handdator

Visa fullständig version : Helt still i utvecklingen


tdaman
2011-05-13, 22:36
Hej har under en längre tid stått helt still i min muskelutveckling, vet inte vad det kan bero på riktigt men ett skäl kan vara att jag har så jävulskt svårt att åka i styrka och höja vikten när jag tränar, så det brukar sluta med att jag byter ut övningarna mot nya övningar.

Tränar 3-4 dagar i veckan och varierar sets och reps som man ska göra.
Äter även 3-4 gånger per dag ungefär, är väldigt noga med kosten.

Mitt schema ser ut så här:

Måndag: Bröst, axlar
Onsdag: Biceps, triceps
Fredag: Rygg, ben

Har tränat i 2 år nu i sommar och har ökat rätt mycket men har på senaste halvåret stått helt still.

Någon som vet hur man tar sig ur en sådan här platå om man kan kalla det så, så man blir större?

Lindrian
2011-05-13, 22:45
Vilka övningar? Hur många set? Hur många reps? Hur lång setvila?

F.ö. tycker jag ditt schema ser förjävligt ut. Jag skulle aldrig köra bröst+axlar på samma dag. Diverse bröstövningar tar redan en del på axlarna, mer tryck behöver de inte på samma pass. Biceps+triceps på ett pass funkar, men nästan lite meningslöst. Hade hellre kombinerat de med andra pass, ex bröst+triceps.

Och slutligen till fredagen.. jisses! Hur i hela friden orkar du med det? Antingen så jobbar du med skitvikter eller så utför du skitövningar. Jag hade inte klarat av 5+ set marklyft följt av 5+ set knäböj. Möjligtvis om jag lyfte 50kg i respektive övning, men annars inte.

Tycker du ska se över ditt schema. Kolla på Stronglifts 5x5, Starting Stength och diverse nybörjar-scheman här på kolo.

ceejay
2011-05-13, 22:49
Längd?

Vikt och viktutveckling?

Hur ser ett pass ut?

ChrisA
2011-05-13, 22:50
Variera tempot i dina kontraktioner, träna oftare/färre ggr i veckan, reps och set har du nämnt, testa att köra med längre spänning i musklerna tex lås inte ut osv, eller testa att låsa ut och vila någon sek mellan repsen (tung träning då) supersey, drop set, rest pause, fokusera mer på excentriskt arbete, gör någon annan idrott i några veckor för att komma tillbaka med ny motivation. Som du märker finns det många verktyg som kan hjälpa dig. Prova dig fram.

tdaman
2011-05-13, 22:54
jag är 174 lång och väger 76 kilo, 19 år.

Var 174 när jag började och vägde 68 kilo så har gått upp en del sen dess.

ett typiskt pass är att jag kör lågreps i 3-4 set och vilar ganska länge mellan seten så jag orkar samma vikt i nästa.

Har börjat köra med snabbare tempo nu med väldigt mycket lägre vikter men känns så tanigt :/

ceejay
2011-05-13, 22:56
Vad tar du i de tre stora? Hur ser att pass med exempelvis bänk ut?
sen är en utveckling från 68-76 inte särskilt stor, men du är ju iofs inte så lång.

benacii
2011-05-13, 23:06
mer mat

tdaman
2011-05-13, 23:18
eftersom jag har skadat axeln så blir bröstpasset väldigt lidande men upplever att smithen inte gör lika ont som vanlig bänk så blir den oftast i form av pyramidträning om du tänkte på det

mn8eii
2011-05-13, 23:42
Vilka övningar? Hur många set? Hur många reps? Hur lång setvila?

F.ö. tycker jag ditt schema ser förjävligt ut. Jag skulle aldrig köra bröst+axlar på samma dag. Diverse bröstövningar tar redan en del på axlarna, mer tryck behöver de inte på samma pass. Biceps+triceps på ett pass funkar, men nästan lite meningslöst. Hade hellre kombinerat de med andra pass, ex bröst+triceps.

Och slutligen till fredagen.. jisses! Hur i hela friden orkar du med det? Antingen så jobbar du med skitvikter eller så utför du skitövningar. Jag hade inte klarat av 5+ set marklyft följt av 5+ set knäböj. Möjligtvis om jag lyfte 50kg i respektive övning, men annars inte.

Tycker du ska se över ditt schema. Kolla på Stronglifts 5x5, Starting Stength och diverse nybörjar-scheman här på kolo.

Det där var det värsta skitsnacket jag någonsin hört. Må så vara att du personligen inte skulle trivas att träna på detta sätt, men det är du det, och att raljera på som att det skulle vara tokfel att träna på något annat sätt än vad du gör blir ju bara fånigt.

I min värld går det alldeles utmärkt att träna bröst och axlar samma dag. Personligen drar jag det ytterligare ett steg längre och tränar bröst, axlar och triceps i ett och samma pass.

Ben och rygg tillsammans går även det utmärkt för mig personligen, självklart kanske man inte orkar träna á la kroppsbyggare med 4-5 övningar per kroppsdel men ett pass byggt kring 4-5 flerledsövningar fungerar fint. Om din uthållighet tar slut efter 5 set knäböj och 5 set marklyft med 50 kg på stången så skulle jag i och för sig inte rekommendera dig att träna på det viset, men det innebär inte att det är fel för alla, bara för dig. Skulle du vilja arbeta lite på din uthållighet skulle jag kunna rekommendera dig att testa gå på ett par bodypump-pass, är en väldigt bra metod för att förbättra din något undermåliga styrkekondition.

Vad du måste förstå är att vi alla är olika och bara för att något fungerar för dig så innebär inte det per automatik att det är vad som fungerar bäst för någon annan. Vad du kan göra är att ge tips och förslag men i slutändan är det upp till var och en att hitta sin egen väg till framgång. Att kritisera någons upplägg bara för att det inte skulle passa dig är bara löjligt.

Ne0phyte
2011-05-13, 23:57
Det där var det värsta skitsnacket jag någonsin hört. Må så vara att du personligen inte skulle trivas att träna på detta sätt, men det är du det, och att raljera på som att det skulle vara tokfel att träna på något annat sätt än vad du gör blir ju bara fånigt.

I min värld går det alldeles utmärkt att träna bröst och axlar samma dag. Personligen drar jag det ytterligare ett steg längre och tränar bröst, axlar och triceps i ett och samma pass.

Ben och rygg tillsammans går även det utmärkt för mig personligen, självklart kanske man inte orkar träna á la kroppsbyggare med 4-5 övningar per kroppsdel men ett pass byggt kring 4-5 flerledsövningar fungerar fint. Om din uthållighet tar slut efter 5 set knäböj och 5 set marklyft med 50 kg på stången så skulle jag i och för sig inte rekommendera dig att träna på det viset, men det innebär inte att det är fel för alla, bara för dig. Skulle du vilja arbeta lite på din uthållighet skulle jag kunna rekommendera dig att testa gå på ett par bodypump-pass, är en väldigt bra metod för att förbättra din något undermåliga styrkekondition.

Vad du måste förstå är att vi alla är olika och bara för att något fungerar för dig så innebär inte det per automatik att det är vad som fungerar bäst för någon annan. Vad du kan göra är att ge tips och förslag men i slutändan är det upp till var och en att hitta sin egen väg till framgång. Att kritisera någons upplägg bara för att det inte skulle passa dig är bara löjligt.

You got it.

Lindrian
2011-05-13, 23:58
Det där var det värsta skitsnacket jag någonsin hört. Må så vara att du personligen inte skulle trivas att träna på detta sätt, men det är du det, och att raljera på som att det skulle vara tokfel att träna på något annat sätt än vad du gör blir ju bara fånigt.

I min värld går det alldeles utmärkt att träna bröst och axlar samma dag. Personligen drar jag det ytterligare ett steg längre och tränar bröst, axlar och triceps i ett och samma pass.

Ben och rygg tillsammans går även det utmärkt för mig personligen, självklart kanske man inte orkar träna á la kroppsbyggare med 4-5 övningar per kroppsdel men ett pass byggt kring 4-5 flerledsövningar fungerar fint. Om din uthållighet tar slut efter 5 set knäböj och 5 set marklyft med 50 kg på stången så skulle jag i och för sig inte rekommendera dig att träna på det viset, men det innebär inte att det är fel för alla, bara för dig. Skulle du vilja arbeta lite på din uthållighet skulle jag kunna rekommendera dig att testa gå på ett par bodypump-pass, är en väldigt bra metod för att förbättra din något undermåliga styrkekondition.

Vad du måste förstå är att vi alla är olika och bara för att något fungerar för dig så innebär inte det per automatik att det är vad som fungerar bäst för någon annan. Vad du kan göra är att ge tips och förslag men i slutändan är det upp till var och en att hitta sin egen väg till framgång. Att kritisera någons upplägg bara för att det inte skulle passa dig är bara löjligt.

Nu tror jag du vänt på det då det nämligen är du som briljerar med ditt skitsnack.

Snubben klagar på att han inte blir större eller starkare. Det första jag noterar är att hans upplägg inte är optimalt någonstans.

Jag vet inte vad dina mål med gymmandet är, men om de är att bli större och starkare så borde du se över ditt pass. Bänkpressen sliter nämligen på bröst, axlar och triceps. Väldigt många kompletterar med incline vilket vidare sliter på tidigare nämnda muskler, en bit mer på axlar än tidigare. Har du sedan kört dessa övningar tungt och ordentligt som du borde är inga fler pressövningar något du kommer klara av, iaf inte tungt. Därför hade jag aldrig rekommenderat någon att köra exempelvis militärpress eller liknande efter detta.

Och du måste missuppfattat mig. Jag påstod inte att jag blev trött efter 5set med 50kg på stången, men jag skulle inte klara av att utföra de resterade övningarna för att åstadkomma ett komplett träningspass om jag kört tyngre. Nu är 50kg bara en låtsatssiffra, inget jag provat eller vet av alls.

Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre. Att vidare pumpa ben med marklyft är självmord. Förstår inte hur du kan förespråka något sådant.

Bara så du kommer ihåg så är det så att TS klagar på att han inte växer, vilket uppenbarligen betyder att något inte står rätt till och att denna s.k. metod som funkar utmärkt för dig inte fungerar för honom.

Spartansk
2011-05-14, 00:04
Jag undrar lite hur du vet att du inte växer. Har du mätt t ex runt armar och lår? Ofta kan man bli hemmablind och inte se sina egna framsteg i spegeln.

mn8eii
2011-05-14, 00:50
Nu tror jag du vänt på det då det nämligen är du som briljerar med ditt skitsnack.

Snubben klagar på att han inte blir större eller starkare. Det första jag noterar är att hans upplägg inte är optimalt någonstans.

Jag vet inte vad dina mål med gymmandet är, men om de är att bli större och starkare så borde du se över ditt pass. Bänkpressen sliter nämligen på bröst, axlar och triceps. Väldigt många kompletterar med incline vilket vidare sliter på tidigare nämnda muskler, en bit mer på axlar än tidigare. Har du sedan kört dessa övningar tungt och ordentligt som du borde är inga fler pressövningar något du kommer klara av, iaf inte tungt. Därför hade jag aldrig rekommenderat någon att köra exempelvis militärpress eller liknande efter detta.

Och du måste missuppfattat mig. Jag påstod inte att jag blev trött efter 5set med 50kg på stången, men jag skulle inte klara av att utföra de resterade övningarna för att åstadkomma ett komplett träningspass om jag kört tyngre. Nu är 50kg bara en låtsatssiffra, inget jag provat eller vet av alls.

Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre. Att vidare pumpa ben med marklyft är självmord. Förstår inte hur du kan förespråka något sådant.

Bara så du kommer ihåg så är det så att TS klagar på att han inte växer, vilket uppenbarligen betyder att något inte står rätt till och att denna s.k. metod som funkar utmärkt för dig inte fungerar för honom.

Du kan omöjligt påstå dig veta vad som är optimalt för TS, det ända du kan hävda är att hans upplägg inte är optimalt för dig personligen, och inte ens det skulle jag nog vilja medge att du kan, såtillvida att du inte testat och utvärderat upplägget själv. Nu är inte min mening att förminska dig på något sätt men känner du verkligen att du har tillräckligt med erfarenhet i gymmet för att komma med tvärsäkra påståenden angående vad som fungerar och vad som inte gör det? Det var ju inte allt för länge sedan som du själv ville ha synpunkter på ett upplägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162853) och jag får känslan av att du inte har varit med i svängarna allt för länge heller. Det är inte bara hos dig jag noterar en viss övertro på sina kunskaper, rent generellt så är det jäkligt lätt att agera träningsguru genom datorskärmen. Därför är det viktigt att kunna sålla och värdera informationen man får.

Nu har ju visserligen inte mitt gymmande eller mina mål särskilt mycket med diskussionen att göra men eftersom du ifrågasatte dem så kan jag väl likväl svara. Jag har varit i svängarna tillräckligt länge för att med relativt stor säkerhet säga att jag har hittat ett upplägg som är optimalt och ändamålsenligt för mig och min livssituation just nu. Att det skulle vara optimalt för någon annan påstår jag aldrig. Jag vet inte var i mitt inlägg du hittar mig förespråka någonting överhuvudtaget, det enda jag gjorde var att ifrågasätta ditt påstående att det skulle vara helt fel att träna synergister tillsammans och förklarade att det fungerade utmärkt för mig personligen.

Du skriver att "Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre". Det är du och din kropp som svarar på det sättet, det är inte relevant för någon annan än dig själv. Jag förespråkar inte att träna knäböj och marklyft efter varandra, men jag skulle kunna föreslå det och sen är det upp till utövaren att själv känna om det fungerar eller inte. För mig gör det det.

mn8eii
2011-05-14, 00:59
Och för att inte driva för långt ifrån vad tråden egentligen handlade om, TS stillastående utveckling så kan jag egentligen bara ge två råd/förslag.

Fortsätt gneta på som du gjort och hoppas att det ger med sig eller prova något nytt och utvärdera därefter. Kan vara alltifrån att byta till en annan split och göra Lindrian glad, till att experimentera med superset/dropset/negativa repetitioner eller vad som helst. Låt fantasin sätta gränserna!

Matsa
2011-05-14, 02:58
F.ö. tycker jag ditt schema ser förjävligt ut. Jag skulle aldrig köra bröst+axlar på samma dag. Diverse bröstövningar tar redan en del på axlarna, mer tryck behöver de inte på samma pass. Biceps+triceps på ett pass funkar, men nästan lite meningslöst. Hade hellre kombinerat de med andra pass, ex bröst+triceps.


Så bröst och axlar tycker du inte att man kan träna på samma pass eftersom många bröstövningar även tränar axlarna, samtidigt tycker du att bröst och triceps går bra att träna samtidigt trots att många bröstövningar även tränar triceps. Hur tänkte du där egentligen? Ditt resonemang verkar inte speciellt konsekvent.

Dock så tycker inte heller jag att TS upplägg verkar helt genomtänkt även om det är svårt att säga utan att se mer om övningsval, set etc. Ben och rygg på samma pass samtidigt som armar har en egen dag känns obalanserat. Det är inget fel i sig att ha ben och rygg på samma pass men i så fall tränar man förmodligen någon form av hel eller halvkroppspass. TS verkar träna efter en tresplit och då tycker jag att det finns bättre alternativ, t.ex press/drag/ben.


Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre. Att vidare pumpa ben med marklyft är självmord. Förstår inte hur du kan förespråka något sådant.

Detta är till stor del en vanesak. Härom veckan jobbade jag mig upp till en singel i mark som låg över 90% av mitt 1RM, därefter gjorde jag 3 set pausmark (samtliga set var på så pass tunga vikter att det smakade rätt illa). Efter det var jag visserligen mör men jag lyckades ändå sätta reps PB i smalböj utan bälte och med stången högt. Man vänjer sig som sagt.

Hej har under en längre tid stått helt still i min muskelutveckling, vet inte vad det kan bero på riktigt men ett skäl kan vara att jag har så jävulskt svårt att åka i styrka och höja vikten när jag tränar, så det brukar sluta med att jag byter ut övningarna mot nya övningar.

Tränar 3-4 dagar i veckan och varierar sets och reps som man ska göra.

Nu är det förstås inte helt lätt att ge träffsäkra tips utifrån det du skriver men de två saker jag har markerat tror jag kan vara något att se över. För det första, ibland måste man bita ihop och hålla sig till en övning ett tag innan det lossnar och man kan skörda frukten av sin möda. Hur många övningar har du i dina pass? Du kanske skulle tjäna på att välja ut ett fåtal övningar och verkligen fokusera på att bli starkare i dem. För det andra så undrar jag vad du menar med "varierar som man ska göra". Visst, variation är bra ibland men man måste även vara konsekvent. Är man relativt ny på styrketräning kan man ofta komma undan med ganska lite variation, den variation man får av att höja vikterna kan rentav räcka långt. Jag antar att det är därför man ofta rekommenderar rak progression för nybörjare.

Kort och gott så misstänker jag att du hattar fram och tillbaka för mycket. Välj ut ett fåtal vettiga övningar som tillsammans täcker in hela kroppen och nöt dem riktigt mycket en tid, ge dig fan på att bli bättre på dem. Sänk gärna vikterna i början på den här perioden till en nivå du med lätthet kan hantera och öka sedan lite varje pass, det brukar funka bättre än att börja för högt och få tvärstopp efter någon vecka. I slutet av passen kan du lägga in lite små komplementövningar om du vill men inte för mycket. Det är bättre att ha för lite komplement i början och justera upp efterhand än tvärtom.

Har du gått upp i vikt den här tiden när du har stått stilla? Att du äter 3-4 gånger per dag och är noga med kosten säger inte speciellt mycket, står du stilla i både styrka och vikt en längre tid så äter du nog för lite.

uzo
2011-05-14, 07:29
Testa att dela upp det mer, köra både ben och rygg på samma dag är nog inte att rekommendera efter som det är så stora muskelgrupper. Och därför tar mycket energi att träna ut riktigt så när du är klar med ben så har du inte så mycket energi kvar för att trött ut ryggen och får på så sett en sämre träning för både ben och rygg. :) kanske räcker att ändra så att du kör rygg/ biceps på en dag och ben /triceps en annan.

uzo
2011-05-14, 08:13
Nu tror jag du vänt på det då det nämligen är du som briljerar med ditt skitsnack.

Snubben klagar på att han inte blir större eller starkare. Det första jag noterar är att hans upplägg inte är optimalt någonstans.

Jag vet inte vad dina mål med gymmandet är, men om de är att bli större och starkare så borde du se över ditt pass. Bänkpressen sliter nämligen på bröst, axlar och triceps. Väldigt många kompletterar med incline vilket vidare sliter på tidigare nämnda muskler, en bit mer på axlar än tidigare. Har du sedan kört dessa övningar tungt och ordentligt som du borde är inga fler pressövningar något du kommer klara av, iaf inte tungt. Därför hade jag aldrig rekommenderat någon att köra exempelvis militärpress eller liknande efter detta.

Och du måste missuppfattat mig. Jag påstod inte att jag blev trött efter 5set med 50kg på stången, men jag skulle inte klara av att utföra de resterade övningarna för att åstadkomma ett komplett träningspass om jag kört tyngre. Nu är 50kg bara en låtsatssiffra, inget jag provat eller vet av alls.

Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre. Att vidare pumpa ben med marklyft är självmord. Förstår inte hur du kan förespråka något sådant.

Bara så du kommer ihåg så är det så att TS klagar på att han inte växer, vilket uppenbarligen betyder att något inte står rätt till och att denna s.k. metod som funkar utmärkt för dig inte fungerar för honom.

helt rätt! Han har inte tillräckligt med energi för att träna både rygg och ben eftersom det är så stora muskelgrupper! Att inte folk inser detta =)

rooz
2011-05-14, 08:18
SL 5x5. Pröva.

davkei
2011-05-14, 08:26
helt rätt! Han har inte tillräckligt med energi för att träna både rygg och ben eftersom det är så stora muskelgrupper! Att inte folk inser detta =)

Jag kör både tung böj och mark i samma pass och det går bra som fan, det är otroligt individuellt.

RobbanColeman
2011-05-14, 08:59
Nu tror jag du vänt på det då det nämligen är du som briljerar med ditt skitsnack.

Snubben klagar på att han inte blir större eller starkare. Det första jag noterar är att hans upplägg inte är optimalt någonstans.

Jag vet inte vad dina mål med gymmandet är, men om de är att bli större och starkare så borde du se över ditt pass. Bänkpressen sliter nämligen på bröst, axlar och triceps. Väldigt många kompletterar med incline vilket vidare sliter på tidigare nämnda muskler, en bit mer på axlar än tidigare. Har du sedan kört dessa övningar tungt och ordentligt som du borde är inga fler pressövningar något du kommer klara av, iaf inte tungt. Därför hade jag aldrig rekommenderat någon att köra exempelvis militärpress eller liknande efter detta.

Och du måste missuppfattat mig. Jag påstod inte att jag blev trött efter 5set med 50kg på stången, men jag skulle inte klara av att utföra de resterade övningarna för att åstadkomma ett komplett träningspass om jag kört tyngre. Nu är 50kg bara en låtsatssiffra, inget jag provat eller vet av alls.

Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre. Att vidare pumpa ben med marklyft är självmord. Förstår inte hur du kan förespråka något sådant.

Bara så du kommer ihåg så är det så att TS klagar på att han inte växer, vilket uppenbarligen betyder att något inte står rätt till och att denna s.k. metod som funkar utmärkt för dig inte fungerar för honom.

Det där är inget jag skulle rekommendera om man vill ha grova lår. Mitt mål är att växa och jag kör med småvikter, bodypump o hela faderullan.

TS: Prova splitta så här t ex

axlar och vader
lår
bröst, triceps och mage
rygg, biceps och vader
vila

Du behöver inte alls träna så du skakar eller inte kan stå upp eller ngt annat dumt. Beställ muskler inte ledvärk.

Rusk
2011-05-14, 09:59
"ett typiskt pass är att jag kör lågreps i 3-4 set och vilar ganska länge mellan seten så jag orkar samma vikt i nästa."

Inte slagit dig att prova på träning som är fokuserad på byggning istället för styrka?-.-

Fredrik_S
2011-05-14, 10:16
För det första skit i vilka vikter du lyfter, det är inte viktigt.
Håller med robban, tycker inte det är värt att träna med så tunga vikter att man mår dåligt och skakar. Träna hårt men så att du får en skön och bra pump, ge gärnet i 30-40 minuter per pass vila ca 30 sekunder mellan setten och försök köra 15-30 set per muskelgrupp. träna gärna varje dag också om du har tid. Försök få varje muskel att jobbas igenom 2-3 gånger per vecka istället för bara en gång. Texta några månader och se om du inte börjar växa.
Använd gärna mycket isolationsövningar för att träffa avsedd muskel, jag tycker man kan skippa bänkpress benböj och marklyft om du inte gillar dom övningarna, de är definitivt inte några måsteövningar...
Det finns många bra sätt att träna på och det jag förslår är inte det enda fungerande.

Lindrian
2011-05-14, 11:04
Du kan omöjligt påstå dig veta vad som är optimalt för TS, det ända du kan hävda är att hans upplägg inte är optimalt för dig personligen, och inte ens det skulle jag nog vilja medge att du kan, såtillvida att du inte testat och utvärderat upplägget själv. Nu är inte min mening att förminska dig på något sätt men känner du verkligen att du har tillräckligt med erfarenhet i gymmet för att komma med tvärsäkra påståenden angående vad som fungerar och vad som inte gör det? Det var ju inte allt för länge sedan som du själv ville ha synpunkter på ett upplägg (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162853) och jag får känslan av att du inte har varit med i svängarna allt för länge heller. Det är inte bara hos dig jag noterar en viss övertro på sina kunskaper, rent generellt så är det jäkligt lätt att agera träningsguru genom datorskärmen. Därför är det viktigt att kunna sålla och värdera informationen man får.

Nu har ju visserligen inte mitt gymmande eller mina mål särskilt mycket med diskussionen att göra men eftersom du ifrågasatte dem så kan jag väl likväl svara. Jag har varit i svängarna tillräckligt länge för att med relativt stor säkerhet säga att jag har hittat ett upplägg som är optimalt och ändamålsenligt för mig och min livssituation just nu. Att det skulle vara optimalt för någon annan påstår jag aldrig. Jag vet inte var i mitt inlägg du hittar mig förespråka någonting överhuvudtaget, det enda jag gjorde var att ifrågasätta ditt påstående att det skulle vara helt fel att träna synergister tillsammans och förklarade att det fungerade utmärkt för mig personligen.

Du skriver att "Efter 5 set knäböj på en tillräckligt hög vikt så skakar mina ben, knappt så jag vill stå längre". Det är du och din kropp som svarar på det sättet, det är inte relevant för någon annan än dig själv. Jag förespråkar inte att träna knäböj och marklyft efter varandra, men jag skulle kunna föreslå det och sen är det upp till utövaren att själv känna om det fungerar eller inte. För mig gör det det.
Jag påstår mig inte att jag vet vad som är optimalt för just TS, men hans schema kan definitivt bli bättre. Det finns många scheman för både nybörjare och avancerade lyftare som jag tycker ser mycket bättre ut. Anledningen till att jag tar en sådan ståndpunkt är för att hans schema såg ut som mitt gjorde när jag började träna. Det gick väldigt dåligt för min utveckling. Min nuvarande split må inte vara optimal alls, men jag jobbar på det och hittar den rutin min kropp gillar bäst. Allt jag har försökt göra är att hjälpa TS på traven. Sedan huruvida TS vill ta användning av dem eller inte är helt upp till honom.

Slutligen vill jag även säga att av den begränsade kunskap jag samlat på mig genom åren, från mig själv, vänner, kolo och andra på gymmet så har upplägg med flera basövningar i samma pass aldrig riktigt fungerat så jävla bra. Detta kan jag som sagt stärka med egen erfarenhet. Jag skulle mycket hellre se att TS byggde upp sitt schema kring marklyft/knäböj/bänk/militärpress för respektive dag, och sedan trycker in de muskler han vill träna extra, säg biceps, triceps eller liknande. För att jag inte ska låta tvärsäker på att det jag säger är absolut bäst, så TROR jag att om TS lägger upp en sådan split istället alternativt väljer ett beprövat schema så kommer han klara sig mycket bättre. GIVET att han håller fast vid schemat i iaf ett halvår eller något.

Så bröst och axlar tycker du inte att man kan träna på samma pass eftersom många bröstövningar även tränar axlarna, samtidigt tycker du att bröst och triceps går bra att träna samtidigt trots att många bröstövningar även tränar triceps. Hur tänkte du där egentligen? Ditt resonemang verkar inte speciellt konsekvent.

Dock så tycker inte heller jag att TS upplägg verkar helt genomtänkt även om det är svårt att säga utan att se mer om övningsval, set etc. Ben och rygg på samma pass samtidigt som armar har en egen dag känns obalanserat. Det är inget fel i sig att ha ben och rygg på samma pass men i så fall tränar man förmodligen någon form av hel eller halvkroppspass. TS verkar träna efter en tresplit och då tycker jag att det finns bättre alternativ, t.ex press/drag/ben.
Triceps tränas i isolationsövningar, vilket även axlar kan göra, men jag anser att man borde köra militärpress någon gång under sitt axelpass för fullgod träning. Militärpress kommer då träna dina axlar och triceps, inklusive andra stabilisatorer. Att träna just militärpress efter säg bänkpress är ingen god idé i min mening då du för det första redan tröttat ut dina triceps en del, men framför allt dina front delts. Som jag tidigare nämnt har jag provat ett sådant schema. Körde det väldigt länge (en kompis snickrade ihop det när jag var nybörjare och inte visste bättre). Jag körde bänk, lutande bänk och militärpress. I den ordningen. Det gick inte särskilt bra kan jag säga.

Lindrian
2011-05-14, 11:09
Det där är inget jag skulle rekommendera om man vill ha grova lår. Mitt mål är att växa och jag kör med småvikter, bodypump o hela faderullan.

TS: Prova splitta så här t ex

axlar och vader
lår
bröst, triceps och mage
rygg, biceps och vader
vila

Du behöver inte alls träna så du skakar eller inte kan stå upp eller ngt annat dumt. Beställ muskler inte ledvärk.Äh nu snackar du goja igen. Muskler växer vid överbelastning, inte smekning. Vill du träna så, visst, gör du det, men vissa vill faktiskt ha ordentliga muskler.

Tung träning orsakar inte ledvärk, det är snicksnack. Däremot om du tränar fel med tunga vikter så kommer du förmodligen skada dig, ja.

Den splitten ser f.ö. helt ok ut. Ser dock ut som om du försöker kompensera lite för lår men det är upp till var och en, givetvis :-)!

Fredrik_S
2011-05-14, 12:39
Äh nu snackar du goja igen. Muskler växer vid överbelastning, inte smekning. Vill du träna så, visst, gör du det, men vissa vill faktiskt ha ordentliga muskler.

Tung träning orsakar inte ledvärk, det är snicksnack. Däremot om du tränar fel med tunga vikter så kommer du förmodligen skada dig, ja.

Den splitten ser f.ö. helt ok ut. Ser dock ut som om du försöker kompensera lite för lår men det är upp till var och en, givetvis :-)!

Muskler växer av att år ut och år in stimuleras. Det behövs inte speicellt supertunga vikter för det. Visst är proggression och ökning av vikterna något man kan eftersträva. Men kontakt pump och känslan av att det är tungt känns långt viktigare att prioritera än siffran på viktskivan för en kroppsbyggare. Att göra lätta vikter tunga är kroppsbyggarens A och O medans göra tunga vikter lätta är styrklyftarens främsta prioritering.

Att gå och vara ledsen för att man inte orkar göra en trea på 120 i bänkern när man kan göra fem muskelbyggande tolvor på 75 kg känns som slöseri med tid.

Silencer
2011-05-14, 13:00
Kan vara dags för en deload också. Brukar öka som mest precis efter deloaden.

benacii
2011-05-14, 13:19
jag är 174 lång och väger 76 kilo, 19 år.

Var 174 när jag började och vägde 68 kilo så har gått upp en del sen dess.ett typiskt pass är att jag kör lågreps i 3-4 set och vilar ganska länge mellan seten så jag orkar samma vikt i nästa.

Har börjat köra med snabbare tempo nu med väldigt mycket lägre vikter men känns så tanigt :/

är det bara jag som ser problemet som att han äter alldelles för lite mat? 8kg på 2år är ingenting. och jag tycker fortfarande att man kan köra snabbare tempo utan att säkna vikterna med "mycket lägre vikt".

mn8eii
2011-05-14, 13:26
Jag påstår mig inte att jag vet vad som är optimalt för just TS

Men i ditt första inlägg skriver du att hans schema ser rent utav förjävligt ut. Du påstår dig med andra ord veta vad som INTE är optimalt för TS, och det baserat på att det inte skulle vara optimalt för DIG.

Det känns som att den här diskussionen bara går runt i en cirkel.

Jag förstår att du bara vill hjälpa TS, det är därför du skriver i den här tråden. Jag ser inget fel i att ge synpunkter på någon annans upplägg och relatera dem till egna erfarenheter. Vad jag inte tycker du ska göra är att kalla ett upplägg förjävligt bara för att dina erfarenheter säger att du inte trivs med det. Ska du kritisera något så får du förklara varför du inte tycker det är bra och sen är det upp till TS att värdera huruvida han kan hålla med eller inte.

Poängen är inte huruvida man kan träna flera tunga basövningar under ett och samma pass. Min poäng är att bara för att ett upplägg inte är optimalt för dig så innebär inte det att samma upplägg inte är vad som passar någon annan bäst.