handdator

Visa fullständig version : Varför Keso

Mathce
2011-05-13, 21:11
alla säger att keso är så nyttigt att äta till mellanmål osv...
Jag tycker inte det är spec gott.

Varför äter man Keso och vad kan man äta istället.
Jag har nu lärt mig att mixa keso och lite goda frukter, så kan jag dricka det med sugrör och då går det ner, men jag hade gärna ätit något annat.

Eddie Vedder
2011-05-13, 21:12
Kött och fisk, ägg, ost. Du ska inte äta keso om du inte tycker att det är gott.

Mathce
2011-05-13, 21:20
Men de finns ju inte allt det i Keso.

Kan ja käka vanlig typ mager hushålsost istället för keso...
För keso är väl typ ost (måste kolla upp)

Eddie Vedder
2011-05-13, 21:21
Men de finns ju inte allt det i Keso.

Den meningen förstod jag inte.

Vad är det som inte finns vart? Om du tror att keso innehåller något spektakulärt som måste tillföras för att muskler ska kunna växa kan jag lugna dig med att så inte är fallet.

Ristretto
2011-05-13, 21:24
Om du tror att keso innehåller något spektakulärt som måste tillföras för att muskler ska kunna växa kan jag lugna dig med att så inte är fallet.

Det är väl bara Milbonas kvarg som besitter sådana egenskaper?

Mathce
2011-05-13, 21:29
Den meningen förstod jag inte.

Vad är det som inte finns vart? Om du tror att keso innehåller något spektakulärt som måste tillföras för att muskler ska kunna växa kan jag lugna dig med att så inte är fallet.

Hehe, nej då det tror jag inte, bara det att alla säger att det är så nyttigt och jag vill äta nyttigt.
Du skrev: Kött och fisk, ägg, ost. och jag menar att det finns ju inte allt det i Keso...

Mathce
2011-05-13, 21:33
Det är väl bara Milbonas kvarg som besitter sådana egenskaper?

Haha - Det måste jag testa, var kan man hitta det. Det enda jag sett är Kesella och det är ju riktigt gott.

Sheogorath
2011-05-13, 21:35
Hehe, nej då det tror jag inte, bara det att alla säger att det är så nyttigt och jag vill äta nyttigt.
Du skrev: Kött och fisk, ägg, ost. och jag menar att det finns ju inte allt det i Keso...

Keso är "nyttigt" eftersom det är innehåller högvärdigt, fullvärdigt protein tillsammans med en massa vitaminer som finns naturligt i mjölken. Men detta gäller för alla mjölkprodukter, t.ex. filmjölk, ost, mjölk, kvarg mm. Keso passar bra vid viktminskning eftersom det innehåller ganska lite andra energigivare förutom protein. Det är vanligtvis fett och/eller kolhydrat man bör äta mindre av för att gå ner i vikt, dessutom mättar Keso bra. Men som Eddie säger: det finns inget självändamål med just Keso. Näringsämnena kan man få i sig på tusentals andra sätt.

vicarious
2011-05-13, 21:36
I det här fallet tror jag kalorisnålt förväxlas med nyttigt.

Jag skulle säga att Keso är populärt bland folk som försöker gå ner i vikt, till exempel som substitut till creme fraiché eller gräddsåser.

Mathce
2011-05-13, 21:39
Keso är "nyttigt" eftersom det är innehåller högvärdigt, fullvärdigt protein tillsammans med en massa vitaminer som finns naturligt i mjölken. Men detta gäller för alla mjölkprodukter, t.ex. filmjölk, ost, mjölk, kvarg mm. Keso passar bra vid viktminskning eftersom det innehåller ganska lite andra energigivare förutom protein. Det är vanligtvis fett och/eller kolhydrat man bör äta mindre av för att gå ner i vikt, dessutom mättar Keso bra. Men som Eddie säger: det finns inget självändamål med just Keso. Näringsämnena kan man få i sig på tusentals andra sätt.

Tack för en utförlig beskrivning. Så om man dricker mjölk eller äter ost istället så får man i sig fett och kolhydrater också, men i keso finns mindre sånt.

Mathce
2011-05-13, 21:41

Jag skulle säga att Keso är populärt bland folk som försöker gå ner i vikt, till exempel som substitut till creme fraiché eller gräddsåser.

Du säger försöker, men funkar det då ? Alltså är det bra om man ska gå ner i vikt...

lirberr
2011-05-13, 21:48
Keso med sylt är skitgott!

Sheogorath
2011-05-13, 21:51
Tack för en utförlig beskrivning. Så om man dricker mjölk eller äter ost istället så får man i sig fett och kolhydrater också, men i keso finns mindre sånt.

Precis. Sen är Keso tekniskt sett ost ("cottage cheese"), men man kan för enkelhetens skull säga "ost" till sånt man har på pizzan, smörgåsen eller river över pastan, och sen specificera andra sorter.

Sheogorath
2011-05-13, 21:55
Du säger försöker, men funkar det då ? Alltså är det bra om man ska gå ner i vikt...

Ja, det är bra om man ska gå ner i vikt. Tillsammans med andra födoämnen, förstås. Men "gå ner i vikt" gör du om du tillgodogör dig färre kalorier än du förbrukar oavsett om det åstadkommes på ett "nyttigt" sätt eller inte. Man kan gå ner i vikt genom att äta godis och glass om man inte äter så mycket annat och tillräckligt lite av det. Men någon kvalité i viktnedgången lär det inte bli tal om.

Pungis
2011-05-13, 22:11
Prova lidls kvarg med fun light istället :)

1684_
2011-05-14, 04:21
keso e så underbart, sitter å smarrar på de nu :) brukar beställa hem 3kgs dunkar, dock e det 4% men de eju bulk å magen mår bättre av keso än sur kvarg.

Som sagt, gillar du inte keso, käka annat!

1684_
2011-05-14, 04:24

håller med dig där, men samtidigt finns de ju keso med 4% och de e 90kcal/100g. så de e lätt att få i sig gratis kalorier där (mättar ju inget) om man tar de typ till, gröten. jag själv äter nog runt 6-7dl varje dag så i viktökningssyfte tycker jag keso e lika bra som creme friache å annat!

Sheogorath
2011-05-14, 06:04
håller med dig där, men samtidigt finns de ju keso med 4% och de e 90kcal/100g. så de e lätt att få i sig gratis kalorier där (mättar ju inget) om man tar de typ till, gröten. jag själv äter nog runt 6-7dl varje dag så i viktökningssyfte tycker jag keso e lika bra som creme friache å annat!

Lul wat mättar inte? Då upplever vi det olika :D Ett halvt kilo 4 %:ig Keso trycker till det DUKTIGT. Jag blir proppmätt trots att jag dietat i 17 veckor. Perfekt =)

Fugly
2011-05-14, 07:11
keso e så underbart, sitter å smarrar på de nu :) brukar beställa hem 3kgs dunkar, dock e det 4% men de eju bulk å magen mår bättre av keso än sur kvarg.

Som sagt, gillar du inte keso, käka annat!

Hur mycket kostar dunkarna?

Eddie Vedder
2011-05-14, 09:10

Nej det finns inget ägg och inget kött i keso, det stämmer. Jag förstår inte poängen. Vill du eller vill du inte ha kött, ägg och fisk? Och varför skulle keso vara bättre?

Jag förstår som sagt inte riktigt hur du menar men hursomhelst behöver du absolut inte varken kvarg eller keso.

Philosophic
2011-05-14, 09:20
Prova lidls kvarg med fun light istället :)

+1 Fungerar riktigt bra! :hbang:

apagul
2011-05-14, 12:26
Ät inte keso smakar skit. Riktigt jävla piss äckligt.

Gå till Lidl och köp Milbona Kvarg. Riktigt bra!