handdator

Visa fullständig version : Rehab för nervskadad armbåge


Clashwithreality
2011-05-12, 21:46
Hej!
Jag är en tjej på 21 år (längd: 175,5, vikt: 63 kg) och jag har problem med min vänstra armbåge och området runt den. Bild här (http://img9.imageshack.us/img9/6039/sdfgno.jpg).

Jag ramlade för 1,5 år sen och slog i min armbåge rätt ordentligt och fick diagnosen på VC att det hade uppstått en nervskada.
De sa att eftersom jag är så ung så lär det försvinna med tiden, och visst har smärtan avtagit något, men det är fortfarande plågsamt.
Det gör mer eller mindre ont hela tiden, dock mest vid träning och beröring.
De övningar som smärtar mest är militärpress och bänkpress (alltså de som involverar triceps).

Fick som sagt en halvdann diagnos och har provat gå till en sjukgymnast. Då fick jag massage och fick lära mig stretcha armbågsområdet. Det har hjälpt till viss del men är långt ifrån borta.
Provade de vanliga smärtstillande medlen (alvedon, ipren, voltaren) under tre dagar efter olyckan, men det hjälpte inte alls.

Jag har precis börjat med Starting Strength och kör tre dagar i veckan.

Min fråga till er är väl egentligen om det är någon som vet en bra övning som kan hjälpa?
Eller om det är någon som själv har erfarenhet/kunskap om sådana här skador?

Tack på förhand. :)

Clashwithreality
2011-05-16, 16:30
bump

Ego
2011-05-16, 17:13
Vilken diagnos?

Massage + Stretching är inte behandling, det är fan okunnande.

Clashwithreality
2011-05-16, 18:16
Det enda läkaren sa var att jag hade en nervskada och att det inte gick att behandla, bara att det möjligen kunde bli bättre med sjukgymnastik.
Jag bor på en liten ort så sjukvården är inte direkt den bästa.

Vad rekommenderar du att jag ska göra? :)

Ego
2011-05-16, 19:58
Läkaren har inte preciserat något? Det låter lite för abstrakt för att jag skall kunna ge något råd.

Men träningen kommer att löna sig oavsett, så där gör du HELT rätt tycker jag. Det kan bara bli bättre!

Clashwithreality
2011-05-16, 20:25
Han var inte mer utförlig än så tyvärr.

Men när det gäller träningen, ska jag tvinga mig igenom smärtan med få reps och tunga vikter eller ska jag köra många reps och lätta vikter?

Tack för dina svar förresten :)

Ego
2011-05-16, 20:57
Hitta det som du kan utföra smärtfritt tycker jag utan att ha undersökt dig i person.

Och, ring läkaren och be honom att förklara diagnosen lite mer utförligt. Vad som har hänt, hur påverkar det dig osv.

Mushan
2011-05-16, 20:58
Han var inte mer utförlig än så tyvärr.

Men när det gäller träningen, ska jag tvinga mig igenom smärtan med få reps och tunga vikter eller ska jag köra många reps och lätta vikter?

Tack för dina svar förresten :)

Jag skulle satsat på "lagom tungt", 12-14 reppare kanske? Kör strikt och med full rörelselängd.

Clashwithreality
2011-05-16, 21:09
Hitta det som du kan utföra smärtfritt tycker jag utan att ha undersökt dig i person.

Och, ring läkaren och be honom att förklara diagnosen lite mer utförligt. Vad som har hänt, hur påverkar det dig osv.
Okej, det ska jag göra. Tack för all hjälp!

Jag skulle satsat på "lagom tungt", 12-14 reppare kanske? Kör strikt och med full rörelselängd.
Men med 12-14 reps försvinner väl hela grejen med Starting Strength då det är meningen att man ska köra tungt? Jag kanske kan välja ett av z_bumbi's nybörjarprogram istället.

Ego
2011-05-17, 15:46
Vilka övningar är det som inte funkar helt?

Clashwithreality
2011-05-17, 18:04
Det tar ont i alla övningar där jag måste böja armbågen, men det går att härda igenom.
Vill bara försäkra mig om att jag inte skadar armbågen ytterligare. :)