handdator

Visa fullständig version : Stärka benhinnorna?


Lallle
2011-05-12, 18:58
Tjena. Vill komma igång med löpningen men får ständigt problem med benhinnorna. Springer på mjukt underlag, korta sträckor och inte så frekvent, men det uppstår ändå smärta. Tänkte om det finns några bra övningar man kan köra för att förstärka de stackars jävlarna?

Bluesparv
2011-05-12, 19:16
Jag brukar kunna få känningar (speciellt efter ett längre uppehåll), men sällan det utvecklas till nåt som stör om jag vilar nån dag mellan passen.

Har hjälpt mig ENORMT mycket att börja stretcha skenbensmuskulaturen/vristerna, innan jag började med det var det inte ens kul att springa...

juulia_
2011-05-12, 19:34
Brukar komma tillbaka på våren när jag börjar springa mycket på asfalt. Men som ovanstående skriver; stretcha noga och vila så fort du får känningar, annars kan problemen bli långvariga.

Springer
2011-05-12, 20:16
Pröva att landa mindre på hälarna, och mer framåt på fötterna.

Honken
2011-05-12, 20:25
Spring i skor som emulerar barfotalöpning så att tårna kan spridas samt att fotleden kan pronera och flexera naturligt så slipper du springa sönder hälen, benhinnorna, knäna ect.

mpersson
2011-05-12, 20:27
Har samma problem då jag väger lite mer än 100 klyftor. Skovalet är extremt viktigt för mig. De senaste passen har jag kört med linnex på benhinnorna vilket resulterar i annan smärta :D

Ska prova att stretcha de ofta oxå :)

creperiet
2011-05-12, 20:55
Har du prövat isbad/ispåse konsekvent direkt efter varje löppass, 15-20min? Sen är det naturligtvis en belastningsfråga i första hand, lagom mycket, lagom snabbt, osv.

Lallle
2011-05-12, 21:14
Brukar alltid stretcha efter jag sprungit, frågan är om stretchingen jag gör är effektiv. Nån som har lite bra bilder?

Det där med ispåse kanske jag ska testa då.

Springer inte med hälarna i (har ett par adidas adios). Förut sprang jag traditionellt och då hade jag också problem.

Bibliotekarien
2011-05-12, 21:25
Jag gick över till barfotalöpning och nu kan jag springa för första gången på nästan 10 år utan att benhinnorna ballar ur. Vågar inte lova att det hjälper för dig dock, det är nog individuellt var ens besvär kommer ur för grundproblem. I mitt fall misstänker jag svaga muskler i fötter, fotled och underben. Försök hitta vad det är som ställer till det för dina benhinnor och fixa problemet om du hittar det. I övrigt har jag inga andra tips än is och stretching.

Crocker
2011-05-12, 21:27
Jag fattar inte pollen?

Tolkia
2011-05-12, 21:57
Jag tror på att, utöver stretching, försöka stärka fotleder, fötter och underben, som Bibliotekarien är inne på. Om det är barfotalöpning som är vägen till frälsning eller något annat, beror på vilka resurser och intressen man har.

Lallle
2011-05-13, 07:24
Jag tror på att, utöver stretching, försöka stärka fotleder, fötter och underben, som Bibliotekarien är inne på. Om det är barfotalöpning som är vägen till frälsning eller något annat, beror på vilka resurser och intressen man har.

Hur förstärker jag dessa mest effektivt tror ni?

Spartansk
2011-05-13, 08:24
Jag fattar inte pollen?

Alternativ 1-5 känns snarlika...

Bibliotekarien
2011-05-13, 09:05
Hur förstärker jag dessa mest effektivt tror ni?

Tåhävningar, stående på balansplatta på ett ben, plocka upp saker med tårna och sådant är bra. Hopprep är också kanon. Går man runt barfota på lite jobbig tärreng, t ex asfalt med kvarliggande grus sen vintern eller grusväg, så jobbar foten som tusan för att hålla uppe fotvalvet - även sen trampdynorna blir tåliga så är fortfarande hålfoten känslig och man vill inte trampa upp stenar där. Resultatet blir dels att man går mjukare och försiktiga, och att musklerna jobbar mer för att behålla fotens form. Det ger bra träningsvärk i underben och fot.

Det är detta jag använt mig av iaf, och det har funkat. Men som sagt, dina problem kan bero på annat än svag muskulatur i foten. Gör det ingen nytta med övningarna så behöver du inte haka upp dig på dem, och istället fortsätta leta efter felets ursprung.

Lord Humungus
2011-05-13, 11:48
tåhävningar alltså med en hantel mellan fötterna för att stärka upp främre musklen längst smalbenet sägs ju ska hjälpa