handdator

Visa fullständig version : Jordnötsdieten / Jordnötssmörsdieten


Sushipinne
2011-05-12, 16:04
Tja, undrar vart man får tag på jordnötssmör till den sort av diet.

Sen undrar jag även hur den går till? Ska man byta ut all mat mot jordnötter/jordnötssmör??

Även, blir det inte otroligt mycket kolhydrater?

Eddie Vedder
2011-05-12, 16:05
Nej det blir inte mycket kolhydrater, det är ju en lågkolhydratkost så det skriker om det.

Dreas
2011-05-12, 16:08
Tja, undrar vart man får tag på jordnötssmör till den sort av diet.

Sen undrar jag även hur den går till? Ska man byta ut all mat mot jordnötter/jordnötssmör??

Även, blir det inte otroligt mycket kolhydrater?Mitt tips, skippa den dieten och kör på något vettigare, förslagsvis mindre jordnötter.

karlingen
2011-05-12, 16:11
Tja, undrar vart man får tag på jordnötssmör till den sort av diet.

Sen undrar jag även hur den går till? Ska man byta ut all mat mot jordnötter/jordnötssmör??

Även, blir det inte otroligt mycket kolhydrater?

Vad hände med ditt försök med endast pulver?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165640

Jag skulle bytt ut pulvret mot nötter. Den så kallade jordnötsdieten.

Men jag skulle aldrig göra det.


Hoppas verkligen inte att du tog hans inlägg på allvar...

Sushipinne
2011-05-12, 16:19
Vad hände med ditt försök med endast pulver?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165640




Hoppas verkligen inte att du tog hans inlägg på allvar...

Jag ska pröva imorgon igen, men under tiden så vill jag ha mer lärdom om nästa diet jag tänkte pröva, något fel med det?

Eddie Vedder
2011-05-12, 16:21
Jag ska pröva imorgon igen, men under tiden så vill jag ha mer lärdom om nästa diet jag tänkte pröva, något fel med det?

Det fanns ju nyligen en tråd om JS-dieten. Där tycker jag allt framgick tydligt. Och om du nu, trots den trådens samlade åsikter, är intresserad så har du ju info på Sids hemsida.

Sushipinne
2011-05-12, 16:22
Det fanns ju nyligen en tråd om JS-dieten. Där tycker jag allt framgick tydligt. Och om du nu, trots den trådens samlade åsikter, är intresserad så har du ju info på Sids hemsida.

aha, hitta den inte, kolla dock ganska fort men får la söka igenom ännu mer då :)

Masterpan
2011-05-12, 18:04
Det fanns ju nyligen en tråd om JS-dieten. Där tycker jag allt framgick tydligt. Och om du nu, trots den trådens samlade åsikter, är intresserad så har du ju info på Sids hemsida.

Vad är dina åsikter om JS-diet? Sids information blir ju inte direkt objektiv :)

Fjällbrynt
2011-05-12, 18:10
Vad är dina åsikter om JS-diet? Sids information blir ju inte direkt objektiv :)

Eddie har beskrivit i den andra tråden vad han tycker... Den suger ganska hårt :P

Schroder
2011-05-12, 18:24
skippa sådana aftonbladsdieter och försök skaffa dig bra baskunskaper om näringslära så kommer du långt. jordnötsdieten är inget speciellt och kunde lika bra varit pizzadieten,mjukglassdieten,fiskpinnedieten.

Kischen
2011-05-12, 18:45
"dieten" är ett skämt. Komplettera med protein, omega3 och vitaminer.

?

Eller ät något bättre än jordnötssmör?

Spridis
2011-05-12, 18:47
Fruktsocker-dieten är ju annars en trevlig bekantskap om jordnötslagret sinar. :smash:

Philosophic
2011-05-12, 18:51
Vad hände med ditt försök med endast pulver?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165640




Hoppas verkligen inte att du tog hans inlägg på allvar...

Jag var helt seriös när jag skrev det. Att få i sig kalorier genom nötter gentemot pulver så vinner nötter överlägset. Men det är bara vad jag tycker.

Kischen
2011-05-12, 18:56
Jag var helt seriös när jag skrev det. Att få i sig kalorier genom nötter gentemot pulver så vinner nötter överlägset. Men det är bara vad jag tycker.

Jordnötter är ganska kasst. Inte ens fullvärdigt så varför skulle det vara bättre? Inget av dem är bra men mindre dåligt då.

Philosophic
2011-05-12, 18:59
Jordnötter är ganska kasst. Inte ens fullvärdigt så varför skulle det vara bättre? Inget av dem är bra men mindre dåligt då.

Jag tycker nötter är bättre, period!

Kischen
2011-05-12, 19:01
Jag tycker nötter är bättre, period!

*whatever* way to win the argument

Ristretto
2011-05-12, 19:04
Om man nu ska genomföra nåt sånt här så borde väl ändå ost eller ägg vara ett bättre alternativ?

Philosophic
2011-05-12, 19:07
*whatever* way to win the argument

Okej, men då kan väl du nämna fördelar/nackdelar med nötter eller pulver. Jag tycker inte ens det är värt att diskutera eftersom båda alternativen är idiotiskt. Varken gott eller hälsosamt(?)

Kischen
2011-05-12, 19:12
Okej, men då kan väl du nämna fördelar/nackdelar med nötter eller pulver. Jag tycker inte ens det är värt att diskutera eftersom båda alternativen är idiotiskt. Varken gott eller hälsosamt(?)

Jag skrev det, jordnötter är inte fullvärdiga.

Visst, kvittar säkert om du gör det en dag but im just saying. Jordnötter är verkligen inte bra på något så det finns 100 saker jag hellre skulle basera en diet på om jag var tvungen att välja ett enda livsmedel.

Philosophic
2011-05-12, 19:13
Jag skrev det, jordnötter är inte fullvärdiga.

Visst, kvittar säkert om du gör det en dag but im just saying. Jordnötter är verkligen inte bra på något så det finns 100 saker jag hellre skulle basera en diet på om jag var tvungen att välja ett enda livsmedel.

+1

Håller med dig, 100%.

Sniggel
2011-05-14, 07:00
Fördelar med nötter (inkl jordnötter o cashews) vid diet (hyfsat subjektiva förstås):
* Goda
* Kan ha en ok påverkan på mättnad
* Hyfsat näringsrika

Nackdelar
* Usel proteinkvalité
* Varierande fettkvalitet (hassel, valnöt, mandel och macadamia är väl de "bra" alternativen)

ATJL
2011-05-14, 09:08
Den främsta (enda?) egentliga fördelen som jag ser det med JSD är just som tidigare nämnts, enkelheten.

Beroende på vardags/arbetssituation, ätbeteende mm så är den fördelen värd att inte helt underskatta. Sedan håller jag med om att det finns "bättre" och hälsosammare dieter, men glöm heller inte bort att JSD är mer av en tillfällig quick- fix diet och ingen "livsstilsdiet" som ska användas på sikt.

Den fungerar tex bra för vissa som inledning på en deff- diet i ngr veckor för snabba resultat och "nollställning" från dåliga matvanor, höjja motivationen genom snabba resultat, ge lite självdisciplin etc. Därefter kan man gå över till en "vanlig" diet och införa den succesivt. Har man levt på JS, pulver och tillskott i 2-3 veckor så blir det ju en slags "belöning" och mentalt positiv upplevelse att gå över till att äta kycklingfilé, kvarg, tonfisk mm. Alltså dtraditionell dietmat som kanske annars uppfattats som tråkig och jobbig.

Sedan, för att sparka in en öppen dörr, så är det ju naturligtvis inget mer mirakulöst med resultaten av dieten i sig än just "kalori in - kalori ut principen". (läs: PRINCIPEN, inte ABSOLUTA SANNINGEN)

Alltså, enligt mig, en diet som inte passar alla men är guld för vissa.

//MVH