänk på att tandborstning direkt efter ett syraangrepp är kontraproduktivt. Emaljen mjukas upp lite och slipmedlet i tandkrämen sliter då på emaljen. Whitening-tandkrämer är värst.

cero
2011-06-14, 14:19
Bumpar detta. Fler inputs?

lirberr
2011-06-14, 14:57
Bumpar detta. Fler inputs?

Borstar du tänderna morgon och kväll noggrant har du inget att vara orolig över.

mattilainen
2011-06-14, 15:15
min tandläkare sa till mig att "Bättre att äta allt godis på en gång och sedan borsta tänderna än att äta utspritt över hela dagen lite då och då och enbart borsta tänderna på kvällen"

så. Ät mycket och snabbt och ha tandborsten redo ;)

cero
2011-06-14, 15:22
Borstar du tänderna morgon och kväll noggrant har du inget att vara orolig över.

Så det är lugnt att dricka cola och käka några påsar godis dagligen utan att mina tänder påverkas?

King Grub
2011-06-14, 15:26
Nej, det kan man inte säga sådär rakt av. Att borsta tänderna två gånger om dagen är ingen garanti för att du inte skall få karies eller andra tandproblem.

Zorban
2011-06-14, 15:46
Borstar du tänderna morgon och kväll noggrant har du inget att vara orolig över.
Borstar man tänderna noggrant, använder tandtråd och går till tandläkaren regelbundet har de flesta nog bra förutsättningar för att minimera _karies_. Det innebär inte att det inte finns saker att vara orolig över :) Syrliga livsmedel, särskilt lång/frekvent exponering, tillsammans med tandborstning för tätt inpå måltider, kan sabba tänderna bra mycket mer än några hål.

Socker (dvs godis, söta drycker) är värst vad gäller bildandet av hål i tänderna, syrliga saker (frukt/juice/läsk) ger värre erosion. Sockrad läsk är nog det värsta, best of both worlds :) Ingen av sakerna är att föredra, men sålänge man går till tandläkaren regelbundet och fixar hål innan de blivit stora så är nog karies ett mindre problem i det långa loppet.

fotbollrap
2011-06-14, 15:53
Vår hemkunskapslärare sa att om vi nu måste dricka läsk så använd sugrör.

Brickhead
2011-06-14, 16:19
Kola(godis,segt) ska vara hemskt för tänderna.

Morrris
2011-06-14, 16:24
Vår hemkunskapslärare sa att om vi nu måste dricka läsk så använd sugrör.

Sedär.

Lås tråden.

begt
2011-06-14, 16:24
Använd alltid tandtråd. Det tar inte mycket tid men det minimerar risken för att få hål i tänderna. Blir billigt att bara gå på rutinkontroll hos tandläkaren, och få beskedet att återkomma ett år senare.

En annan grej jag brukar göra om jag inte har eltandborste eller tandtråd tillgängligt är att skölja munnen med vatten (när jag precis ätit godis t.ex.).

Det finns ju sockerfri Coca cola t.om. Men den sorten som inte är det är bland det värsta som finns för tänderna pga fosforsyran.

qaws
2011-06-15, 21:37
Söt cider (Kopparbergs och liknande) är rätt effektiva på att förstöra tänderna, klart värre än läsk, apelsinjuice m.m..