handdator

Visa fullständig version : Intervall cardio och helkroppspass = fail?


Yardbird
2011-05-12, 15:02
Jag tränar vanligtvis efter ett halvkroppsupplägg inte helt olikt det z_bumbi avlat fram. Problemet är att jag har min son hos mig mer en vecka av två vilket gör att jag vecka 1 kan träna 4 dagar men vecka 2 kan jag bara träna 3dagar...Det blir ju ojämnt!!! *gah!*

Nu är jag i en vecka 2 vilket gör att jag i tisdags körde underkropp och igår överkropp. Nu känner jag att jag vill klämma in ett helkroppspass i morgon bitti men stör mig samtidigt på att jag aldrig får till några konditionspass. Tanken är följande: Är jag helt spritt språngande isane in the buttbrain om jag lägger upp morgondagens pass såhär:

Knäböj 4x10
Bänkpress 4x10
Axelpress 4 x 10
Latsdrag 4 x 10
Intervall spinning. 30 sek / 30 sek. totalt 15 min.

Kommer jag att implodera av ett sånt upplägg eller är det fine? Alla är ju så jälva opti hela tiden så då vill jag också vara det...

King Grub
2011-05-12, 15:38
Sprinter i samband med styrketräning är synnerligen negativt för muskeluppbyggnaden.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

Yardbird
2011-05-12, 16:00
Sprinter i samband med styrketräning är synnerligen negativt för muskeluppbyggnaden.

http://ajpregu.physiology.org/content/297/5/R1441.full

Det ante mig... tack för svaret Grub.

Peter.B
2011-05-12, 17:25
Beror ju lite på hur opti du vill vara. Jag har kört intervaller kombinerat med helkroppsupplägg ett par perioder och ändå fått resultat. Visst, du kanske inte bygger maximalt med muskler, det gjorde inte jag heller. Men du kan likväl bygga muskler och förbättra din kondition. Har man inte tid till annat eller måste prioritera på ett visst sätt så får man anpassa träningen efter det.

kettlebellGuden
2011-05-12, 17:27
Vill du ha roligt så kör så här:

Ett set knäböj följt av toksprint så fort du lagt av dig stången. x4
sen resten av ditt pass.

Pretorian
2011-05-12, 17:46
Det blir ju ojämnt!!! *gah!*
...

Nu är inte detta svaret på din fråga men kan du inte se din träning över TVÅ veckor istället? Du tränar då SJU pass på TVÅ veckor istället för att vara fast vid en vecka.