handdator

Visa fullständig version : Konsumenträttsfråga


Fredszky
2011-05-13, 11:26
Om jag köper en handsfree som får glappkontakt i ena kanalen efter ett par veckor under normal användning, har jag rätt att kräva en ny av säljaren?

I det här fallet tycker jag alltså att kvalitén inte var vidare bra om den går sönder så snabbt. Är dålig kvalité ett fel?

Det här är hämtat från konsumentverket.se:

"Säljaren är ansvarig för fel som fanns när köpet
gjordes även om felet visar sig först senare.
Fel som visar sig inom sex månader från köpet
anses vara fel som fanns när varan såldes om säljaren
inte kan bevisa annat. Om felet visar sig senare
är det köparen som ska bevisa att felet fanns när
varan såldes. Det är inte fel på varan om den blivit
sämre på grund av en olyckshändelse, vanvård eller
onormal användning."

Fatalist
2011-05-13, 11:52
Har du frågat där du köpte den om de eller tillverkaren lämnar någon typ av garanti på sin produkt?

hahavaffan
2011-05-13, 11:58
Ta en titt på KKL (https://lagen.nu/1990:932)

Paragraferna 16, 20a, 22, 23, 26, 27, 28, 29.

Edit: Men ja, glapp efter ett par veckor är fel på varan imho.

Frumpish
2011-05-13, 12:00
Fabriksgarantin ökades väl till 3 år detta året till och med.. och det där låter som fabriksfel

Fredszky
2011-05-13, 12:02
Fatalist: Nej, jag tänkte åka dit och se vad jag kan göra, men först vill jag veta om jag har någon grundläggande rättighet som jag kan peka på.

I detta fallet handlar det om 129 kr så det är inte hela världen, men jag är nyfiken för man köper ju ändå rätt många elektronikprodukter som visar sig att inte hålla så länge.