handdator

Visa fullständig version : Är jag rasist?


Sidor : [1] 2

jikajd
2011-05-13, 10:12
Ja, rubriken har jag väl överdrivet en aning för att fånga uppmärksamhet till tråden... Eller?

Jag håller med om väldigt mycket av vad det SD står för. Känner mig nästan skamsen för att jag många gånger håller med i deras ståndpunkter. Har Jimmy lyckats hjärntvätta mig? Har jag läst för mycket vinklat skit på Politiskt Inkorrekt (PI)? Jag kommer ofta på mig att bli lite putt när jag läser nyheter på PI som inte uppmärksammas i tex. Aftonbladet eller Expressen, är detta fel eller är det, åter igen, för att jag läser för mycket på PI?

Jag har mer och mer börjat se Islam som något annat än en religion efter alla varianter av olika länders "Uppdrag granskning"-program (som jag ofta hittar på PI - så klart..). Jag respekterar religionsfrihet och alla ska ha rätt att tro på det dom vill, men det finns mycket i koranen jag inte gillar - även om jag själv är för dåligt påläst för att egentligen uttrycka en åsikt. Litet axplock av det senaste från PI och även sådant som påverkar mig väldigt mycket:

En av de tonåringarna fick frågan om det är fel att slå ett barn.

-Nej, det är inget fel. Jag kommer nog också slå mina barn.

Aga barn.
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/12/bris-invandrare-slar-sina-barn-mera-och-allvarligare-an-infodda-svenskar/

Även i dagens århundrade är den sexuella åldern låg på flera platser. I Japan kan man lagligt ha sex vid 13 års ålder, i Spanien är det lagligt att ha sex vid 12 års ålder (9). En 40-årig man som har sex med en 14-åring kvinna kan anses vara en pedofil i USA men varken i Kina idag där åldern är 14, eller i USA under det senaste åhundradet. Biologin är en bättre normgivare när det gäller att bestämma dessa ting, och inte godtyckligt enligt kulturen.

Sexuell debut:
http://islam-svarar.se/pages/content/view/191/74/
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/12/islam-svarar-tar-inte-avstand-fran-sexuellt-utnyttjande-av-barn/

”Av allt att döma har Abbas Rezai först fått kokande olja hälld över sig från någon meters håll i vardagsrummets soffa. Sedan har han tvingats dricka het olja, vilket fått hela nedre delen av ansiktet och halsen att brännskadas svårt. Därefter tycks Abbas Rezai ha försökt fly men stoppats vid ytterdörren. I hallen har han sedan dels slagits upprepade gånger med ett bollträ, dels huggits med en lång kniv tio gånger i ryggen och tretton gånger i bröstet. En del hugg har trängt hela tjugo centimeter in. Efter det har han dragits ner från halvsittande ställning till ryggläge. Tre knappar i skjortan tycks ha knäppts upp metodiskt, bröstet blottats och sedan har han fått ytterligare två djupa knivhugg där. Han var dessutom halvt skalperad och hade i liggande ställning fått ännu ett knivhugg genom handen som satt märken i hallmattan.”

Hedersbrott:
http://politisktinkorrekt.info/2011/05/09/skammordet-pa-abbas-resning-beviljad-av-hd/#more-85234

Kvinnor under sharialagar:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=e6vD6Xwcgrs

Islam is Failing Europe:
http://www.youtube.com/watch?v=tX_DENyRLlI&feature=player_embedded

Och nej, jag trollar inte - detta ämne känns alldeles för svårt att dra upp till diskussion bland vänner IRL. Tankar och kommentarer på detta?

Spartansk
2011-05-13, 10:16
Nej. Du har inget emot muslimer, kineser och japaner som inte ägnar sig åt barnaga, pedofili, hedersbrott och kvinnoförtryck. Eller?

jikajd
2011-05-13, 10:23
Nej. Du har inget emot muslimer, kineser och japaner som inte ägnar sig åt barnaga, pedofili, hedersbrott och kvinnoförtryck. Eller?

Exactamento.

EDIT: Men eftersom det är så fruktansvärt många som framhåller att SD är främlingsfientligt - jag sympatiserar med många av SD ståndpunkter = jag främlingsfientlig. Det så mina tankegångar går. Vad är det jag missar, eller stämmer min ekvation?

Guddi
2011-05-13, 10:24
Misstaget är väl att du förväxlar individer med en folkgrupp. Alltså precis det som Spartansk påpekar.

När det gäller vad som står i koranen så slå upp bibeln någon gång.

young_george
2011-05-13, 10:26
När det gäller vad som står i koranen så slå upp bibeln någon gång.

Varför?

Det gör ju knappast i Koranen mindre vedervärdig.

chrilledude
2011-05-13, 10:27
Nej, du är inte rasist för att du håller med om vad SD säger. Dock brukar många folk tro att man är rasist för det, men så får det väl vara. Sen att PI kanske vinklar lite är inget jämfört med Aftonbladet. Dock känns det ganska onödigt att stoppa invandringen helt, istället för att kanske minska lite OCH SPRIDA UT MER!

Spartansk
2011-05-13, 10:29
EDIT: Men eftersom det är så fruktansvärt många som framhåller att SD är främlingsfientligt - jag sympatiserar med många av SD ståndpunkter = jag främlingsfientlig. Det så mina tankegångar går. Vad är det jag missar, eller stämmer min ekvation?

Jag rekommenderar att du läser igenom hela SD:s partiprogram, läser på om fakta du undrar över, och bildar en egen uppfattning.

Fartman
2011-05-13, 10:30
Jag är typ av liknande åsikt, har kommit fram till att jag inte anser mig själv som en regelrätt rasist då jag trots allt vet att det knappast har nått med ras/hudfärg etc att göra. Däremot tycker jag uppenbarligen inte om många andra kulturer och då ffa dom som är jävligt ålderdomliga med mycket heder och taskig kvinnosyn.
SD och liknande partier gillar jag dock icket, om än att jag tycker hetsjakten mot SD är rätt obehaglig.
EDIT: Det är förövrigt väldigt svårt att vara någon form av rasist i universitetsvärlden då man träffar oerhört många sympatiska och duktiga personer som har annat ursprung än det svenska.

mini
2011-05-13, 10:35
Well, läser man på PI så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

sudoo
2011-05-13, 10:38
Varför?

Det gör ju knappast i Koranen mindre vedervärdig.

Har du läst koranen? Koranen liksom bibeln kan tolkas på olika sätt, det är därför det t.ex. finns olika muslimska grupper som har helt olika ideal. Det är inte koranens, eller bibelns, fel att det finns religiösa idioter i världen.

jikajd
2011-05-13, 10:38
När det gäller vad som står i koranen så slå upp bibeln någon gång.

Respekterar det faktum att alla har rätt till en egen tro. Själv är jag ateist. Finns en hel del skumma grejer i bibeln också om arbort och homosexualitet jag inte samtycker med. Eller, har ju inte själv läst igenom bibeln, men det är väl det faktum att alla religioner ger rum för så många olika sätt för tolkning som ställer till det i många fall.

StampChamp
2011-05-13, 10:38
Well, läser man på PI så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

Men är det lika vettigt att följa den som skrivs på aftonbladet och expressen? Dom försöker ju vrida det lika mycket åt andra hållet.

Jag kan inte påstå att jag gillar SD, men jag håller med dom till viss del. Tycker invandringen är lite väl hög.

limenka
2011-05-13, 10:39
Om du aktivt försöker förtrycka och få ut invandrare ur Sverige så är du rasist. Annars är du inte det, enligt mig. Rasist uttrycket har förlorat sin innebörd..

BigSpawn
2011-05-13, 10:40
Well, läser man på PI så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

Inte för att jag tycker PI är så bra så men aftonbladet och expressen är knappast något vidare heller om man letar efter info som är balancerad.

qqq111
2011-05-13, 10:40
Det hela är mycket enkelt.

Fråga dig själv ifall du tycker att alla personer av en viss ras (etnicitet) är mindre värda än någon annan (vanligtvis din egna). Om svaret är ja så är du en rasist, om svaret är nej så är du inte en rasist.

Den enda folkgruppen som svarar ja på den frågan är judar.

Nästa.

jikajd
2011-05-13, 10:41
Well, läser man på PI så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

Jag märker ju att om man går till orginalkällan, som PI ofta hänvisar till, så brukar det stämma överrens ganska bra. Det som skiljer, tyvärr, i mina ögon är väl synonymerna som används för "invandrare". Där kan PI uttrycka sig väldigt barskt.

young_george
2011-05-13, 10:41
Har du läst koranen? Koranen liksom bibeln kan tolkas på olika sätt, det är därför det t.ex. finns olika muslimska grupper som har helt olika ideal. Det är inte koranens, eller bibelns, fel att det finns religiösa idioter i världen.

Sluta ställ bibeln och koranen som två motpoler. De spelar i samma lag och har allt att vinna på stödja varandra. Det är vi ateister som står i motpol till de religiösa.

Ren myt att texterna i koranan och bibeln inte skulle spela någon roll. Det står sjuka saker, och när folk tror på texterna så agerar dom efter dessa texter. Punkt slut. Debatten om detta är över.

L-Sami
2011-05-13, 10:42
Lär dig vara källkritisk innan du blir en SD-anhängare.

C.E.J.
2011-05-13, 10:42
Men är det lika vettigt att följa den som skrivs på aftonbladet och expressen? Dom försöker ju vrida det lika mycket åt andra hållet.

Det finns andra tidningar än AB och Expressen...

limenka
2011-05-13, 10:43
Sluta ställ bibeln och koranen som två motpoler. De spelar i samma lag och har allt att vinna på stödja varandra. Det är vi ateister som står i motpol till de religiösa.

Ren myt att texterna i koranan och bibeln inte skulle spela någon roll. Det står sjuka saker, och när folk tror på texterna så agerar dom efter dessa texter. Punkt slut. Debatten om detta är över.

Lyft fram exempel ur båda. Tack.

young_george
2011-05-13, 10:43
Lyft fram exempel ur båda. Tack.

Exempel på vad?

mini
2011-05-13, 10:45
Men är det lika vettigt att följa den som skrivs på aftonbladet och expressen? Dom försöker ju vrida det lika mycket åt andra hållet.

Det finns andra tidningar än AB och Expressen...
This.

Jag märker ju att om man går till orginalkällan, som PI ofta hänvisar till, så brukar det stämma överrens ganska bra. Det som skiljer, tyvärr, i mina ögon är väl synonymerna som används för "invandrare". Där kan PI uttrycka sig väldigt barskt.
Men varför vill du läsa nyheter som bara syftar till att peka ut personer/brottslingar från en annan kultur eller av en annan etnicitet?

limenka
2011-05-13, 10:47
Exempel på vad?

Det står sjuka saker, och när folk tror på texterna så agerar dom efter dessa texter.

Jag är intresserad då ingen muslim jag känner agerar utifrån dessa sjuka texter.

Rikard Jansson
2011-05-13, 10:47
http://img859.imageshack.us/img859/1552/35518948.png

Player
2011-05-13, 10:48
Varför?

Det gör ju knappast i Koranen mindre vedervärdig.

Saken är den att de flesta idag inte är kapabla att tolka varken koranen eller bibeln utan en oerhörd mängd kunskap om bland annat: tidsepoken de skrevs och förhållanden religioner emellan, tolkning av dem just då och dess väg till dagens tid, innebörden av dåtidens språkval och mening, dåtidens samhälle och dess förhållande med rättigheter mellan män och kvinnor mm, och sjukt många fler variabler.
Hur kan folk ta sig friheten att tolka sådana skrifter som man vill utan någon som helst bakomliggande kunskap? "Det står ju faktiskt här..." har ju inget med dagens tid att göra.
För att ytterliggare spä på meningsskiljaktigheter och felaktiga grupperingar med religionskoppling, så är vi dessutom riktigt duktiga på att kategorisera människor som utför brott till dess religion. Exempelvis allt detta med hedersvåld. Till stort kopplas det till religionen, inte till vanliga brottsbenägna människor. Alla brott som sker i sverige mot kvinnor; mord, våldtäckter, misshandel mm, är ju också uttryck av flera hundra år av förtryck. Oftast kategoriseras sådana brott som just brott, varken mer eller mindre.
SD sprider mycket halvsanningar och lögner om statistik gällande brott. I en notis som nyligen fanns i DN så var 3 av ca 250 terrordåd kopplade till Islam.

Spartansk
2011-05-13, 10:50
http://img859.imageshack.us/img859/1552/35518948.png

Grymma Paintskills! :D

Player
2011-05-13, 10:50
Ren myt att texterna i koranan och bibeln inte skulle spela någon roll. Det står sjuka saker, och när folk tror på texterna så agerar dom efter dessa texter. Punkt slut. Debatten om detta är över.

Fantastiskt onyanserat och obildat uttalat. Skitsnack, med andra ord. Eller du kanske är insatt i långvarig tolkning och familiär utbildning av skrifterna bland flertalet religiösa familjer idag?

Rikard Jansson
2011-05-13, 10:51
Grymma Paintskills! :D

Tack Champ :D

young_george
2011-05-13, 10:52
Jag är intresserad då ingen muslim jag känner agerar utifrån dessa sjuka texter.

Det förvånar mig inte att du inte är vän med fundamentalister. Du får nog titta lite längre ut i världen för att bredda dina vyer.

Player
2011-05-13, 10:56
Men varför vill du läsa nyheter som bara syftar till att peka ut personer/brottslingar från en annan kultur eller av en annan etnicitet?

+1.

Jikajd, är du genuint intresserad så läs en vettig bok om saken. Finns hur många bra som helst. Glöm aldrig att politiker till stort är retoriker, inte historie- eller religionsvetare.

limenka
2011-05-13, 10:56
Det förvånar mig inte att du inte är vän med fundamentalister. Du får nog titta lite längre ut i världen för att bredda dina vyer.

Den som får vigda sina vyer är nog du. Uppenbarligen är du låst i det Amerikanska perspektivet där alla muslimer tillhör Al-qaida (eller vad dem nu heter) där vi har bomber runt magen och slår våra fruar.

young_george
2011-05-13, 10:56
Fantastiskt onyanserat och obildat uttalat. Skitsnack, med andra ord. Eller du kanske är insatt i långvarig tolkning och familiär utbildning av skrifterna bland flertalet religiösa familjer idag?

Finns ingen anledning att nyansera. Tror man på en religiös skrift kommer man upphäva sitt egna tänkande till förmån för en dogma.

Skulle säga att jag är relativt insatt efter en lång uppväxt i en religiös friskola och religionsstudier på universitet efter det. Vad har du själv för bakgrund?

young_george
2011-05-13, 10:57
Den som får vigda sina vyer är nog du. Uppenbarligen är du låst i det Amerikanska perspektivet där alla muslimer tillhör Al-qaida (eller vad dem nu heter) där vi har bomber runt magen och slår våra fruar.

Nej, det har jag aldrig skrivit. Du får försöka igen utan halmgubbe.

limenka
2011-05-13, 10:59
Nej, det har jag aldrig skrivit. Du får försöka igen utan halmgubbe.

Ok vi kör på det du säger. Du har ju rätt eftersom du läst dem religiösa böckerna. Eller?

young_george
2011-05-13, 11:02
Ok vi kör på det du säger. Du har ju rätt eftersom du läst dem religiösa böckerna. Eller?

Ja, för de Abrahamitiska religionerna.

Bärs
2011-05-13, 11:11
Finns ingen anledning att nyansera. Tror man på en religiös skrift kommer man upphäva sitt egna tänkande till förmån för en dogma.

Vad beror det på att du är ovillig att anpassa dina ståndpunkter efter hur världen ser ut, snarare än tvärtom?

young_george
2011-05-13, 11:16
Vad beror det på att du är ovillig att anpassa dina ståndpunkter till hur världen ser ut, snarare än tvärtom?

Jag sysslar inte med pragmatism och konsekvensialism på det sättet som det faller religiösa i smaken.

Antingen tror man att man sitter på gudomlig kunskap, eller så gör man det inte. Bara ett av svaren är rätt.

Bärs
2011-05-13, 11:24
Jag ... har kommit fram till att jag inte anser mig själv som en regelrätt rasist då jag trots allt vet att det knappast har nått med ras/hudfärg etc att göra. Däremot tycker jag uppenbarligen inte om många andra kulturer och då ffa dom som är jävligt ålderdomliga med mycket heder och taskig kvinnosyn...

Man kan emellertid komma ihåg att dagens rasister inte talar om rashygien o.dyl. utan snarast om "kulturhygien". Man utgår från att det finns klart åtskiljda kulturer, unika för varje "folk", och att dessa är inkompatibla med varandra inom en och samma nationalstat. Vissa kulturer, oftast kulturer med islam som dominerande religion, betraktas sedan som underlägsna och perveterade, och de måste förhindras att "smitta" den inhemska kulturen. I princip tänker SD i tessa termer även om allt inte sägs explicit.

Jag har märkt att många s.k. sekulära humanister sysslar med islamhets. Ateismen används som ursäkt för att man skall få sprida hur mycket skit, förtal och direkt hat som helst. Löjliga hänvisningar till imamer på you tube och enstaka korancitat lösryckta från sitt sammanhang är typiska "argument" för dessa människor. Intellektuellt oärlig populism med klart rasistiska undertoner är vad det är.

Bärs
2011-05-13, 11:31
Jag sysslar inte med pragmatism och konsekvensialism på det sättet som det faller religiösa i smaken.

Frågan var alltså varför du inte anpassar dina ståndpunkter efter hur verkligheten ser ut.

Nackdelen är att du måste överge dina åsikter. Fördelen är att du blir mer välorienterad och kan tolka bättre vad du observerar.

young_george
2011-05-13, 11:32
Frågan var alltså varför du inte anpassar dina ståndpunkter efter hur verkligheten ser ut.

Nackdelen är att du måste överge dina åsikter. Fördelen är att du blir mer välorienterad och kan tolka bättre vad du observerar.

Vilken ståndpunkt är det som behöver anpassas och på vilket sätt?

Krogbyggaren
2011-05-13, 11:34
God kväll!

Debatten har i vanlig ordning gått het de senaste veckorna kring ideologin och rättsfilosofin vi alla älskar och håller kär - rasism! Tyvärr så har våra massmediala informationskällor (läs: propagandacentraler) i form av Aftonbladet, Expressen, DN, TV4 och SVT gjort ett bra jobb med att etablera lögnen om rasismen som den värsta av synder, och den vite rasisten som en fradgatuggande primat utan vare sig utbildning eller tänder. I den här tråden tänkte vi en gång för alla reda ut dessa medvetna lögner och väletablerade myter. Vi som för tillfället kommer svara på frågor i mån av tid är jag själv, Cimmerian, Straybullet, Chainmail, Merkwurdigliebe och Heladageniskogen.

Moderatorkontakt är upprättad och tråden kommer således vara hårdmodererad.

Jag tänkte börja med att klargöra en del av de vanligaste missuppfattningarna (som den till synes aldrig sinande ström av hatmejl och mordhot mot mig och många andra vittnar om):

Rasism innebär inte rashat. Detta måste vara den absolut mest vida spridda lögnen om rasism. "Varför haaaatar du andra människor, bara för att de har en annan hudfärg?! Förstår du inte att vi alla är liiiiiika inombords?!" Skitsnack! Jag själv spenderade väldigt lite av min tid att hata, innan jag meddelades av diverse PK-hjon att jag var en så kallade "hatare". Och tro mig, jag har verkligen funderat kring saken. Är jag verkligen en hatare? Tja, åtminstone inte på samma sätt som människorna som skriver hatmejl till mig fyllda med de mest obscena av svordomar. Men ja, jag förmodar att jag faktiskt hatar vissa människor. De människor som förtjänar vårt allra djupaste hat är människorna i vår regering och i våra tidningsredaktioner som medvetet och avsiktligen driver vår ras och vår civilisation mot förintelse. Ja, jag hatar förrädare. Jag hatar lögnare och bedragare. Vad jag däremot inte hatar är det kollektiv av negrer och araber som haft lyckan att ta sig över halva jordklotet för att bosätta sig bland ett främmande folk för att sedan riva dess tidigare stabila samhällsstruktur till ruiner. Jag hatar inte negrer för att negrer beter sig som negrer alltid betett sig. Jag hatar inte araber som beter sig på det sätt som kan förväntas av araber.

Rashat må vara en produkt av den rasistiska ideologin i sig, på samma sätt som hat mot konservativa må vara en produkt av den liberalistiska ideologin eller vilken annan ideologisk motpol som helst.

För det andra: Rasister är inte per automatik nazister. Inget illa sagt om nazister. Men en rasist är inte per automatik nazist, på samma sätt som en liberal inte per automatik är en drönare, eller på samma sätt som en miljöpartist inte alltid är dåligt kläd (tack, Cimmerian), även om det naturligtvis är så i de flesta fall.

Så vad är då rasism? Tja, här kommer den enligt mig och många andra bästa och mest neutrala definitionen av rasism:

Racism is the belief that genetic factors which constitute race or ethnicity are primary determinants of collective human traits and capacities and that racial differences therefore produce an inherent superiority of a particular race.

Ha en trevlig kväll!


Såhär har jag alltid definerat Rasism, inte att du tycker bättre om Svenskar än Somalier och att du röstar på SD..





https://www.flashback.org/t1537570

Fartman
2011-05-13, 11:35
Sluta ställ bibeln och koranen som två motpoler. De spelar i samma lag och har allt att vinna på stödja varandra. Det är vi ateister som står i motpol till de religiösa.

Ren myt att texterna i koranan och bibeln inte skulle spela någon roll. Det står sjuka saker, och när folk tror på texterna så agerar dom efter dessa texter. Punkt slut. Debatten om detta är över.

Problemet med religösa skrifter är ju just det att dom är så jävla gamla. När dom skrevs så var dom ju däremot oftast jävligt mycket mer humanistiska än vad samhället i stort var på den tiden. Typ bara sånna grejer som att man inte ska döda folk var ju nytänkande på den tiden.
Så därför ligger ju en hel del ansvar på dom olika samfunden att i sin utbildning förklara läget, dvs att man inte ska tolka saker bokstavligt etc.
I den ringa utbildningen jag har i kristendom tex (typ konfirmation) så fick man iaf lära sig sånt här grundläggande och prästen mfl var jävligt noga med att man inte skulle tolka saker hur som helst bara för att det i gamla testamentet finns rätt sjuka grejer.

Fartman
2011-05-13, 11:38
Man kan emellertid komma ihåg att dagens rasister inte talar om rashygien o.dyl. utan snarast om "kulturhygien". Man utgår från att det finns klart åtskiljda kulturer, unika för varje "folk", och att dessa är inkompatibla med varandra inom en och samma nationalstat. Vissa kulturer, oftast kulturer med islam som dominerande religion, betraktas sedan som underlägsna och perveterade, och de måste förhindras att "smitta" den inhemska kulturen. I princip tänker SD i tessa termer även om allt inte sägs explicit.

Jag har märkt att många s.k. sekulära humanister sysslar med islamhets. Ateismen används som ursäkt för att man skall få sprida hur mycket skit, förtal och direkt hat som helst. Löjliga hänvisningar till imamer på you tube och enstaka korancitat lösryckta från sitt sammanhang är typiska "argument" för dessa människor. Intellektuellt oärlig populism med klart rasistiska undertoner är vad det är.

Jo, jag tycker faktiskt också att hetsen mot religion är rätt äcklig och onödig. Jag tror att den stora massan av religiösa människor har betydligt sundare och human människosyn än vad många ateister tror, förmodligen inte sällan än betydligt bättre människosyn än ateisterna själva.

young_george
2011-05-13, 11:40
Problemet med religösa skrifter är ju just det att dom är så jävla gamla. När dom skrevs så var dom ju däremot oftast jävligt mycket mer humanistiska än vad samhället i stort var på den tiden. Typ bara sånna grejer som att man inte ska döda folk var ju nytänkande på den tiden.
Så därför ligger ju en hel del ansvar på dom olika samfunden att i sin utbildning förklara läget, dvs att man inte ska tolka saker bokstavligt etc.
I den ringa utbildningen jag har i kristendom tex (typ konfirmation) så fick man iaf lära sig sånt här grundläggande och prästen mfl var jävligt noga med att man inte skulle tolka saker hur som helst bara för att det i gamla testamentet finns rätt sjuka grejer.

Att dagens präster överger äldre delar av religionen imponerar föga, då man inte med samma logik överger de nyare delarna av religionen. I det stora hela är det mest ett PR-stunt, då man nyss hotade med helvetet för att inte tro på dessa texter och inte mycket information har tillkommit sedan dess.

Sedan tror jag knappast att "man inte skulle döda varandra" var nytänkande. Källa på att tidigare folk har sett det som helt okej att döda hur som helst?

Deceiver85
2011-05-13, 11:41
Till trådskaparen,

Nej, du är inte rasist bara för att du läser mycket på PI. Hela anledningen till att PI ens existerar är för att traditionella mediakanaler pga beröringsångest och politisk styrning blir direkt missvisande i sin nyhetsrapportering. Jag tänker då inte främst på etnicitets-frågan, utan snarare på Israel-Palestinadebatten där svensk media sedan mitten av 90-talet intagit en anti-israelisk position.

Angående islam och muslimska länder så handlar det inte så mycket om religionen utan snarare om hederskulturer och klansamhällen som inte riktigt är kompatibla med många västerländska samhällen.

hejhopp79
2011-05-13, 11:41
Misstaget är väl att du förväxlar individer med en folkgrupp. Alltså precis det som Spartansk påpekar.

När det gäller vad som står i koranen så slå upp bibeln någon gång.

Please.

Pratet om individer och att det är INDIVIDER som begår brott yada yada, är nog den största förenklingen någonsin. Alla individer har en kulturell bakgrund, många har en religion, en del är inavlade och lågintelligenta, en del är intelligenta etc.

Och kom inte och säg att muslimer och nordafrikaner inte är aggressivare än gemene skandinavisk individ. För det är dem och det är mestadels kulturellt och inte sällan en del av Islams och muslimers oförmåga att ta kritik.

Vilket jävla pc-skitsnack rent ut sagt. För det stämmer inte; det är bara en naiv och "rättvis" förklaring på brott som begås av invandrare.

Oh wait, i Sverige ska man prata i gåtor. Jag tar tillbaks allt jag skrev.

Spartansk
2011-05-13, 11:52
Tja, här kommer den enligt mig och många andra bästa och mest neutrala definitionen av rasism:

Racism is the belief that genetic factors which constitute race or ethnicity are primary determinants of collective human traits and capacities and that racial differences therefore produce an inherent superiority of a particular race.

Hur definierar man "superiority" då?

Nitrometan
2011-05-13, 12:00
Hur definierar man "superiority" då?

"Överlägsenhet" - behöver det definieras?

Spartansk
2011-05-13, 12:04
"Överlägsenhet" - behöver det definieras?

Ja... Är vi västerlänningar överlägsna för att vår kultur är tekniskt mest utvecklad? Är Afrikaner överlägsna för att de är fysiskt överlägsna oss på många sätt? Är naturbefolkningar mer överlägsna för att de lyckas leva i bättre samklang med naturen? O s v.

jikajd
2011-05-13, 12:06
Lär dig vara källkritisk innan du blir en SD-anhängare.

Jag tycker jag är rätt duktig på att vara källkritisk.. Och ändå håller jag med om mycket av det som SD argumenterar för. Tex hela debatten om statistiken från BRÅ - nog förstår väl alla att det inte är en gen eller en viss hudfärg som gör att en annan person är mer våldsbenägen. Hade jag växt upp under samma förhållande hade jag med största sannolikhet agerat likadant i olika situationer.

Stycket jag skrev här ovanför - fel/rätt?

Men varför vill du läsa nyheter som bara syftar till att peka ut personer/brottslingar från en annan kultur eller av en annan etnicitet?

Jag antar jag ramlade in på PI efter SDs uttalande om den svenska median som missvisande. Väl där tyckte jag det var intressant att jämföra vilka nyheter som tex Aftonbladet väljer att skriva om jämfört PI. Eller hur olika nyheterna skildras beroende på om det är PK-media eller PI.

Även om nyheterna på PI består till största del av invandrarrelaterade brott så är även en stor del av innehållet också allmänt riktad mot "gammelmedias" felaktiga/bristande skildringar av händelser och/eller bakgrundsbeskrivningar till problemet/fenomenet som inte heller beskrivs.

hejhopp79
2011-05-13, 12:15
Kan ju nämnas att vi faktiskt har signifikanta skillnader, bland annat i testosteron, mellan de mänskliga "raserna". Men rasism innebär att man anser andra raser mindre värda oavsett biologiska skillnader.

Även rätt mycket forskning har gjorts på IQ och de flesta känner nog till de kontroversiella resultaten; korea, japan i topp med 105-106 i snitt, den vita västvärlden kring 100 och sub-sahara afrika kring 70. Är dessa forskare rasister? Såklart inte.

jikajd
2011-05-13, 12:16
Man kan emellertid komma ihåg att dagens rasister inte talar om rashygien o.dyl. utan snarast om "kulturhygien". Man utgår från att det finns klart åtskiljda kulturer, unika för varje "folk", och att dessa är inkompatibla med varandra inom en och samma nationalstat. Vissa kulturer, oftast kulturer med islam som dominerande religion, betraktas sedan som underlägsna och perveterade, och de måste förhindras att "smitta" den inhemska kulturen. I princip tänker SD i tessa termer även om allt inte sägs explicit.

Jag ser inte någon annan kultur som underlägsen. Men jag uppskattar samtidigt den svenska kulturen och traditioner, som har en kristen bakgrund och allt det medfört - det kan vara småsaker som tex skolavslutning i kyrkan och den blomstertid nu kommer. Sånt jag vill ska finnas kvar!

C.E.J.
2011-05-13, 12:18
Ja... Är vi västerlänningar överlägsna för att vår kultur är tekniskt mest utvecklad? Är Afrikaner överlägsna för att de är fysiskt överlägsna oss på många sätt? Är naturbefolkningar mer överlägsna för att de lyckas leva i bättre samklang med naturen? O s v.

Jag tror texten menar att olika genetik kommer leda till överlägsenhet inom något, inte att en viss "ras" är absolut överlägsen pga det. Men, den där blajtexten är som vanligt bara en efterkonstruktion. Självklart hatar dessa rasister vissa folkslag, det är bara senare som de försöker mena att de egentligen "inte hatar andra raser, utan älskar sin egen".

Svårt att ta såna där texter seriöst när naziretoriken kommer fram - hat mot "politiker", "media" och "förrädare". Töntar!

Gabriel174
2011-05-13, 12:46
Har du läst koranen? Koranen liksom bibeln kan tolkas på olika sätt, det är därför det t.ex. finns olika muslimska grupper som har helt olika ideal. Det är inte koranens, eller bibelns, fel att det finns religiösa idioter i världen.

Islam liknar väl ändå en ideologi mer än t.ex. kristendomen med tanke på Sharialagarna etc?

Kristendomens bibel och judendomens torah är innehåller samlingar av skrifter från flera århundraden medan koranen är en bok, skriven av en man i en livstid och mig veterligen ska den tolkas bokstavligen och innehåller inte symbolism utan snarare direkta order.

Exempelvis har bibeln ett gammalt och ett nytt testamente. I det gamla står det "öga för öga, tand för tand" medan det i det nya testamentet står att man ska vända andra kinden till. I koranen sägs det att ifall du får två motsägelsefulla skrifter ska du följa den senaste. Har jag inte missförstått det (och ifall jag gjort det kan någon muslim gärna rätta mig) så är dom fredfulla skrifterna dom som kom först, och mer våldsamma efteråt.

jikajd
2011-05-13, 13:14
Islam liknar väl ändå en ideologi (...)

Lite åt det här hållet lutar jag också mot.. Men det känns samtidigt så jäkla trist, eftersom det är (jag vill tro) extremister som förstör för en stor grupp. Men återigen så samtidigt dyker sekvenserna från "Brittiska Channel Four – Dispatches"-avsnitten upp i mitt huvud.

Avsnitt från 2007:
http://www.dailymotion.com/video/xe00y6_under-moskens-tackmantel-1_news

Från 2008, del 1 av 5:
http://www.youtube.com/watch?v=oc7PqjD_S3s

Och det där, uppriktigt sagt, skrämmer mig.

bb X
2011-05-13, 14:42
Blev lite intresserad av grejen med "Abbas"...

Den som tog på sig hela mordet var den då 17-årige Abdulmajid Ataei. Han dömdes för att ha begått mordet ensam av både tingsrätt och hovrätt till fyra års sluten ungdomsvård på Johannisbergs ungdomshem och därefter utvisning på livstid till Afghanistan.

Föräldrarna Leyla och pappa Raoof Sina åtalades också för mord men friades i båda instanserna, Kalmar tingsrätt och Göta hovrätt. I hovrätten rådde det dock oenighet. Två nämndemän ville döma även föräldrarna för mord till livstids fängelse. Deras berättelser skilde sig åt men det räckte inte till en fällande dom. De fick sedan skadestånd av staten efter den friande domen och erhöll vardera 50 000 var i skadestånd.

Vad i helvete?

chrilledude
2011-05-13, 14:48
De fick sedan skadestånd av staten efter den friande domen och erhöll vardera 50 000 var i skadestånd.

Vad i helvete?
Varför, VARFÖR alltid skadestånd?! *gah!*

Nitrometan
2011-05-13, 14:55
Skadestånd är praxis för den som har suttit inspärrad misstänkt för ett brott och sen blir frikänd.

Skickat med tappat talk från min GalackS

Biceps
2011-05-13, 14:57
Ja, TS, du är värre än Hitler

ha:cl
2011-05-13, 15:00
I princip tänker SD i tessa termer även om allt inte sägs explicit.
.

Haha, kom igen nu.

I princip tänker alla muslimer att de ska erövra världen med våld även om allt inte sägs explicit. quote: ha:cl

Nej, nej, nej.

grisbil3n
2011-05-13, 15:08
Nu orkar jag inte l'a'sa hela traden men det aer sa trottsamt att framlingsfientlighet per automatik blir rasism och att politisk korrekthet aer som en religion for valdigt manga politiker och aven vanliga manniskor i Sverige.

SD aer sakert dumma i huvudet pa manga s'a'tt men att dom skulle vara uttalat rasistiska aer onsketankande, ett bekvamt satt att angripa dom pa inget annat.

Tricce
2011-05-13, 15:20
Skickat med tappat talk från min GalackS

haha vaaa felstavar appen sin signatur or? :)

MAXX
2011-05-13, 16:02
Nej, du är inte rasist för att du håller med om vad SD säger. Dock brukar många folk tro att man är rasist för det, men så får det väl vara. Sen att PI kanske vinklar lite är inget jämfört med Aftonbladet. Dock känns det ganska onödigt att stoppa invandringen helt, istället för att kanske minska lite OCH SPRIDA UT MER!

Hur ska det gå till har du tänkt dig?

Mindre hyror för invandrare i dyra svenskdominerade områden?

MAXX
2011-05-13, 16:04
Det finns andra tidningar än AB och Expressen...

Som?

Beelz
2011-05-13, 16:09
Det är religionens fel alltihop... Förbjud skiten så skulle världen vara en bättre plats!


Sent from iPhone

sundvall
2011-05-13, 16:20
Man behöver ju knappast vara överintelligent för att förstå att sverige skulle vara ett mycket bättre och säkrare land om vi inte tog in så jävla många invandrare. Tror nästan alla håller med om detta om det ser på det hela objektivt istället för att blanda in sin jävla moral som till största del blivit programmerad av aftonbladet.

kettlebellGuden
2011-05-13, 16:34
Man behöver ju knappast vara överintelligent för att förstå att sverige skulle vara ett mycket bättre och säkrare land om vi inte tog in så jävla många invandrare. Tror nästan alla håller med om detta om det ser på det hela objektivt istället för att blanda in sin jävla moral som till största del blivit programmerad av aftonbladet.

Jag tror inte någon enda person med verklighetskontakt håller med om ditt påstående.

C.E.J.
2011-05-13, 16:46
Som?

Med kolo vet man aldrig, så:

SvD, DN är två exempel på stora dagstidningar.

Baluu
2011-05-13, 16:53
Jag tror inte någon enda person med verklighetskontakt håller med om ditt påstående.
Fast rent objektivt måste du ge honom rätt. Invandrare (han syftar säkert på MENA) är mer religiösa. Ett land blir inte säkrare med fler människor som tror på tomten i molnen. Men bara för att samhället blir mindre säkert behöver man inte lagstifta efter det.

Det finns säkert nära och kära till "sundvall" som kanske har lägre IQ, är någorlunda religiösa, nationalistiska eller har något annat attribut som talar för en negativ påverkan på samhället. Det betyder inte att vi måste lagstifta om begränsningar för deras rättigheter.

kettlebellGuden
2011-05-13, 16:57
Fast rent objektivt måste du ge honom rätt. Invandrare (han syftar säkert på MENA) är mer religiösa. Ett land blir inte säkrare med fler människor som tror på tomten i molnen. Men bara för att samhället blir mindre säkert behöver man inte lagstifta efter det.


Invandrare mer religiösa? Det var en konstig slutsats. Jag bor i Malmö och känner en hel drös invandrare. I genomsnitt är de inte mer religiösa än "svenskar". Var har du fått den iden från? Vilken statistik baserar du det på?

Spinkis
2011-05-13, 17:02
Man behöver ju knappast vara överintelligent för att förstå att sverige skulle vara ett mycket bättre och säkrare land om vi inte tog in så jävla många invandrare. Tror nästan alla håller med om detta om det ser på det hela objektivt istället för att blanda in sin jävla moral som till största del blivit programmerad av aftonbladet.

Man behöver ju inte direkt vara Ghandi för att förstå att dessa människor som kommer hit som flyktingar INTE kommer hit för att de vill utan för att de FLYR från förtryck!

kettlebellGuden
2011-05-13, 17:23
Man behöver ju inte direkt vara Ghandi för att förstå att dessa människor som kommer hit som flyktingar INTE kommer hit för att de vill utan för att de FLYR från förtryck!

Mjäeee.. Iaf i Malmö så är det så att majoriteten av invandrare kommer hit för att Köpenhamn är dyrt att bo i och Malmö är mycket billigare. Suger ut kommunen som fasiken gör de med. Jobbar och tjänar bra med pengar i Köpenhamn och skattar då där, och samtidigt använder skola osv. gratis för sina barn här i kommunen.

Men bortser man från de danska invandrarna (klar majoritet!) så är ditt påstående helt rätt :)

Baluu
2011-05-13, 17:27
Invandrare mer religiösa? Det var en konstig slutsats. Jag bor i Malmö och känner en hel drös invandrare. I genomsnitt är de inte mer religiösa än "svenskar". Var har du fått den iden från? Vilken statistik baserar du det på?
Det finns nog ingen statistik på det. Det är nog en fördom som baseras på två lösa saker:
1 - Sverige är ett av världens mest ateistiska länder (medan MENA-länder är extremt religiösa)
2 - Det finns inget som talar för att dessa invandrargrupper som kommer från länder där 98%+ tror på gud skulle ha en fördelning av 80%, eller mer, icke-troende.

Men visst, vill man vara strikt är enda svaret: man kan ej veta.

kettlebellGuden
2011-05-13, 17:30
Det finns nog ingen statistik på det. Det är nog en fördom som baseras på två lösa saker:
1 - Sverige är ett av världens mest ateistiska länder (medan MENA-länder är extremt religiösa)
2 - Det finns inget som talar för att dessa invandrargrupper som kommer från länder där 98%+ tror på gud skulle ha en fördelning av 80%, eller mer, icke-troende.

Men visst, vill man vara strikt är enda svaret: man kan ej veta.

Eftersom det är en försvinnande liten minoritet av invandrare som kommer från områden med hög nivå religiositet så kan det ju kvitta rätt hårt hur pass stor% av befolkningen i de regionerna som faktiskt tror på något högre väsen.

Baluu
2011-05-13, 17:40
Eftersom det är en försvinnande liten minoritet av invandrare som kommer från områden med hög nivå religiositet så kan det ju kvitta rätt hårt hur pass stor% av befolkningen i de regionerna som faktiskt tror på något högre väsen.
Fast jag skrev ju MENA i mitt första inlägg så jag trodde vi talade om dessa grupper. När folk för en restriktiv invandring säger att det räcker med en invandring så brukar de oftast inte syfta på ett minskat flöde av norrmän.

kettlebellGuden
2011-05-13, 17:44
Fast jag skrev ju MENA i mitt första inlägg så jag trodde vi talade om dessa grupper. När folk för en restriktiv invandring säger att det räcker med en invandring så brukar de oftast inte syfta på ett minskat flöde av norrmän.

Jag läste det då som du pratade om invandring generellt och att någon annan möjligtvis menade MENA.

Att folk gör skillnad på folk och folk så som du antyder i biten om norrmän är ju rätt jävla korkat. Ibland är Svarje rätt bra pinsamt.

:edit: Jag har aldrig träffat en norrman i Sverige.. dock en jädrans massa danskar, och de bidrar med noll skattepengar och kostar samhället stora summor när de brukar skolor för sina barn och andra fina fördelar de får gratis som bosatta här.

Baluu
2011-05-13, 17:57
Att folk gör skillnad på folk och folk så som du antyder i biten om norrmän är ju rätt jävla korkat. Ibland är Svarje rätt bra pinsamt.
Jag ska kanske inte ska hoppa för snabbt på slutsatser, sundvall kanske vill minska invandringen av danskar och norrmän. Men jag har sedan länge börjat jämställa "invandrare" med "MENA-invandrare" eller liknande eftersom det nästan alltid brukar vara det som det hela handlar om när folk pratar om den havererade invandringspolitiken och hur den måste skärpas.

kettlebellGuden
2011-05-13, 17:59
Jag ska kanske inte ska hoppa för snabbt på slutsatser, sundvall kanske vill minska invandringen av danskar och norrmän. Men jag har sedan länge börjat jämställa "invandrare" med "MENA-invandrare" eller liknande eftersom det nästan alltid brukar vara det som det hela handlar om när folk pratar om den havererade invandringspolitiken och hur den måste skärpas.

Det låter som konstig sak att vilja. Känns som det borde vara bättre att fokusera på att minska de grupper som har sämst lönsamhet för samhället först. Danskar dårå.

MAXX
2011-05-13, 18:01
Med kolo vet man aldrig, så:

SvD, DN är två exempel på stora dagstidningar.

Ingår i samma koncern som Aftonbladet och följer således samma politiska agenda.

z_bumbi
2011-05-13, 18:03
Jag ska kanske inte ska hoppa för snabbt på slutsatser, sundvall kanske vill minska invandringen av danskar och norrmän. Men jag har sedan länge börjat jämställa "invandrare" med "MENA-invandrare" eller liknande eftersom det nästan alltid brukar vara det som det hela handlar om när folk pratar om den havererade invandringspolitiken och hur den måste skärpas.

I majoriteten av fallen så citerar folk som vill minska invandringen ofta den totala invandringen som ett skäl att minska på invandringen. Iofs kan det bero på att de bara upprepar sådant de fått höra utan att analysera det men så illa ska man kanske inte tro om alla politiska företrädare som gillar att värva röster på nätet.

ha:cl
2011-05-13, 18:11
I majoriteten av fallen så citerar folk som vill minska invandringen ofta den totala invandringen som ett skäl att minska på invandringen. Iofs kan det bero på att de bara upprepar sådant de fått höra utan att analysera det men så illa ska man kanske inte tro om alla politiska företrädare som gillar att värva röster på nätet.

Fråga nr 1. Är invandringen ett problem i Sverige?

Om svaret är nej krävs en motivering.

Om svaret är ja, följer fråga nr 2. Är du rasist?

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:11
brj2UkUPjCI

hejhopp79
2011-05-13, 18:20
Många invandrare är dock jävligt softa såklart.

Ska man hårddra det hela hamnar man i begreppet kulturkrockar. Och med en relativistisk världssyn kan man inte säga att en kultur är bättre än någon annan (fastän vi är Europas lilla USA såklart).

Som vanligt landar man också i religion och religiösa konflikter och olikheter som grogrund till problem väldigt ofta.

sundvall
2011-05-13, 18:22
Jag tror inte någon enda person med verklighetskontakt håller med om ditt påstående.

Oh jesus christ.

sundvall
2011-05-13, 18:23
Man behöver ju inte direkt vara Ghandi för att förstå att dessa människor som kommer hit som flyktingar INTE kommer hit för att de vill utan för att de FLYR från förtryck!

BAHAHAHHAHAHAHA

Arbeta på kunskapen

kottovic
2011-05-13, 18:24
I grund och botten håller nog dom flesta med SD. Tyvärr hamnar deras åsikter lätt i skymyndan då skatter och avdrag är viktigare för alla som bor i fina områden utan störande objekt.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:24
Tur då att kulturkrockar inte på långa vägar är sånt stort problem som vissa vill försöka få det till.

Skrattretande exempel är ju "Clash of Civilizations" som bygger på helt felaktig data och sen har den blivit någon sorts gospel.

sundvall
2011-05-13, 18:29
Danskar norrmän och finländare har jag ingenting emot.

Ser mig själv inte som rasist, dock vägrar jag blunda för verkligheten - om någon sen vill hytta med fingret och jämföra mig med hitler, feel free.

Faktum är att MÅNGA (nej jag säger inte alla, så spare yourself) invandrare - och jag syftar på allt från araber till somalier, folk som har en helt annan kultur än oss - ställer ofta till med extremt mycket problem. Våldtäkter, misshandlar, inbrott. Det är för fan bara att sticka ut näsan en lördagkväll för att se vafan som pågår, i många fall en extremt kaxig attityd, väldigt väldigt aggressiva, söker sig till bråk, har ofta ett extremt starkt hävdelsebehov, känns mycket mer primitiva än nordbor om man säger så.

Är det bara jag eller är det sjukt många invandrare som vill bli polare (bro whatever) med en när dom ser en lyfta tungt och ta i på gymet, alternativt vara i centrum av flickors uppmärksamhet på krogen? Helt plötsligt gör dom allt för att bonda med en. Extremt primitiva.

Och ja, jag har ett par invandrarpolare myself, och dom håller alla med om att VÄLDIGT MÅNGA invandrare som kommer till sverige har seriöst nåt jävla fel i huvudet.

sundvall
2011-05-13, 18:30
I grund och botten håller nog dom flesta med SD. Tyvärr hamnar deras åsikter lätt i skymyndan då skatter och avdrag är viktigare för alla som bor i fina områden utan störande objekt.

Ja, majoriteten vågar dock inte erkänna detta för då blir dom kallade "rasist" av resten av får-flocken.

Herregud, när till och med andra invandrare tycker att Sverige är mongo i huvudet för att vi tar in för många invandrare, då har det tammefan gått för långt.

Den blåögda svenska bonden bjuder snällt in luffaren, det slutar med att luffaren våldtar frun, snor hans mat och dödar djuren.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:32
Danskar norrmän och finländare har jag ingenting emot.

Ser mig själv inte som rasist, dock vägrar jag blunda för verkligheten - om någon sen vill hytta med fingret och jämföra mig med hitler, feel free.

Faktum är att MÅNGA (nej jag säger inte alla, så spare yourself) invandrare - och jag syftar på allt från araber till somalier, folk som har en helt annan kultur än oss - ställer ofta till med extremt mycket problem. Våldtäkter, misshandlar, inbrott. Det är för fan bara att sticka ut näsan en lördagkväll för att se vafan som pågår, i många fall en extremt kaxig attityd, väldigt väldigt aggressiva, söker sig till bråk, har ofta ett extremt starkt hävdelsebehov, känns mycket mer primitiva än nordbor om man säger så.

Är det bara jag eller är det sjukt många invandrare som vill bli polare (bro whatever) med en när dom ser en lyfta tung och ta i på gymet, alternativt vara i centrum av flickors uppmärksamhet på krogen? Helt plötsligt gör dom allt för att bonda med en. Extremt primitiva.

Så det är helt ok för danskar att bo här gratis och använda våra gemensamma och gratis fina grejer i samhället utan att lyfta ett finger, men inte om man är från somalien. Intressant.


Men ja, du är rasist, helt klart.

hejhopp79
2011-05-13, 18:33
Nu freeloadar ju inte danskar så ofta, så vitt jag vet?

sundvall
2011-05-13, 18:36
Så det är helt ok för danskar att bo här gratis och använda våra gemensamma och gratis fina grejer i samhället utan att lyfta ett finger, men inte om man är från somalien. Intressant.


Men ja, du är rasist, helt klart.

Ja, helt ok.


Rasist? Ja, som sagt, om man som svensk inte gillar den massiva jävla invandringen vi har så klassas man som "rasist" - det är problemet med det här landet, OTROLIGT många fjollor som vägrar sticka ut och säga hur saker och ting egentligen ligger till, herre jävla gud om du inte kan INSE att det bara är FÖR MYCKET så är det nog dags för dig att krypa fram från ditt hål och begé dig ut lite mer.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:36
Nu freeloadar ju inte danskar så ofta, så vitt jag vet?

Jag hör att du inte bor i Malmö.

Majoriteten av invandrare här är danskar som bor här pga. de billiga hyrorna/bostadskostnaderna och den billiga levnadskostnaderna.. Jobbar och betalar skatt gör de i Köpenhamn där man får bra betalt. Samtidigt går barnen självklart i svenska skolor etc.

Om det inte är freeloading så vet jag inte. De bidrar med noll och kostar mycket.

hejhopp79
2011-05-13, 18:37
Jag hör att du inte bor i Malmö.

Majoriteten av invandrare här är danskar som bor här pga. de billiga hyrorna/bostadskostnaderna och den billiga levnadskostnaderna.. Jobbar och betalar skatt gör de i Köpenhamn där man får bra betalt. Samtidigt går barnen självklart i svenska skolor etc.

Om det inte är freeloading så vet jag inte. De bidrar med noll och kostar mycket.

Möjligt du har rätt i det.

Men jag vet svenskar som jobbar i Danmark och betalar mindre skatt också.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:38
Ja, helt ok.


Rasist? Ja, som sagt, om man som svensk inte gillar den massiva jävla invandringen vi har så klassas man som "rasist" - det är problemet med det här landet, OTROLIGT många fjollor som vägrar sticka ut och säga hur saker och ting egentligen ligger till, herre jävla gud om du inte kan INSE att det bara är FÖR MYCKET så är det nog dags för dig att krypa fram från ditt hål och begé dig ut lite mer.

Det är inte ditt motstånd mot "invandring" som gör dig till rasist. Om du inte kan läsa ditt inlägg och som att du ha klart rasistiskt tankesätt (oavsett vad du tycker om invandring) så .. ptja.. då är du väl som de flesta SD-anhängare iofs.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:39
Men jag vet svenskar som jobbar i Danmark och betalar mindre skatt också.

Det låter högst osannolikt eftersom de då betalar skatt i Danmark och skattetrycket där är högre än i Sverige. Förutsatt att de inte lurar danska motsvarigheten till skatteverket och då ska du nog fundera över att anmäla dem.

sundvall
2011-05-13, 18:40
Jag hör att du inte bor i Malmö.

Majoriteten av invandrare här är danskar som bor här pga. de billiga hyrorna/bostadskostnaderna och den billiga levnadskostnaderna.. Jobbar och betalar skatt gör de i Köpenhamn där man får bra betalt. Samtidigt går barnen självklart i svenska skolor etc.

Om det inte är freeloading så vet jag inte. De bidrar med noll och kostar mycket.

Jag bryr mig ärligt talat inte mycket om det där skiten, jag skulle inte ha ett DUGG emot araber, somalier etc heller om dom visade sig vara normala i huvudet, men det är dom inte (Jo, vissa är det, generaliseringar här annars blir det bara så mycket mer att skriva) - men så är inte fallet, jag skiter blanka fan i vad fan man är av för hudfärg dock säger egen erfarenhet att dessa folkgrupper väldigt väldigt ofta inte kan uppföra sig.

Säg nåt annat och du måste vara blind alternativt bo under en sten.

Spinkis
2011-05-13, 18:41
Danskar norrmän och finländare har jag ingenting emot.

Ser mig själv inte som rasist, dock vägrar jag blunda för verkligheten - om någon sen vill hytta med fingret och jämföra mig med hitler, feel free.

Faktum är att MÅNGA (nej jag säger inte alla, så spare yourself) invandrare - och jag syftar på allt från araber till somalier, folk som har en helt annan kultur än oss - ställer ofta till med extremt mycket problem. Våldtäkter, misshandlar, inbrott. Det är för fan bara att sticka ut näsan en lördagkväll för att se vafan som pågår, i många fall en extremt kaxig attityd, väldigt väldigt aggressiva, söker sig till bråk, har ofta ett extremt starkt hävdelsebehov, känns mycket mer primitiva än nordbor om man säger så.

Är det bara jag eller är det sjukt många invandrare som vill bli polare (bro whatever) med en när dom ser en lyfta tungt och ta i på gymet, alternativt vara i centrum av flickors uppmärksamhet på krogen? Helt plötsligt gör dom allt för att bonda med en. Extremt primitiva.

Och ja, jag har ett par invandrarpolare myself, och dom håller alla med om att VÄLDIGT MÅNGA invandrare som kommer till sverige har seriöst nåt jävla fel i huvudet.

Låter som en svensk på vilken krog som helst efter lite för många öl!

hejhopp79
2011-05-13, 18:42
Kettlebellguden: Upplever du Malmö som en trygg stad?

sundvall
2011-05-13, 18:42
Det är inte ditt motstånd mot "invandring" som gör dig till rasist. Om du inte kan läsa ditt inlägg och som att du ha klart rasistiskt tankesätt (oavsett vad du tycker om invandring) så .. ptja.. då är du väl som de flesta SD-anhängare iofs.

Precis, "rasistiskt tänk!! FY PÅ DIG" HERRE JÄVLA GUD, för att jag säger vad varje jävla svensk som har ett par ögon som ej är blockerad av diverse uppfuckad samhällsprogrammering ser?

Oh well, guess IM a racist then, might aswell be a nazi! KILL THEM JEWZ !! ! !!!

Ärthjärna.

VAR MAN som ej är 100% positiv till invandringen i sverige = rasist. Snacka om självdestruktivt land.

sundvall
2011-05-13, 18:43
Låter som en svensk på vilken krog som helst efter lite för många öl!

Absolut, dock inte alls lika överdrivet, invandrarna behöver dock ingen öl för detta.

sundvall
2011-05-13, 18:44
Kettlebellguden: Upplever du Malmö som en trygg stad?

Good point.

Att bo i de mest invandrartäta områdena i Malmö = som att be efter bråk. DOCK är ju detta ett mycket rasistiskt påstående och borde egentligen ej få sägas!!

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:45
Precis, "rasistiskt tänk!! FY PÅ DIG" HERRE JÄVLA GUD, för att jag säger vad varje jävla svensk som har ett par ögon som ej är blockerad av diverse uppfuckad samhällsprogrammering ser?

Oh well, guess IM a racist then, might aswell be a nazi! KILL THEM JEWZ !! ! !!!

Ärthjärna.

VAR MAN som ej är 100% positiv till invandringen i sverige = rasist. Snacka om självdestruktivt land.

Ok. Som sagt har det inget med din attytid till invandring att göra.

Kettlebellguden: Upplever du Malmö som en trygg stad?

Ja.

sundvall
2011-05-13, 18:46
ja.

blahahahha

Spinkis
2011-05-13, 18:48
Absolut, dock inte alls lika överdrivet, invandrarna behöver dock ingen öl för detta.

Du förbättrar inte direkt bilden av SD och deras anhängare, maken till aggressiv inställning till medmänniskor har sällan skådats! Det värsta är att jag tror du menar allvar!

Nej nu ska jag ut i dödssamhället med de livsfarliga invandrarna, hoppas jag överlever!

sundvall
2011-05-13, 18:52
Du förbättrar inte direkt bilden av SD och deras anhängare, maken till aggressiv inställning till medmänniskor har sällan skådats! Det värsta är att jag tror du menar allvar!

Nej nu ska jag ut i dödssamhället med de livsfarliga invandrarna, hoppas jag överlever!

Ja jävlar vilken aggressiv inställning! Gotta STAY POSITIVE DUDE.

Återigen, öppna ögonen för i helvete, kan du på allvar säga att mycket av det jag säger inte stämmer? Again, UT och se dig för lite.

Du är ett exemplariskt fall av moralkärring med allt för många kottar uppkörda i arslet.

Citat: Somalier och araber är enligt mig aggressivare än nordbor
Kommentar: RASIST

Citat: Invandrare gör knappast sverige till ett tryggare land, tycker du malmö seriöst är tryggt jämfört med många andra städer?

Kmmentar: Oh herregud!! du har sån aggressiv inställning asså! Är du kär i hitler eller? Jävla nazerazze *insert random nedtryckande skämt för att verka överlägsen och ett guds barn*

Idioti.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:53
Kettlebellguden: Upplever du Malmö som en trygg stad?

Jag rör mig en hel del ute i Malmö stad, i alla dess områden... har gjort så i flera år.

En gång stod jag och väntade på en pizza utanför en pizzeria och det kom en kille vandrande längs trottoaren och han började spontant skrika å gorma att han skulle göra det ena och det andra med mig.. allmänt hotfull, helt oprovocerat.

En annan gång cyklade jag hem mitt i natten (OMG! MITT I NATTEN I MALMOE!) och blev helt random utsatt för försök till rån och misshandel.

Kan ju nämna att de två gärningsmännen hade sitt etniska ursprung gemensamt.

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:55
J
Citat: Somalier och araber är enligt mig aggressivare än nordbor
Kommentar: RASIST

Vad är problemet?


Kollar du på statistiken så är inte Malmö speciellt farlig stad. Bilden media ger är lite annorlunda dock. Men visst är det roligare att kolla på fantasivärldar än tråkiga saker som statistik från verkligheten å så.

sundvall
2011-05-13, 18:55
Jag rör mig en hel del ute i Malmö stad, i alla dess områden... har gjort så i flera år.

En gång stod jag och väntade på en pizza utanför en pizzeria och det kom en kille vandrande längs trottoaren och han började spontant skrika å gorma att han skulle göra det ena och det andra med mig.. allmänt hotfull, helt oprovocerat.

En annan gång cyklade jag hem mitt i natten (OMG! MITT I NATTEN I MALMOE!) och blev helt random utsatt för försök till rån och misshandel.

Kan ju nämna att de två gärningsmännen hade sitt etniska ursprung gemensamt.

Hahaha, ja vad fan säger man? Och du är positiv till invandringen?

Kan förövrigt säga att jag varit med och stoppat 3st (!!!) våldtäktsförsök av somalier inom loppet av 5 år, sen sitter någon insnöad jävla backslick och hyttar med fingret "eeh du har rasistiska åsikter!!!!!" Get the fuck out.

sundvall
2011-05-13, 18:57
Vad är problemet?


Kollar du på statistiken så är inte Malmö speciellt farlig stad. Bilden media ger är lite annorlunda dock. Men visst är det roligare att kolla på fantasivärldar än tråkiga saker som statistik från verkligheten å så.

Men SKÄRP dig nu för fan, "bilden media ger" BLAHAHAH, media gömmer otroligt mycket av vad som EGENTLIGEN sker. Och detta är ingen jävla "fantasivärld" gosse, en sån lever man i om man tycker att massinvandringen i sverige inte är något problem.

Vadå på statistiken? Jämfört med vad? New York? Hudiksvall?

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:57
Hahaha, ja vad fan säger man? Och du är positiv till invandringen?


Med tanke på att de båda var etniska svenskar (christian heter den ena, för övrigt. bor i östersund nu) så borde vi då rimligtvis slänga ut alla svenskar. Eller vad säger du?

kettlebellGuden
2011-05-13, 18:58
Men SKÄRP dig nu för fan, "bilden media ger" BLAHAHAH, media gömmer otroligt mycket av vad som EGENTLIGEN sker. Och detta är ingen jävla "fantasivärld" gosse, en sån lever man i om man tycker att massinvandringen i sverige inte är något problem.

Vadå på statistiken? Jämfört med vad? New York? Hudiksvall?

Kolla på brottsstatistiken över svenska städer. Malmö ligger inte högre än genomsnitt per capita. Jag vet att det rimmar illa med hur du vill att verkligheten ska vara, sorry :(


massinvandring.. please.. ska vi verkligen ta det till den nivån?:laugh:

sundvall
2011-05-13, 18:59
Förövrigt kan jag säga att jag var väldigt positivt inställd till invandring till jag fyllde 18 och började se vafan som egentligen försigår klockan 01 på fredags och lördagsnätterna. Har som sagt ett par invandrarpolare, några är från barndomen. Har såklart inget problem med hudfärgen or whatever över huvud taget, jag skiter väl för fan i vad någon person har för färg på huden.

Dock har det jag upplevt på senare år format mina åsikter.

sundvall
2011-05-13, 19:00
Med tanke på att de båda var etniska svenskar (christian heter den ena, för övrigt. bor i östersund nu) så borde vi då rimligtvis slänga ut alla svenskar. Eller vad säger du?

1. Skulle inte förvåna mig om du ljuger bara för att trolla till det. Mest pga det faktum att du nämner hans namn och var han bor bara för att verka mer övertygande, lol.

2. Om du talar sanning - Nej vi borde inte slänga ut dom, varför? För det är VÅRAT jävla land och dom är en del av det, dom borde dock få sig lite pisk.

sundvall
2011-05-13, 19:02
Kolla på brottsstatistiken över svenska städer. Malmö ligger inte högre än genomsnitt per capita. Jag vet att det rimmar illa med hur du vill att verkligheten ska vara, sorry :(


massinvandring.. please.. ska vi verkligen ta det till den nivån?:laugh:

Återigen, du blundar, det är totalt omöjligt att diskutera med en sådan, det är som att säga till en extremt kristen person att gud inte finns. Hur många "logiska bevis" man än bidrar med så kommer han aldrig att hålla med, bara för att upprätthålla sin egna tro.

Så, WHATEVER U SAY

kottovic
2011-05-13, 19:02
http://politisktinkorrekt.info/2011/04/09/invandrartata-stadsdelar-toppar-brottsstatistiken/

"Malmö" på en fin andraplats.

kettlebellGuden
2011-05-13, 19:03
1. Skulle inte förvåna mig om du ljuger bara för att trolla till det.
2. Om du talar sanning - Nej vi borde inte slänga ut dom, varför? För det är VÅRAT jävla land och dom är en del av det, dom borde dock få sig lite pisk.

Den ena lullade iväg, och den andra fick 6 år fängelse och ett nasty bötesbelopp.

Vårat land vettifan. Det tillhör väl medborgarna här så jo, ok.

alau
2011-05-13, 19:03
Folk slänger ut sig ordet rasist och nazism alldeles för lätt utan att ens veta innebörden av det, är ingen hemlighet att Sverige inte klarar av mängden invandrare vi tar in i dagsläget, men folk gillar verkligen att blunda för problemet.

Bara för man vill sänka antalet invandrare som kommer in till Sverige så man kan se till att de som faktiskt har kommit in hit får jobb, lär sig korrekt Svenska och anpassar sig till landet så är man rasist, och till och med nazist(??!?) enligt en del.


Till TS, nej du är inte rasist, oroa dig inte, folk som säger annat är uppenbarligen outbildade/hjärntvättade och kan inte ha mycket vett i skallen.

sundvall
2011-05-13, 19:05
Folk slänger ut sig ordet rasist och nazism alldeles för lätt utan att ens veta innebörden av det, är ingen hemlighet att Sverige inte klarar av mängden invandrare vi tar in i dagsläget, men folk gillar verkligen att blunda för problemet.

Bara för man vill sänka antalet invandrare som kommer in till Sverige så man kan se till att de som faktiskt har kommit in hit får jobb, lär sig korrekt Svenska och anpassar sig till landet så är man rasist, och till och med nazist(??!?) enligt en del.


Till TS, nej du är inte rasist, oroa dig inte, folk som säger annat är uppenbarligen outbildade/hjärntvättade och kan inte ha mycket vett i skallen.

Precis, återigen, så FORT man inte är positiv till invandringen "EEH är du rasist eller??" JA då får du väl för fan se mig som rasist då, hur som helst så blundar jag inte för verkligheten som dig din jävla wuss.

Nah, dags för utgång, återkommer imorgon med ett mer nyktert skrivande (dock kommer mina åsikter vara exakt desamma, men troligtvis lite snyggare skrivet för att inte väcka så starka känslor hos samtliga!!).

kettlebellGuden
2011-05-13, 19:06
http://politisktinkorrekt.info/2011/04/09/invandrartata-stadsdelar-toppar-brottsstatistiken/

"Malmö" på en fin andraplats.

Du förstår alltså inte skillnaden på anmälda brott och brott som begås?

Eller menar du att sverige är det land i världen som leder våldtäktsstatistiken bara för här anmäls flest våldtäckter / capita jmf. med hela världen?


Ser annars ut som just en viss stadsdel här... och tredje plats. Konstigt nog bor jag just där och det är lungt som kattsingen. Dock rätt krogtätt så det blir en hel del fyllerelaterade anmälningar.

kettlebellGuden
2011-05-13, 19:07
Folk slänger ut sig ordet rasist och nazism alldeles för lätt utan att ens veta innebörden av det, är ingen hemlighet att Sverige inte klarar av mängden invandrare vi tar in i dagsläget, men folk gillar verkligen att blunda för problemet.

Bara för man vill sänka antalet invandrare som kommer in till Sverige så man kan se till att de som faktiskt har kommit in hit får jobb, lär sig korrekt Svenska och anpassar sig till landet så är man rasist, och till och med nazist(??!?) enligt en del.


Till TS, nej du är inte rasist, oroa dig inte, folk som säger annat är uppenbarligen outbildade/hjärntvättade och kan inte ha mycket vett i skallen.

TS verkar inte vara det. Sundvall är det helt klart.

kottovic
2011-05-13, 19:08
Du förstår alltså inte skillnaden på anmälda brott och brott som begås?

Eller menar du att sverige är det land i världen som leder våldtäktsstatistiken bara för här anmäls flest våldtäckter / capita jmf. med hela världen?


Ser annars ut som just en viss stadsdel här... och tredje plats. Konstigt nog bor jag just där och det är lungt som kattsingen. Dock rätt krogtätt så det blir en hel del fyllerelaterade anmälningar.

Ledsen om det du upplever inte stämmer överens med verkligheten. Men jag vet hur det känns, har bott i turkområden utan några direkta problem men det avspeglade inte sanningen.

Deceiver85
2011-05-13, 19:09
Vadå på statistiken? Jämfört med vad? New York? Hudiksvall?

Bollnäs? *popcorn*

Skämt åsido, det finns väl ingen ordentlig lista över Sveriges mest kriminella städer, eller? BRÅs rapport om olika stadsdelars kriminalitet köper jag inte...

Jens.Andersson
2011-05-13, 19:24
Du förstår alltså inte skillnaden på anmälda brott och brott som begås?

Vad menar du här? Att invandrartäta områden är bättre på att anmäla brott
och därför hamnar högre upp på listan?

kettlebellGuden
2011-05-13, 19:28
Vad menar du här? Att invandrartäta områden är bättre på att anmäla brott
och därför hamnar högre upp på listan?

Södra innerstan i Malmö är inte ens speciellt invandrartätt.

C.E.J.
2011-05-13, 19:34
Ingår i samma koncern som Aftonbladet och följer således samma politiska agenda.

Åfan! Jag får allt lite kalla kårar när du nu avslöjar hur rasförrädarna styr "svensk" media! Schweden erwache!

Jens.Andersson
2011-05-13, 19:35
Södra innerstan i Malmö är inte ens speciellt invandrartätt.

Nej men många andra områden listade är det. Jag vet inte, men jag tror inte
att antalet som väljer att anmäla skiljer sig särskilt mycket emellan områdena.

Big Sleazy
2011-05-13, 20:09
Intressant tråd att läsa, speciellt intressant är att de mest invandrarfientliga personerna är de som bor i områden som egentligen inte är speciellt invandrartäta.

Tycker dessutom det är ganska fascinerande hur diskussioner kring invandring alltid leder in på kriminalitet.

kottovic
2011-05-13, 20:11
Tycker dessutom det är ganska fascinerande hur diskussioner kring invandring alltid leder in på kriminalitet.

Vi kan bryta trenden och diskutera i vilka områden dom bästa pizzorna bakas.

Big Sleazy
2011-05-13, 20:16
Vi kan bryta trenden och diskutera i vilka områden dom bästa pizzorna bakas.

:bumbi

MAXX
2011-05-13, 20:17
Åfan! Jag får allt lite kalla kårar när du nu avslöjar hur rasförrädarna styr "svensk" media! Schweden erwache!

*rolleyes*

Det var du som påtalade att det fanns andra stora tidningar att välja på än aftonbladet.

Så väljer du att nämna i princip samma tidningar som aftonbladet. Med annat namn än dock samma ägare som styr trådarna.

shut teh face
2011-05-13, 20:51
Jag vet inte ens vad rasist är längre. Om du är rasist så antar jag att alla som rösta på sverigedemokraterna (hur många hundra tusen?) också är rasister helt plötsligt, och det tror jag inte heller är sant.

Däremot är folk missnöjda och/eller oroade, varför och hur det åtgärdas är något som man kommer diskutera i flera hundra år, jag tror att Europa närmar sig en mörk period de kommande 20-50 åren som våra avkommor kan läsa om i historieböckerna.

Tricce
2011-05-13, 20:54
:bumbi

Sundbyberg!

edit: felquotat men det var som svar till vart dom bästa pizzorna bakas :D

Big Sleazy
2011-05-13, 20:59
Sundbyberg!

edit: felquotat men det var som svar till vart dom bästa pizzorna bakas :D

Och bästa pizzorna i Sundbyberg är på Pizzeria Lötsjö, no doubt.

Gabriel174
2011-05-13, 23:03
Och bästa pizzorna i Sundbyberg är på Pizzeria Lötsjö, no doubt.

Naaah. Porto Bello i Sumpan är godare brah :D

Kwon
2011-05-13, 23:05
Hur läget ser ut i Swe och runt om i världen år 2046 är nog intressant att se.

Vissa Kulturer/Religioner/Grupperingar är ju mer kompatibla än andra.

mini
2011-05-13, 23:12
*rolleyes*

Det var du som påtalade att det fanns andra stora tidningar att välja på än aftonbladet.

Så väljer du att nämna i princip samma tidningar som aftonbladet. Med annat namn än dock samma ägare som styr trådarna.

Har du läst någon dagstidning?

shadowfire
2011-05-13, 23:32
well, läser man på pi så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

+1

MtotheM
2011-05-13, 23:58
Respekterar det faktum att alla har rätt till en egen tro. Själv är jag ateist. Finns en hel del skumma grejer i bibeln också om arbort och homosexualitet jag inte samtycker med. Eller, har ju inte själv läst igenom bibeln, men det är väl det faktum att alla religioner ger rum för så många olika sätt för tolkning som ställer till det i många fall.
Fast så vitt jag vet så står det inget om abort och homosexualitet i bibeln.

Det är mest tolkningar som tex. Du skall ej döda sätts in i fallet abort.
Eller att äktenskap är mellan män och kvinnor och så ledes inte man-man eller kvinna-kvinna. Dessutom så har bla John Paul II (förra påven) sagt att det ät fel att förtrycka homosexuella.

wuaaa
2011-05-14, 00:38
Well, läser man på PI så kanske man ska fundera på varför man söker sin info där och om man har en sunt källkritisk inställning till vad som skrivs.

Alltså jag har väldigt svårt att tro att man kan börja läsa på PI eller liknande sidor utan att först vara källkritisk till mer "mainstream"-media i form av typ AB och expressen, förhoppningsvis behåller man den sunda inställning när man börjar söka på andra källor också. Att Sverige idag inte klarar vår nuvarande invandring är dock ett faktum.

För övrigt bör all religionsutövning som påverkar andra människor förbjudas eller kraftigt reduceras.

ekmanc
2011-05-14, 01:09
Fast så vitt jag vet så står det inget om abort och homosexualitet i bibeln.


Det står väl nånting om att homosexuella bör stenas om jag inte missminner mig?

Sen får vi inte glömma att det är våran skyldighet att slå ihjäl våran granne om man ser honom jobba på en söndag ;)

08-dude
2011-05-14, 06:10
Om du aktivt försöker förtrycka och få ut invandrare ur Sverige så är du rasist. Annars är du inte det, enligt mig. Rasist uttrycket har förlorat sin innebörd..

Nej, en som person försöker få ut invandrare behöver inte vara rasist.
Det du anser är att vill jag skicka hem invandrare som begår brott så är jag en raisist, vill jag skicka hem invandrare som lever på samhället som jag varit med och byggt upp så är jag rasist ?

Inte konstigt att rasist ordet är så urvattnat då det används så felaktigt av många personer.

08-dude
2011-05-14, 06:14
Det hela är mycket enkelt.

Fråga dig själv ifall du tycker att alla personer av en viss ras (etnicitet) är mindre värda än någon annan (vanligtvis din egna). Om svaret är ja så är du en rasist, om svaret är nej så är du inte en rasist.


Jag som har varit med och byggt upp landet vill självklart inte att Sverige ska ta in så många invandrare som möjligt som sedan kan leva på det jag har varit med och byggt upp.

Detta handlar inte om människors värde eller inte, en neger är värd lika mycket som andra svenskar anser vissa MEN det ger honom inte rätt att komma till Sverige och helt gratis hela på något jag har varit med och byggt upp.

Ska han leva och bo i Sverige så måste han självklart anpassa sig efter det
svenska samhället och betala skatt och leva efter svenska normer.

08-dude
2011-05-14, 06:17
Till trådskaparen,Angående islam och muslimska länder så handlar det inte så mycket om religionen utan snarare om hederskulturer och klansamhällen som inte riktigt är kompatibla med många västerländska samhällen.

Visst är det så, då kanske det enda rätta är att dessa människor anpassar sig efter svenskarna eller så får dom flytta till andra länder.

08-dude
2011-05-14, 06:28
Precis, återigen, så FORT man inte är positiv till invandringen "EEH är du rasist eller??" JA då får du väl för fan se mig som rasist då, hur som helst så blundar jag inte för verkligheten som dig din jävla wuss.

Nah, dags för utgång, återkommer imorgon med ett mer nyktert skrivande (dock kommer mina åsikter vara exakt desamma, men troligtvis lite snyggare skrivet för att inte väcka så starka känslor hos samtliga!!).

Självklart har vi idag många problem med invandringen men detta är inget som dagens politiker känner till då de själva inte lever i invandrartäta/problem områden.

Att man först och främst hjälper sina egna och nära är inte något dåligt i mina ögon, det är bara i Sverige det är dåligt att värna om sina närmsta. Om valet ska göras mellan en satsning på bättre skola och vård VS större invandring så är valet väldigt enkelt i mina ögon och val måste göras hela tiden då Sverige inte har en oändligt med resurser(pengar).

kettlebellGuden
2011-05-14, 06:34
Hur läget ser ut i Swe och runt om i världen år 2046 är nog intressant att se.

Vissa Kulturer är ju mer kompatibla än andra.

kulturer är alltid i kostant förändring. Svensk kultur är inte densamma som den var för 10 år sedan, 20 år sedan, osv. Tur är det.

MAXX
2011-05-14, 06:46
Har du läst någon dagstidning?

Nej, aldrig.

kettlebellGuden
2011-05-14, 07:06
Jag gillar den här clash of civilizations-myten.

kottovic
2011-05-14, 08:31
ÄR det någon i tråden som bor eller är aktiv i ett invandrartätt område?

Stoltz
2011-05-14, 08:46
ÄR det någon i tråden som bor eller är aktiv i ett invandrartätt område?

Jag går förbi arbetsförmedlingen dagligen.

jikajd
2011-05-14, 08:59
massinvandring.. please.. ska vi verkligen ta det till den nivån?:laugh:

Men är det inte så att "lilla Sverige" tar emot, både i relativa och absoluta mängder, massor av invandrare.. Jag har inget emot mängden per se, men jag upplever att vi, Sverige, inte har resurser att ta hand och hjälpa dom som kommer hit på ett bra sätt.

Förra sommaren mitt under fotbollens högsäsong kommer Amir och Naser till fotbollsträningen en helt vanlig dag och meddelar att dom blir utskickade ur landet nästkommande dag. Då har dom ändå varit här i 4-5 år och väntat typ. Vad är det för skitsystem?

Släpp in lite färre, sköt det snyggare, bättre och mer effektivt. "Kvalitet före kvantitet" för allas skull... Vad tycker kolo om det här tänket?

davkei
2011-05-14, 09:05
Rasist behöver man inte vara för man röstar på SD, sedan att deras åtgärder är extrema och lär inte fungera i praktiken är en annan sak. Jag tror dock på en politik där en process för hur invandring i Sverige skall skötas behöver ses över. Den har förbättras under Alliansen, inte avsevärt (där av tapp till SD) men bättre än under S. Språkkrav och en process där individen slussas ut i arbetslivet är ett måste. Innan en sådan fungerande process existerar bör kvoten av människor som man tar in ses över. Det är varken rättvist eller humant att ta emot människor och placera dem i miljonprojekt, ge dem pengar och få stå utanför samhället utan jobb och språkkunnande. Detta i sin tur föder utanförskap och rasism. Sedan är det ju i Sverige både tillåtet att tro på Jesus, Mohammed och Tomten enligt grundlagen. Vad jag vet finns det heller inget straff för att trycka eller läsa bibeln, koranen, dags eller kvällstidningar, möjligen borde det väl kanske finnas ett dumhetsstraff om man tror på allt som det skrivs i dem.

mangemani
2011-05-14, 09:27
nja,jag skulle då inte vilja kalla dej för rasist.
jag håller med SD i en hel del utav deras punkter och åsikter och jag ser då mej själv inte som rasist.

kettlebellGuden
2011-05-14, 09:36
ÄR det någon i tråden som bor eller är aktiv i ett invandrartätt område?

Jag gör.

Men är det inte så att "lilla Sverige" tar emot, både i relativa och absoluta mängder, massor av invandrare.. Jag har inget emot mängden per se, men jag upplever att vi, Sverige, inte har resurser att ta hand och hjälpa dom som kommer hit på ett bra sätt.

Förra sommaren mitt under fotbollens högsäsong kommer Amir och Naser till fotbollsträningen en helt vanlig dag och meddelar att dom blir utskickade ur landet nästkommande dag. Då har dom ändå varit här i 4-5 år och väntat typ. Vad är det för skitsystem?

Släpp in lite färre, sköt det snyggare, bättre och mer effektivt. "Kvalitet före kvantitet" för allas skull... Vad tycker kolo om det här tänket?

Klart vi har rå. Att de där två blev hemskickade handlar ju knappast om brist på resurser utan att de inte fick uppehållstillstånd godkännt. Det fanns väl helt enkelt ingen anledning att låta dem bo kvar här. De hade ju inte fått stanna även om vi släppte in färre.

ryssen
2011-05-14, 09:37
SD är inget rasparti för 5 öre.det finns andra partier som inriktar sig på raser.
realist och rasist är två skilda saker.

ryssen
2011-05-14, 09:43
Hur läget ser ut i Swe och runt om i världen år 2046 är nog intressant att se.

Vissa Kulturer/Religioner/Grupperingar är ju mer kompatibla än andra.


behöver inte gå så lång tid.
http://youtu.be/THrltK9cGo8

kottovic
2011-05-14, 09:44
Jag gör.





Och det är frid och fröjd? Då är du den första i detta land förutom politikern Pekgul men hon ändrade sig veckan efter sitt uttalande och flyttade (från Rinkeby)

davkei
2011-05-14, 09:47
behöver inte gå så lång tid.
http://youtu.be/THrltK9cGo8

Överdramatisering på hög nivå.

Spinkis
2011-05-14, 10:36
behöver inte gå så lång tid.
http://youtu.be/THrltK9cGo8

*bs*

kottovic
2011-05-14, 10:45
ISLAM

I

Steal

Lie

And

Murder


:D

Sofia4_4
2011-05-14, 10:50
Rasist är man om man tycker att en viss ras är överlägset en annan. Vilket du inte gör. Det som folk blandar ihop är ras och kulturarv/religion. Det är fel på alla religioner men Islam ligger i sitt eget fack p.g.a dess extrema reglering av hur folk ska leva sitt liv, könssegregeringen och dess intolerans mot kritik. De ytterligheter som kristendomen får stå för vid dagsläget, som motsvarar de muslimska världens allmänna levnadsätt, kallas för sekter och fördöms av samhället. I övrigt är kristendomen ganska tåligt av kritik och man behöver inte frukta för sitt liv om man kallar sin rondellhund av Jesus eller om man gifter sig med en muslim...eller någon annan sort av opassande man som föräldrarna inte samtycker om.
Rasismen kommer ifrån just muslimernas extrema syn på sin religion. För visst blir människorna som står bakom en ideologi ett med den ideologin. Ingen är rasistisk mot tyskar nu för tiden för att dem propaganderade nazismen en gång i tiden.

Jag har läst koranen och tyvärr finns det saker i den som är svårt att hitta en annan tolkning på än det som det står - som agan på kvinnor, fördelning av egendom, och könsdiskrimineringen...etc.

Jag har bott i en muslimsk familj som har varit lagom påverkade av sin kultur, lika mycket som en protestansk familj - att kvinnan ska stå för hushållsarbetet medan männen ska tjäna pengar, kvinnor ska ta hand om barnen o.s.v. Men dem var inte särskilt religiösa heller. Så det är inte nationaliteten eller rasen som är problemmet utan ideologin, religionen dem utövar.

Om islam blir mer öppet för kritik och granskning kommer mycket av det som kallas för "rasism" att försvinna. De kommer man att kalla problemmet med dess rätta namn.
Monotoistiska religioner har ingenting i dagens samhälle att göra!

Player
2011-05-14, 11:29
Jag har läst koranen och tyvärr finns det saker i den som är svårt att hitta en annan tolkning på än det som det står - som agan på kvinnor, fördelning av egendom, och könsdiskrimineringen...etc.



Fast det måste du relatera till den tid det skrevs. Exempelvis fördelningen av egendom, vilket då var väldigt provocerande för män vilket resulterade i att han blev jagad ut ur staden. Hade det varit lika fördelning hade han blivit lynchad. Du kan inte säga att det inte går att tolka på andra sätt, om du inte kan den historiska bakgrunden.

Tricce
2011-05-14, 11:33
Det står väl nånting om att homosexuella bör stenas om jag inte missminner mig?

Sen får vi inte glömma att det är våran skyldighet att slå ihjäl våran granne om man ser honom jobba på en söndag ;)

Vilket man ju vill göra när han drar igång gräsklipparn kl 08:00 på en söndag också!! :D

Big Sleazy
2011-05-14, 11:42
behöver inte gå så lång tid.
http://youtu.be/THrltK9cGo8

Ja, det där var ju verkligen en objektiv källa. "Whitemedia" :thumbup:

Gabriel174
2011-05-14, 11:54
ÄR det någon i tråden som bor eller är aktiv i ett invandrartätt område?

*vinkar*

kottovic
2011-05-14, 11:59
*vinkar*

Hallonbergen? Rissne? För resterande del av Sundbyberg är rätt okej.

Gabriel174
2011-05-14, 12:03
Hallonbergen? Rissne? För resterande del av Sundbyberg är rätt okej.

Jag bor i Hallonbergen.

Bärs
2011-05-14, 12:04
Jag ser inte någon annan kultur som underlägsen. Men jag uppskattar samtidigt den svenska kulturen och traditioner, som har en kristen bakgrund och allt det medfört - det kan vara småsaker som tex skolavslutning i kyrkan och den blomstertid nu kommer. Sånt jag vill ska finnas kvar!

De som försöker få bort dessa saker är svenska ateister och inte muslimer. "Hotet mot svensk kultur" kommer från fundamentalistiska ateister och vämenande men naiva och vilseledda svenska liberaler som är fixerade vid att det nya samhället, på ett offentligt plan, måste vara absolut 100 % jämlikt i alla avseenden för att ingen skall vara diskriminerad. Det innebär bl.a. att samhället måste vara fritt ritt från alla kulturyttringar som hänger samman med kristendom, eftersom kristendomen annars ges prioritet. Att svensk kultur är formad, filtrerad och skapad under 1000 år av kristendom bortser man bekvämt från.

C.E.J.
2011-05-14, 13:13
*rolleyes*

Det var du som påtalade att det fanns andra stora tidningar att välja på än aftonbladet.

Så väljer du att nämna i princip samma tidningar som aftonbladet. Med annat namn än dock samma ägare som styr trådarna.

I princip samma tidningar? Har du faktiskt läst tidningarna ifråga eller repeterar du bara vad politisktinkorrekt.info har "lärt" dig?

Trance
2011-05-14, 13:16
Du förstår alltså inte skillnaden på anmälda brott och brott som begås?

Menar du att man är mer benägen att anmäla brott i dessa orter eller att anmälningarna är fler än faktiska antalet brott som sker?

SteveMiller
2011-05-14, 13:35
Du har nog bara hängt för mycket på flashback.. ;)

ryssen
2011-05-14, 13:57
här är den riktiga 2049
http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU&feature=related

wuaaa
2011-05-14, 14:21
Klart vi har rå. Att de där två blev hemskickade handlar ju knappast om brist på resurser utan att de inte fick uppehållstillstånd godkännt. Det fanns väl helt enkelt ingen anledning att låta dem bo kvar här. De hade ju inte fått stanna även om vi släppte in färre.

Råd och råd är lite tveksamt, Sveriges reurser är långt ifrån oändliga och därför är det omöjligt att försörja alla i världen som vill komma hit. Dessutom råkar det ju vara så att Sverige gör nedskärningar på områden som vård, skola och omsorg men till just invandringen kan vi öka anslag och bidrag, skrämmande imo.

jikajd
2011-05-14, 14:26
Jag gör.



Klart vi har rå. Att de där två blev hemskickade handlar ju knappast om brist på resurser utan att de inte fick uppehållstillstånd godkännt. Det fanns väl helt enkelt ingen anledning att låta dem bo kvar här. De hade ju inte fått stanna även om vi släppte in färre.

Nä det handlade inte om resurserna, det var inte det jag menade heller. Jag menade mer att hela processen är väldigt fel någonstans om man kan få bo här i ett antal år och sedan bli tvingad att dra inom loppet av ett par dagar.

jikajd
2011-05-14, 14:28
Om islam blir mer öppet för kritik och granskning kommer mycket av det som kallas för "rasism" att försvinna. De kommer man att kalla problemmet med dess rätta namn.
Monotoistiska religioner har ingenting i dagens samhälle att göra!

Såg ett snack om det angående det att Islam inte tål kritik på tuben för nån dag sedan:

http://www.youtube.com/watch?v=tX_DENyRLlI

MtotheM
2011-05-14, 16:10
här är den riktiga 2049
http://www.youtube.com/watch?v=6-3X5hIFXYU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=mINChFxRXQs

alau
2011-05-14, 16:23
http://www.youtube.com/watch?v=mINChFxRXQs

Kan lika gärna ökat pga att invandrarna kommit till länderna och skaffat barn?

Asdf
2011-05-14, 16:24
Med tanke på hur det går för SD är väl ett kvitto på att de faktiskt har en poäng, och att folk röstar på dem av en anledning? Är rätt magstarkt att vi skulle ha en proportionell ökning av rasism i samhället baserat på deras resultat i valundersökningar. Snarare en proportionell nivå av _insikt_ om de problem vi har i samhället.

Känns mer och mer som att all negativ publicitet gentemot SD kommer ifrån det där lilla partiet (s)offliggarna som åker ur riksdagen inom en snar framtid iaf..

Big Sleazy
2011-05-14, 16:40
Med tanke på hur det går för SD är väl ett kvitto på att de faktiskt har en poäng, och att folk röstar på dem av en anledning? Är rätt magstarkt att vi skulle ha en proportionell ökning av rasism i samhället baserat på deras resultat i valundersökningar. Snarare en proportionell nivå av _insikt_ om de problem vi har i samhället.

Känns mer och mer som att all negativ publicitet gentemot SD kommer ifrån det där lilla partiet (s)offliggarna som åker ur riksdagen inom en snar framtid iaf..

SD är ett typiskt missnöjesparti. Att de fick stort stöd nu efter en ekonomisk kris med hög arbetslöshet är knappast märkligt. Man vill alltid ha någon att skylla på när det går dåligt, då är det lätt för lantisar och andra att peka ut invandrare som orsak. Var precis samma sak när Ny Demokrati kom in i riskdagen.

Jag som själv växt upp och bor i ett tämligen invandrartätt område skäms över ignoransen från svenskar som kritiserar saker de inte har en aning om. Att länka till extremt subjektiva youtubefilmer är inte direkt något bra argument.

kottovic
2011-05-14, 16:48
Jag som själv växt upp och bor i ett tämligen invandrartätt område skäms över ignoransen från svenskar som kritiserar saker de inte har en aning om. Att länka till extremt subjektiva youtubefilmer är inte direkt något bra argument.

Jag har bott i tre olika och samtliga har varit katastrof. Antingen måste du vara blind, en struts eller inte rör dig utanför dörren. *screwy*

Big Sleazy
2011-05-14, 16:53
Jag har bott i tre olika och samtliga har varit katastrof. Antingen måste du vara blind, en struts eller inte rör dig utanför dörren. *screwy*

Jag ska inte säga att det inte finns problem i de områden jag bott, men i min mening överdrivs det på tok för mycket. Många verkar ju tro att de automatiskt ska bli rånade/nedslagna bara de sätter sin fot i en förort efter 20:00. Och att problemen nästan enbart skulle bero på invandrartätheten och vilken religion som utövas är också en märklig syn på det hela.

Sofia4_4
2011-05-14, 17:12
Fast det måste du relatera till den tid det skrevs. Exempelvis fördelningen av egendom, vilket då var väldigt provocerande för män vilket resulterade i att han blev jagad ut ur staden. Hade det varit lika fördelning hade han blivit lynchad. Du kan inte säga att det inte går att tolka på andra sätt, om du inte kan den historiska bakgrunden.

Jag relaterar till att detta skrevs i en annan tid. Det borde muslimerna också relatera till och förstå att det inte går att aplicera dem reglerna nu, tillsammans med massa andra grejer, bl.a förhållandet till kvinnor.
Självklart har jag undersökt den historiska bakgrunden till det som Koranen relaterar till.
Men eftersom det går inte att kritisera Koranen så går det knappt att förändra. Vilket gör att muslimer idag lever som vi gjorde på medeltiden. Inte konstigt att det blir kulturkrock.

kettlebellGuden
2011-05-14, 17:16
Jag relaterar till att detta skrevs i en annan tid. Det borde muslimerna också relatera till och förstå att det inte går att aplicera dem reglerna nu, tillsammans med massa andra grejer, bl.a förhållandet till kvinnor.
Självklart har jag undersökt den historiska bakgrunden till det som Koranen relaterar till.
Men eftersom det går inte att kritisera Koranen så går det knappt att förändra. Vilket gör att muslimer idag lever som vi gjorde på medeltiden. Inte konstigt att det blir kulturkrock.

Vem har gett dig iden att det inte går att kritisera koranen?

Var är den här kulturkrocken du pratar om?

alau
2011-05-14, 17:35
Vem har gett dig iden att det inte går att kritisera koranen?

Var är den här kulturkrocken du pratar om?

Snälla, så fort en präst brände en bok (koranen) så blev det kalabalik, det går inte kritisera eller tala illa om koranen utan att det blir världens liv, har du inte märkt det nu så vet jag inte vilken värld du bor i.

kettlebellGuden
2011-05-14, 17:40
Snälla, så fort en präst brände en bok (koranen) så blev det kalabalik, det går inte kritisera eller tala illa om koranen utan att det blir världens liv, har du inte märkt det nu så vet jag inte vilken värld du bor i.

Du har alltså gått på det här.

Ja, vissa regimer agiterar hårt mot saker och ting och kör hård propaganda för att få fart på folket. Jmf. med t.ex. Stalins sovjet eller tredje riket. Tar du Iran som exempel så är det inte religionen som är problemet utan styret (jmf. att kritisera katolska kyrkan under inkvisitionstiden). Det går helt utmärkt att åka till Saudi Arabien och diskutera och kritisera koranen med första och bästa Imam. Sluta tro på allt du blir matad med från media ffs.

Det är ju knappast som om det inte blir jädrans liv av saker som att bränna flaggor eller bränna biblar heller.

Librish
2011-05-14, 17:40
Snälla, så fort en präst brände en bok (koranen) så blev det kalabalik, det går inte kritisera eller tala illa om koranen utan att det blir världens liv, har du inte märkt det nu så vet jag inte vilken värld du bor i.

Ja, för att bränna en helig bok är ju lugn och sansad kritik. Nu försöker jag inte påstå att man får hämnas om någon förolämpar ens religion, men tror du att det går så mycket bättre ifall du glider in i någon håla i Mississippi och bränner en Bibel?

Player
2011-05-14, 17:48
Du har alltså gått på det här.

Ja, vissa regimer agiterar hårt mot saker och ting och kör hård propaganda för att få fart på folket. Jmf. med t.ex. Stalins sovjet eller tredje riket. Tar du Iran som exempel så är det inte religionen som är problemet utan styret (jmf. att kritisera katolska kyrkan under inkvisitionstiden). Det går helt utmärkt att åka till Saudi Arabien och diskutera och kritisera koranen med första och bästa Imam. Sluta tro på allt du blir matad med från media ffs.

Det är ju knappast som om det inte blir jädrans liv av saker som att bränna flaggor eller bränna biblar heller.

+ 1

Det måste skiljas på religioner och regimer.

alau
2011-05-14, 17:54
Du har alltså gått på det här.

Ja, vissa regimer agiterar hårt mot saker och ting och kör hård propaganda för att få fart på folket. Jmf. med t.ex. Stalins sovjet eller tredje riket. Tar du Iran som exempel så är det inte religionen som är problemet utan styret (jmf. att kritisera katolska kyrkan under inkvisitionstiden). Det går helt utmärkt att åka till Saudi Arabien och diskutera och kritisera koranen med första och bästa Imam. Sluta tro på allt du blir matad med från media ffs.

Det är ju knappast som om det inte blir jädrans liv av saker som att bränna flaggor eller bränna biblar heller.

I långa längden så är det ju faktiskt så att befolkningen har byggt upp landet, och att dom har misslyckats med att få en bra styrning ligger inte på Sveriges ansvar eller något något annat land än de själva.

Angående bränna flaggor och biblar se svar nedan.

Ja, för att bränna en helig bok är ju lugn och sansad kritik. Nu försöker jag inte påstå att man får hämnas om någon förolämpar ens religion, men tror du att det går så mycket bättre ifall du glider in i någon håla i Mississippi och bränner en Bibel?

Jo, fast det är ju enorm skillnad på att åka till en kristen stat och bränna bibeln framför ögonen på dom, det är klart dom tar illa upp då, men så var inte fallet här utan han gjorde det hemma i USA.
USA's flagga har blivit bränt att antal gånger i muslim länderna, visst skapade det irritation bland många folk, men inte fan har USA börjat göra våldsuppror och hotat hela muslimska population pågrund av detta?

Sofia4_4
2011-05-14, 18:25
Vem har gett dig iden att det inte går att kritisera koranen?

Var är den här kulturkrocken du pratar om?

Jag vet inte hur insatt du är i vad som pågått i världen den senaste åren kring ämnet. Om man ska döma från dem frågorna verkar du inte vara så insatt. Då vet inte vart jag ska börja från.
Det kommer att bli ett långt inlägg, vilket jag tycker är onödigt.
Då kan jag fråga dig om att du har exampel på att man har försökt kritisera och förnya Koranen och kunnat skapa en öppen debatt om.

Gabriel174
2011-05-14, 18:26
Jag har bott i tre olika och samtliga har varit katastrof. Antingen måste du vara blind, en struts eller inte rör dig utanför dörren. *screwy*

Vart bodde du? :)

kottovic
2011-05-14, 18:37
Vart bodde du? :)

Flemingsberg, Alby och Tensta *spy*

Big Sleazy
2011-05-14, 18:55
visst skapade det irritation bland många folk, men inte fan har USA börjat göra våldsuppror och hotat hela muslimska population pågrund av detta?


Denna mening behöver inte ens en kommentar för att bevisa hur dum den är.
Tänk om, tänk rätt.

Trance
2011-05-14, 19:04
Du har alltså gått på det här.

Ja, vissa regimer agiterar hårt mot saker och ting och kör hård propaganda för att få fart på folket. Jmf. med t.ex. Stalins sovjet eller tredje riket. Tar du Iran som exempel så är det inte religionen som är problemet utan styret (jmf. att kritisera katolska kyrkan under inkvisitionstiden). Det går helt utmärkt att åka till Saudi Arabien och diskutera och kritisera koranen med första och bästa Imam. Sluta tro på allt du blir matad med från media ffs.

Det är ju knappast som om det inte blir jädrans liv av saker som att bränna flaggor eller bränna biblar heller.

Tog du just upp Saudi Arabien som ett exempel på islams tolerans?

alau
2011-05-14, 19:06
Denna mening behöver inte ens en kommentar för att bevisa hur dum den är.
Tänk om, tänk rätt.

Om något är dumt så är det ditt svar, kom med ett vettigt svar som motargumenterar istället för att försöka dumförklara.
Tänk om, Tänk rätt.

Big Sleazy
2011-05-14, 19:17
Om något är dumt så är det ditt svar, kom med ett vettigt svar som motargumenterar istället för att försöka dumförklara.
Tänk om, Tänk rätt.

Man kan inte förklara för någon som inte begriper.

ha:cl
2011-05-14, 19:30
Kolla på brottsstatistiken över svenska städer. Malmö ligger inte högre än genomsnitt per capita. Jag vet att det rimmar illa med hur du vill att verkligheten ska vara, sorry :(


massinvandring.. please.. ska vi verkligen ta det till den nivån?:laugh:

Massinvandring eller inte.

Om vi har tagit in x antal invandrare sedan 1980, så få vi ta derivatan, dvs antal invandrare / tidsenhet. Den derivatan är enligt min mening för hög. Jag ser inte felet i att vi har tagit in x antal invandrare. Det är tidsaspekten som är tveksam i ekvationen. Om vi hade tagit in x antal invandrare på kanske den dubbla tiden, vilket skulle göra att vi idag hade tagit in 0,5x, tror jag det skulle vara mycket bättre. De som hade kommit hade fått en drägligare tillvaro med en större chans till arbete och integrering /assimilering. Som det är nu är det att fylla på en överfylld säck av ris med fler riskorn. I liknelsen är det det fysiska uttrymmet som är begränsande tillgång, i verkligheten är det kanske framförallt arbete.

Man kan inte förklara för någon som inte begriper.

Jo det kan man. Bara man kan förklara bra.

Gabriel174
2011-05-14, 19:37
massinvandring eller inte.

Om vi har tagit in x antal invandrare sedan 1980, så få vi ta derivatan, dvs antal invandrare / tidsenhet. Den derivatan är enligt min mening för hög. Jag ser inte felet i att vi har tagit in x antal invandrare. Det är tidsaspekten som är tveksam i ekvationen. Om vi hade tagit in x antal invandrare på kanske den dubbla tiden, vilket skulle göra att vi idag hade tagit in 0,5x, tror jag det skulle vara mycket bättre. De som hade kommit hade fått en drägligare tillvaro med en större chans till arbete och integrering /assimilering. Som det är nu är det att fylla på en överfylld säck av ris med fler riskorn. I liknelsen är det det fysiska uttrymmet som är begränsande tillgång, i verkligheten är det kanske framförallt arbete.





+1

jikajd
2011-05-14, 20:12
Men varför fortsätter topp-politiker och media tala om SD som främlingsfientligt?

Handlar det endast (som vanligt..) om retorik för att lura/vinna väljare till sitt eget parti?

Gabriel174
2011-05-14, 20:13
Handlar det endast (som vanligt..) om retorik för att lura/vinna väljare till sitt eget parti?

Leder väl snarare till motsatsen skulle jag tro. Att utesluta SD från debatter leder knappast till att folk slutar rösta på dom.

kottovic
2011-05-14, 20:14
Men varför fortsätter topp-politiker och media tala om SD som främlingsfientligt?

Handlar det endast (som vanligt..) om retorik för att lura/vinna väljare till sitt eget parti?

:thumbup:

Sandlåda för vuxna. Alla kommer väl ihåg valet när Ohly skulle sminkas samtidigt som Åkesson :D

6kVlbJopM2c

Hobbes
2011-05-14, 23:13
Jag relaterar till att detta skrevs i en annan tid. Det borde muslimerna också relatera till och förstå att det inte går att aplicera dem reglerna nu, tillsammans med massa andra grejer, bl.a förhållandet till kvinnor.
Självklart har jag undersökt den historiska bakgrunden till det som Koranen relaterar till.
Men eftersom det går inte att kritisera Koranen så går det knappt att förändra. Vilket gör att muslimer idag lever som vi gjorde på medeltiden. Inte konstigt att det blir kulturkrock.

Vem har gett dig iden att det inte går att kritisera koranen?

Var är den här kulturkrocken du pratar om?

Lasvart och tankvart - Björn Ulvaeus via Newsmill:

För kvinnorna är islam själva grundproblemet (http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/31/kvinnorna-ar-islam-sjalva-grundproblemet)

Jag träffade nyligen Ayaan Hirsi Ali och hon sa till mig att det största sveket mot muslimska kvinnor är om vi i väst inte vågar diskutera och kritisera religionen Islam. Om vi ägnar oss åt självcensur och tar på oss en kollektiv skuld och skäms över kolonialismen och andra mörka kapitel i vår historia. Detta är livsfarligt och anledningen till att mörka krafter börjar kanalisera en oro, som borde få sitt uttryck i en demokratisk debatt.


Sverige har infört inofficiellt hädelseförbud när det gäller islam (http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/10/sverige-har-inf-rt-inofficiellt-h-delsef-rbud-n-r-det-g-ller-islam)

Blir inte svenska kyrkans företrädare förbannade när de gång på gång får se att deras heliga skrift inte tillnärmelsevis tillmäts samma betydelse som deras muslimska motsvarigheters koran. Om man tonsätter en sura (vers i Koranen), vilket jag kan föreställa mig inte kan vara lätt, med avsikt att dansa till musiken så blir stycket vips censurerat för att det hela skulle kunna vara kränkande för muslimer. Tonsätt en bibelvers och se vad som händer. Absolut ingenting. Inte sen Monty Pythons "Life of Brian" har det höjts ett ögonbryn.

Det är tydligen skillnad på folk och folk. För den ene bugar man ursäktande och skrapar på foten medan man nonchalerar den andre. Imamen vinner över prästen varje gång.

Tolkia
2011-05-14, 23:23
Jämförelsen mellan Svenska Kyrkan och fundamentalistgalningar i [insert valfritt mellanösternland] är inte riktigt bra, vilket vem som helst med rudimentär insikt i hur Svenska Kyrkan (där det för all del finns tämligen vitt skilda åsikter om vad som är OK och inte) och det svenska samhället utanför den ser ut bör förstå.

Edit: Ulvaeus verkar ju också aningen främmande inför det samhälle han lever i, när han skriver som han gör.

jikajd
2011-05-14, 23:44
Leder väl snarare till motsatsen skulle jag tro. Att utesluta SD från debatter leder knappast till att folk slutar rösta på dom.

Det tror jag med. Märkligt att inte dom som sitter i de höga stolarna förstår det och tog/tar debatten, att sluta vara rädd för att prata kring detta ämne.

Hobbes
2011-05-14, 23:46
Jämförelsen mellan Svenska Kyrkan och fundamentalistgalningar i [insert valfritt mellanösternland] är inte riktigt bra, vilket vem som helst med rudimentär insikt i hur Svenska Kyrkan (där det för all del finns tämligen vitt skilda åsikter om vad som är OK och inte) och det svenska samhället utanför den ser ut bör förstå.

Edit: Ulvaeus verkar ju också aningen främmande inför det samhälle han lever i, när han skriver som han gör.

Personligen upplever val jag att han har en poang angaende sjalvcensur. Nu kan jag ha helt fel, foljer den Canadensiska nyhetsbevakningen mer an den svenska. Det kanns som att de har en mer oppen debatt.

mini
2011-05-14, 23:47
Det tror jag med. Märkligt att inte dom som sitter i de höga stolarna förstår det och tog/tar debatten, att sluta vara rädd för att prata kring detta ämne.

Tycker du att de gör så nu? Tycker nog att SD har den plats de förtjänar just nu. De kommer inte med så mycket, så de får inte synas så mycket.

Tolkia
2011-05-14, 23:54
Personligen upplever val jag att han har en poang angaende sjalvcensur. Nu kan jag ha helt fel, foljer den Canadensiska nyhetsbevakningen mer an den svenska. Det kanns som att de har en mer oppen debatt.
Jag förstår hans poäng angående självcensur. Men han får det nästan att låta som om censuren i fråga orkestreras av kyrkan, och det är väldigt långt från sanningen.

Jag är f.ö., apropå inlägg i tråden som antyder detta, MYCKET skeptisk till att SD skulle tala för en förkrossande majoritet av Sveriges befolkning. Det var inte med SÅ många röster man tog sig över småpartispärren. Men det är klart att det är tacksamt att uppfinna ett kuvat och förtryckt mörkertal som inte vågar rösta på det SD de i hemlighet sympatiserar med; ingen kan ju någonsin visa att man har fel.

Hobbes
2011-05-15, 00:17
Jag förstår hans poäng angående självcensur. Men han får det nästan att låta som om censuren i fråga orkestreras av kyrkan, och det är väldigt långt från sanningen.

Jag är f.ö., apropå inlägg i tråden som antyder detta, MYCKET skeptisk till att SD skulle tala för en förkrossande majoritet av Sveriges befolkning. Det var inte med SÅ många röster man tog sig över småpartispärren. Men det är klart att det är tacksamt att uppfinna ett kuvat och förtryckt mörkertal som inte vågar rösta på det SD de i hemlighet sympatiserar med; ingen kan ju någonsin visa att man har fel.

Som alltid fran dig Tolkia ett oerhort bra svar. Ja, men visst ar det battre att vara en "underdog" om man vill gora sin rost hord. Nej, jag sympatiserade som sagt inte med dem. Personligen ar jag val en mer verbal person och onskade att se mer diskussioner istallet for 'bohoo, synd om oss' och motsidan kastar sten.

Hzgzim5m7oU

jikajd
2011-05-15, 00:27
Tycker du att de gör så nu? Tycker nog att SD har den plats de förtjänar just nu. De kommer inte med så mycket, så de får inte synas så mycket.

Jag tycker SD förtjänar sin plats.

Av de klipp jag sett från riksdagshuset tycker jag det är mesiga repliker från övriga partier. Svarar aldrig på SDs frågor. Men det är väl något som inte är unikt bara för att SD står i talarstolen mittemot.

Herr Oberst
2011-05-15, 00:55
Av de klipp jag sett från riksdagshuset tycker jag det är mesiga repliker från övriga partier. Svarar aldrig på SDs frågor. Men det är väl något som inte är unikt bara för att SD står i talarstolen mittemot.

Jo, att ducka för motståndarens frågor är dom tyvärr skickliga på i riksdagshuset. Och det gäller oavsett motståndare. Dock tycker man ju att det borde vara väldigt enkelt för Reinfeldt, Borg, Ullenhag m.fl. att faktiskt bemöta och på riktigt svara upp mot den kritik som kommer från SD. Om nu SD är så oerhört fel ute så borde de 7 övriga partierna enkelt kunna visa på det också.

Deceiver85
2011-05-15, 01:33
Vem har gett dig iden att det inte går att kritisera koranen?

Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag antar att Lars Wilks och ett gäng danska tecknare har en annan uppfattning än dig om möjligheterna att kritisera Islam.

Zoidy
2011-05-15, 03:32
Massinvandring eller inte.

Om vi har tagit in x antal invandrare sedan 1980, så få vi ta derivatan, dvs antal invandrare / tidsenhet. Den derivatan är enligt min mening för hög. Jag ser inte felet i att vi har tagit in x antal invandrare. Det är tidsaspekten som är tveksam i ekvationen. Om vi hade tagit in x antal invandrare på kanske den dubbla tiden, vilket skulle göra att vi idag hade tagit in 0,5x, tror jag det skulle vara mycket bättre. De som hade kommit hade fått en drägligare tillvaro med en större chans till arbete och integrering /assimilering. Som det är nu är det att fylla på en överfylld säck av ris med fler riskorn. I liknelsen är det det fysiska uttrymmet som är begränsande tillgång, i verkligheten är det kanske framförallt arbete.

+1. Jag ser inte heller antalet invandrare som nåt problem. Det är mer sättet vi tar hand om dem på som är ruskigt dåligt. Såg nån statistik för hur lång tid det tar innan man lär sig prata svenska som invandrare, kommer inte ihåg siffran, men det var måååååånga år innan en invandrare i snitt hade lärt sig svenska. Det är skamligt att vi är så dåliga på att integrera dem och ge dem jobb.

Sofia4_4
2011-05-15, 06:59
Lasvart och tankvart - Björn Ulvaeus via Newsmill:

För kvinnorna är islam själva grundproblemet (http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/31/kvinnorna-ar-islam-sjalva-grundproblemet)




Sverige har infört inofficiellt hädelseförbud när det gäller islam (http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/10/sverige-har-inf-rt-inofficiellt-h-delsef-rbud-n-r-det-g-ller-islam)

Mycket bra artiklar. Tack för det.


Tolkia:
Problemmet ligger inte riktigt i vilken religion är bäst (vilket, som du rätt påpekade Svenska kyrkan försöker vinkla debatten mot) utan vilka samhällen har styrt sin religion så att den passar in i en demokratiskt samhälle som främjer utveckling. Att jämföra Svenska Kyrkan med fundametalistiska muslimska rörelse är så klart fel. Men att dem icke fundamentaliskiska muslimska rörelse inte tar aktivt avstånd från det och t.o.m aktivt försöker bekämpa och öppet kritisera islam i dess brister, det är det som problemmet ligger i.


SD har en politik är främlingsfientlig därför att den är riktat mot invandrarna själva (mest från muslimska länder). Det är bra för ett land att få folk utifrån. Det som är problemmet är vad är det för folk man får och hur dess folk värdesystem påverkar livet i ett land med demokratisk klimat.
Detta borde lösas via politiska åtgärder som siktar mot problemmet, inte folkgruppen. Som, t.ex. - yttrandefrihet är viktigt i det landet, här får vi öppet diskutera koran, upplyssning i skolan om religion, burkan får tar mindre plats i vårt samhälle tills det helt försvinner, aktivt skydd mot utsatta kvinnor. etc. etc.
Det är helt naturligt och förståeligt att SD har vunnit så många röster och fortsätter att växa eftersom dem säger högt vad många tänker på men inte våga uttala.
Och tills vi hittar ett sätt att öppet diskutera islam och anpassa även den religionen till en demokrati, kommer främlingsfientliga partier att växa.

kettlebellGuden
2011-05-15, 07:44
Det är skamligt att vi är så dåliga på att integrera dem och ge dem jobb.

Sverige som stat har väl inte som uppgift att gå någon alls jobb iofs?

jikajd
2011-05-15, 09:17
Sverige som stat har väl inte som uppgift att gå någon alls jobb iofs?

Men herrelol..

kettlebellGuden
2011-05-15, 09:20
Med tanke på att nyföretagandet är betydligt högre bland gruppen invandrare än icke-invandrare så är det nog en jäkla tur att vi har den invandring vi har.. annars hade vi väl alla nu suttit anställda på SAAB och undrat varför farbror Staten inte hjälpte oss.

Eddie Vedder
2011-05-15, 09:32
Såg nån statistik för hur lång tid det tar innan man lär sig prata svenska som invandrare, kommer inte ihåg siffran, men det var måååååånga år innan en invandrare i snitt hade lärt sig svenska. Det är skamligt att vi är så dåliga på att integrera dem och ge dem jobb.

I tråden om Sverige som land (som nocantdo skapade) skrev jag om fyra sorters ackulturation, assimilering, integrering, separering och marginalisering. Jag utgick främst från den här studien av invandrare från Sovjet:

BACKGROUND:

It is essential to account for acculturation in any research conducted in multicultural populations. Both unidimensional and bidimensional approaches are used to measure the extent of acculturation; however, neither one of them is optimal.
OBJECTIVE:

To explore the immigrants' rating of the extent of their acculturation (self-reported integration) in contrast to an external (researchers') measurement.
METHODS:

Fifteen in-depth interviews with strategically sampled Russian-speaking men and women aged 25-70 years, with varying marital and employment status and living permanently in Stockholm, Sweden, were analyzed using a content analysis technique. The results were validated by means of a series of additional mini-interviews by telephone.
RESULTS:

The immigrants' self-reported integration corresponded with the researchers' bidimensional measurement of the extent of acculturation of these immigrants. Self-reported integration accounted for the mastering of the formal criteria of integration, resolving of grief concerning the homeland, and fulfilling the internal criteria of integration.
DISCUSSION:

Self-reported integration may be used as a proxy for acculturation but its application should be tested primarily in other settings and in a quantitative analysis.

http://ovidsp.tx.ovid.com/sp-3.4.1a/ovidweb.cgi?QS2=434f4e1a73d37e8c504983e01e46c99a61 d29ae52449646183e94fa3b020492dc25e3de89314c284b084 a584900b2689f694ffe8c932ca545d5a32ce0a2fe8153aba17 30bea111e1216e509f702e545c8d1bfac7764aac854b7da528 ecf99923787e5e9334a0ec87f78aece2ce773c640cb4a14ab0 1f9144bf3e919dd7a6682694afca16727f5cd49c6e220bc274 1c5cbc427a016ca9c4fcfa547b72d9be182c54c14266ac2430 20c41d2392d4ad645f9d5191d1d7d5dadabf90a39a32af482c c820e1f80d1dae3d3acf698b5ddde8db2e4ba2d027cf6e108a 7d2e0154fbe32ddc8c110613d27d039205e6276ab880b05ff2 13ccc3182779ee05d9569c5484d70949ab741a645670b20293 c6e6cbb0c75fcea32821695e745c09671b7b70745542a598f4 6ff953a8eab5b0d9760182e7ab83ac6da192d7db00880b0e10 b835b4d3d49b11854bc4362269f64fc9882a9601624fa4f97d 7cae31f183a34e6dd6c2ca337407a63c8204db1a77ca487103 eb411b1c639c724e3d5cd26ee2f56a657c281b2b96c4ba2815 23c76bbe2cf97996b68a4f6b8ddd63418163f5d31bb101b6

Blomstedt Y, Hylander I, Sundquist J. Self-reported integration as a proxy for acculturation: a qualitative study. Nurs Res. 2007 Jan-Feb;56(1):63-9

80349

Som du kan se så är det många som verkar ha bott länge men utan att alls kunna språket. Och det varierar mycket mellan individer och deras inställning till hemlandets och nya landets kultur.

Trance
2011-05-15, 10:01
Med tanke på att nyföretagandet är betydligt högre bland gruppen invandrare än icke-invandrare så är det nog en jäkla tur att vi har den invandring vi har.. annars hade vi väl alla nu suttit anställda på SAAB och undrat varför farbror Staten inte hjälpte oss.

Källa på det?

Big Sleazy
2011-05-15, 10:19
Jag vet inte vilken värld du lever i, men jag antar att Lars Wilks och ett gäng danska tecknare har en annan uppfattning än dig om möjligheterna att kritisera Islam.

Tycker du att Lars Wilks och Jyllandsposten kritiserade islam på ett värdigt sätt?
Tycker det var lite på samma nivå som när USA "kritiseras" genom brända flaggor.

Zoidy
2011-05-15, 10:23
Sverige som stat har väl inte som uppgift att gå någon alls jobb iofs?

Nej där har du strikt sett rätt, eftersom man inte kan tvinga privatägda företag att ge jobb åt någon. Men du behöver ju inte säga emot varenda person härinne bara för sakens skull. Jag tror att du också håller med om att invandrarna tas om hand för dåligt när de kommer hit.

Som du kan se så är det många som verkar ha bott länge men utan att alls kunna språket. Och det varierar mycket mellan individer och deras inställning till hemlandets och nya landets kultur.

Självklart varierar det kraftigt mellan olika personer, det var nåt slags snitt som jag var ute efter. Och det var många år om jag kommer ihåg rätt.

Innan nån härinne hoppar på mig om vad man ska göra åt det här, så kan jag säga direkt att jag vet att det inte är lätt och/eller realistiskt att göra något åt, men jag måste säga att det är verkligen inte smidigt att ta in alla invandrare till samma områden, där det blir svårare att lära sig svenska, och man inte kommer i kontakt med "Sverige" i lika stor utsträckning. Och ja, jag vet, de får bostad där det är billigast. Det faktumet gör inte att det är en bra idé att ha dem på samma ställe.

Någon som har nån statistik på hur stor andel invandrare som är lågutbildade och lågavlönade, och liknande för svenskar? Hade inte förvånat mig om det var värre för invandrare på den fronten, och det är såklart en stor del av problemet

Tricce
2011-05-15, 10:28
+1. Jag ser inte heller antalet invandrare som nåt problem. Det är mer sättet vi tar hand om dem på som är ruskigt dåligt. Det är skamligt att vi är så dåliga på att integrera dem och ge dem jobb.

Jag tror att du också håller med om att invandrarna tas om hand för dåligt när de kommer hit.



Du tror inte det är just pga att vi tar in alldeles för mycket som gör att vi inte kan ta hand om dom på ett bra sätt?
Egentligen dum fråga av mig för det har jag iof quotat ser jag nu när jag läser igen att du inte tror. "Jag ser inte heller antalet invandrare som nåt problem" hmm nåja låter frågan kvarstå likväl.

Eddie Vedder
2011-05-15, 10:33
Självklart varierar det kraftigt mellan olika personer, det var nåt slags snitt som jag var ute efter. Och det var många år om jag kommer ihåg rätt.

Jag försökte inte säga emot dig om det uppfattades så. Jag letade bara upp ett exempel på det du sa. :) Jag håller ju med.

Någon som har nån statistik på hur stor andel invandrare som är lågutbildade och lågavlönade, och liknande för svenskar? Hade inte förvånat mig om det var värre för invandrare på den fronten, och det är såklart en stor del av problemet

Där skiljer det sig väldigt mellan grupper. De som invandrar för att jobba och studera är ju (hör och häpna) högutbildade och har jobb. Men värre är det för flyktingar från exempelvis Mellanöstern och Afrika. En väldig förenkling är ju längre bort man kommer ifrån desto sämre mår man. Undantag är väl gissningsvis länder som USA och Kanada som ju är väldigt långt ifrån oss geografiskt men kanske närmare kulturellt (om vi förenklar, jag är väl medveten om de enorma kulturskillnaderna INOM de två länderna).

Jag har själv ingen statistik jag orkar gräva fram på stubinen men kolla www.fhi.se så kan du nog hitta.

Hobbes
2011-05-15, 10:44
Jag försökte inte säga emot dig om det uppfattades så. Jag letade bara upp ett exempel på det du sa. :) Jag håller ju med.



Där skiljer det sig väldigt mellan grupper. De som invandrar för att jobba och studera är ju (hör och häpna) högutbildade och har jobb. Men värre är det för flyktingar från exempelvis Mellanöstern och Afrika. En väldig förenkling är ju längre bort man kommer ifrån desto sämre mår man. Undantag är väl gissningsvis länder som USA och Kanada som ju är väldigt långt ifrån oss geografiskt men kanske närmare kulturellt (om vi förenklar, jag är väl medveten om de enorma kulturskillnaderna INOM de två länderna).

Jag har själv ingen statistik jag orkar gräva fram på stubinen men kolla www.fhi.se så kan du nog hitta.

Kanada ar fantastiskt duktiga pa att integrera sina invandrare. I kanada ar det enkelt och oerhort vanligt att behalla sin kultur samtidigt som man anpassar sig till den Kanadensiska kulturen - hela landet ar byggt av invandrare och mangfald, nagot som man ar stolt over och i samma veva som man behaller en Kandensisk kultur. Pierre Trudeau (en premiarminister har i Canada) som sa: -Fornamnet kan vara Engelsk eller Fransk men efternamnet ar alltid Canadensare (lite oversiktligt citerat).

Skall namnas for att overhuvudtaget erhallla ett Permanent Uppehalls tillstand skall man kunna visa pa mojligheter pa "anpassning" i samhallet, skall man nu vidare forsoka sig pa medborgarskap (jag gor det om cirka 18 manader) maste man klara av ett kunskapstest om Canada. Rimliga och vantade krav.

kettlebellGuden
2011-05-15, 10:47
Men du behöver ju inte säga emot varenda person härinne bara för sakens skull.


Jag vet inte var du har fått det intrycket från.

kottovic
2011-05-15, 10:48
Skall namnas for att overhuvudtaget erhallla ett Permanent Uppehalls tillstand skall man kunna visa pa mojligheter pa "anpassning" i samhallet, skall man nu vidare forsoka sig pa medborgarskap (jag gor det om cirka 18 manader) maste man klara av ett kunskapstest om Canada. Rimliga och vantade krav.


Den där biten har inte hamnat på Sveriges bord ännu. Det är förmodligen en tidsfråga men idag är det nästintill kravlöst.

Tricce
2011-05-15, 10:48
Kanada ar fantastiskt duktiga pa att integrera sina invandrare. I kanada ar det enkelt och oerhort vanligt att behalla sin kultur samtidigt som man anpassar sig till den Kanadensiska kulturen - hela landet ar byggt av invandrare och mangfald, nagot som man ar stolt over och i samma veva som man behaller en Kandensisk kultur. Pierre Trudeau (en premiarminister har i Canada) som sa: -Fornamnet kan vara Engelsk eller Fransk men efternamnet ar alltid Canadensare (lite oversiktligt citerat).

Skall namnas for att overhuvudtaget erhallla ett Permanent Uppehalls tillstand skall man kunna visa pa mojligheter pa "anpassning" i samhallet, skall man nu vidare forsoka sig pa medborgarskap (jag gor det om cirka 18 manader) maste man klara av ett kunskapstest om Canada. Rimliga och vantade krav.

Tycker det låter väldigt rasistiskt!!! :furious:

;)

Gabriel174
2011-05-15, 10:51
Tycker du att Lars Wilks och Jyllandsposten kritiserade islam på ett värdigt sätt?
Tycker det var lite på samma nivå som när USA "kritiseras" genom brända flaggor.

Vad spelar det för roll? Man borde väl kunna kritisera/håna koranen i princip hur man vill utan att det ska skapa ramaskri runtom i världen? Hur ofta ser du inte Jesuskarikatyrer och skämt om kristendomen utan att folk reagerar nämnvärt? Mig veterligen gjorde även Lars Wilks Jesuskarikatyrer. Dessa fick dock knappast någon publicitet alls då den kristna världen inte reagerade på samma sätt som den muslimska gjorde.

kettlebellGuden
2011-05-15, 10:51
Tycker det låter väldigt rasistiskt!!! :furious:

;)

Vad är det rasistiska i det?

Hobbes
2011-05-15, 10:53
Den där biten har inte hamnat på Sveriges bord ännu. Det är förmodligen en tidsfråga men idag är det nästintill kravlöst.

Alla gynnas ju av det. I Canada har de verkligen lyckats med sin invandring.

Tycker det låter väldigt rasistiskt!!! :furious:

;)

Ja, visst ar de elaka kanadikerna - fy, stalla krav sa dar;)

Inser cynismen i ditt inlagg, vad ar egentligen rasistiskt - har det fatt en ny innebord?

Tricce
2011-05-15, 10:56
Trodde min ;) skulle visa på att jag inte alls tycker det är rasistiskt men skulle det vara samma krav i Sverige skulle det vara väldigt rasistiskt helt plötsligt.
Dont you think?

kettlebellGuden
2011-05-15, 10:57
Trodde min ;) skulle visa på att jag inte alls tycker det är rasistiskt men skulle det vara samma krav i Sverige skulle det vara väldigt rasistiskt helt plötsligt.
Dont you think?

Det var rätt konstigt. Förslaget har kommit upp många gånger (från folkpartiet senast inför valet 2010) och i princip ingen har ansett det rasistiskt.

Tricce
2011-05-15, 11:02
Det var rätt konstigt. Förslaget har kommit upp många gånger (från folkpartiet senast inför valet 2010) och i princip ingen har ansett det rasistiskt.

Åjo dom vart utpekade som väldigt främlingsfientligt parti när dom slog in på den vägen.
Det finns ingen som ens vågar ta upp sådant nu med riskt för att bli "SD" stämplade.

Hobbes
2011-05-15, 11:02
Trodde min ;) skulle visa på att jag inte alls tycker det är rasistiskt men skulle det vara samma krav i Sverige skulle det vara väldigt rasistiskt helt plötsligt.
Dont you think?

I got it:D

Nu ar Kanada extremt tuffa i sin invandrings politik, a andra sidan skall du ut i arbetslivet bums, det finns ingen buffert zon pa bidrag.

Som arbetsinvandrare (moi) var jag tvungen att uppvisa hur mycket pengar jag har pa banken och tar med mig.

Notera foljande for

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who.asp

If you meet the above minimum requirements, your application will be processed according to the six selection factors in the skilled worker points grid , which are:

your education
your abilities in English and/or French, Canada’s two official languages
your work experience
your age
whether you have arranged employment in Canada, and
your adaptability.

You must also show that you have enough money to support yourself and your dependants after you arrive in Canada.



Angaende hur mycket pengar som Skilled Worker: http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/funds.asp

kettlebellGuden
2011-05-15, 11:04
Åjo dom vart utpekade som väldigt främlingsfientligt parti när dom slog in på den vägen.
Det finns ingen som ens vågar ta upp sådant nu med riskt för att bli "SD" stämplade.

Det är klart att det var ett fåtal som skrek om det, men ingen seriös politiker pratade om något sådant. Inte heller var det något stora massan i Sverige ansåg.

kottovic
2011-05-15, 11:05
I got it:D

Nu ar Kanada extremt tuffa i sin invandrings politik, a andra sidan skall du ut i arbetslivet bums, det finns ingen buffert zon pa bidrag.

Som arbetsinvandrare (moi) var jag tvungen att uppvisa hur mycket pengar jag har pa banken och tar med mig.

Notera foljande for

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/apply-who.asp

Det som förvånar mig att det som står skrivet är / känns perfekt utformat. Varför ser man det bara i Kanada? Vet inte om Danmark är närliggande men just det vi ser är tabu i ett land som Sverige och förmodligen i flera länder i europa. Dom tar bara in folk som kan bidra till något till samhället.

kettlebellGuden
2011-05-15, 11:08
Det är ju inte ens sant att Kanada enbart tar in individer som matchar. Eller tror ni på fullt allvar att de kvotflyktingar de tar emot passar in på deras krav?

Att det skulle vara tabu är bara någon jäkla SD-propaganda. Det har diskuterats i många många år utan något problem.

Tricce
2011-05-15, 11:09
Att det skulle vara tabu är bara någon jäkla SD-propaganda. Det har diskuterats i många många år utan något problem.

Fp fiskar i grumliga vatten är ingen rubrik som låter bekant?

kettlebellGuden
2011-05-15, 11:12
Fp fiskar i grumliga vatten är ingen rubrik som låter bekant?

Ja det är väl klart vissa drar till med sådana stridsrubriker. Det gäller ju oavsett vad som diskuteras och är inget unikt för invandringspolitik. Eller menar du att inget får diskuteras eftersom det alltid är något mediaforum som drar till med liknande rubriker? skärpning. Det är väl annars vad som får mig mest illamående av SD, de är sånna jädrans crybabies och tror att de är utsatta mer än andra partier.

Hobbes
2011-05-15, 11:12
Det är ju inte ens sant att Kanada enbart tar in individer som matchar. Eller tror ni på fullt allvar att de kvotflyktingar de tar emot passar in på deras krav?


Har jag ingen aning om - kanns lite dock att kraven som stalls efterfoljs. Man ger och tar, respekt gar at bada hallen.

Hemskt att behova saga det. Det narmaste framlingsfientlighet/rasim jag kommit har ar deras syn pa 'native americans'. Ja, indianbefolkningen ses inte med blida ogon.

Kwon
2011-05-15, 11:16
Vad spelar det för roll? Man borde väl kunna kritisera/håna koranen i princip hur man vill utan att det ska skapa ramaskri runtom i världen?
Det är väl upp till de berörda hur de reagerar?
Vad Yngve i Edsbyn anser man borde eller inte borde kunna göra hör väl inte dit?

Folk är ju olika.

Ynge hånar Religion 1. Ingenting händer

Yngve hånar Religion 2. Folk blir upprörda.

Yngve hånar Religion 3. Folk blir glada.

Yngve hånar Religion 4. Yngve blir mordhotad.

Olika religioner, olika folk, olika kulturer, olika reaktioner etc.

kottovic
2011-05-15, 11:17
Det är ju inte ens sant att Kanada enbart tar in individer som matchar. Eller tror ni på fullt allvar att de kvotflyktingar de tar emot passar in på deras krav?



Dom är säkerligen mer selektiva när det kommer till vilka dom plockar in i sitt skåp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_groups_in_Canada

Tror du Sverige skulle gynnas av en liknande fördelning?

Hobbes
2011-05-15, 11:20
Det är ju inte ens sant att Kanada enbart tar in individer som matchar. Eller tror ni på fullt allvar att de kvotflyktingar de tar emot passar in på deras krav?


Vet inte om det hor hemma har men, angaende arbetsmarknaden sa ser lagarna ut enligt foljande:

Du kan inte fraga om:

Alder
Kon
Sexuell laggning
Religion
Handikapp
Nationalitet (Den lagliga fragan ar: Are you eligible to work anywhere in Canada)

Du skall fa ett jobb baserat pa din kunskap, inte vem/vad du ar.

Tricce
2011-05-15, 11:20
Ja det är väl klart vissa drar till med sådana stridsrubriker. Det gäller ju oavsett vad som diskuteras och är inget unikt för invandringspolitik. Eller menar du att inget får diskuteras eftersom det alltid är något mediaforum som drar till med liknande rubriker? skärpning. Det är väl annars vad som får mig mest illamående av SD, de är sånna jädrans crybabies och tror att de är utsatta mer än andra partier.

Det är ju just det jag menar. Tycker att det ska vara precis tvärtom att ALLT ska kunna diskuteras utan att media ska börja grina om rasism.

Saber
2011-05-15, 11:23
Vad spelar det för roll? Man borde väl kunna kritisera/håna koranen i princip hur man vill utan att det ska skapa ramaskri runtom i världen?

Att kritisera något är en sak, d.v.s. att lyfta fram något man anser vara felaktigt/negativt, att håna däremot är något HELT annat.

Att håna innebär att man på något sätt kränker d.v.s. skändar/förolämpar, och det är i allra högsta grad fel. Detta faller nämligen in under diskriminering och diskrimineringslagen, det är m.a.o. ett brott enligt svensk lag - bidrar ej heller till något konstruktivt och är enbart destruktivt.

Så anser du något vara fel, ta gärna upp det och ifrågasätt men var dock försiktig att du inte kliver över gränser man inte ska göra. I'm just sayin'! ;)

Vill också påpeka att detta inlägg är bara välmenat!

kottovic
2011-05-15, 11:26
Att kritisera något är en sak, d.v.s. att lyfta fram något man anser vara felaktigt/negativt, att håna däremot är något HELT annat.

Att håna innebär att man på något sätt kränker d.v.s. skändar/förolämpar, och det är i allra högsta grad fel. Detta faller nämligen in under diskriminering och diskrimineringslagen, det är m.a.o. ett brott enligt svensk lag - bidrar ej heller till något konstruktivt och är enbart destruktivt.

Så anser du något vara fel, ta gärna upp det och ifrågasätt men var dock försiktig att du inte kliver över gränser man inte ska göra. I'm just sayin'! ;)

Vill också påpeka att detta inlägg är bara välmenat!

Det upphörde på 70-talet.

Kwon
2011-05-15, 11:29
Vill också påpeka att detta inlägg är bara välmenat!

Saber, känner du b00m? :D

Saber
2011-05-15, 11:34
Det upphörde på 70-talet.

Jag är tyvärr inte riktig med på noterna Kottovic, vad var det specifikt som upphörde på 70-talet? (Jag genuint undrar, ingen sarkastiska undertoner).

Saber, känner du b00m? :D

Kwonster, tyvärr inte! ;)

Herr Oberst
2011-05-15, 11:35
SD har en politik är främlingsfientlig därför att den är riktat mot invandrarna själva (mest från muslimska länder). Det är bra för ett land att få folk utifrån. Det som är problemmet är vad är det för folk man får och hur dess folk värdesystem påverkar livet i ett land med demokratisk klimat.
Detta borde lösas via politiska åtgärder som siktar mot problemmet, inte folkgruppen. Som, t.ex. - yttrandefrihet är viktigt i det landet, här får vi öppet diskutera koran, upplyssning i skolan om religion, burkan får tar mindre plats i vårt samhälle tills det helt försvinner, aktivt skydd mot utsatta kvinnor. etc. etc.
Det är helt naturligt och förståeligt att SD har vunnit så många röster och fortsätter att växa eftersom dem säger högt vad många tänker på men inte våga uttala.
Och tills vi hittar ett sätt att öppet diskutera islam och anpassa även den religionen till en demokrati, kommer främlingsfientliga partier att växa.

SD kämpar för i princip varje punkt du tar upp där Sofia. Sen har dom faktiskt gått ut ett flertal gånger med att det inte är invandrarna det är fel på, utan vårat system.

kottovic
2011-05-15, 11:36
Jag är tyvärr inte riktig med på noterna Kottovic, vad var det som upphörde på 70-talet? (Jag genuint undrar, ingen sarkastiska undertoner).



Kwonster, tyvärr inte! ;)

Håna + kränka = Hädelse / religion upphörde som brott på 70-talet. Irland införde lag 2010(?).

Lars Vilks hade skakat galler i annat fall

Saber
2011-05-15, 11:56
Kottovic, hur ska man tolka texten nedan då? Som jag förstår det så får man ju en påföljd när ett brott begås (sen kan ju påföljden självklart variera beroende på brottets art), och i texten framgår det att lagen ska motverka diskriminering av religion- och trosuppfattning. Är det jag som har missat något alt. missförstått texten?

Diskrimineringslagen

Den 1 januari 2009 trädde en ny diskrimineringslag i kraft. [...]

Ersättning vid diskriminering

En ny påföljd, diskrimineringsersättning, har införts i och med den nya lagen. Diskrimineringsersättningen ska både vara en ersättning för den kränkning som diskrimineringen innebär och samtidigt avskräcka från diskriminering.

FAKTA OM DEN NYA LAGEN

SJU OLIKA DISKRIMINERINGSGRUNDER
Den nya lagen ska motverka diskriminering på grund av:
- kön
- könsöverskridande identitet eller uttryck
- etnisk tillhörighet
- religion eller annan trosuppfattning
- funktionshinder
- sexuell läggning
- ålder

http://www.sweden.gov.se/sb/d/11043/a/111986

Tolkia
2011-05-15, 12:01
Egentligen är det i sammanhanget ointressant om hädelse är förbjudet i lag eller inte. Det är fortfarande omoget, pinsamt, ovärdigt och helt enkelt sjukt dålig stil att håna sin meningsmotståndare som kampanjstrategi, varför det inte bör förekomma även om det är lagligt. Typexempel på något vi härligt dubbelmoraliskt lär barnen i småskolan att man inte får göra, men själva tillämpar i industridrift om det passar oss.

Edit: Angående jämförelsen att kristna skulle skilja sig från muslimer genom att vara OK med att andra hånar deras tro, så är det egentligen en ickejämförelse. Det finns faktiskt fett många kristna som inte alls tycker att det är ultralajbans att vara allas driftkucku från småskolan och uppåt. Att jämföra (majoriteten av) svenska kristna med random funtamentalister, oavsett religion, blir en inkorrekt jämförelse, eftersom man jämför ickefundamentalister med fundamentalister. Ni måste hitta någon våldsammare kristen rörelse än den ni känner från hemmaplan om jämförelsen skall funka.