handdator

Visa fullständig version : Kan man vara stressad utan att veta om det?


Beelz
2011-05-12, 19:11
Jag är i princip aldrig stressad, har som en av och på knapp. Så fort jag kommer hem släpper jag jobbet automatiskt och när jag är på jobbet fokuserar jag endast på det.

Men kan man gå runt och vara "stressad" och orolig över något i jobbet tex att hinna färdigt med ett projekt innan veckan är slut utan att jag tänker på det när jag är hemma? Undermedvetet?

Oljeblixten
2011-05-12, 19:13
I min bok helt utan vetenskapliga studier upplever jag det som att om jag inte känner mig pressad så att det är jobbigt och går ut över humör och mående så är jag inte stressad. Just nu är jag stressad med massa tentaplugg och det märker jag av väl i både kropp och sinne !

kettlebellGuden
2011-05-12, 19:22
Ja, du kan vara stressad utan att veta om det. Ska vi vara petiga så är du alltid stressad utan att ens begrunda det.

olwe
2011-05-12, 19:36
Framför allt så är inte stress så endimensionellt som många får för sig. Att vara arbetslös och inte ha ett skit att göra kan ju exempelvis vara väldigt stressande. Att ha dåligt med pengar kan vara stressande, flickvännen kan skapa stress et c. Många lyckas ju faktiskt inte identifiera stressen innan farbror doktor varnar om blodtrycket.

Eddie Vedder
2011-05-12, 20:18
Framför allt så är inte stress så endimensionellt som många får för sig. Att vara arbetslös och inte ha ett skit att göra kan ju exempelvis vara väldigt stressande. Att ha dåligt med pengar kan vara stressande, flickvännen kan skapa stress et c. Många lyckas ju faktiskt inte identifiera stressen innan farbror doktor varnar om blodtrycket.

+1

Känslan av att inte kunna påverka sin situation och känslan av att man är utanför samhället helt utan nätverk eller möjlighet att "få något vettigt gjort" är en enorm stressor.

Det Beelz skriver om låter ju som den typ av stress som vi är anpassade för att utsättas för, dvs den som utmanar, som man hanterar, klarar av och sedan återhämtar sig från.

Den skulle jag behöva känna någon gång. :(

Fatalist
2011-05-12, 20:27
Ja, det tycker jag att jag precis har upplevt.

Jobbar som säljare och satsade förra månaden på att få utmärkelsen "månadens säljare", jag jobbar på ett stort företag med cirka 100 anställda på mitt uppdrag, varav en kan vinna per månad helt enkelt.

Jag tog extrapass och gav 110% i varje samtal för att få iväg så mycket som möjligt. Snittade kanske 50h/vecka vilket i sig inte är så mycket, men när man måste hålla fokus på topp i varje enskilt samtal är det betydligt mer slitsamt än andra mer fysiska jobb jag har haft (har jobbat heltid som sanerare och rivit ventilation i fabrikstak bland annat). I slutet av månaden var det ganska jämnt mellan mig och en annan, och detta upplevde jag som "småstressande" (just då). Gick in och kollade säljstatistiken på lediga dagar osv, höll stenkoll på alla kollegors dagar och hur det gick för dem.

När jag sista dagen i månaden stod som segrare och fick mitt foto taget för att få bli odödlig på "wall of fame" släppte jag all stress jag hade inom mig och det kändes som en mental total kollaps. Var helt slutkörd i skallen och kroppen hela första veckan denna månad... Börjar känna mig "normal" igen nu, och kommer definitivt inte gå in så hårt igen :)

Fatalist
2011-05-12, 20:31
Kan tillägga att jag precis som du säger i din post TS att jag inte upplevde någon som helst stress under förra månaden (förutom lite smått framåt slutet) utan upplevde det som att jag bara var på topp och hade grym fokus på mitt jobb. Helt klart undermedvetet sönderstressande var det iaf.

Eddie Vedder
2011-05-12, 20:44
Var helt slutkörd i skallen och kroppen hela första veckan denna månad... Börjar känna mig "normal" igen nu, och kommer definitivt inte gå in så hårt igen :)

Det här är oerhört intressant. Jag har nyss fått färdigt det mesta av allt jag haft i skolan inför terminsslutet och samtidigt kom oken ut äntligen. Jag fick rena kollapsen förra veckan med bröstsmärtor och hjärtklappning och allmän sjukdomskänsla. Kanske samma typ av reaktion?

Fatalist
2011-05-12, 20:45
Det här är oerhört intressant. Jag har nyss fått färdigt det mesta av allt jag haft i skolan inför terminsslutet och samtidigt kom oken ut äntligen. Jag fick rena kollapsen förra veckan med bröstsmärtor och hjärtklappning och allmän sjukdomskänsla. Kanske samma typ av reaktion?

Säkert! Hade också hjärtklappning/oregelbundna slag, framförallt när jag skulle försöka sova. Låter klyschigt men man är väl inte riktigt den stålman man tror att man är när det kommer till just stress :)

Eddie Vedder
2011-05-12, 20:46
Säkert! Hade också hjärtklappning/oregelbundna slag, framförallt när jag skulle försöka sova. Låter klyschigt men man är väl inte riktigt den stålman man tror att man är när det kommer till just stress :)

Nej det var obehagligt. Första passet idag på en vecka. Inte törs jag träna när bröstet smärtar och hjärtat dunkar som efter ett intervallpass bara jag promenerat uppför en backe.

I sommar ska jag knappt lyfta ett finger.

Osten80
2011-05-12, 21:04
Det här är oerhört intressant. Jag har nyss fått färdigt det mesta av allt jag haft i skolan inför terminsslutet och samtidigt kom oken ut äntligen. Jag fick rena kollapsen förra veckan med bröstsmärtor och hjärtklappning och allmän sjukdomskänsla. Kanske samma typ av reaktion?

Att stressreaktioner visar sig först när allting tystnar och lugnar ner sig är otroligt vanligt och snarare regel än undantag. Det går som sagt att med febril aktivitet "lura" kroppen att hålla fokus ett tag. Hur länge man klarar att hålla ångan uppe är så klart individuellt och beror på en mängd olika variabler.
Det är det här som händer när personer blir utbrända, dvs de personer som har "förmågan" att driva sig vidare och bara köra på långt förbi "normala" människor som "lägger sig" när kroppen säger ifrån.
De "normala" får sig en tankeställare efter ett par gånger, medans de andra kan hålla på i många år innan det tar stopp, trots att varningstecken ofta finns, och ju längre du håller på, desto hårdare blir ofta kraschen, när den väl kommer.
Det är inte det första inlägget om stressproblem jag läst av dig, och jag skulle faktiskt råda dig till att passa dig och kanske tänka över ett och annat.
Nu behöver det inte vara jätteallvarligt, och jag tycker ändå att jag ser en medvetenhet från dig, men sköt om dig och låt det inte gå för långt.

Eddie Vedder
2011-05-12, 21:09
Det är inte det första inlägget om stressproblem jag läst av dig, och jag skulle faktiskt råda dig till att passa dig och kanske tänka över ett och annat.
Nu behöver det inte vara jätteallvarligt, och jag tycker ändå att jag ser en medvetenhet från dig, men sköt om dig och låt det inte gå för långt.

Tack Osten. :) Och ja jag är medveten i alla fall, ibland är studierna även en skyddsfaktor eftersom jag för närvarande läser mycket om stress, depressioner, utmattningssyndrom etc. så jag vet hur det yttrar sig och för vilka.

Ska som sagt bli en lugn sommar och jag lär vara mer hos föräldrarna än här i Uppsala för jag är i behov av återhämtning tror jag.

Sorry för off topic Beelz, ska inte stjäla mer av din tråd. :)

Osten80
2011-05-12, 21:14
Tack Osten. :) Och ja jag är medveten i alla fall, ibland är studierna även en skyddsfaktor eftersom jag för närvarande läser mycket om stress, depressioner, utmattningssyndrom etc. så jag vet hur det yttrar sig och för vilka.

Ska som sagt bli en lugn sommar och jag lär vara mer hos föräldrarna än här i Uppsala för jag är i behov av återhämtning tror jag.

Sorry för off topic Beelz, ska inte stjäla mer av din tråd. :)

Det låter som en bra plan för sommaren!

Beelz
2011-05-12, 21:18
Tack Osten. :) Och ja jag är medveten i alla fall, ibland är studierna även en skyddsfaktor eftersom jag för närvarande läser mycket om stress, depressioner, utmattningssyndrom etc. så jag vet hur det yttrar sig och för vilka.

Ska som sagt bli en lugn sommar och jag lär vara mer hos föräldrarna än här i Uppsala för jag är i behov av återhämtning tror jag.

Sorry för off topic Beelz, ska inte stjäla mer av din tråd. :)

Hehe, ingen fara. Blir lite intressantare trådar ibland när dom går lite off topic faktiskt :)

Beelz
2011-05-12, 21:19
Ja, det tycker jag att jag precis har upplevt.

Jobbar som säljare och satsade förra månaden på att få utmärkelsen "månadens säljare", jag jobbar på ett stort företag med cirka 100 anställda på mitt uppdrag, varav en kan vinna per månad helt enkelt.

Jag tog extrapass och gav 110% i varje samtal för att få iväg så mycket som möjligt. Snittade kanske 50h/vecka vilket i sig inte är så mycket, men när man måste hålla fokus på topp i varje enskilt samtal är det betydligt mer slitsamt än andra mer fysiska jobb jag har haft (har jobbat heltid som sanerare och rivit ventilation i fabrikstak bland annat). I slutet av månaden var det ganska jämnt mellan mig och en annan, och detta upplevde jag som "småstressande" (just då). Gick in och kollade säljstatistiken på lediga dagar osv, höll stenkoll på alla kollegors dagar och hur det gick för dem.

När jag sista dagen i månaden stod som segrare och fick mitt foto taget för att få bli odödlig på "wall of fame" släppte jag all stress jag hade inom mig och det kändes som en mental total kollaps. Var helt slutkörd i skallen och kroppen hela första veckan denna månad... Börjar känna mig "normal" igen nu, och kommer definitivt inte gå in så hårt igen :)


Håller med, fysiskt går det att köra bra hårt med sig själv men hjärnan pallar inte trycket alls lika bra.

Eddie Vedder
2011-05-13, 08:20
Håller med, fysiskt går det att köra bra hårt med sig själv men hjärnan pallar inte trycket alls lika bra.

Jag skulle nog vilja hävda det motsatta. Kroppen säger ifrån ganska snabbt och då måste man verkligen vila den.

Hjärnan däremot kan gå på kroniskt högtryck i månader, kanske år, innan det går åt skogen. Där blir inte behovet av vila lika påtagligt som vid hårt ansträngd kropp.

Beelz
2011-05-13, 08:36
Jag skulle nog vilja hävda det motsatta. Kroppen säger ifrån ganska snabbt och då måste man verkligen vila den.

Hjärnan däremot kan gå på kroniskt högtryck i månader, kanske år, innan det går åt skogen. Där blir inte behovet av vila lika påtagligt som vid hårt ansträngd kropp.

Jo kanske det, men det jag menade var tex att en dag med väldigt fysiskt ansträngande aktivitet är mindre jobbigt än att vara helt psykiskt utmattad efter en dag. Men det är ju en väldigt individuell sak tror jag.

Men i längden klarar nog hjärnan trycket bättre innan det slår slint.


Sent from iPhone

MrBoris
2011-05-13, 09:05
Som ni andra är inne på så märker man att man haft det stressigt först när man lugnat sig. Åkt på två halsflussar efter sådana perioder och nu senast enorm depression. Och jag drömmer jobb varje natt, tyvärr :( lär nog lugna mig några hekto.

victor_n
2011-05-13, 09:18
Känner igen mig väl i detta. Jobbat som säljare och varit arbetslös i någon månad tidigare.
Båda genererar stress på sitt vis, fast att vara arbetslös slår nog att köra 50h/v som säljare.
För du känner inte bara stress utan även en ångest som genererar depression som inte duga.

Eddie Vedder
2011-05-13, 09:34
Jo kanske det, men det jag menade var tex att en dag med väldigt fysiskt ansträngande aktivitet är mindre jobbigt än att vara helt psykiskt utmattad efter en dag. Men det är ju en väldigt individuell sak tror jag.

Men i längden klarar nog hjärnan trycket bättre innan det slår slint.

Ja och jag säger inte att du har fel. Frågan är bara hur "hårt" det är för kroppen eller psyket. Det går ju liksom inte att kvantifiera belastningen. :) Men att psyket kan ta stryk under längre tid och ackumulera mer skit än vad hårt kroppsarbete kan är jag övertygad om.

Men så småningom blir ju den psykiska påfrestningen även somatisk för kroppen. Utmattning, värk etc.

Spartansk
2011-05-13, 09:41
Jag pratade om det här med några vänner en gång. De berättade att de ofta, i mentalt stressande situationer som inför tentor och dylikt, tyckte att det gick runt och mådde bra psykiskt, men fick fysiska symtom såsom sömnsvårigheter och magproblem.

MrBoris
2011-05-13, 11:20
det stämmer jag har både mycket gas just nu och sover väldigt dåligt på nätterna, och det mest påfrestande är att det inte ger sig heller, haft så i 2.5månads tid

Beelz
2011-05-13, 13:24
Ja och jag säger inte att du har fel. Frågan är bara hur "hårt" det är för kroppen eller psyket. Det går ju liksom inte att kvantifiera belastningen. :) Men att psyket kan ta stryk under längre tid och ackumulera mer skit än vad hårt kroppsarbete kan är jag övertygad om.

Men så småningom blir ju den psykiska påfrestningen även somatisk för kroppen. Utmattning, värk etc.

lagom är bäst ;)

Jag pratade om det här med några vänner en gång. De berättade att de ofta, i mentalt stressande situationer som inför tentor och dylikt, tyckte att det gick runt och mådde bra psykiskt, men fick fysiska symtom såsom sömnsvårigheter och magproblem.

Sömnsvårigheter märker jag är det första tecknet på att man är "stressad" eller orolig över något, det ploppar in i skallen så fort man kopplar av och ska sova. Jag tror majoriteten av befolkningen känner likadant. Magproblem har jag ingen erfarenhet som tur är :)

MrBoris
2011-05-13, 13:27
Magproblem har jag ingen erfarenhet som tur är :)

Det kommer allteftersom du stressat en längre tid, sen släpper det när man stressar ner igen under en lugnare period. Jag märker magproblem efter några månaders hårt arbete :(