handdator

Visa fullständig version : Äter jag tillräckligt?

Zwiqo
2011-05-13, 13:12
Undrar bara generellt om jag äter tillräckligt, eller om jag borde kötta i mig en portion till på lunchen och så..

Frukost: 4-6 rostade mackor med smör och ost + Mjölk (varierar, uppskattar nåt omkring 3-4dl till 1 liter, seriöst) ibland blir det müsli med mjölk till också

Lunch: Skolmaten, eller snabbnudlar om den är helt oätbar (hänt en gång under denna termin) brukar ta så mycket man får ta eller mer, om det står nåt sånt.

Middag: Alltid risgrynsgröt eller blodpudding på måndagar, annars är det hemskt olika.

"Kvällsmackor": Samma som frukost om inte mer.

Tror ni att det räcker?

Tränar styrka 3 gånger i veckan och kondition 2 gånger.

Växer ju också..

Född 97 (ca 14år gammal)

Zorban
2011-05-13, 13:15
Går inte att svara på. Tror du att alla 14-åringar behöver exakt lika mycket mat? :)

Äter du tillräckligt för Vad? Gå upp i vikt? Stå stilla i vikt? Dessutom vet vi inte alls hur stora portioner du äter och av vad.

Silencer
2011-05-13, 13:49
När man är barn växer man ju fan oavsett hur lite man äter. Kroppen är ett mirakel... Men för att bygga muskler behöver du nog äta mer.

Zwiqo
2011-05-13, 14:04
När man är barn växer man ju fan oavsett hur lite man äter. Kroppen är ett mirakel... Men för att bygga muskler behöver du nog äta mer.

Syftar du på att jag borde ta fler mål eller vad?

Eddie Vedder
2011-05-13, 14:16
Syftar du på att jag borde ta fler mål eller vad?

Antalet är det inget fel på. Men angående energin är en uppskattning fullständigt omöjlig att göra för vi vet inte ett dugg om mängder av någonting. Det kan vara 2000 kcal och det kan vara 5000 kcal så vitt vi vet. Det låter som att den kan vara lite taskigt näringssammansatt om det blir väldigt mycket ostmackor och risgrynsgröt.

Lägg gärna till några kokta ägg på morgon om du gillar det. Kommer du inte äta skolmaten kanske du kan ta med två burkar makrill i tomatsås? Är det en gryta med ris som du inte klarar av så är ju makrill i tomatsås med ris toppen exempelvis. Eller med pasta eller potatis. Eller på knäckebröd. :)

Zwiqo
2011-05-13, 19:10
Antalet är det inget fel på. Men angående energin är en uppskattning fullständigt omöjlig att göra för vi vet inte ett dugg om mängder av någonting. Det kan vara 2000 kcal och det kan vara 5000 kcal så vitt vi vet. Det låter som att den kan vara lite taskigt näringssammansatt om det blir väldigt mycket ostmackor och risgrynsgröt.

Lägg gärna till några kokta ägg på morgon om du gillar det. Kommer du inte äta skolmaten kanske du kan ta med två burkar makrill i tomatsås? Är det en gryta med ris som du inte klarar av så är ju makrill i tomatsås med ris toppen exempelvis. Eller med pasta eller potatis. Eller på knäckebröd. :)

Hahah mycket risgrynsgröt och ostmackor :laugh:

Är inte så förtjust i ägg precis men jo visst, om vi har några.. Vilket vi sällan har, eller så är dom till för nåt annat. Men dom där ostmackorna är bara för att kötta i mig nåt på morgonen så jag inte blir hungrig innan lunch. Finns dessutom inte så mycket annat.

Sen planerar jag ju inte att "idag ska jag inte äta skolmaten" utan jag försöker äta så mycket som möjligt av den men om det är alltför äckligt (som sagt, händer extremt sällan) så äter jag väl lite snålt och sticker sen hem och käkar nåt som finns här hemma.

Masterpan
2011-05-13, 20:53
Väg dig regelbundet så ser du om du äter "tillräckligt" ska väl inte va så jäkla svårt..