handdator

Visa fullständig version : Konstiga ökningar..


lirberr
2011-05-13, 15:09
Jag har ingen progression i rygg/biceps medans i triceps/axlar/bänk ökar jag ganska bra.


Jag kan fortfarande bara göra 1 chin, vilket jag också kunde för 3 månader sen.
I bänkpress kan jag köra 4x8 på 55 kilo, för 3 månader sen kunde jag inte ens rubba 50 kilo. Vad fan?

Någon annan som har såna här problem?

Robbmeister
2011-05-13, 15:22
Ökar du i andra ryggövningar ? Bulkar du ?

HulkH
2011-05-13, 15:28
Biceps tar ju längre tid, men i ryggen borde du öka rätt bra.

Som Robbmeister frågar... vad kör du för övningar för rygg?

lirberr
2011-05-13, 15:36
Nu ser mitt ryggpass ut typ såhär

Marklyft 3x8
Hantelrodd 3x 8-10
Skivstångsrodd 3x 8-10
Latsdrag 3x 8-10
4-6 set curls på slutet.

Latsdrag är den enda övningen jag kört hela tiden dock. I början körde jag inte marklyft och jag körde bara rodd i en konstig maskin där greppet avgjorde hur mycket man kunde ta(hävstångs effekt delux..)

rooz
2011-05-13, 15:39
Tränar du inte chins, blir du inte bättre på chins..

Problem Officer?

lirberr
2011-05-13, 15:41
Tränar du inte chins, blir du inte bättre på chins..

Problem Officer?


Blir man inte bättre på hantelpress av att köra bänkpress heller då menar du?

ToughLove
2011-05-13, 16:09
Känner du att du ens får kontakt med ryggen ? om inte och om det är greppet som släpar skaffa remmar, och sköt din greppträning nån annan dag, låten inte ryggen lida pga greppet, och gällande biceps så är det många som kör alldeles för fort och inte tänker på att kontrahera nån extra sekund i toppläget och sedan ska man inte bara släppa hanteln/stången till start position utan kör en 2 sec negativa


Tips: Mind Muscle Connection Brah!

lirberr
2011-05-13, 17:17
Känner du att du ens får kontakt med ryggen ?

Tips: Mind Muscle Connection Brah!

vad är kontakt?

Jag känner att det bränner i latsen på dom sista repsen om det är kontakt.

z_bumbi
2011-05-13, 17:32
Blir man inte bättre på hantelpress av att köra bänkpress heller då menar du?

Inte lika mycket som om du kör hantelpressar så använd inte en övning som du inte kör som någon mätare på styrkeökningar

kettlebellGuden
2011-05-13, 17:37
Tränar du inte chins, blir du inte bättre på chins..

Problem Officer?

Jag tycker om dig rooz! +1


TS: Vill du öka i chins så är latsdrag inte så jäkla opti.. jmf din bänk t.ex. Hur många repetitioner bänk har du kört för att få till din ökning, och hur många repetitioner chins har du kört under samma period?

Googla "greasing the groove" :)

eternallord
2011-05-13, 17:40
Tränar du inte chins, blir du inte bättre på chins..

Problem Officer?

Det ligger mycket i detta. Jag har haft problem med övningar där det gäller att bära egen kroppsvikt(chin, pullups, dips etc) för att jag har klent byggd överkropp sett till total kroppsvikt och har använt det som ursäkt för att tramsa i maskiner istället. Jag har efter många års velande och några örfilar insett att det inte gett mig något och har börjat kriga med dessa övningar och det går åt rätt håll.

I början är det kanske lite slarvigt, mina dips såg ut som fan och många som såg dom ville säkert säga åt mig att gå djupare, jobba långsammare eller vad som helst, men det kommer med tiden, kryp innan du går. Att exempelvis hoppa upp och sakta släppa sig ner i en chin är mycket bättre för din utveckling än att leka runt med latsdrag och andra övningar. If you wanna get good at chins, do chins.

burtan
2011-05-13, 17:52
Har du gått upp i vikt samtidigt som du har ökat i bröst/triceps?

lirberr
2011-05-13, 17:58
Har du gått upp i vikt samtidigt som du har ökat i bröst/triceps?

Ja. Jag har gått upp ungefär 5 kilo.

Pungis
2011-05-13, 17:59
Min rygg exploderade när jag skrotade latsdrag och började köra 8 set delvis viktade chins per pass. Svårt om man bara orkar 1 chin, men man kan ju be en polare om hjälp med benen.

hejhopp79
2011-05-13, 18:09
Det ligger mycket i detta. Jag har haft problem med övningar där det gäller att bära egen kroppsvikt(chin, pullups, dips etc) för att jag har klent byggd överkropp sett till total kroppsvikt och har använt det som ursäkt för att tramsa i maskiner istället. Jag har efter många års velande och några örfilar insett att det inte gett mig något och har börjat kriga med dessa övningar och det går åt rätt håll.

I början är det kanske lite slarvigt, mina dips såg ut som fan och många som såg dom ville säkert säga åt mig att gå djupare, jobba långsammare eller vad som helst, men det kommer med tiden, kryp innan du går. Att exempelvis hoppa upp och sakta släppa sig ner i en chin är mycket bättre för din utveckling än att leka runt med latsdrag och andra övningar. If you wanna get good at chins, do chins.

BS, latsdrag är bra för chins imo. Det är ju trots allt typ precis samma rörelse.

Hur som helst så är det bra att köra negativa chins som du säger. När jag blev rejält starkare i latsdrag efter en period med tunga 1-4 reppare kom också ökningarna i chins. Från 0-1 till 4, till nuvarande 11. Kör oftast 3-4x8 iofs men ja.

eternallord
2011-05-13, 18:14
BS, latsdrag är bra för chins imo. Det är ju trots allt typ precis samma rörelse.

Hur som helst så är det bra att köra negativa chins som du säger. När jag blev rejält starkare i latsdrag efter en period med tunga 1-4 reppare kom också ökningarna i chins. Från 0-1 till 4, till nuvarande 11. Kör oftast 3-4x8 iofs men ja.

Jag har aldrig sagt att de inte var det, jag säger bara att vill man göra chins är det dags att börja göra chins, även om de inte är särskilt tjusiga, det räcker inte att bara göra andra övningar.

lirberr
2011-05-13, 18:26
Min rygg exploderade när jag skrotade latsdrag och började köra 8 set delvis viktade chins per pass. Svårt om man bara orkar 1 chin, men man kan ju be en polare om hjälp med benen.

Dom någon typ av chinsmaskin på mitt gym, man står typ på en platta och väljer hur mycket den ska hjälpa till, fast det känns pinsamt.. Men det är väl smällar man får ta:em:

hejhopp79
2011-05-13, 18:29
Jag har aldrig sagt att de inte var det, jag säger bara att vill man göra chins är det dags att börja göra chins, även om de inte är särskilt tjusiga, det räcker inte att bara göra andra övningar.

Fast min poäng var att andra övningar ofta stärker överkroppen på ett sätt så att du lättare kan göra chins med kroppsvikten. T ex tunga latsdrag med få repetitioner och ständigt försöka öka 1RM.

slutenfabrik
2011-05-13, 18:43
Dom någon typ av chinsmaskin på mitt gym, man står typ på en platta och väljer hur mycket den ska hjälpa till, fast det känns pinsamt.. Men det är väl smällar man får ta:em:

Det är inte ett dugg pinsamt. Vill du bli bra på chins, öva in en bra teknik, ett bra rörelsemönster och börja plöja... behöver du hjälpvikt är det inget du kan göra något åt (mer än att kämpa på och sänka hjälpvikten vid varje träningstillfälle).

Jag satte en av mina vänner på att köra dips med hjälpvikt han kunde knappt göra en enda (inte ens med dåligt utförande) då, för två månader sen, gjorde han 3x8 med massa hjälpvikt, sänkte successivt hjälpvikten och nu kör han 3x8 med sin egen kroppsvikt.

Bara att sätta igång.

Carl91
2011-05-14, 23:28
Vad jag lärt mig är att många "maskinövningar" inte går att direkt "översätta" till fria. För att du är stark i latsdrag behöver det inte betyda att du är i närheten av samma styrka i chins t.ex. En grov jämförelse kan vara rodd i maskin mot stående rodd med stång. Detta är bara vad jag lärt mig, och personliga erfarenheter säger mig att det stämmer.

Jag hade skitmycket problem med samma som eternallord nämnde. Kunde typ göra 3 pull-ups och inga chins. Jag körde negativa (dvs hoppar upp och sakta släpper efter). Efter 3 veckor orkade jag göra 9.

burtan
2011-05-15, 04:03
Ja. Jag har gått upp ungefär 5 kilo.

5kg viktuppgång= 5kg mer att lyfta i en chins. Därför har du inte ökat i chins!

rooz
2011-05-15, 07:53
5kg viktuppgång= 5kg mer att lyfta i en chins. Därför har du inte ökat i chins!

Jomensåatt...

Som jag förstår det tränar TS inte chins så ofta. Börja göra negativa / fulchins varje pass. VILL DU BLI BRA PÅ CHINS? TRÄNA CHINS. Var jag tydlig nog?

burtan
2011-05-15, 17:51
Jomensåatt...

Som jag förstår det tränar TS inte chins så ofta. Börja göra negativa / fulchins varje pass. VILL DU BLI BRA PÅ CHINS? TRÄNA CHINS. Var jag tydlig nog?

Det är väl klart hans viktökning har med saken att göra, gjorde han bara 1 chin innan gör 5kg mycket.
Sen ska man ju så klart träna det man vill bli bra på...

Rikard Jansson
2011-05-15, 17:54
Blir man inte bättre på hantelpress av att köra bänkpress heller då menar du?

När jag tog 80 i bänk tog jag 30x8 i hantelpress, nu när jag tar 130 så tar jag 37x5 :) (aldrig tränat hantelpress)

1684_
2011-05-15, 18:24
Imorn ska här köras chins å dips, som ni säger dags å börja kötta. Orkar max 4 chins själv med egen kroppsvikt så.. drömmen e väl iaf 10a.

Zoidy
2011-05-15, 22:03
Hemskt vad många härinne som inte tror det finns nån cross-over? Jag kör latsdrag med mer än vad jag väger, och testar jag att göra chins så känns det inte direkt tungt kan jag lova. Och då har jag aldrig tränat chins regelbundet