handdator

Visa fullständig version : Alkhol vs. kalorier -> oförklarad viktökning


Bibacstyle
2011-05-14, 10:15
Är i deff sedan ca 4-5 veckor och i mitten av förra veckan började både vågen och spegeln se väldigt bra ut och jag var nere på 10.3% enligt caliper-mätning, vägde 81.4kg, är 179 lång.

Jag håller ca 1800-1900 kcal/dag, ca. 210g protein om dagen och tar en ätardag i veckan.

Så lördag natt följande förra veckans mätning använde jag ätardagen till att supa till det. Höll mig till whiskey on the rocks (utan läsk, mer kalorisnålt än öl?), ca. 4-5 glas doubles över 4 timmar.

Vet inte vad som hände, men onsdagen därpå såg det i spegeln ut som jag lagt på 1g fett, och vågen visade 81.6kg. Med tanke på att jag tappar ca. 0.5kg i veckan innebär detta att jag inte bara gick miste om en veckas deff utan även lade på 0.2kg.

Har någon en bra förklaring till detta? 10.3% är inte superlågt men det verkar även som att vikten är superkänslig. En ätardag utan alkohol har aldrig gett mig problem innan, men denna lördag verkade alkoholen totalt skicka fett% ur balans.

Var detta en tillfällighet eller har alkohol verkligen en sådan stark effekt i jämförelse till kalorier från skräpmat?

kwame
2011-05-14, 10:30
Jag deffar, ligger på 2800 kalorier per dag (runt 500 kalorier underskott) en vanlig helg innebär ett flak öl/alkoläsk för mig, dvs 12 fredag, 12 lördag. Jag går ändå ner i vikt. Tror du bara inbillar dig och vågen är ofta missvisande. Lär dig och mät midjemått ist!

Eddie Vedder
2011-05-14, 10:33
Om det är någon skillnad mellan kalorier i mat och alkohol så är det snarare till fördel för alkoholkalorier om man deffar. Alkoholkalorierna förefaller kunna ge en högre TEF. Det är inte helt klart så vitt jag vet men det är en hypotes. Folk verkar inte bli lika feta av att supa i sig kcal som att äta helt enkelt.

revilo
2011-05-14, 11:11
Drog alldeles för många bärs igår, hade lite ångest tills jag ställde mig på vågen och insåg att jag hade gått ner ett kg sedan igår. Beror förstås på att jag är tömd på vätska, men det kändes ändå genast mycket bättre.

Sheogorath
2011-05-14, 11:15
Drog alldeles för många bärs igår, hade lite ångest tills jag ställde mig på vågen och insåg att jag hade gått ner ett kg sedan igår. Beror förstås på att jag är tömd på vätska, men det kändes ändå genast mycket bättre.

Jag bestämmer mig alltid för hur, och hur mycket, jag ska droga mig innan jag går ut. Det besparar mig mycket ångest. Är det två starköl som är sagt är det så det blir. Att gå på känsla när man sysslar med psykoaktiva substanser som etanol m.fl. är sällan en bra idé eftersom de ändrar ens känslor.

Spartansk
2011-05-14, 11:19
Om det är någon skillnad mellan kalorier i mat och alkohol så är det snarare till fördel för alkoholkalorier om man deffar. Alkoholkalorierna förefaller kunna ge en högre TEF. Det är inte helt klart så vitt jag vet men det är en hypotes. Folk verkar inte bli lika feta av att supa i sig kcal som att äta helt enkelt.

Om inte annat så rör man sig mycket mer på fyllan än annars.

Spartansk
2011-05-14, 11:21
Jag bestämmer mig alltid för hur, och hur mycket, jag ska droga mig innan jag går ut. Det besparar mig mycket ångest. Är det två starköl som är sagt är det så det blir. Att gå på känsla när man sysslar med psykoaktiva substanser som etanol m.fl. är sällan en bra idé eftersom de ändrar ens känslor.

Det blir så dumt bara när någon ska bjuda en...

SirOrigami
2011-05-14, 11:31
Rätta mig om jag har fel.
Men alkohol kan väl hjälpa till att driva ut vatten som kroppen hamstrar under diet.

vicarious
2011-05-14, 11:52
Rätta mig om jag har fel.
Men alkohol kan väl hjälpa till att driva ut vatten som kroppen hamstrar under diet.

Kroppen hamstrar vatten under diet? What?

Visst blir man ofta uttorkad efter en kväll med alkohol men den vätskan kommer ju tillbaks så fort man börjar äta och dricka som vanligt.

Sheogorath
2011-05-14, 11:58
Det blir så dumt bara när någon ska bjuda en...

"Nej tack, det är bra. Ska inte dricka så mycket ikväll."

Kimkay
2011-05-14, 12:04
Om inte annat så rör man sig mycket mer på fyllan än annars.

Speciellt om man, som jag, älskar att dansa! untz untz

Spartansk
2011-05-14, 12:14
"Nej tack, det är bra. Ska inte dricka så mycket ikväll."

"Jaha, då ligger jag med någon annan."

Speciellt om man, som jag, älskar att dansa! untz untz

Eller bara det att man går från uteställe till uteställe, bord till bord, och så vidare.

Gald
2011-05-14, 16:56
Jag har inte druckit på månader men drack i helgen ca 7 st sofiero 0.5 liters plus lite olika bärs hamnade väl på 7-9 bärs tillslut dagen efter när jag kollade mig i spegeln upplevde jag det som att min kropp aldrig sätt så "deffad" ut förut. Vet inte varför men har fått samma känsla när jag druckit förut för länge sen med någon som vet vad detta beror på?

Om man ändå ligger på kaloriunderskott så borde man ju inte gå upp något igenom att dricka öl, sprit m.m. ?

hoog
2011-05-14, 17:06
Jag deffar, ligger på 2800 kalorier per dag (runt 500 kalorier underskott) en vanlig helg innebär ett flak öl/alkoläsk för mig, dvs 12 fredag, 12 lördag. Jag går ändå ner i vikt. Tror du bara inbillar dig och vågen är ofta missvisande. Lär dig och mät midjemått ist!

Ja men hur länge tror du att du kan dricka 24 bers varje helg och ändå gå ner i vikt?

Du är väll så tjock nu så att det finns mycket att ta på.

hoog
2011-05-14, 17:07
Jag har inte druckit på månader men drack i helgen ca 7 st sofiero 0.5 liters plus lite olika bärs hamnade väl på 7-9 bärs tillslut dagen efter när jag kollade mig i spegeln upplevde jag det som att min kropp aldrig sätt så "deffad" ut förut. Vet inte varför men har fått samma känsla när jag druckit förut för länge sen med någon som vet vad detta beror på?

Om man ändå ligger på kaloriunderskott så borde man ju inte gå upp något igenom att dricka öl, sprit m.m. ?

Det är ju vätskedrivande...

Spartansk
2011-05-14, 17:08
Ja men hur länge tror du att du kan dricka 24 bers varje helg och ändå gå ner i vikt?

Du är väll så tjock nu så att det finns mycket att ta på.

Om hans viktnedgång stannar sedan så är det väl bara för honom att dra ner på maten?

hoog
2011-05-14, 17:11
Om hans viktnedgång stannar sedan så är det väl bara för honom att dra ner på maten?

Så du skär hellre ner på maten än att dricka mindre än två flak per helg?

Idioti.

Spartansk
2011-05-14, 17:14
Så du skär hellre ner på maten än att dricka mindre än två flak per helg?

Idioti.

Han kommer inte må dåligt av att äta 500 kcal under kaloribalans, hur mycket det nu blir.

Är jag en idiot? Jag refererar till ett gammalt kinesiskt ordspråk: "Den enda dåren som är större än han som dricker för mycket, är han som dricker för lite".

Eddie Vedder
2011-05-14, 18:27
Är jag en idiot? Jag refererar till ett gammalt kinesiskt ordspråk: "Den enda dåren som är större än han som dricker för mycket, är han som dricker för lite".

Att tycka en individs åsikt i ett ämne är idioti är inte att idiotförklara individen. En viktig skillnad som moderator. ;)

On topic:

Chronic consumption of substantial amounts of alcohol is not associated with the expected effect on body weight. Isocaloric substitution of carbohydrates by ethanol results in weight loss, and addition of ethanol to an otherwise normal diet does not produce the expected weight gain. This energy deficit cannot be explained by maldigestion or malabsorption but has been attributed to induction of the microsomal ethanol oxidizing system (a metabolic pathway that oxidizes ethanol without associated chemical energy production), increased sympathetic tone and associated thermogenesis, and/or enhanced ATP breakdown (with increased purine catabolism) secondary to the acetate produced from ethanol. All these hypotheses do not fully explain the lack of weight deficit when alcohol is consumed with a very-low-fat diet, which suggests that an alteration in the energy utilization derived from fat plays a major role, possibly through uncoupling of oxidation with phosphorylation in mitochondria damaged by chronic ethanol consumption.

Lieber CS. Perspectives: do alcohol calories count? Am J Clin Nutr 1991;54:976–82

kottovic
2011-05-14, 18:39
Alkoholintag hämmar väl fettförbränningen och kan ligga i rätt länge, borde väl då vara logiskt att du gick upp om du legat på samma kcal som innan du började dricka.

Sniggel
2011-05-15, 08:46
Alkoholintag hämmar väl fettförbränningen och kan ligga i rätt länge, borde väl då vara logiskt att du gick upp om du legat på samma kcal som innan du började dricka.

Att dricka extra kalorier i form av alkohol bör egentligen ha effekten av att man vaknar upp med något halvt hekto extra fett jämfört med 24h tidigare (beroende på mängder osv, förutsätter kcalöverskott under gårdagen) men att man kan ha gått ner ett helt kg i vikt pga tappad vätska.
Vätskan får man tillbaka senare, speciellt snabbt om man äter "bakfyllekäk" med mycket salt och dricker sig otörstig.

morc
2011-05-16, 07:54
Jag har inte druckit på månader men drack i helgen ca 7 st sofiero 0.5 liters plus lite olika bärs hamnade väl på 7-9 bärs tillslut dagen efter när jag kollade mig i spegeln upplevde jag det som att min kropp aldrig sätt så "deffad" ut förut. Vet inte varför men har fått samma känsla när jag druckit förut för länge sen med någon som vet vad detta beror på?

Om man ändå ligger på kaloriunderskott så borde man ju inte gå upp något igenom att dricka öl, sprit m.m. ?


Kolhydratladdning. =)

Eddie Vedder
2011-05-16, 07:56
Kolhydratladdning. =)

Dehydrering är mer troligt.

morc
2011-05-16, 07:57
Dehydrering är mer troligt.

Typiskt.

Är det samma när man äter massa "vanliga" kolhydrater från mat? Till exempel dagen efter man ätit en pizza kan man ju uppleva sig som mer deffad.

Men faktiskt även helt uttorkad nu när jag tänker på det.