handdator

Visa fullständig version : Ringhals goes Japan goes Tjernobyl


Nitrometan
2011-05-13, 07:36
Brand i Ringhals. *gah!*

En brand har inträffat i reaktor 2 i kärnkraftverket Ringhals i Halland. Först under fredagen kan personal gå in i reaktorn.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/karnkraft/article3177008.ece

Reaktorn är avställd för revision, där man bland annat genomför täthetsprov.

Vid provet uppmättes en höjning av temperaturen i byggnaden. Provet avbröts därför så att orsaken kan utredas.

Analyser av luftprov och inspektioner med kameror visar att en brand eller glödning uppstått, skriver Vattenfall i ett pressmeddelande.

Orsaken kan fastställas först när trycket i reaktorinneslutningen sänkts så att personal kan gå in och leta efter felet. Det beräknas ske först under fredagen.

Enligt Vattenfall finns inget uranbränsle i byggnaden. Någon förhöjd radioaktivitet har inte uppmätts.


Vattenfalls pressmeddelande: http://www.vattenfall.se/sv/nyheter-elproduktion.htm?newsid=C1C7DEF6631048C7B1B4C5C7A3 76BD4F

Ringhals 2 är avställd för revision sedan 2 april. Under ett standardtest har en temperaturavvikelse upptäckts som orsakats av en brand eller glödning. Reaktorn är ur drift och allt radioaktivt bränsle befinner sig i en annan byggnad.

Täthetsprovningen går till så att byggnaden utsätts för ett övertryck genom att luft pumpas in. Vid testet uppmättes en viss förhöjning av temperaturen i byggnaden, en ökning med några grader mot normal rumstemperatur. Driftledningen beslutade att avbryta testet för att utreda orsaken till temperaturavvikelsen.

Ringhals analyser av luftprover och inspektioner med kameror visar att det inträffat en mindre brand eller glödning. Orsaken kan fastställas först när trycket åter sänks i reaktorinneslutningen så att personal kan gå in och felsöka, troligtvis först under fredagen.

Ingen anledning till oro. Det bara brann lite.

Onigiri
2011-05-13, 07:43
Nu har jag inte läst på länkarna om det står något men, vad hade kunnat vara "worst case scenario"?

hahavaffan
2011-05-13, 07:44
Tur man ska flytta från Halland om några veckor :Virro

Rikard Jansson
2011-05-13, 08:36
Det här med kärnkraftsverk, Osama och styrkelyftare som försöker skoja bort SL-konspirationen börjar verkligen lukta konspiration

Nitrometan
2011-05-13, 08:40
Det finns ingen konspiration.

Du behöver köra mer böj. Det finns ingen framgångsrik strongman som inte är bra på böj. (Jo, det finns en vinnare av WSM, men han är ett undantag).

Rikard Jansson
2011-05-13, 08:41
Det finns ingen konspiration.

Du behöver köra mer böj. Det finns ingen framgångsrik strongman som inte är bra på böj. (Jo, det finns en vinnare av WSM, men han är ett undantag).

Magnus? ^^ Jag kör ju böj! Jag körde böj i fredags, söndags, tisdags, igår, sen ska jag även köra det idag och på söndag :(

Nitrometan
2011-05-13, 08:43
Mycket bra!

Spinkot
2011-05-13, 13:05
Äh, under revision kan det bli några missöden när de testar grejer. Lite därför man har revision, hitta och åtgärda grejer så att de inte går fel under drift istället.

Yes
2011-05-13, 13:10
Nu har jag inte läst på länkarna om det står något men, vad hade kunnat vara "worst case scenario"?
Branden får en undangömd och bortglömd kärnvapenmissil att avfyras. Missilen träffar en bit utanför Moskva, vilket ryssarna tolkar som ett angrepp. Ett tredje världskrig bryter ut.

Juxta
2011-05-13, 13:30
Branden får en undangömd och bortglömd kärnvapenmissil att avfyras. Missilen träffar en bit utanför Moskva, vilket ryssarna tolkar som ett angrepp. Ett tredje världskrig bryter ut.

Vadå? Har dom stubintråd på kärnvapenmissiler?

Fatalist
2011-05-13, 14:25
Ännu ett bevis på hur litet vi egentligen förstår kärnkraften och hur dumma vi människor är som leker mer naturen på detta sätt!!!!!

Nitrometan
2011-05-13, 14:27
Hur menar du? Det brann inne i en byggnad utan kärnbränsle.

Skickat med tappat talk från min GalackS

überstarken
2011-05-13, 15:04
Det verkar vara en städmaskin som stått inne i inneslutningen under provet som pga det ökade trycket på något sätt har drabbats av kortslutning och därmed börjat brinna.
Och för er som undrar: Städmaskiner befinner sig givetvis inte i inneslutningen under drift!

Quint
2011-05-13, 15:15
Låter farligt, jag förutsätter att vi genast tar fram en plan för att avveckla samtliga städmaskiner inom sveriges gränser.

überstarken
2011-05-13, 15:49
Låter farligt, jag förutsätter att vi genast tar fram en plan för att avveckla samtliga städmaskiner inom sveriges gränser.

Jag har hört att de forskar inom en ny generation städmaskiner, den sk. Generation IV, som, vid kortslutning, skall ha en totalt passiv säkerhetsmekanism vilket gör att sannolikheten för en sådan här händelse är extremt liten!
Det är sånna som du, motståndare till städkraften, som gör att saker och ting inte utvecklas. Du vet mycket väl att vi behöver våra städmaskiner, det enda du gör är att motverka städmaskinernas säkerhetsutveckling och bidrar endast till osäkrare städkraft.

Matsa
2011-05-13, 15:59
Jag fick ont i ryggen när jag dammsög - städkraftvärk!

Quint
2011-05-13, 16:23
Jag har hört att de forskar inom en ny generation städmaskiner, den sk. Generation IV, som, vid kortslutning, skall ha en totalt passiv säkerhetsmekanism vilket gör att sannolikheten för en sådan här händelse är extremt liten!
Det är sånna som du, motståndare till städkraften, som gör att saker och ting inte utvecklas. Du vet mycket väl att vi behöver våra städmaskiner, det enda du gör är att motverka städmaskinernas säkerhetsutveckling och bidrar endast till osäkrare städkraft.

Denna incident visar ju bortom allt tvivel något vi vetat i flera år, närmligt att vi inte kan lita på städkraften. Jag förespråkar istället att vi genast inför mer öppna konstruktioner så att ren vindkraft kan blåsa bort 50% av allt smuts. Resternade 50% anser jag att vi kan göra oss av med genom ett mer renligt leverne.

überstarken
2011-05-13, 16:31
Denna incident visar ju bortom allt tvivel något vi vetat i flera år, närmligt att vi inte kan lita på städkraften. Jag förespråkar istället att vi genast inför mer öppna konstruktioner så att ren vindkraft kan blåsa bort 50% av allt smuts. Resternade 50% anser jag att vi kan göra oss av med genom ett mer renligt leverne.

Det låter inte rimligt att vi ska behöva minska nedsmutsningen med hela 50%... Nej jag satsar hellre på den nya generationens städmaskiner, som tydligen om jag förstått det rätt, bara fläskar in mängder med smält bly alt. natrium som då suger upp smuts som fan och så blir det rent.. :S Det tråkiga är bara att natrium exploderar om det kommer i kontakt med vatten så det bör man ej använda i duschen eller toan. Men det pågår forskning här också...

Olegh
2011-05-13, 17:14
Jag fick ont i ryggen när jag dammsög - städkraftvärk!

:laugh:

überstarken
2011-05-13, 18:49
:laugh:

Ja det är värst vad vissa trådar har potential att spåra ur ibland.. :D

Osten80
2011-05-13, 19:15
Ja det är värst vad vissa trådar har potential att spåra ur ibland.. :D

Ja, håll er till kärnfrågan tack.

Tricce
2011-05-13, 22:34
Här har ni sambandet, ringhals goes tjernobyl

https://s-hphotos-snc6.fbcdn.net/219658_10150176333570216_618735215_7339154_5836438 _o.jpg
sorry stor bild :D (Sambandet ska såklart vara fukushima inte tjernobyl)