handdator

Visa fullständig version : Stela fingrar


Tvåan
2011-05-13, 19:16
Som rubriken lyder så har jag gått och fått stela fingrar. Känner mig orkeslös när jag knyter nävarna. Tar jag i så är jag dock inte svagare än tidigare i greppet.
Smärtan märks speciellt av på morgonen och efter att jag tagit i. Trycker jag så är jag öm i lederna i "början" av fingrarna.
Vad tror ni det kan bero på? Har tränat lite med grippers nu det senaste men ömheten började först när jag för två veckor sen började jobba igen efter 4 månaders arbetslöshet. Är snickare så bär mycket tunga saker.
Kan musklerna i fingrarna ha blivit starkare än vad lederna blivit?

grimfish
2011-05-13, 19:42
Det är inte så konstigt att fingrarna blir stela och ömma om du dels har ett tungt arbete som snickare och dels tränar med grippers. Pröva att sluta med grippersträning och se om det blir bättre. Försök också att anpassa din arbetssituation. Se till att ta pauser, försök att bära saker på ett så skonsamt sätt som möjligt och använd hjälpmedel om det går.

Tvåan
2011-05-13, 19:51
Det är inte så konstigt att fingrarna blir stela och ömma om du dels har ett tungt arbete som snickare och dels tränar med grippers. Pröva att sluta med grippersträning och se om det blir bättre. Försök också att anpassa din arbetssituation. Se till att ta pauser, försök att bära saker på ett så skonsamt sätt som möjligt och använd hjälpmedel om det går.

Försöker verkligen att bära skonsamt och gå fler vändor istället för att lyfta för tungt, men det är som på dom flesta arbetsplatser numera att allt ska gå så förbannat snabbt. *gah!* Man vill även visa vad man går för när man har en provanställning :)

Har inte kört med grippers f.ö sen jag började jobba utan det var då jag gick hemma.

Kan det vara nån fara att fortsätta träna normal styrketräning eller ska jag behöva vila tills det gått över?

grimfish
2011-05-13, 19:56
Kan det vara nån fara att fortsätta träna normal styrketräning eller ska jag behöva vila tills det gått över?

Det kan vara lämpligt att ta det försiktigt med övningar som belastar fingrarna.

Tvåan
2011-05-13, 19:58
Det kan vara lämpligt att ta det försiktigt med övningar som belastar fingrarna.

Får testa det *cupid*

Tack så mkt!